کد خبر : 209122
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 آذر 1401 - 9:51
دیدگاه‌ها برای کف قیمتی بیت کوین کجاست؟ بسته هستند

کف قیمتی بیت کوین کجاست؟

کف قیمتی بیت کوین کجاست؟

این یک سؤال ساده است اما پاسخ آن خیلی ساده به نظر نمی‌رسد و تحلیلگران زیادی با روش‌های مختلف به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستند. روش‌هایی همچون تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، تحلیل‌های فاندامنتال و بررسی شاخص‌های اقتصاد کلان و تحلیل داده‌های آنچین و برخی نیز به روش‌های عجیب‌تری مانند پیشگویی و جادو برای تحلیل

این یک سؤال ساده است اما پاسخ آن خیلی ساده به نظر نمی‌رسد و تحلیلگران زیادی با روش‌های مختلف به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستند. روش‌هایی همچون تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، تحلیل‌های فاندامنتال و بررسی شاخص‌های اقتصاد کلان و تحلیل داده‌های آنچین و برخی نیز به روش‌های عجیب‌تری مانند پیشگویی و جادو برای تحلیل بیت کوین متوسل شده‌اند!

طبیعی است که چون پای پول درمیان است یافتن پاسخ این سؤال اهمیت زیادی پیدا کند. اما به راستی پاسخ این سؤال چیست و بهترین روش برای یافتن پاسخ کدام است. جواب‌های زیادی را از تحلیلگران مختلف می‌شنویم که هر کدام، اعداد متفاوتی را با روش‌های مختلفی برای پایین‌ترین قیمت بیت‌کوین در سیکل فعلی ارائه کرده‌اند. معمولاً معامله‌گران خرد در زمان‌های مختلف بازار، این سناریوهای احتمالی را راستی آزمایی کرده و تنها در صورتی آن را به عنوان سیگنال تلقی می‌کنند که تأییدیه‌های مد نظر خودشان را گرفته باشند.

در این مقاله سعی داریم دو روایت متفاوت در مورد پایین‌ترین قیمت احتمالی بیت‌کوین در سیکل فعلی را بررسی کنیم. حتماً به این موضوع توجه کنید که سناریوهای ذکر شده صرفاً بازتابی از نظرات خبرگان این بازار است و به هیچ عنوان سیگنال خرید یا فروش محسوب نمی‌شود. اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مند هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سناریو اول

در این سناریو، کف قیمت بیت کوین همین محدوده فعلی بوده و در نتیجه شرایط فعلی را برای خرید بیت‌کوین مناسب می‌داند. در این سناریو از گفته‌های چارلز ادواردز (Charles Edwards) کمک گرفته شده و او بیشتر از شاخص‌های آنچین برای اثبات ادعای خود استفاده کرده است.

با تحلیل داده‌های آنچین می‌توان دریافت که قیمت بیت کوین در مراحل پایانی نزول خودش قرار گرفته و می‌توان به صعود آن امیدوار بود. پس از گذر از یک نوامبر طوفانی، حالا طبق داده‌های درون زنجیره‌ای می‌توان حدس زد که کف قیمتی بیت کوین در ماه دسامبر رقم خواهد خورد. در آخرین گزارش Capriole Investment، تحلیلی ارائه شده که نشان‌دهنده نزدیک شدن به کف قیمتی بیت کوین است. با در نظر گرفتن پارامترهایی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، به نظر می‌رسد که کف قیمت بیت کوین در محدوده قیمتی 16950 تا 16600 دلار تشکیل شود. در ادامه به توضیح 5 دلیل ادواردز می‌پردازیم تا با دیدگاه او آشنا شویم.

1) نوار SLRV بیانگر سیگنال خرید است.

نوار SLRV با ترکیب کردن میانگین متحرک 30 روزه، 150 روزه و نسبت SLRV به رصد جریان سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده می‌پردازد. جالب است بدانید که نسبت SLRV از تقسیم نسبت بیت‌کوین‌های جابجا شده در 24 ساعت بر بیت‌کوین‌های هولدشده در بازه 6 تا 12 ماه محاسبه می‌شود.

 

طبق گفته‌های ادواردز، نوار SLRV از استراتژی هولد بیت‌کوین عملکرد بهتری داشته و همین موضوع، این نوار را به اندیکاتوری نسبتاً قوی تبدیل کرده است که زمان تمایل بیت کوین به افزایش قیمت را به خوبی نشان دهد. در حالیکه در طول سال 2022 نوار SLRV بیانگر یک بازار خرسی بود اما حرکت اخیر بیت‌کوین به محدوده 16600 باعث شد که این اندیکاتور از بازار خرسی به بازار گاوی تغییر جهت دهد. طبق گفته‌های ادواردز، این تغییر موجب شد که نهادهای سرمایه‌گذاری بزرگ برای خرید بیت کوین سیگنال دریافت کنند و خرید توسط این نهادها، خود دلیل مضاعفی بر پایان روند نزولی و شروع یک بازار گاوی است.

2) قیمت بیت‌کوین به زیر هزینه‌های الکتریسیته ناشی از استخراج آن کاهش یافته است.

درحال حاضر اکثریت ماینرهای بیت‌کوین، کار خودشان را با ضرر ادامه می‌دهند. البته طبق تاریخچه بیت‌کوین، این پدیده جدیدی نیست. مجموع هزینه تولید ماینرها شامل سخت‌افزارهای ماینینگ، هزینه‌های عملیاتی و… است، در حالیکه در هزینه الکتریسیته، فقط برق خام مورد استفاده برای استخراج در نظر گرفته می‌شود.

کف قیمتی بیت کوین کجاست؟

به طور تاریخی، هزینه برق خام همیشه برای بیت‌کوین یک کف مهم بوده است چرا که تقریباً نمی‌توان زمانی را پیدا کرد که بیت‌کوین زیر این قیمت معامله شده باشد. تنها چهار بار این اتفاق رخ داده که آخرین آن 10 نوامبر بود، زمانی‌ که هزینه برق استخراج بیت‌کوین به 16925 دلار رسید.

3) فروش بیت‌کوین ماینرها به اوج خود رسیده است.

با توجه به اینکه هزینه تولید بیت‌کوین درحال حاضر بالاتر از قیمت آن است، ماینرها برای بقا مجبور به فروش بیت‌کوین‌های استخراج شده هستند. از نظر بزرگی، سطح فروش فعلی بیت کوین، سومین رتبه را در تاریخ دارد. دو اتفاق قبل، یکبار در سال 2011 در قیمت 1.2 دلار و بار دیگر در سال 2015 در قیمت 290 دلار رخ داده است.

با نگاهی به گذشته بازار می‌توان دریافت که سرمایه‌گذاران عاشق این قیمت‌ها بوده‌اند و در چنین شرایطی علاقه به خرید و بازگشت قیمت به شدت بالا می‌رود. ادواردز معتقد است که قیمت فعلی بیت کوین شرایط مشابهی را به تصویر کشیده است.

4) روبان هش بیت‌کوین بیانگر پدیده تسلیم ماینرها است.

پدیده «تسلیم ماینرهای بیت‌کوین» زمانیست که ماینرهای بیت کوین، سخت‌افزارهای استخراج را به دلیل سودآور نبودن خاموش کنند و بیت‌کوین‌های استخراج شده خود را برای پوشش هزینه‌ها به فروش برسانند.

طبق گفته‌های Capriole Investment در طول پدیده تسلیم ماینرها، کف قیمتی جدیدی قبل از آنکه هش‌ریت شبکه شروع به افزایش کند، شکل می‌گیرد. طبق چارت زیر، در 28 نوامبر یکبار دیگر با پدیده تسلیم ماینرها مواجه شده‌ایم و اگر تحلیل گفته‌شده صادق باشد می‌توان کف قیمت بیت‌کوین را حدود 16915 دلار در نظر گرفت.

کف قیمتی بیت کوین کجاست؟

 5) علیرغم کاهش قیمت با بالاترین میزان هولد بیت‌کوین در تاریخ مواجه هستیم.

یکی از معیارهای مورد استفاده برای تحلیل رفتار هولدرهای بیت‌کوین، شاخص سود و زیان خالص تحقق نیافته هولدرهای بیت‌کوین در بلند مدت (NUPL) است. در تمام طول تاریخ بیت‌کوین این شاخص فقط چهار بار تا این حد پایین آمده است.

 

در مواردی که چنین اتفاقی رخ داده، سرمایه‌گذاران استقبال خوبی از خرید کرده‌اند و قیمت بیت‌کوین یک کف تشکیل داده است. همچنین در این شرایط می‌توان به تعداد هولدرهای بلند مدت بیت‌کوین نیز اشاره کرد. در حال حاضر، 66 درصد بیت‌کوین عرضه شده در اختیار هولدرهای بلندمدت است. هولدرهای بلندمدت، افرادی هستند که بیت‌کوین را بیش از یکسال در کیف پول‌های خود ذخیره می‌کنند. به گفته ادواردز این رفتار با بازارهای کلان همسو است. در حالیکه همچنان بازارها  با سهام در ارتباط هستند، موارد ذکر شده بیانگر آن هستند که به احتمال زیاد بیت‌کوین در آخرین مراحل نزول خود قرار گرفته است.

اما آیا این تمام ماجراست؟ می‌توان به صعود بیت‌کوین از نقاط ذکر شده امیدوار بود؟ اجازه دهید نظر دیگری را نیز با هم بررسی کنیم.

سناریو دوم

سناریو دوم برای علاقه‌مندان به تحلیل بیت‌کوین و هولدرهای فعلی شاید کمی نگران‌کننده و ناامیدکننده باشد. در این سناریو از صحبت‌های نویددهنده بالا خبری نیست و ظاهراً هولدرها باید روزهای تلخ‌تری را نیز تجربه کنند.

این بار به سراغ مارک موبیوس (Mark Mobius) می‌رویم. سرمایه‌گذار افسانه‌ای که تحلیل‌هایش برای خیلی از سرمایه‌گذاران به منزله چراغ راه است. موبیوس به نکات خوبی اشاره می‌کند اما او همچنان به بازار کریپتو به عنوان یک بازار نوظهور نگاه می‌کند. این سرمایه‌گذار افسانه‌ای برای کف بیت‌کوین، تارگت 10000 دلار را در نظر گرفته است. در حال حاضر، بیت‌کوین در محدوده 17000 دلار معامله می‌شود. بنابراین او انتظار دارد که در سال 2023، بیت‌کوین 40 درصد دیگر ریزش داشته باشد. در واقع، بیت‌کوین 10000 دلاری بازگشتی است به اکتبر 2020 و در این صورت، سرمایه‌گذاران تمام ثروتی که از بازار صعودی به دست آورده‌اند را از دست خواهند داد.

دو دلیل برای بیت‌کوین 10000 دلاری

از نگاه موبیوس، طبق دلایل زیادی بیت‌کوین می‌تواند در سال آینده تا 40 درصد دیگر ریزش داشته باشد که مهم‌ترین دلیل، تورم و ماشین چاپ پول فدرال رزرو است. در زمانی که بازار کریپتو رونق داشت، پول به آسانی در اختیار مردم بود و آن‌ها به راحتی می‌توانستند با آن سفته‌بازی کنند اما پس از سخت‌تر کردن سیاست‌های پولی، دیگر شرایط مثل گذشته نیست. دلیل دوم، شرایط تکنیکال بیت‌کوین است. موبیوس اشاره می‌کند که بیت‌کوین به صورت مداوم در حال شکستن سطوح کلیدی خود است و این نشانه ضعف برای شروع یک روند صعودی می‌باشد.

جمع‌بندی

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، پاسخ به این سؤال که کف قیمتی بیت‌کوین کجاست، ظاهراً کار ساده‌ای نیست و ما تنها به نظرات دو تن از خبرگان بازار در این نوشتار اشاره کردیم. متخصصان زیادی هستند که با دلایل متعدد دیگر و روش‌های تحلیلی متفاوت، این دو سناریو را گاه تأیید و گاه رد می‌کنند و اعداد متفاوت و البته زمان‌های متفاوتی را برای کف قیمت بیت‌کوین در نظر می‌گیرند. آنچه که پس از مطالعه نظرات مختلف تحلیلگران ضروری به نظر می‌رسد، اهمیت آموزش و داشتن دانش کافی در زمینه تحلیل بازار است تا فرد بتواند بعد از بررسی هر کدام از سناریوهای محتمل در جهت تأیید یا عدم تأیید آن از دانش شخصی خود نیز بهره برده و با شناخت کافی از بازار و با استفاده از استراتژی معاملاتی خود و مدیریت ریسک و سرمایه به خرید یا فروش بپردازد.

در راستای کمک به علاقه‌مندان و معامله‌گران بازار دارایی‌های دیجیتال، آکادمی سیتکس با حضور اساتید مطرح فعال در این بازار، به صورت هفتگی تحلیل بیت‌کوین و سایر رمزارزهای برتر را در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارد. علاوه بر این، در صورتی که به یادگیری تحلیل تکنیکال علاقه‌مند هستید می‌توانید در دوره تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال که توسط اساتید برجسته این حوزه در آکادمی سیتکس برگزار می‌گردد، شرکت کنید.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.