کد خبر : 106461
تاریخ انتشار : جمعه 23 مهر 1400 - 11:00

اتریوم ۴ هزار دلاری در راه است!

اتریوم ۴ هزار دلاری در راه است!

زمان مطالعه: 5 دقیقه در ماه‌های اخیر، قیمت اتریوم به لطف افزایش علاقه معامله‌گران به بخش‌های دیفای (DeFi) و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) و همچنین به‌روزرسانی شبکه آن، در حال افزایش بوده است. داده‌های بازار نشان می‌دهند که قیمت اتریوم (ETH)، آلت کوین برتر بازار با یک رشد ۸ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته

زمان مطالعه: 5 دقیقه

در ماه‌های اخیر، قیمت اتریوم به لطف افزایش علاقه معامله‌گران به بخش‌های دیفای (DeFi) و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) و همچنین به‌روزرسانی شبکه آن، در حال افزایش بوده است.

داده‌های بازار نشان می‌دهند که قیمت اتریوم (ETH)، آلت کوین برتر بازار با یک رشد ۸ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته برای اولین بار از اوایل ماه سپتامبر از ۳،۸۰۰ دلار فراتر رفته است.

ethereum-jumps-price-approaches-4k
نمودار کندل یک روزه قیمت اتریوم در صرافی بیت استمپ (Bitstamp).

هیچ دلیل خاصی برای رشد قیمتی امروز اتریوم وجود ندارد. این شبکه هنوز در اواسط راه به‌روزرسانی‌ها قرار دارد، ایلان ماسک (Elon Musk) توییتی در مورد آن منتشر نکرده و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) آمریکا نیز در مورد تأیید صندوق قابل معامله در بورس (ETF) اتریوم صحبتی نکرده است.

اما با کمی دورنمایی، می‌توان روند صعودی طولانی‌تری را برای اتریوم مشاهده کرد. داده‌های بازار نشان می‌دهند که قیمت اتریوم در یک سال اخیر بیش از ۹۰۰ درصد افزایش یافته است. به گفته تحلیلگران، حداقل چهار عامل در این امر دخیل بوده‌اند.

اول این که، توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم به طور مداوم در حال حرکت به سمت اتریوم ۲.۰ هستند؛ به‌روزرسانی‌ای که الگوریتم اجماع بلاکچین اتریوم را از مدل اثبات کار فعلی به مدل اثبات سهام تغییر می‌دهد. طی این به‌روزرسانی که قرار است اعتبارسنج‌ها جایگزین ماینرها شوند – برای پردازش معاملات و تأمین امنیت شبکه – انتظار می‌رود که زمان تأیید و همچنین، کارمزد انجام تراکنش‌ها در این شبکه کاهش یابد.

علاوه بر این، افزایش محبوبیت پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و توکن‌های NFT در پاییز گذشته، از جمله دیگر عوامل مهم رشد قیمتی اتریوم هستند. صنعت دیفای در ابتدا از شبکه اتریوم آغاز به کرد و اگرچه شبکه‌های بلاکچینی رقیب مانند سولانا و شبکه هوشمند بایننس اخیرا قابلیت‌های دیفای را به پروتکل‌های خود اضافه کرده‌اند، اما اتریوم هنوز در این زمینه پیشگام است. به گزارش پلتفرم دیفای لاما (DeFi Llama)، شبکه اتریوم در حال حاضر بیش از دو سوم کل ارزش در گردش در پروتکل‌های دیفای را در اختیار دارد.

توکن‌های NFT نیز برای اولین بار در شبکه اتریوم به وجود آمدند و پس از آن، در شبکه‌های دیگر مانند استکس (Stacks) و فلو (Flow) پذیرفته و به کار گرفته شدند. به گزارش پلتفرم دی‌اپ رادار (DappRadar)، حجم معاملات ماهانه در اوپن سی (OpenSea)، بزرگترین بازار توکن‌های NFT به میلیاردها دلار رسیده و بازی بلاکچینی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) نیز در حال حاضر بیش از نیم میلیارد دلار تراکنش را به صورت ماهانه پردازش می‌کند. هر دوی این پلتفرم‌ها بر بستر شبکه اتریوم اجرا می‌شوند.

با توجه به این که شبکه اتریوم، کاربران بخش‌های مختلف، از دیفای و توکن‌های NFT گرفته تا بازی‌ها و برنامه‌های دیگر را به یکدیگر متصل می‌کند، تقاضا برای ارز دیجیتال ETH افزایش یافته است.

اما مهم‌ترین عامل افزایش قیمت اتریوم، کاهش عرضه آن است. اجرای طرح بهبود EIP-1559 در به‌روزرسانی ماه آگوست به این معنا بود که کارمزد پایه تراکنش‌ها به جای پرداخت به ماینرها، از گردش خارج شده و سوزانده می‌شود. در نتیجه با ایجاد هر بلاک جدید در شبکه، مقداری ETH برای همیشه از بین می‌رود و با تبدیل اتریوم به یک دارایی ضد تورمی، به افزایش قیمت این ارز دیجیتال کمک می‌کند.

بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط وب‌سایت Ultrasound Money، از زمان اجرای طرح EIP-1559 در تاریخ ۵ آگوست تاکنون، بیش از ۵۴۰ هزار واحد ETH سوزانده شده که با توجه به قیمت فعلی این ارز دیجیتال، بیش از ۲ میلیارد دلار ارزش دارد.

هدف بعدی اتریوم چیست؟

در حال حاضر، اتریوم در حال تثبیت قیمت خود در محدوده ۳،۷۵۰ دلار است. یک خط روند صعودی بزرگ نیز در نزدیکی سطح ۳،۸۰۰ دلار در نمودار ساعتی ETH/USD در حال شکل‌گیری است. در این مسیر، سطح ۳،۸۴۰ دلار، اولین سطح مقاومتی پیش روی اتریوم به شمار می‌رود.

ethereum-jumps-price-approaches-4k
نمودار قیمت اتریوم به همراه سطوح مقاومتی و حمایتی پیش روی آن.

مقاومت بزرگ بعدی نزدیک به سطح ۳،۸۵۰ دلار است که در صورت غلبه بر آن، اتریوم می‌تواند جهش جدیدی را آغاز کند. در این حالت، قیمت این ارز دیجیتال می‌تواند تا سطح ۴ هزار دلار افزایش یابد. هرگونه افزایش بیشتر می‌تواند زمینه‌ساز صعود قیمت اتریوم به سمت ۴،۲۰۰ دلار باشد.

از سوی دیگر، اگر اتریوم نتواند به سطوح بالاتر از سطح مقاومتی ۳،۸۵۰ دلار دست یابد، ممکن است وارد یک چرخه نزولی شود. اولین حمایت کلیدی اتریوم در نزدیکی سطح ۳،۷۵۰ دلار و پس از آن، در سطوح ۳،۶۵۰ دلار و ۳،۶۲۵ دلار در حال شکل‌گیری است. در صورت سقوط قیمت اتریوم به زیر این سطوح، احتمال افت بیشتر قیمت این ارز دیجیتال وجود دارد. در این حالت، سطح حمایتی اصلی ۳،۵۵۰ دلار می‌تواند به کمک اتریوم بیاید.

مارک کیوبن: اتریوم پتانسیل بیشتری برای رشد دارد!

مارک کیوبن (Mark Cuban)، کارآفرین و میلیاردر مشهور، در مصاحبه جدید خود با شبکه CNBC اظهار داشت که اتریوم پتانسیل بیشتری برای رشد دارد و به مبتدیان صنعت ارزهای دیجیتال توصیه کرد که این ارز دیجیتال را به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بار دیگر به تمجید از بیت کوین پرداخت و گفت که بیت کوین بهتر از طلا است.

با این حال، کیوبن اعلام کرد که با ایده «تبدیل شدن اتریوم به ارز دیجیتال غالب جهان» موافق است. این کارآفرین معتقد است که ETH نسبت به BTC برتری دارد؛ چون در هر ثانیه تراکنش‌های بیشتری را پردازش کرده و از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. او همچنین اشاره کرد که تلاش‌ها برای توسعه‌ شبکه اتریوم از بیت کوین پیشی گرفته است.

نوشته اتریوم ۴ هزار دلاری در راه است! اولین بار در رمزارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.