کد خبر : 107130
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آبان 1400 - 8:09

آینده‌ پژوهی صنعت بیمه در یک دهه پیش‌رو

آینده‌ پژوهی صنعت بیمه در یک دهه پیش‌رو

شاخص‌های کلیدی صنعت بیمه بررسی شد؛ آینده‌ پژوهی صنعت بیمه در یک دهه پیش‌رو صنعت بیمه مانند سایر صنایع به موجی پیوسته که تغییر در رفتار مشتریان، خدمات ارائه شده توسط شرکت­‌های بیمه و شدیدتر شدن رقابت بین شرکت­‌های بیمه را به همراه داشته است. در این مسیر روندهای مهمی بر صنعت بیمه و آینده

شاخص‌های کلیدی صنعت بیمه بررسی شد؛

آینده‌ پژوهی صنعت بیمه در یک دهه پیش‌رو

صنعت بیمه مانند سایر صنایع به موجی پیوسته که تغییر در رفتار مشتریان، خدمات ارائه شده توسط شرکت­‌های بیمه و شدیدتر شدن رقابت بین شرکت­‌های بیمه را به همراه داشته است. در این مسیر روندهای مهمی بر صنعت بیمه و آینده آن تاثیرگذار هستند.

مدیرعامل گروه مالی «ساتا» در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) با بیان این مطلب، گفت: در سال‌های اخیر، خلق ارزش برای مشتریان در صنایع مختلف با استفاده مناسب از فناوری­های گوناگون همراه بوده است. استفاده از این فناوری ­ها، دسترسی گسترده­‌تر عموم مردم به خدمات مورد نیاز، ارائه خدمات متناسب و شخصی‌­سازی شده به مشتریان و کاهش هزینه تمام شده خدمات را به همراه آورده است.

محمد هاشمی نژاد، افزود: ظهور اینشورتک ­ها به عنوان شرکت­ هایی که از فناوری ­های روز نظیر هوش مصنوعی، کلان داده، یادگیری ماشین و اینترنت اشیاء برای توسعه محصولات و ارائه خدمات استفاده می­ کنند، خود گواهی بر تغییرات سریع این صنعت است.

مهمترین روندهای موثر بر صنعت بیمه

هاشمی نژاد در ادامه به بررسی مهم‌ترین روندهای موثر بر صنعت بیمه در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ توسط موسسه معتبر Plainconcepts پرداخت و «پیش­‌بینی­ مبتنی بر داده» را یکی از این روندها عنوان کرد.

وی توضیح داد: بسیاری از شرکت‌های بیمه از تجزیه و تحلیل داده ­های خام جمع ­آوری شده برای پیش‌بینی رفتار احتمالی مشتریان در آینده، شناسایی خطرات کلاهبرداری، ادعاهای خسارت احتمالی، پیش‌بینی روندهای موثر بر سودآوری شرکت استفاده می‌کنند. مطالعات انجام شده در مورد تاثیر این فناوری­ ها بر سودآوری شرکت­ های بیمه حاکی از تاثیر مثبت ۳۵ درصدی بر حق بیمه‌­های دریافتی و کاهش خسارات پرداختی به میزان ۹ درصد بوده است.

خودکارسازی فرآیندها و هوش مصنوعی

مدیرعامل گروه مالی «ساتا»، خودکارسازی فرآیندها و هوش مصنوعی را یکی دیگر از روندهای موثر بر صنعت بیمه دانست و افزود: استفاده از هوش مصنوعی برای کسب و کارها به طور روز افزون در حال افزایش است و با بروز همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، روند دیجیتالی شدن و بهره‌­گیری از هوش مصنوعی در شرکت‌های بیمه در سطح جهان به طور قابل توجهی تسریع شده است.

هاشمی نژاد تصریح کرد: بنابر مطالعات نشریه معتبر «فوربس»، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نه تنها پردازش ادعاهای خسارت را بهبود می دهد، بلکه به تجزیه و تحلیل فایل های دیجیتال با الگوریتم های برنامه ریزی شده کمک می کند و سرعت و دقت پردازش را بهبود می بخشد.

وی اضافه کرد: کاربردهای هوش مصنوعی در بخش بیمه را می‌توان در حوزه مدیریت مطالبات و بیمه نامه ­ها و ارزیابی ریسک نیز تسری داد. در نظرسنجی موسسه SMA، وابسته به بانک مرکزی اروپا، ۶۶ درصد از مدیران بیمه های خسارت و مسئولیت معتقدند یادگیری ماشین پتانسیل اثرگذاری بالایی بر کسب و کار این بیمه ­ها دارد، همچنین ۵۳ درصد از مدیران بیمه­ های انفرادی معتقدند که این فناوری‌­ها تأثیر چشمگیری بر کسب و کار بیمه ­های انفرادی خواهند داشت.

فناوری بلاکچین

این کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: پاندمی کرونا باعث شد تا موضوع مغفول اما مهم امنیت دیجیتال، بار دیگر به یکی از دغدغه­ های اصلی مدیران ارشد سازمان‌­ها بدل شود. کار از راه دور و افزایش خدمات مبتنی بر اینترنت، نحوه برقراری ارتباط، دسترسی به خدمات و بهبود امنیت در صنعت بیمه را بسیار مهم کرده است.

هاشمی نژاد، بلاکچین را یکی از مهم­ترین فناوری­‌های قابل استفاده در حوزه امنیت سایبری صنعت بیمه دانست و افزود: به کمک این فناوری، شرکت­‌های بیمه می‌توانند برای ایجاد قراردادهای هوشمند که به طور خودکار اجرا می‌شوند از بلاک­چین استفاده کنند که به معنای رصد مطالبات و به روزرسانی شرایط بیمه ­ای است.

وی تاکید کرد: بنابر گزارش اخیر PWC، شرکت ­های بیمه با به کارگیری فناوری بلاک چین می‌­توانند ۵ میلیارد دلار از هزینه ­های خود را کاهش دهند. به کارگیری بلاک­چین در این حوزه می‌تواند از یک سو تبادل اطلاعات را تسهیل کند و از سوی دیگر فرآیندهای هزینه‌بری نظیر نظارت و کنترل را حذف کرده و در عوض این فرآیندها را به شکل قابل اعتماد و کم هزینه اجرا کند.

اپلیکیشن­‌های تلفن همراه

مدیرعامل گروه مالی «ساتا» بیان کرد: در ادامه روند دیجیتالی شدن کسب و کارها، اپلیکیشن­‌های تلفن همراه به ابزاری مهم برای مشتریان تبدیل شده است. به کمک این اپلیکیشن‌ها، شرکت‌های بیمه می­توانند به شکل بهینه­ تری به ارائه خدمات به مشتریان بپردازند.

وی افزود: همچنین این برنامه‌ها به شرکت‌­های بیمه در سنجش پارامترهایی نظیر سنجش تعامل کاربران کمک می­کنند. از این رو این برنامه­‌ها اهمیتی روزافزون برای شرکت­‌های بیمه خواهند داشت و به نقطه تماس هر دو طرف برای انجام هرگونه معامله تبدیل می شوند.

دیتا ماینینگ و شبکه­‌های اجتماعی

هاشمی نژاد، شبکه های اجتماعی را بخش جدایی ناپذیر از زندگی شخصی و حرفه ­ای جوامع عنوان کرد و گفت: هزینه ورود و مارکتینگ پایین و دسترسی مستقیم به مشتریان تنها بخشی از پتانسیل‌های بهره ­گیری از شبکه­‌های اجتماعی برای بهره­‌گیری شرکت­ های بیمه است. علاوه بر این، داده‌کاوی شبکه‌های اجتماعی موجب ارتقاء ارزیابی ریسک شرکت‌های بیمه، افزایش کشف تقلب و امکان ارائه تجربه کاربری مناسب به مشتریان خواهد بود.

*خبرنگار: لیلی شهیر

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.