کد خبر : 208465
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 مهر 1401 - 2:56
دیدگاه‌ها برای نقش استانداردهای ایزو در مدیریت منابع انسانی بسته هستند

نقش استانداردهای ایزو در مدیریت منابع انسانی

نقش استانداردهای ایزو در مدیریت منابع انسانی

نقش استانداردهای ایزو در مدیریت منابع انسانی   مدیریت منابع انسانی و ارتباط با استانداردهای ایزو مدیریت منابع انسانی یکی از شناخته شده ترین حوزه های مدیریتی در سازمان هاست. در این مقاله به نقش و ارتباط استانداردهای ایزو با موضوع مهم مدیریت منابع انسانی پرداخته خواهد شد. دریافت ایزو ویژه مدیریت منابع انسانی دریافت

نقش استانداردهای ایزو در مدیریت منابع انسانی

 

مدیریت منابع انسانی و ارتباط با استانداردهای ایزو

مدیریت منابع انسانی یکی از شناخته شده ترین حوزه های مدیریتی در سازمان هاست. در این مقاله به نقش و ارتباط استانداردهای ایزو با موضوع مهم مدیریت منابع انسانی پرداخته خواهد شد.

دریافت ایزو ویژه مدیریت منابع انسانی

دریافت ایزو برای یک سازمان در حیطه ی استانداردهایی مانند ایزو ۹۰۰۱ به صورت غیرمستقیم حوزه منابع انسانی را پوشش می دهد ولی در این مقاله سایر استانداردهای تخصصی در این زمینه را نیز معرفی میکنیم.

کمیته فنی ISO / TC 260، چهار استاندارد اول خود را در رابطه با مدیریت منابع انسانی منتشر کرده‌‎ است. سری جدید استانداردهای ISO نه تنها با هدف کمک به بهبود فرایند استخدام، بلکه برای بهبود کسب‌وکار از طریق فرایندهای منابع انسانی تدوین شده‌اند.

این مجموعه از استانداردهای ویژه منابع انسانی عبارتند از:

ایزو 30408، رهنمودهای حاکمیت انسانی

ایزو 30408 رهنمودهایی را برای ایجاد یک سیستم حکمرانی انسانی مؤثر ارائه می‌کند که می‌تواند به طور مؤثر به نیازهای سازمانی و عملیاتی پاسخ دهد؛ همچنین همکاری بیشتر بین همه ذی‌نفعان را تقویت کند، ریسک‌ها را در منابع انسانی پیش‌بینی و مدیریت کند و فرهنگ شرکتی را که با ارزش‌های آن همسو باشد توسعه دهد.

ایزو 30405، دستورالعمل‌های استخدام

ایزو 30405 راهنمایی‌هایی را در مورد فرایندها و رویه‌های استخدام موثر ارائه می‌دهد و برای استفاده توسط هرکسی که درگیر استخدام است طراحی شده است.

ایزو 30409، برنامه‌ریزی نیروی کار

ایزو 30409 به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به طور مؤثرتری به نیازهای فعلی و پیش‌بینی شده خود برای کارکنان پاسخ دهند.

ایزو 30400، اصطلاحات

ایزو 30400 درک مشترکی از اصطلاحات اساسی مورد استفاده در استانداردهای مدیریت منابع‌انسانی ارائه می‌دهد.

ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و استانداردهای ایزو

هر یک از استانداردها مراحلی را برای محک زدن رویه‌های سازمان در حوزه‌های حیاتی و دستورالعمل‌های روشن برای بهترین شیوه‌ها ارائه می‌کند. آن‌ها یک راه عالی و نسبتا آسان را برای انجام تجزیه‌و‌تحلیل شکاف داخلی و ایجاد شیوه‌های بهتر ارائه می‌دهند.

مطالعات نشان می‌دهد که یک بخش منابع انسانی با عملکرد بالا، با مدیریت و استخدام افراد موثر و عملکرد اقتصادی بیشتر سازمان مرتبط است و نقش کلیدی در القای ارزش‌های شرکت در رابطه با نیروی کار ایفا می‌کند. مجموعه جدید استانداردهای بین‌المللی ایزو برای منابع انسانی، با هدف کمک به بخش‌های منابع انسانی در بهبود عملکرد خود و در نهایت بهبود عملکرد سازمانی که در آن کار می‌کنند است.

نقش استانداردهای ایزو در مدیریت منابع انسانی

این استانداردها توسط کمیته فنی ISO 260 در مدیریت منابع انسانی تدوین شده است. جیمز لوئیس، رئیس کمیته ایالات متحده، می‌گوید :«بهبود عملکرد منابع انسانی فقط مربوط به کارمندان نیست، بلکه در راستای همسویی با ارزش‌های یک سازمان و در نظر گرفتن همه ذی‌نفعان است… سازمان‌هایی که افراد خود را در مرکز تصمیم‌های خود قرار می‌دهند، تمایل به عملکرد بهتر دارند. زیرا فرهنگ شرکت روشن است و کارکنان راضی‌تر هستند.»

برنامه توسعه استانداردهای ویژه مدیریت منابع انسانی

به گفته لی وبستر، مدیر روابط کارکنان در واحد پزشکی دانشگاه تگزاس و مدیر گروه مشاوره فنی 260 ایالات متحده، این استانداردها تازه شروع کار هستند. او میعتقد است :«این استانداردها کاملاً داوطلبانه هستند. این ایده که واقعاً باید استانداردهای محکمی برای نیروی انسانی وجود داشته باشد، به آرامی در حال رشد است. تحلیل‌های بیشتری وجود دارد که از این ایده حمایت می‌کند. استانداردهای منابع انسانی می‌توانند همان مزایای استانداردهای تولید را ارائه دهند.»

او افزود :«عملکرد منابع انسانی پتانسیل بسیار زیادی برای حمایت از اهداف استراتژیک یک شرکت از طریق توسعه استعدادها، همسو کردن ارزش‌های سازمانی و در نهایت شکل دادن به فرهنگ و رفتار دارد… این استانداردها می‌توانند به هر فردی که در کارکرد منابع انسانی دخیل است کمک کند.»

مدیریت منابع انسانی و بهبود شرایط کار

کمیته فنی  ISO / TC 260 همچنین مجموعه‌ای از مشخصات فنی را بهبود سیستم مدیریت منابع انسانی تدوین کرده است. این مجموعه‌ی جامع ۱۳ قسمتی، طیف گسترده‌ای از سنجش‌های قابل مقایسه‌ای را برای تهیه‌ی گزارش درون و برون سازمانی از مدیریت منابع انسانی ارائه می‌دهد. مجموعه‌ی جامع مذکور شامل همه‌ی موارد بهداشت و ایمنی شغلی، گردش مالی و حفظ فرهنگ سازمانی هستند.

مجموعه‌ی جامع ۱۳  قسمتی مشخصات فنی

همان‌طور که گفته شد مجموعه‌ی جامع ۱۳ قسمتی، طیف گسترده‌ای از سنجش‌های قابل مقایسه‌ای را برای تهیه‌ی گزارش درون و برون سازمانی از مدیریت منابع انسانی ارائه می‌دهد. در ادامه این معیارها را به‌صورت اجمالی بررسی می‌کنیم:

ISO/TS 24178 – معیارهای فرهنگ سازمانی

مجموعه معیارهای فرهنگ سازمانی به محرک‌های یک شرکت با یک نیروی کار متعهد و راه‌های سنجش آن نگاه می‌کند که شامل عناصری مانند هدف و ارزش شفاف سازمانی، شیوه‌های استخدام و موارد دیگر است.

ISO/TS 24179 معیارهای ایمنی و بهداشت شغلی

معیارهای ایمنی و بهداشت شغلی، به‌طور خاص مربوط به داده‌های ایمنی و بهداشت شغلی است و مواردی را که هنگام تفسیر آن‌ها باید در نظر گرفت برجسته می‌کند.

ISO/TS 30407 هزینه استخدام

هزینه استخدام، اقدامات لازم برای محاسبه هزینه استخدام برای حفظ کیفیت و شفافیت را توصیف می‌کند.

ISO/TS 30410 معیار تأثیر استخدام

معیار تأثیر استخدام اصول تعیین موقعیت‌های مهم و روش‌های سنجش را مشخص می‌کند.

ISO/TS 30411 معیار کیفیت استخدام

معیار کیفیت استخدام، مجموعه ای از گزینه‌ها را برای سنجش کیفیت استخدام فراهم می‌کند که می‌تواند متناسب با شرایط مختلف تجاری و سازمانی باشد.

ISO/TS 30421 معیارهای گردش مالی و نگهداری

معیارهای گردش مالی و نگهداری، عناصر گردش نیروی کار را توصیف می‌کند و مواردی را که هنگام تفسیر داده‌ها باید مورد توجه قرار گیرد‌، برجسته می‌کند.

ISO/TS 30423 مجموعه معیارهای انطباق و اخلاق

مجموعه معیارهای انطباق و اخلاق، فرمولی را برای اقدامات قابل مقایسه ارائه می‌دهد و مواردی را که باید هنگام تفسیر داده‌های انطباق مورد توجه قرار گیرد، برجسته می‌کند.

ISO/TS 30425 مجموعه معیارهای در دسترس بودن نیروی کار

مجموعه معیارهای در دسترس بودن نیروی کار، فرمول محاسبه تعداد کارکنان موجود در هر زمان را توصیف می‌کند.

ISO/TS 30427 مجموعه معیار هزینه‌ها

مجموعه معیار هزینه‌ها، جزییات فرمول برای محاسبه‌ی هزینه‌ها و موضوعات برجسته که باید در هنگام تفسیر داده‌ها در نظر گرفته شوند.

ISO/TS 30430 مجموعه معیارهای استخدام

مجموعه معیارهای استخدام، عناصر استخدام، تحرک و گردش مالی را با فرمولی برای اقدامات قابل مقایسه توصیف می‌کند.

ISO/TS 30431 مجموعه معیارهای رهبری

مجموعه معیارهای رهبری، روشی را برای سنجش ارزش رهبری در سازمان از جمله اعتماد، دامنه‌ی کنترل و توسعه رهبری فراهم می‌کند.

ISO/TS 30432 مجموعه معیارهای بهره‌وری نیروی کار

مجموعه معیارهای بهره‌وری نیروی کار، نه تنها بازده کارمندان و پیمانکاران، بلکه هر مسئله‌ای را که می‌تواند بر آن تأثیر بگذارد تحت پوشش قرار می‌دهد. این شامل سطح اشتغال فعلی صنعت و تأمین مهارت، سطح آموزش و تجربه، کیفیت رهبری و موارد دیگر است. همچنین این امکان را فراهم می‌کند تا معیار رقبا در داخل و در بخش‌های مختلف فراهم شود.

ISO/TS 30433 مجموعه معیارهای برنامه‌ریزی زنجیره‌ای

مجموعه معیارهای برنامه‌ریزی زنجیره‌ای، عناصر معیارهای برنامه‌ریزی زنجیره‌ای را توصیف می‌کند و اقدامات قابل مقایسه‌ای را برای گزارش در مورد آن‌ها ارائه می‌دهد. این همچنین شامل نرخ اثر بخشی و میزان آمادگی است.

 

Reference :

ایزوسیستم

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.