کد خبر : 96301
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تیر 1400 - 12:30

شورت اسکوییز چیست؟ چگونه با Short Squeeze لیکوئید نشویم!

شورت اسکوییز چیست؟ چگونه با Short Squeeze لیکوئید نشویم!

زمان مطالعه: 5 دقیقه مقدمه معامله شورت باعث می‌شود که تریدر‌ها از کاهش قیمت ارزهای دیجیتال هم سود کسب کنند. این یک روش ساده کسب سود در بازارهای نزولی است. البته گاهی اوقات معاملات شورت می‌تواند معاملات بسیار پرریسکی باشد و خطر لیکوئید شدن دارایی‌ها (از بین رفتن دارایی‌ها) در این معاملات همواره وجود دارد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

معامله شورت باعث می‌شود که تریدر‌ها از کاهش قیمت ارزهای دیجیتال هم سود کسب کنند. این یک روش ساده کسب سود در بازارهای نزولی است. البته گاهی اوقات معاملات شورت می‌تواند معاملات بسیار پرریسکی باشد و خطر لیکوئید شدن دارایی‌ها (از بین رفتن دارایی‌ها) در این معاملات همواره وجود دارد. یکی از این ریسک‌ها Short Squeeze است. شورت اسکوییز را می‌توان افزایش ناگهانی قیمت تعریف کرد.

اگر دوست دارید که بفهمید شورت اسکوییز چیست؟ ابتدا باید بفهمید که معاملات شورت چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا هر دوی این مفاهیم را فرا بگیرید.

short squeeze چیست؟

short squeeze وقتی رخ می‌دهد که در اثر افزایش قیمت یک دارایی دیجیتال، فروشندگان آن دارایی که معامله شورت دارند مجبور شوند معامله خود را ببندند. فروشندگانی که موقعیت معامله شورت باز می‌کنند، احتمال می‌دهند که قیمت یک دارایی دیجیتال کاهش یابد. اما اگر برخلاف تصور آنها قیمت افزایش یابد، تریدر‌ها شروع می‌کنند به بستن معامله‌های شورت خود. این اتفاق ممکن است از طریق قرار دادن استاپ لاس (Stop-loss) یا لیکوئید شدن تریدر‌ها رخ دهد. یا اینکه تریدر‌ها برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر، پوزیشن‌های خود را به صورت دستی ببندند. افرادی که معامله شورت می‌بندند، معدل این است که آن ارز دیجیتال را می‌خرند و همین خرید باعث ایجاد Short squeeze و جهش شدید قیمت می‌شود. هر چه فروشندگان بیشتری معامله شورت خود را ببندند، در نتیجه سفارشات ناگهانی خرید بیشتر می‌شود و فشار خرید باعث افزایش بیشتر قیمت می‌شود.

نقطه مقابل شورت اسکوییز (Short squeeze) لانگ اسکوییز (Long squeeze) است. البته لانگ اسکوییز کمتر معمول است. لانگ اسکوییز هم زمانی رخ می‌دهد که با بسته شدن معاملات لانگ فشار فروش زیاد می‌شود و منجر به کاهش شدید قیمت می‌شود.

شورت اسکوییز چیست؟ چگونه با Short Squeeze لیکوئید نشویم!

Short squeeze چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

Short squeeze وقتی رخ می‌دهد که در اثر فشار خرید افزایش ناگهانی قیمت داریم. اگر با ترید ارزهای دیجیتال آشنا باشید، می‌دانید که معاملات شورت جزو معاملات پرریسک است. عجله ناگهانی معامله‌گران برای بستن معاملات شورت خود و گذاشتن سفارش خرید، سبب ایجاد short squeeze می‌شود.

Short squeeze می‌تواند در هر بازار مالی که امکان انجام معاملات شورت وجود دارد، رخ دهد. در عین حال، نبود امکان انجام معاملات شورت در بازار نیز می‌تواند منجر به ایجاد حباب‌های بزرگ قیمت شود.

پیش شرط رخداد Short squeeze می‌تواند بیشتر بودن موقعیت‌های معاملاتی شورت نسبت به معاملات لانگ باشد. به همین دلیل نسبت تعداد معاملات شورت به لانگ ابزار مفیدی برای معامله‌گرانی است که می‌خواهند دید خوبی از احساسات حاکم بر بازار داشته باشند. در صرافی بایننس ابزاری وجود دارد که نسبت معاملات شورت به لانگ را نمایش می‌دهد.

برخی از معامله‌گران حرفه‌ای به دنبال فرصت احتمالی رخداد Short squeeze هستند. آنها در این شرایط معامله لانگ باز می‌کنند و از افزایش سریع قیمت سود می‌برند.

شورت اسکوییز چیست؟ چگونه با Short Squeeze لیکوئید نشویم!

نمونه‎‌هایی از Short Squeeze

رخ‌دادن Short squeeze در بازار سهام بسیار رایج است. وقتی که احساسات منفی در مورد یک سهم زیاد می‌شود، در نتیجه تعداد معاملات شورت بیشتر می‌شود. اگر مثلاً یک اخبار مثبت غیرمنتظره منتشر شود، همه آن موقعیت‌های شورت مجبور به خرید می‌شوند که منجر به افزایش قیمت سهام می‌شود. در این صورت، شورت اسکوییز بیشتر از اینکه یک اتفاق ناشی از خبر فاندامنتال باشد، یک الگوی تکنیکال است.

طبق برخی برآوردها، سهام تسلا (TSLA) یکی از سهام‌هایی بوده که در طول تاریخ بیشترین معامله شورت را داشته است. اما این سهم با افزایش‌های قیمت ناگهانی زیادی روبه‌رو شده است و احتمالاً بسیاری از فروشندگان شورت را به دام انداخته است.

Short Squeeze در بازار ارز دیجیتال

شورت اسکوییز همچنین در بازار ارزهای دیجیتال بسیار رایج است. در بازار ارزهای دیجیتال امکان استفاده از لوریج در معاملات وجود دارد. لوریج یعنی میزان سود و ضرر معامله در یک عددی که خود تریدر مشخص می‌کند ضرب می‌شود. در نتیجه با یک نوسان کوچک قیمت ممکن است تریدر لیکوئید شود.

لانگ و شورت اسکوییز در بازار ارزهای دیجیتال زیاد رخ می‌دهد. اگر شما می‌خواهید از افتادن در این تله و لیکوئید شدن در امان باشید، باید مراقب عدد لوریج خود باشید. همچنین باید مدیریت ریسک مناسب هم داشته باشید.

در تصویر زیر به نمودار قیمت بیت کوین در اوایل سال 2019 دقت کنید. قیمت بعد از یک حرکت تند نزولی در یک محدوده رنج در حرکت بود. احساسات موجود در بازار کاملاً نزولی بود، به طوری که بسیاری از سرمایه‌گذاران معاملات شورت باز کردند، به امید اینکه ریزش ادامه خواهد یافت. اما قیمت با چنان شتابی از این محدوده قیمتی عبور کرد که حتی برای مدت طولانی بیت کوین دوباره به آن رنج قیمت برنگشت. سال‌ها بعد از انتشار خبر همه‌گیری ویروس کرونا، قیمت بیت کوین در پنج‌شنبه سیاه ریزش کرد و دوباره این محدوده قیمتی را تست کرد.

شورت اسکوییز چیست؟ چگونه با Short Squeeze لیکوئید نشویم!

سخن پایانی

به طور خلاصه شورت اسکوییز زمانی اتفاق می‌افتد که فروشندگان شورت به تله می‌افتند و مجبور می‌شوند موقعیت‌های معاملاتی شورت خود را تبدیل به خرید کنند که در نتیجه منجر به افزایش شدید قیمت می‌شوند.

احتمال به وجود آمدن شورت اسکوئیز به خصوص در بازارهای لوریج‌دار بسیار زیاد است. وقتی تریدر‌ها و سرمایه‌گذاران زیادی از لوریج استفاده کنند، حرکت قیمت نیز شدیدتر و سریع‌تر می‌شود.

قبل از وارد شدن به یک معامله شورت مطمئن شوید که مفهوم شورت اسکوییز را متوجه شده‌اید. معاملات شورت مخصوصاً اگر با لوریج باشد، بسیار پرریسک است و ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه شما شود.

نوشته شورت اسکوییز چیست؟ چگونه با Short Squeeze لیکوئید نشویم! اولین بار در رمزارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.