کد خبر : 79120
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 فروردین 1400 - 6:00

نرخ و قیمت لحظه ای درام ارمنستان بازار آزاد

نرخ و قیمت لحظه ای درام ارمنستان بازار آزاد

آشنایی با واحد پول ارمنستان واحد پول رسمی کشور ارمنستان، درام ارمنستان نام دارد. این پول علاوه بر این کشور، در جمهوری همسایه ارمنستان، آرتساخ استفاده می‌شود. از نظر تاریخی درام ارمنی به ۱۰۰ لوما تقسیم می‌شوند.
کلمه درام در زبان انگلیسی به «پول» ترجمه شده است. این واحد با درهم عربی یونانی و درهم عربی یا واحد درام انگیسی همبستگی دارد.
به طور واضح واژه درام از درم پارسی میانه وارد زبان ارمنی شده است. این واژه از سوی زبان یونانی با دراخما ارتباط دارد که نمونه‌ای دیگر از تلفظ برای این پول محسوب می‌شود.
اولین نمونه‌های ارز درام به دوره ۱۱۹۹ الی ۱۹۷۵ مرتبط است که در آن زمان سکه‌هایی از جنس نقره با این نام صادر می‌شده است. در واقع این سکه‌ها درام نامیده می‌شدند.
در نمادشناسی ارزی، درام را با کد مخفف AMD نشان می‌دهند. همچنین درام ارمنستان با نماد سمبولیک نشان ֏ داده می‌شود. در زبان ارمنی این پول به شکل դրամ نوشته شده است.
تاریخچه درام ارمنستان در ۲۱ سپتامبر، در همه‌پرسی ملی، ارمنستان به عنوان یک کشور جمهوری، مستقل از اتحاد جماهیر شوروی معرفی شد. به سبب استقلال، حق انحصاری صدور پول ملی به ب..

آشنایی با واحد پول ارمنستان

واحد پول رسمی کشور ارمنستان، درام ارمنستان نام دارد. این پول علاوه بر این کشور، در جمهوری همسایه ارمنستان، آرتساخ استفاده می‌شود. از نظر تاریخی درام ارمنی به ۱۰۰ لوما تقسیم می‌شوند.

کلمه درام در زبان انگلیسی به «پول» ترجمه شده است. این واحد با درهم عربی یونانی و درهم عربی یا واحد درام انگیسی همبستگی دارد.

به طور واضح واژه درام از درم پارسی میانه وارد زبان ارمنی شده است. این واژه از سوی زبان یونانی با دراخما ارتباط دارد که نمونه‌ای دیگر از تلفظ برای این پول محسوب می‌شود.

اولین نمونه‌های ارز درام به دوره ۱۱۹۹ الی ۱۹۷۵ مرتبط است که در آن زمان سکه‌هایی از جنس نقره با این نام صادر می‌شده است. در واقع این سکه‌ها درام نامیده می‌شدند.

در نمادشناسی ارزی، درام را با کد مخفف AMD نشان می‌دهند. همچنین درام ارمنستان با نماد سمبولیک نشان ֏ داده می‌شود. در زبان ارمنی این پول به شکل դրամ نوشته شده است.

تاریخچه درام ارمنستان

در ۲۱ سپتامبر، در همه‌پرسی ملی، ارمنستان به عنوان یک کشور جمهوری، مستقل از اتحاد جماهیر شوروی معرفی شد. به سبب استقلال، حق انحصاری صدور پول ملی به بانک مرکزی ارمنستان داده شد. این بانک در سال ۲۷ مارس ۱۹۹۳ تاسیس شده است.

بلافاصله پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تلاش برای حفظ یک ارز مشترک یا همان روبل روسیه، در میان کشور‌های CIS شکل گرفت. ارمنستان نیز به منطقه روبل پیوست.

با وجود تلاش روسیه، دیری نپایید که مشخص شد حفظ اتحادیه ارزی در شرایط ناپایدار سیاسی و اقتصادی کشور‌های وابسته به شوروی سابق، بسیار دشوار است.

منطقه روبل با اصلاحات پولی یک طرفه در روسیه در سال ۱۹۶۳، به طور قطعی مانند شوروی دچار فروپاشی شد؛ در نتیجه کشورهایی که هنوز در منطقه مذکور شرکت داشتند، ناخواسته بیرون راننده شدند.

به سبب فروپاشی نظام پولی مذکور، کشورهای قزاقستان، اربکستان، ترکمنستان، مولداوی، گرجستان و ارمنستان مجبور به معرفی ارز‌های جداگانه شدند.

ارمنستان هنگام معرفی درام در ۲۲ نوامبر ۱۹۹۳، یکی از آخرین کشور‌هایی بود که معرفی پول خود را به طور قطعی انجام داد.

نرخ تبدیل درام ارمنستان

درام در تاریخ ۲۲ نوامبر ۱۹۹۳، با نرخ ۲۰۰ روبل برابر یک درام مبادله می‌شده است. به طور واضح هر دلار در مقابل ۴۰۴ درام نیز قابل مبادله بود.

امروزه درام مدرن شده‌ ارمنستان بر طبق مصوب ژوئیه ۲۰۱۸، در مقابل هر دلار برابر با ۵۰۶.۴۶ درام مبادله می‌شود.

نشانه درام ارمنستان

ارمنستان پس از اعلام استقلال، پول ملی خود را با نام درام ارمستان در معرض گردش عمومی قرار داد. به سبب این موضوع و برای ایجاد مهر تایید استقلال خود، این کشور نیاز به یک علامت برای پول خود داشت.

علامت ֏ به عنوان یک نماد تجاری و الگوی منحصر به فرد از حروف ارمنی، در تابلو‌ها و دفترچه‌های روزشمار اقتصادی ظاهر شد.

علامت استاندارد فعلی ارمنستان در سال ۱۹۹۵ طراح شد که در یونیکد با U+058F رمزنگاری شده است.

تا پیش از تایید رسمی علامت مذکور، تعدادی از هنرمندان و بازرگانان، شکل‌های مختلفی را برای آن تهیه کرده بودند که در نهایت شکل ذکر شده، انتخاب شد.

اکنون نماد درام ارمنستان در استاندارد‌های این کشور به عنوان نشانی از شخصیت‌ها و نماد‌های ملی، در فونت‌های کامپیوتری نیز موجود است.

سکه‌ های درام ارمنستان

در مجموع سکه‌های صادر شده از سوی بانک مرکزی ارمنستان شامل دو سری بیشتر نبوده است. این سری تحولات پیچیده‌ای به خود نداشته است و بیشتر به سبب ارتقاء ظرفیت اقتصادی در بازار دچار تغییر شده‌اند.

سری اول سکه‌ درام ارمنستان

در سال ۱۹۹۴، اولین سری از سکه‌های آلومینیوم در قالب ‌های ۱۰، ۵۰ و ۵۰ لوما به همراه ۱، ۳، ۵ و ۱۰ درام معرفی شدند.

سکه‌های دیگر به طور رسمی در گردش بودند اما به دلیل ارزش اسمی پایین، به‌ندرت برای استفاده در نظر گرفته می‌شدند.

تمام سکه‌های اولین سال انتشار یعنی بازه ۱۹۹۴ الی ۲۰۰۲، در برخی موارد همچنان در دسترس هستند.

سری دوم سکه‌ درام ارمنستان

سری دوم انتشار سکه‌ ارمنی از سال ۲۰۰۳ تا اکنون را شامل می‌شود.

در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴، سری دوم سکه‌های درام ارمنستان متشکل از ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ برای جایگزینی به جای سری اول معرفی شدند.

همچنین بانک مرکزی ارمنستان، تعداد زیادی سکه یادبود را برای فروش به مجموعه داران صادر کرد. لیستی از مجموعه در قسمت توزیع‌کنندگان مجاز بانک مرکزی این کشور موجود است.

اسکناس‌ های درام ارمنستان

سری اول اسکناس در نوامبر ۱۹۹۳ صادر شد. این نمونه تا سال ۲۰۰۵ از گردش خارج شد. سری دوم از سال ۱۹۹۸ به بعد منتشر شد که در حال حاضر نیز همچنان برای استفاده در بازار موجود است.

سری اول

این سری شامل بازه ۱۹۹۳ الی ۱۹۹۵ می شود.

در ۲۲ نوامبر ۱۹۹۳، سری اول با نمونه‌ اسکناس‌های ۱۰، ۲۵، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ درام ارمنستان منتشر شدند.

نمونه‌های ۱۰۰۰ و ۵۰۰۰ کمی بعدتر به مجموع پولی اضافه شد.

سری دوم

سری دوم انتشار اسکناس در ارمنستان مرتبط به بازه ۱۹۹۸ الی ۲۰۱۷ است.

اسکناس‌های ۵۰، ۱۰۰ و ۵۰۰ درامی به ندرت در گردش اقتصادی این کشور مشاهده می‌شوند. در عوض سکه‌های ۵۰، ۱۰۰ و ۵۰۰ به وفور در ارمنستان استفاده می‌شود.

نمونه ۵۰ هزار درامی یادبود، در ژوئن ۲۰۰۱ به مناسبت ۱۷۰۰ سالگی تصویب مسیحیت در ارمنستان صادر شد.

نمونه ۵۰۰ درام ارمنستان در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۰ برای بزرگداشت داستان کشتی نوح نیز در این کشور صادر شده است.

سری سوم درام ارمنستان

سری سوم از سال ۲۰۱۸ تا اکنون را شامل می‌شود. سری سوم درام در سال ۲۰۱۸ به مناسبت بزرگداشت ۲۵ سالگی پول ملی ارمنستان منتشر شد.

تمامی اسکناس‌های این مجموعه همان شماره‌های قبلی را دارند. به همراه اعداد قبلی، نمونه‌های جدید نیز معرفی شد.

اسکناس ۲ هزار درامی به عنوان یک اسکناس تازه معرفی شده است. همچنین اسکناس ۵۰ هزار درامی برای مجموعه مذکور به طور مجدد چاپ شد. اسکناس ۱۰۰ هزار درامی نیز از این مجموعه حذف شده است.

سری جدید اسکناس‌های درام، روی لایه‌های ترکیبی لوئیزنال چاپ شده‌اند. این ترکیب در سراسر جهان در مناطق گرمسیری استفاده می‌شود.

ویژگی منحصر به فرد در لوئیزنال، بستر بسیار مقاومی دارد. به علاوه، طیف گسترده ای از ویژگی‌های امنیتی را در این سری از پول می‌توان یافت.

در مجموع سه فرقه اول شامل ۱۰ هزار، ۲۰ هزار و ۵۰ هزار در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۸ صادر شده‌اند و سه فرقه نهایی ۱۰۰۰، ۲ هزار و ۵ هزار در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۸ برای استفاده در معرض عموم قرار گرفته‌‌اند.

کلام آخر

درام واحد پول رسمی کشور ارمنستان است. این واحد پولی به ۱۰۰ لوما تقسیم می‌شود. همچنین واژه درام به همان معنای پول یا Money در این کشور رایج است.

درام ارمنستان با استقلال این کشور، ابزار رسمی اقتصاد این کشور محسوب شد.

در دوره‌ای کوتاه ارمنستان به روبل روسیه وابسته بود. اما پس از فروپاشی شوروی و همچنین پس از پا‌گیری روسیه و فروپاشی نظام پولی کشور‌‌های وابسته به روسیه، درام به ارمنستان اضافه شد.

امروزه پول ارمنستان مانند سایر کشور‌های معمول در جهان، نرخی معمولی را دنبال می‌کند که در واقع این نرخ بیشتر به عوامل توریستی و سیاسی آن وابسته است.

هر درام با قیمت ۵۰۶.۴۶ در مقابل دلار قابل معامله محسوب می‌شود که در گذشته این نرخ به روبل روسیه بستگی داشت.

سکه‌های درام پس از دو سری و اسکناس‌های آن پس از سه سری به تثبیت عمومی رسیدند. در مجموع سکه‌ها شامل مقادیری برابر ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ می‌شوند. اسکناس‌ها نیز شامل مقادیر ۵۰۰، ۱۰۰۰، ۵ هزار، ۱۰ هزار، ۲۰ هزار، ۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار هستند.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.