کد خبر : 107028
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 - 8:43

همگامی بازار سرمایه با رشد قیمت نفت

همگامی بازار سرمایه با رشد قیمت نفت

عضو هیأت مدیره آرمان آتی مطرح کرد؛ همگامی بازار سرمایه با رشد قیمت نفت افزایش تقاضای جهانی برای نفت و مشتقات نفتی در پی بهبود کرونا و شروع فصل سرما، در سودآوری شرکت‌های پتروپالایشی اثرگذار است. بنابراین، با توجه به وزن بالای این صنعت در بازار سرمایه، پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در ماه‌های انتهایی سال،

عضو هیأت مدیره آرمان آتی مطرح کرد؛

همگامی بازار سرمایه با رشد قیمت نفت

افزایش تقاضای جهانی برای نفت و مشتقات نفتی در پی بهبود کرونا و شروع فصل سرما، در سودآوری شرکت‌های پتروپالایشی اثرگذار است. بنابراین، با توجه به وزن بالای این صنعت در بازار سرمایه، پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در ماه‌های انتهایی سال، از رشد نسبی برخوردار شود.

عضو هیأت مدیره آرمان آتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با اشاره به بهبود آثار مخرب کرونا در دنیا و بازگشت کشورها به روند طبیعی خود اظهار کرد: روندی که در دنیا مشاهده می‌شود، بیانگر افزایش تقاضا برای بیشتر کامودیتی‌ها، از جمله نفت و مشتقات نفتی است. با این امر، پیش‌بینی می‎‌شود همراه با افزایش قیمت نفت، قیمت گاز نیز با توجه به فصل سرما و افزایش مصرف آن افزایش قابل توجهی پیدا کند.

علی اسلامی بیدگلی ادامه داد: بنابراین، پیش‌بینی‌ می‌شود قیمت نفت نه تنها افزایش یابد، بلکه در فصل زمستان، قیمت آن بالا برود. این موضوع بر قیمت مشتقات نفتی نیز با توجه به همبستگی بالای میان آنها تأثیرگذار است. درنتیجه، احتمالاً در مبلغ فروش شرکت‌های پتروشیمی و پتروپالایشی، افزایش مشاهده خواهد شد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، افزایش فروش شرکت‌های یاد شده با افزایش بهای تمام شده آنها همراه است. اما از آنجا که بخشی از هزینه‌های شرکت‌ها، هزینه‌های ریالی همچون هزینه‌های حقوق و دستمزد، هزینه‌های حمل‌ونقل داخلی و مانند آن است، بنابراین، این موضوع افزایش حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی و پتروپالایشی را در پی دارد.

عضو هیأت مدیره آرمان آتی تأکید کرد: با افزایش حاشیه سود شرکت‌ها باید انتظار داشته باشیم انتظارات سودآوری آنها هم افزایش یابد؛ بنابراین، در ۶ ماهه دوم سال وضعیت بهتری برای شرکت‎های پتروپالایشی از نظر مبلغ فروش، تصور می‌شود. با توجه به وزن قابل‌توجه شرکت‌های این صنعت در بازار سرمایه، انتظار می‌رود بازار نیز از رشد نسبی برخوردار شود.

وی با مدنظر قرار دادن جهش چشمگیر در افزایش جهانی قیمت کالاها خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بیشتر کالاهایی همچون مواد غذایی، کامودیتی‌ها، محصولات پتروشیمی، محصولات معدنی نسبت به میانگین آنها در ۲۰ سال گذشته، چشم‌انداز بهتری را برای سودآوری شرکت‌ها ترسیم می‌کند.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: اگر دنیا دچار رکود تقاضا نشود، با توجه به اینکه ایران نیز در بسیاری از کالاها از مزیت رقابتی برخوردار است، باید انتظار روزهای بهتری را برای ماه‌های پایانی سال به‌صورت کلی نه تنها برای شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی بلکه برای بسیاری از صنایع بورسی داشته باشیم. بنابراین، بهتر است سرمایه‌گذاران با دقت بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اقدام کنند و با چشم‌انداز سود بلندمدت، از بازده بالاتر سود بازار سرمایه نسبت به بازار پول، غافل نشوند.

*خبرنگار: محبوبه حاجی‌زاده

این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است؛ اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.