کد خبر : 215458
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 - 16:56
دیدگاه‌ها برای کنترل حساب بانکی در دادگاه بسته هستند

کنترل حساب بانکی در دادگاه

کنترل حساب بانکی در دادگاه

رفع مسدودی حساب بانکی به دو روش اصلی شامل اولاً، با مراجعه به شعبه بانک و ثانیا، از طریق درخواست رفع انسداد از حساب مسدود از طریق درگاه بانکی امکان‌پذیر است. این فرآیند شامل ارائه چک، دریافت رضایت‌نامه محضری، گذشت سه‌سال از صدور گواهی عدم پرداخت و اخذ نامه دستور رفع مسدودی حساب از دادگاه

رفع مسدودی حساب بانکی به دو روش اصلی شامل اولاً، با مراجعه به شعبه بانک و ثانیا، از طریق درخواست رفع انسداد از حساب مسدود از طریق درگاه بانکی امکان‌پذیر است. این فرآیند شامل ارائه چک، دریافت رضایت‌نامه محضری، گذشت سه‌سال از صدور گواهی عدم پرداخت و اخذ نامه دستور رفع مسدودی حساب از دادگاه یا شورای حل اختلاف است.

شرایط رفع مسدودی حساب بانکی شامل اقداماتی چون ارائه لازمه‌ها و انطباق با مقررات شورای حل اختلاف می‌شود. اشخاص حقیقی و حقوقی به دلیل انجام معاملات تجاری، دریافت سود و شرکت در قرعه‌کشی‌های بانکی، حساب بانکی را افتتاح کرده و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. با این حال، ممکن است به دلیل چک برگشتی و دستورات قضایی، حساب بانکی مسدود شود.

در چنین مواقعی، رفع مسدودی حساب بانکی نیاز به رعایت شرایط خاص و انجام مراحل مشخص دارد که تنها با انجام صحیح این مراحل، امکان رفع مسدودی حساب فراهم خواهد شد. البته دریافت مشاوره حقوقی نیز می تواند شما را در این مسیر یاری کند.

مسدودی حساب بانکی به چه علت رخ می‌دهد؟

مسدودی حساب بانکی، وضعیتی است که وجه موجود در حساب بانکی فرد به درخواست او یا افراد دیگری، از طریق سامانه محب چک، دستور قضایی یا غیر قضایی توقیف شده و دارنده حساب امکان برداشت وجه از حساب خود را ندارد. این امر باعث مطرح‌شدن سوالاتی در ذهن دارندگان حساب مسدود می‌شود که معمولا این سوالات شامل شرایط رفع مسدودی حساب بانکی، راه‌های باز کردن حساب مسدود و مدت‌زمان لازم برای رفع مسدودی حساب بانکی می‌شوند.

در مورد حساب‌های مسدود به دلیل چک برگشتی، شرایط رفع مسدودی حساب بانکی تحت قانون جدید چک مشخص شده‌است. بر طبق تبصره 3 ماده 5 این قانون، در صورتی‌ که علت مسدودی حساب بانکی به دلیل کسری مبلغ چک برگشتی باشد، راه‌حل رفع مسدودی حساب به شرط واریز کسری مبلغ چک به حساب جاری نزد بانک حساب چک مرتبط با این مسدودی است.

تدابیر مربوط به شرایط رفع مسدودی حساب بانکی بسته به دلیل مسدودی متفاوت است؛ بنابراین، در ادامه، به بررسی شرایط رفع مسدودی حساب بانکی به دو گروه چک برگشتی و دستورات قضایی پرداخته خواهد شد. موضوع مسدودی حساب بانکی جز پر جستجوترین اطلاعات حقوقی در فضای مجازی است.

شرایط مهم برای رفع مسدودی حساب بانکی

یکی از شرایط مهم برای رفع مسدودی حساب بانکی، بازگرداندن لازمه چک به بانک توسط صادرکننده چک برگشتی است. این اقدام مؤثر، مدت‌زمانی کوتاه را برای رفع مسدودی حساب فراهم می‌کند. با این تدابیر، اهمیت همکاری فعّال صادرکننده چک با بانک به‌عنوان یکی از گام‌های اساسی در فرآیند رفع مسدودی حساب بانکی مورد تاکید قرار می‌گیرد.

شرایط دیگری که برای رفع مسدودی حساب بانکی لازم است مدنظر گرفته شود، شامل درخواست رضایت‌نامه محضری از دارنده چک یا درخواست نامه رسمی از شخص حقوقی دولتی یا عمومی غیردولتی که دارنده چک است و ارائه آن به بانک می‌شود. این مراحل نیز به عنوان جزئی از فرآیند کلی رفع مسدودی حساب بانکی ذکر می‌شوند.

یکی از شرایط مهم دیگر برای رفع مسدودی حساب، اقدام دارنده حساب به درخواست‌نامه رسمی از مراجع قضایی یا ثبتی صادرکننده اجراییه است که مرتبط با پایان یافتن عملیات اجرایی مرتبط با چک است. این اقدام به‌طور مستقیم به رفع مسدودی حساب کمک می‌کند.

علاوه بر این، دارنده حساب بانکی مسدود شده به دلیل چک برگشتی می‌تواند یک حکم قضایی مرتبط با عدم بدهکاری به خود در مورد چک را دریافت و سپس این حکم را به بانک ارائه نماید. این اقدام نیز از جمله گزینه‌های قانونی جهت رفع مسدودی حساب است.

مدت‌ زمان رفع مسدودی حساب بانکی

در صورت عدم انجام هرگونه اقدام، مدت‌زمان رفع مسدودی حساب بانکی تا سه سال ممکن است به طول بی‌انجامد. با این‌ وجود، اگر تا پایان این دوره سه ساله، هیچ دعوای حقوقی یا کیفری در دادگاه حقوقی یا دادسرا توسط دارنده چک علیه صادرکننده اقامه نشود، مسدودی حساب به صورت خودکار رفع خواهد شد.

این نکته حائز اهمیت است و نشان‌دهنده پایداری و عدم تداخل در طیف حقوقی مرتبط با موضوعات چک برگشتی و رفع مسدودی حساب بانکی است.

مسدودی حساب بانکی به دلیل صدور یک دستور قضایی

در مواردی که علت مسدودی حساب بانکی به دلیل صدور یک دستور قضایی، به‌ عنوان مثال قرار تامین خواسته باشد، رفع مسدودی حساب بانکی و همچنین مسدودی کارت بانکی، نیازمند رعایت شرایط خاصی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد. ابتدا، دارنده حساب بانکی ملزم به مراجعه به مرجع قضایی مربوط به دستور مسدودی حساب است.

در این مرحله، او می‌بایست برای حل مشکل قضایی خود اقدام کرده و با توجه به موضوع دعوای حقوقی یا کیفری، شرایط رفع مسدودی حساب خود را مشخص نماید. به عنوان مثال، اگر موضوع دعوای حقوقی مربوط به اجرای قرار تامین خواسته مهریه باشد، دارنده حساب می‌تواند با ارائه رضایت‌نامه محضری از همسر خود که مرتبط به بذل مهریه باشد، مسدودی حساب خود را رفع نماید.

پس از حل مشکل در دادگاه یا مراجع قضایی، دارنده حساب می‌تواند با درخواست‌نامه از مرجع قضایی مربوطه به شعبه بانکی مراجعه کرده و در کم‌ترین زمان ممکن اقدام به رفع مسدودی حساب خود نماید.

توجه به این نکته ضروری است که هر موضوع قضایی و اقدامات مرتبط با آن، تاثیر مستقیمی بر شرایط رفع مسدودی حساب بانکی دارد. از این‌رو، تفصیلات دقیق و دقیق‌ترین اطلاعات حاکی از موضوع دعوای حقوقی یا کیفری مهم است.

روش مراجعه حضوری جهت رفع مسدودی حساب بانکی

در روش مراجعه حضوری جهت رفع مسدودی حساب بانکی، متقاضی نیاز به انجام اقدامات مرحله‌ای دارد که با توجه به نوع مسدودی (مثل چک برگشتی یا دستور مقام قضایی) متفاوت است. این اقدامات به شرح زیر است:

ابتدا، اگر دارنده حساب قصد دارد با ارائه رضایت‌نامه محضری مسدودی حساب خود را رفع کند، باید همراه با دارنده چک برگشتی به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نماید. در این‌جا باید رضایت‌نامه محضری با دقت تهیه شده و اخذ شود.

پس از انجام مقدمات، دارنده حساب مسدود شده باید با داشتن اسناد لازم نظیر رضایت‌نامه دارنده چک، نامه از شخص حقوقی یا دستور مقام قضایی، به شعبه بانکی مراجعه نماید. در این‌جا باید با ارائه اسناد و مدارک مربوط به موقعیت مسدودی حساب، همچنین کارت شناسایی معتبر، فرم درخواست رفع مسدودی حساب بانکی را تکمیل کرده و به بانک تحویل دهد.

در این مرحله، دقت در انتخاب شعبه بانکی مربوطه و اطلاع از ساعات کاری آن ضروری است. ایجاد ارتباط مؤثر با کارشناسان بانک نیز می‌تواند به سرعت و کارایی در فرآیند رفع مسدودی حساب کمک کند. باید توجه داشت که اطلاعات دقیق و کامل از اهمیت به‌ سزایی در این فرآیند برخوردارند و برای اطمینان از صحت مدارک و اسناد مورد نیاز، هماهنگی کامل با دفاتر اسناد رسمی و دیگر مراجع مربوطه اساسی است.

مراحل رفع مسدودی حساب بانکی

نحوه و مراحل رفع مسدودی حساب بانکی در روش غیرحضوری، به‌ خصوص زمانی که مسدودی حساب به دستور حوزه معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور صورت گرفته باشد، از طریق درگاه درخواست رفع انسداد از حساب مسدود شده، امکان‌پذیر است. در ادامه، جزئیات مراحل این فرآیند توضیح داده خواهد شد:

مراجعه به سایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه:

متقاضی باید به درگاه درخواست رفع انسداد از حساب مسدود شده در سایت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مراجعه کند. این سایت توسط حوزه معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور اداره می‌شود.

تکمیل فرم مربوطه

دارنده حساب باید فرم مربوطه را با دقت تکمیل کرده و اطلاعات مورد نیاز از جمله شماره ملی و تلفن همراه خود را وارد نماید. اطلاعات دقیق و صحیح تضمین‌کننده مراحل بعدی هستند.

آپلود مدارک

مدارک منشا تراکنش‌های مشکوک باید با دقت آپلود شوند. این مدارک ممکن است شامل اسنادی نظیر فاکتورها، قراردادها یا هر مدرک دیگری باشد که نشان‌دهنده صحت و مشروعیت تراکنش‌ها باشد.

ارسال درخواست

پس از تکمیل فرم و آپلود مدارک، درخواست رفع مسدودی حساب بانکی از طریق سامانه ارسال می‌شود. دقت در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است.

پیگیری و اطلاع‌رسانی

متقاضی می‌تواند وضعیت درخواست خود را از طریق سامانه پیگیری کرده و نتیجه را به صورت آنلاین پیش‌بینی کند. همچنین، اطلاع‌رسانی توسط سامانه در صورت رفع مسدودی حساب نیز انجام می‌شود.

از آن‌جا که مسیر غیرحضوری زمان بیشتری نسبت به روش حضوری به طول می‌انجامد، دقت در تکمیل و ارسال مدارک و اطلاعات صحیح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.