کد خبر : 99979
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهریور 1400 - 11:21

انفجار قیمت اتریوم، علت چیست؟

انفجار قیمت اتریوم، علت چیست؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه هنگامی که طرح بهبود EIP-1559 ماه گذشته در شبکه اتریوم اجرا شد، قرار بود نرخ افزایش عرضه ارز دیجیتال اتریوم (ETH) را کاهش دهد. در ۲۴ ساعت گذشته، عرضه اتریوم نه تنها افزایش نیافته، بلکه کمتر هم شده است. داده‌ها نشان می‌دهند که در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد اتریوم‌های سوزانده‌شده در

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هنگامی که طرح بهبود EIP-1559 ماه گذشته در شبکه اتریوم اجرا شد، قرار بود نرخ افزایش عرضه ارز دیجیتال اتریوم (ETH) را کاهش دهد. در ۲۴ ساعت گذشته، عرضه اتریوم نه تنها افزایش نیافته، بلکه کمتر هم شده است.

داده‌ها نشان می‌دهند که در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد اتریوم‌های سوزانده‌شده در شبکه بیشتر از تعداد اتریوم‌های استخراج‌شده بوده است. به این معنا که امروز تعداد اتریوم‌های موجود کمتر از دیروز است. کارشناسان معتقدند این اولین بار است که در شبکه اتریوم چنین اتفاقی می‌افتد.

طرح بهبود EIP-1559 یک تغییر در کدنویسی بلاکچین اتریوم بود که اجازه می‌داد اندازه بلاک‌ها افزایش یافته و به این ترتیب، تراکنش‌های بیشتری از طریق شبکه ارسال شود. به دلیل افزایش محبوبیت توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز مانند پروتکل وام‌دهی آوه (Aave) و صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap)، شبکه اتریوم با ازدحام بسیار بالایی روبه‌رو است؛ چراکه تمامی این ابزارها به صورت همزمان از منابع محدود این شبکه استفاده می‌کنند.

بخشی از طرح پیشنهادی EIP-1559 این بود که برای هر تراکنش، یک کارمزد پایه تعیین شود. به جای پرداخت این کارمزدها به ماینرهایی که مسئولیت تأیید تراکنش‌ها را در شبکه بر عهده دارند، کارمزد پایه از گردش خارج شده و سوزانده می‌شود. هدف از این اقدام، کاهش عرضه کلی اتریوم است؛ چراکه تعداد این ارز دیجیتال برخلاف بیت کوین، حد مشخصی ندارد. در نتیجه، از لحاظ تئوری و در نظر گرفتن نسبت عرضه به تقاضا، این طرح منجر به افزایش قیمت اتریوم می‌‌شود.

در حالی که طرح EIP-1559 نرخ افزایش عرضه اتریوم را کاهش می‌دهد، اما لزوماً باعث کاهش عرضه و موجودی ETH نمی‌شود؛ چراکه با تولید هر بلاک، ماینرها همچنان می‌توانند اتریوم‌های تازه استخراج‌شده را نگهداری کنند. بنابراین، تا زمانی که تعداد ETHهای تازه استخراج‌شده بیشتر از کارمزدهای پایه سوزانده‌شده باشد، موجودی اتریوم افزایش می‌یابد. اما حداقل روز گذشته چنین نبوده است.

در یک دوره ۲۴ ساعته از روز پنج‌شنبه تا جمعه، رشد موجودی اتریوم منفی شد. در این بازه زمانی، بیش از ۱۲،۵۰۰ تا ۱۳ هزار واحد ETH که برای ماینرها صادر شده بود، سوزانده شد. این می‌تواند به دلیل افزایش چشمگیر کارمزد تراکنش‌های اتریوم به دلیل افزایش تقاضا برای استفاده از این شبکه در روزهای گذشته باشد.

به گفته تحلیلگران، این اولین قدم اتریوم در راستای تبدیل شدن به یک دارایی ضدتورمی است.

بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط وب‌سایت ردیابی Ultrasound Money، از زمان اجرای طرح بهبود ۱۵۵۹ در تاریخ ۵ آگوست تاکنون، بیش از ۱۸۸ هزار واحد ETH به ارزش تقریبی ۷۳۶ میلیون دلار سوزانده شده است.

این تغییر به طور مستقیم قیمت این ارز دیجیتال را نیز تحت تأثیر قرار داده است. داده‌های بازار نشان می‌دهند که قیمت اتریوم از ۲،۵۱۶ دلار در تاریخ ۴ آگوست با یک رشد تقریبا ۵۶ درصدی مواجه شده و به ۴ هزار دلار رسیده است.

more-eth-has-been-burned-than-minted
نمودار کندل ۴ ساعته قیمت اتریوم در صرافی بیت استمپ (Bitstamp).

نوشته انفجار قیمت اتریوم، علت چیست؟ اولین بار در رمزارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.