کد خبر : 204810
تاریخ انتشار : جمعه 7 مرداد 1401 - 16:30
دیدگاه‌ها برای کسب درآمد از تحرک (Move to Earn) چیست؟ بسته هستند

کسب درآمد از تحرک (Move to Earn) چیست؟

کسب درآمد از تحرک (Move to Earn) چیست؟

کسب درآمد از تحرک (Move to Earn) چیست؟دنیای ارزهای دیجیتال نشان داده که فضایی به‌شدت پویاست و فرصت‌ها و نوآوری‌های بی‌شماری در آن وجود دارد. روزی نیست که شاهد نوآوری در حوزه ارزهای دیجیتال نباشیم؛ به‌خصوص از سال ۲۰۲۰ که با پیدایش امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) همراه شد، این عرصه نیز جذابیت بیشتری پیدا کرد. در این مدت کوتاه، مباحثی مانند توکن‌های غیرمثلی (NFT) و بازی‌های درآمدزا (P2E) و متاورس آرام‌آرام توجه سرمایه‌گذاران را به‌ خود جلب کردند و در‌نهایت، سیل عظیمی از سرمایه‌ وارد این بخش‌ها شد.
بیشتر بخوانید: بازی کنید و کسب درآمد کنید؛ بهترین بازی‌های بلاک چینی
به‌نظر می‌رسد موضوع کسب درآمد از تحرک (Move to Earn) هم تبِ جدیدِ فضای ارزهای دیجیتال باشد؛ مبحثی که به‌دنبال مدل کسب درآمد از بازی (Play to Earn) یا P۲E شهرت یافت. همان‌طورکه از نام این مدل پیداست، کسب درآمد در آن به فعالیت و نوع حرکتی وابسته است که کاربر باید انجام دهد. برخی از این حرکت‌ها شامل پیاده‌روی، دویدن، شناکردن یا گشت‌وگذار در مناطق مشخص است. به‌طورکلی، می‌توان گفت که کسب درآمد ازطریق تحرک راهبرد جدیدی برای دریاف..

کسب درآمد از تحرک (Move to Earn) چیست؟

دنیای ارزهای دیجیتال نشان داده که فضایی به‌شدت پویاست و فرصت‌ها و نوآوری‌های بی‌شماری در آن وجود دارد. روزی نیست که شاهد نوآوری در حوزه ارزهای دیجیتال نباشیم؛ به‌خصوص از سال ۲۰۲۰ که با پیدایش امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) همراه شد، این عرصه نیز جذابیت بیشتری پیدا کرد. در این مدت کوتاه، مباحثی مانند توکن‌های غیرمثلی (NFT) و بازی‌های درآمدزا (P2E) و متاورس آرام‌آرام توجه سرمایه‌گذاران را به‌ خود جلب کردند و در‌نهایت، سیل عظیمی از سرمایه‌ وارد این بخش‌ها شد.

بیشتر بخوانید: بازی کنید و کسب درآمد کنید؛ بهترین بازی‌های بلاک چینی

به‌نظر می‌رسد موضوع کسب درآمد از تحرک (Move to Earn) هم تبِ جدیدِ فضای ارزهای دیجیتال باشد؛ مبحثی که به‌دنبال مدل کسب درآمد از بازی (Play to Earn) یا P۲E شهرت یافت. همان‌طورکه از نام این مدل پیداست، کسب درآمد در آن به فعالیت و نوع حرکتی وابسته است که کاربر باید انجام دهد. برخی از این حرکت‌ها شامل پیاده‌روی، دویدن، شناکردن یا گشت‌وگذار در مناطق مشخص است. به‌طورکلی، می‌توان گفت که کسب درآمد ازطریق تحرک راهبرد جدیدی برای دریافت رایگان ارزهای دیجیتال است.

بیشتر بخوانید: دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

در این مقاله، قصد داریم با مدل و مفهوم کسب درآمد از تحرک بیشتر آشنا شویم و تفاوت آن با مدل کسب درآمد از بازی را بررسی و پروژه‌های فعال و روش‌های سرمایه‌گذاری در این بخش را مرور کنیم. پس از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه‌مان باشید.

کسب درآمد از تحرک (Move to Earn) چیست؟

چند ماهی است که با معرفی پروژه‌هایی مانند استپن (STEPN) و جِنوپتس (Genopets)، بازی‌های مبتنی‌بر کسب درآمد از تحرک آرام‌آرام پدیدار شدند. این بازی‌ها عناصر گیم‌فای و اپلیکیشن‌های تناسب‌اندام را با‌هم ترکیب کرده‌اند و به‌ازای ورزش و تحرک به کاربران پاداش می‌دهند. به‌نظر می‌رسد فیتنس‌فای (FitnessFi) مفهومی رو‌به‌رشد در وب ۳.۰ خواهد بود و به کاربران اجازه می‌دهد با داده‌های ورزشی‌شان کسب درآمد کنند.

باید به این موضوع اشاره کنیم که تبدیل ورزش به بازی موضوع جدیدی نیست و آن را قبلاً در بازی‌هایی مثل پوکمون گو (Pokemon Go) و وی اسپورتس (Wii Sports) هم دیده‌ایم؛ اما اجرای بازی‌های بلاک چینی و مبتنی‌بر ارزهای دیجیتال که ازطریق تحرک به کاربران پاداش می‌دهند، می‌تواند فرصت ترکیب فعالیت‌های ورزشی با دارایی‌های دیجیتال و توکن‌های غیرمثلی را برای توسعه‌دهندگان فراهم کند.

تفاوت کسب درآمد از تحرک (M2E) با کسب درآمد از بازی (P2E)

به‌طورکلی، بازی‌های درآمدزا در ازای کارهایی مانند پیروزی در مبارزه یا عبور از مرحله به کاربران پاداش می‌دهند؛ اما برنامه‌های کسب درآمد از تحرک از حسگرهای موجود در موبایل یا ردیاب‌های فعالیت‌های ورزشی (Fitness Tracker) برای رهگیری حرکت‌های کاربر و پرداخت‌های خودکار پاداش استفاده می‌کنند.

بعضی از برنامه‌های کسب درآمد از تحرک رایگان هستند؛ اما در برخی عناوین باید NFT مورد‌نیاز برنامه را از ابتدا بخرید. با افزایش محبوبیت بازی‌ها و نیز قیمت NFTها، خریدن NFT به‌منظور شروع بازی آن‌هم برای کاربری که هنوز با محتوا و نحوه کسب درآمد از آن چندان آشنا نیست، کار عاقلانه‌ای نیست. به‌عنوان مثال، حداقل قیمت یک NFT در بازی استپن از حدود یک سول (SOL) در زمان شروع پروژه، به بیش از ده SOL افزایش پیدا کرده است.

اگر بازی‌های درآمدزا و برنامه‌های کسب درآمد از تحرک را ازنظر هزینه با‌هم مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که هزینه شروع فعالیت در برخی از برنامه‌های ورزشی بسیار بیشتر از بازی‌‌هاست؛ البته در‌این‌میان استثناهایی نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال، هزینه شروع بازی‌ای مانند اکسی اینفینیتی به‌مراتب از عنوانی مانند استپن بیشتر است.

با‌این‌حال، مفهوم M۲E به‌دنبال گسترش کاربردهای ارزهای دیجیتال و پاداش‌های مبتنی‌بر بلاک چین به آن‌سوی مرزهای گیمینگ و ترویج سبک زندگی سالم است. نکته جالب این است که این موضوع با رشد اپلیکیشن‌های تناسب‌اندام و برنامه‌های ورزشی که کاربران را به ورزش‌کردن تشویق می‌کند، همراه شده است. کسب درآمد از تحرک و فعالیت‌های ورزشی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های مرتبط با بیمه سلامت و مرخصی‌های استعلاجی کارکنان شود؛ بنابرین، نرم‌افزارهای مبتنی‌بر تحرک و ورزش می‌توانند به بازاری فراتر و گسترده‌تر از بازی‌های بلاک چینی با محوریت کسب درآمد دست پیدا کنند.

هدف این پلتفرم‌ها تشویق به داشتن اندامی متناسب، کاهش وزن، مقابله با بی‌تحرکی، حفظ تندرستی و کسب درآمد به‌طور همزمان است. نکته جالبی که بد نیست به آن اشاره کنیم، این است که محققان به‌تازگی دریافته‌اند اکسیژن مصرفی (VO2max) هر فرد ارتباط مستقیمی با امید به زندگی‌اش دارد و یکی از عوامل مهم افزایش اکسیژن مصرفی، مشارکت در فعالیت‌های ورزشی است.

استپن (STEPN) چیست؟

تا این‌جا مشاهده کردیم که پلتفرم‌های کسب درآمد از تحرک به کاربران پاداش می‌دهند تا تناسب‌اندامشان را حفظ کنند و منبع درآمد جداگانه‌ای برای مشارکت در فعالیت‌های ورزشی یا شرکت در چالش‌های مرتبط با تناسب‌اندام داشته باشند. سپتامبر۲۰۲۱، اپلیکیشن سبک زندگی (Lifestyle) و مبتنی‌بر وب ۳.۰ استپن اصطلاح کسب درآمد از تحرک را برای اولین‌بار به‌کار برد. از آن زمان تاکنون، اپلیکیشن‌های دیگری نیز این مدل را در پیش گرفته‌اند و به‌ازای فعالیت‌های ورزشی به کاربران پاداش می‌دهند.

پیش‌از‌این نیز، برخی شرکت‌های بیمه‌ یا کارفرمایان از این مفهوم استفاده می‌کردند و به کسانی که موفقیت‌هایی درزمینه انجام پیاده‌روی مشخص در ماه یا کاهش وزن به‌دست می‌آوردند، با تخفیف‌ها و مشوق‌های مالی آنان را به ادامه این کار ترغیب می‌کردند. در شش ماه گذشته، تعداد بازی‌های کسب درآمد از تحرک بسیار افزایش یافته است و با موج تازه‌ و گوناگونی از برنامه‌هایی روبه‌رو هستیم که به کاربران فعال و ورزش‌کار پاداش مالی می‌دهند. تا الان استپن شناخته‌شده‌ترین پروژه این حوزه است و پس از رویداد فروش توکن در مارس‌۲۰۲۲ در لانچ‌پد پلتفرم بایننس، توانست سروصدای زیادی به‌پا کند.

بازیکنان برای شروع کسب درآمد با استفاده از اپلیکیشن استپن که مبتنی‌‌بر شبکه سولاناست، باید یکی از چهار نوع کفش ورزشی (Sneakers) موجود در برنامه را بخرند. این کفش‌ها که به‌شکل توکن‌های غیرمثلی هستند، به‌ترتیب عبارت‌اند از: واکر (Walker)، جاگر (Jogger)، رانر (Runner) و ترینر (Trainer). نکته مهم این است که هرکدام از این کفش‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که بر میزان درآمد کاربر تأثیرگذار است. کاربران می‌توانند این توکن‌های غیرمثلی را از بازار درون اپلیکیشن استپن و با داشتن ارز SOL تهیه کنند یا آن را از کاربران دیگری قرض بگیرند و به‌ازای درآمدی که از حرکت‌کردن با آن به‌دست می‌آورند، سهمی هم به صاحب NFT بپردازند.

عرضه کل کفش‌های NFT استپن ۹۹,۹۹۹ واحد است و کف قیمتی آن‌ها از حدود ده تا یازده SOL شروع می‌شود. همین قیمت گران تا حدود زیادی مانع ورود بسیاری از بازیکنان به این بازی شده است. این موضوع زمانی اهمیت زیادی پیدا می‌کند که با بررسی دقیق، متوجه می‌شویم رقابت حتی برای برای اجاره‌کردن این NFT‌ها نیز بسیار شدید است. ارزش هریک از NFT‌های موجود مبتنی‌بر چهار پارامتر ویژگی، نوع، سطح و کیفیت است. منظور از ارزش در‌واقع مقدار گرین ساتوشی توکن (GST) یا همان ارز دیجیتالی است که کاربران در این برنامه به‌دست می‌آورند.

کاربران با این اپلیکیشن علاوه‌بر سهیم‌شدن در فعالیت‌های ورزشی، GST نیز پاداش می‌گیرند. GTS ارزی است که در بسیاری از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز می‌توان آن را خریدوفروش کرد. در‌ضمن، از این ارز دیجیتال می‌توان در اپلیکیشن استپن برای تعمیر یا لوِل‌آپ (LevelUp) کردن کفش‌های ورزشی استفاده کرد. استپن توکن دیگری نیز به نام گرین متاورس توکن (GMT) دارد که ارز حاکمیتی پلتفرم محسوب می‌شود. این توکن را هم می‌توان از صرافی‌ها خرید و در‌عین‌حال کاربرانی که کفش‌های ورزشی سطح (Level) ۳۰ یا بالاتر را در‌اختیار داشته باشند، می‌توانند آن را به‌دست آورند.

در‌حال‌حاضر، استپن یکه‌تاز عرصه کسب درآمد از تحرک است و ارزش بازار آن بیش از ۲۰ برابر سایر توکن‌های دیگرِ مبتنی‌بر کسب درآمد از تحرک است. در ماه‌های گذشته و با پشتیبانی جامعه بلاک چین از استپن، این محصول تازه‌وارد توانست رشد چشمگیری را تجربه کند؛ اما در هفته‌های اخیر، میزان رشدش متوقف شده است. بسیاری از کارشناسان دلیل این موضوع را مدل فعالیت و پاداش‌دهی این برنامه و بی‌اعتمادی برخی سرمایه‌گذاران به این پروژه می‌دانند. هم‌اکنون، استپن به‌صورت بتای عمومی (Public Beta) و برای گوشی‌های اندروید و آیفون دردسترس قرار دارد. بر‌اساس نقشه‌راه استپن، تیم توسعه این برنامه قرار است در ماه‌های آینده تغییراتی در کیف پول استپن اعمال و پشتیبانی از کیف‌پول‌های چندزنجیره‌ای را به آن اضافه کند.

پروژه‌های آینده و مبتنی‌بر کسب درآمد از تحرک

اگرچه استپن در‌حال‌حاضر پرچم‌دار و یکه‌تاز عرصه کسب درآمد از تحرک است، اپلیکیشن‌های دیگری نیز در چند ماه گذشته پیشرفت‌های درخورتوجهی از خود نشان داده‌اند. درادامه، به چند نمونه از این اپلیکیشن‌ها اشاره می‌کنیم.

استپ اپ (Step App)

استپ اپ اپلیکیشن فیتنس مبتنی‌بر شبکه اولنچ (Avalanche) است که به کاربران فعال و ورزش‌کار پاداش می‌دهد. استپ اپ را می‌توان اولین رقیب سرسخت استپن دانست. این اپلیکیشن به‌عنوان جدیدترین پلتفرم کسب درآمد از تحرک، از استپن الهام گرفته است و سازوکارش نیز به استپن شباهت‌هایی دارد. برای مثال، کاربران برای شروع باید NFT‌های کفش‌های ورزشی و ارتقادادنی به نام اِسنیک (SNEAK) را بخرند و آن را ‌سهام‌گذاری یا به‌اصطلاح استیک (Stake) کنند.

برنامه یادشده از توکنِ پاداشی با نام کی‌کال (KCAL) استفاده می‌کند. این توکن با مشارکت در اپلیکیشن و سهام‌گذاری ارز اسنیک به‌دست می‌آید و می‌توان از آن برای خرید NFT‌ها نیز استفاده کرد. کاربران با توکن کی‌کال می‌توانند در قالب محلی یا به‌شکل جهانی با سایر کاربران رقابت کنند. توکن دوم اکوسیستم استپ اپ فیفتی (FIFTI) نام دارد. این توکن حاکمیتی شبکه است و برای تعیین نرخ توکن‌سوزی، تقسیم درآمد، پیشرفت مراحل و توسعه پلتفرم استفاده می‌شود. باید به این موضوع نیز توجه کرد که ۵۰درصد از درآمد این برنامه برای بازخرید توکن فیفتی از بازار استفاده می‌شود.

استپ اپ در‌کنار کسب درآمد از تحرک، کارکردهای دیگری نیز دارد:

  • ریزپرداخت‌ها: کاربران در فروشگاه داخلی اپلیکیشن با استفاده از کارت اعتباری یا ارز دیجیتال می‌توانند آیتم‌های مختلفی مانند ظاهر جدید برای شخصیت‌ها و رنگ‌های جدید برای کفش‌ها و نقشه‌های جدید بخرند.
  • بازی‌های شرطی: کاربران می‌توانند از توکن‌های خود برای شرکت در رقابت با دوستان یا بازیکنان دیگر استفاده کنند؛ یعنی در‌واقع بر سر توکن‌های خود رقابت کنند.

تفاوت و تمایز استپ اپ با دیگر اپلیکیشن‌های کسب درآمد از تحرک این است که تأمین مالی استپ اپ برعهده کاربران و جامعه ارزهای دیجیتال است. این پلتفرم به‌تازگی با برگزاری رویداد تأمین بودجه به‌کمک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) یا اس‌اچ‌او (SHO) سرمایه‌ای حدوداً ۳۴۸هزاردلاری برای شروع‌ کار جمع‌آوری کرده است. استپ اپ با بیش از ۹۰هزار نفر کاربر ثبت‌شده و شراکت با ورزش‌کاران برتر جهان، آماده است تا توکن فیفتی را در‌اختیار مخاطبانش قرار دهد. با‌توجه‌به اشتیاق کاربران برای عرضه اولیه این پروژه در میکردائو، انتظار می‌رود استپ اپ نیز مانند استپن سروصدای زیادی به‌پا کند.

ویرچوال (Wirtual)

ویرچوال اپلیکیشن دیگری است که به کاربران شرکت‌کننده در چالش‌های تناسب‌اندام پاداش می‌دهد. این چالش‌ها شامل دویدن، شنا، رقص و تمرین برای آمادگی جسمانی است. توسعه‌دهندگان برنامه مذکور این فرایند را استخراج عَرَق (Sweat Mining) نام‌گذاری کرده‌اند. کاربران برای شروع باید اپلیکیشن ویرچوال را دانلود کنند و در آن حساب کاربری بسازند. پس‌از‌آن، می‌توانند در چالش‌ها شرکت‌ و برای کسب کوین‌های WIRTUAL داده‌های فعالیتشان را ثبت کنند. ورود به بعضی از این چالش‌ها رایگان است و برای شرکت در برخی دیگر باید هزینه‌ پرداخت کرد.

کاربران با واریز کوین‌های WIRTUAL در کیف پول اپلیکیشن ویرچوال، در یکی از ۷ رده (Tier) دارندگان توکن ویرچوال قرار می‌گیرند. هرچه کاربر کوین‌های بیشتری داشته باشد، وارد رده بالاتری خواهد شد و کوین بیشتری نیز کسب خواهد کرد. کاربران معمولی یا به‌اصطلاح دیفالت (Default) (افرادی که کمتر از صد WIRTUAL داشته باشند)، می‌توانند روزانه حداکثر ۰.۱ کوین به‌دست بیاورند. گفتنی است کاربران سری زمرد (Emerald) با حداقل ده‌هزار کوین می‌توانند روزانه حداکثر سه کوین به‌دست آورند.

در این پلتفرم، فروشگاهی وجود دارد که مجموعه‌ای از NFTهایی را می‌فروشد که تعداد کوین‌های کسب‌کردنی برای کاربر در طول یک روز را افزایش می‌دهد. با قیمت فعلی توکن ویرچوال (۰.۳۳ دلار)، کاربران معمولی و زمرد روزانه به‌ترتیب حدود ۳ سنت و ۱ دلار می‌توانند درآمد کسب کنند. ناگفته نماند این مقادیر بدون احتساب افزایش قیمتی است که می‌توان با خرید NFT‌های این مجموعه به‌دست آورد.

با آنکه این مبالغ درظاهر چندان زیاد و مهم به‌نظر نمی‌رسند، بد نیست بدانید که برنامه ویرچوال بیشتر کاربران جنوب آسیا ازجمله تایلند، اندونزی، ویتنام و فیلیپین را هدف قرار داده است. این مبالغ می‌تواند برای افراد کم‌درآمد در این کشورها گزینه مناسبی باشد. پلتفرم یادشده به‌تازگی فناوری آواتار ۲.۰ خود را معرفی کرده است تا کاربران زمان بیشتری را به این پلتفرم اختصاص دهند و تجربه بهتری از کسب درآمد از تحرک به‌دست آورند.

سوِئت کوین (Sweatcoin)

سوِئت کوین یکی دیگر از برنامه‌های موبایل با محوریت حفظ تناسب‌اندام است که با شرکت در فعالیت‌های ورزشی مثل پیاده‌روی و شنا و دوچرخه‌سواری به کاربرانش پاداش می‌دهد. سوِئت کوین یکی از برنامه‌های مبتنی‌بر کسب درآمد از تحرک است؛ اما با سایر اپلیکیشن‌های کسب درآمد از تحرک تفاوت دارد؛ چراکه پرداخت‌های آن با ارز دیجیتال انجام نمی‌شود و پرداخت پاداش کاربران براساس امتیازهای مخصوصی با نام سوِئت کوین انجام می‌شود.

برخلاف اپلیکیشن‌های دیگر، برای شروع کسب درآمد به سرمایه‌گذاری اولیه در سوِئت کوین نیازی ندارید و با نصب اپلیکیشن و ساخت حساب کاربری، می‌توانید کارتان را شروع کنید. در‌عین‌حال، کاربران می‌توانند عضویت ویژه این برنامه را هم تهیه کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تعداد سوِئت‌کوین‌های کسب‌شدنی در هرروز را افزایش دهند و به بازار ویژه دسترسی داشته باشند. هزینه عضویت ویژه در این پلتفرم ۴.۹۹ دلار در ماه است.

کاربران عادی به‌ازای هر ۱,۰۰۰ قدمی که راه بروند، روزانه ۰.۹۵ سوِئت کوین دریافت می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که ارزش این کوین‌ها هم روزانه تغییر می‌کند. کاربران می‌توانند امتیازهای به‌دست‌آمده خود را برای تخفیف‌ها و پرداخت خدمات و کالاهایی استفاده کنند که شرکایی مانند تیدال (Tidal) و اسکال‌کندی (SKULLCANDY) و یوگا کلاب (Yoga Club) ارائه می‌کنند.

نکته دیگر اینکه کاربران می‌توانند سوِئت‌کوین‌های خود را به کاربران دیگر بدهند یا از آنان برای کمک به خیریه‌ها و ان‌جی‌او‌ها (NGO) استفاده کنند. در‌حال‌حاضر، سوِئت کوین از فناوری بلاک چین استفاده نمی‌کند؛ اما به‌نظر می‌رسد تیم توسعه این پلتفرم برنامه‌‌هایی برای انتقال این مجموعه به بلاک چین و تبدیل سوِئت کوین به دارایی‌ دیجیتالِ قابل‌معامله در صرافی‌ها دارد. با آنکه وعده انجام این کار از سال ۲۰۱۸ به کاربران داده شده است، تاکنون تاریخ دقیقی برای انجام چنین تغییرات گسترده‌ای اعلام نشده است.

جنوپتس (Genopets)

جنوپتس را می‌توان یکی از اولین پروژه‌های گیمینگ در حوزه کسب درآمد از تحرک دانست. هدفی که جنوپتس دنبال می‌کند، مانند سایر برنامه‌های این حوزه است؛ یعنی حفظ تناسب‌اندام با پرداخت پاداش. این پلتفرم به کاربران کمک می‌کند تا با تجربه‌ای بازی‌گونه، از ذهن و جسم خود بهتر مراقبت کنند. کاربران در این بازی موجودات دیجیتالی به نام جنوپت را پرورش می‌دهند و آن‌ها را به مبارزه می‌برند و بزرگشان می‌کنند. این جنوپت‌ها را می‌توان خریدوفروش کرد و هرچه موجودات قوی‌تری داشته باشید، ظرفیت کسب درآمدتان بیشتر می‌شود.

جنوپتس نیز مانند برخی از اپلیکیشن‌های کسب درآمد از تحرک، دو توکن دارد: یکی جین (GENE) که توکن حاکمیتی و ویژه هدایت توسعه بازی و مکانیسم‌های بنیادی آن است و دیگری کی‌آی (KI) که ارز درون بازی است و به‌عنوان پاداش بازی پرداخت می‌شود. از این توکن برای پالایش کریستال‌ها و خرید محل سکونت جنوپت‌ها و بهبود وضعیت آن‌ها استفاده می‌شود.

در جنوپتس برخلاف اپلیکیشن‌های دیگر، برای شروع کسب درآمد به سرمایه‌گذاری اولیه نیازی نیست و کاربران می‌توانند NFTهای جنوپتس مدنظر خود را بسازند و بفروشند. با این مدل، کاربران مسیرهای درآمدی جدیدی کسب می‌کنند. در‌حال‌حاضر، این بازی در قالب نسخه بتا عرضه شده است و بازیکنان براساس داشتن یکی از جنوپت‌های خاص و محدود که تعدادشان فقط ۳,۲۱۸ واحد است یا به‌اصطلاح جنوپت جنسیس (Genesis Genopets) یا سهام‌گذاری توکن GENE از اولویت بیشتری درمقایسه‌با دیگران در بخش‌های این برنامه برخوردار خواهند بود. نسخه کامل و عمومی بازی مذکور قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ منتشر شود.

سرمایه‌گذاری در کسب درآمد از تحرک

با آنکه بسیار از افراد به‌دنبال کسب درآمد از برنامه‌های مبتنی‌بر تحرک هستند، کسب درآمد از این پلتفرم‌ها به چند عامل بستگی دارد که عبارت‌اند از:

  • سرمایه‌گذاری اولیه: بیشتر اپلیکیشن‌های کسب درآمد از تحرک مستلزم سرمایه‌گذاری اولیه به‌صورت NFT یا توکن‌های بومی و کاربردی هستند. داشتن NFTهای کمیاب‌تر و توکن‌های بیشتر موجب ارتقای پاداش برای شرکت‌کنندگان‌ می‌شوند و زمان موردنیاز برای بازگشت سرمایه را کاهش می‌دهند.
  • سطح فعالیت: با‌‌توجه‌‌‌به اینکه پاداش‌ها نسبت مستقیمی با میزان فعالیت جسمانی‌تان دارند، کسانی که فعالیتشان بیشتر باشد، درآمد بیشتری کسب خواهند گرفت.
  • اشباع: بیشتر بازی‌های کسب درآمد از تحرک بخشی از تورم توکن خود یا بخشی از پاداش ثابت استخر توکن را به کاربر پرداخت می‌کنند. به‌طور‌کلی، این پاداش‌ها بر‌اساس عملکرد به کاربران پرداخت می‌شوند و میزان آن برای هر فرد محدود است. این یعنی هرچه افراد بیشتری شرکت کنند، پاداش سایر اعضا کمتر می‌شود.
  • تغییرات قیمت: اپلیکیشن‌های M۲E بسته به تغییر قیمت توکن‌ها می‌توانند سودآور باشند. این یعنی کاربران باید به‌ صعودی یا نزولی‌بودن قیمت‌های توکن‌ها توجه ویژه‌ای نشان دهند تا بتوانند برنامه مناسب را انتخاب کنند و با انجام فعالیت‌های جسمی و ورزشی به درآمد منطقی برسند.

به‌طورکلی با گذر زمان، کسب درآمد از این برنامه‌ها دشوار خواهد شد؛ چراکه هم کاربران متعددی به آن‌‌ها وارد می‌شوند و هم پاداش میان اعضای بیشتری تقسیم می‌شود. افزون‌براین، از‌آن‌جا‌که امکان وارد‌کردن داده‌های دست‌کاری‌شده و غیرواقعی و استفاده از ربات‌ها در این اپلیکیشن‌ها زیاد است، نباید فراموش کرد که اپلیکیشن‌های مذکور ممکن است دست‌کاری شوند. بیشتر اپلیکیشن‌های M۲E برای حل این مشکل مهم تلاش می‌کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد متأسفانه بخشی از پاداش‌ها به شرکت‌کنندگان متقلب می‌رسد. ناگفته نماند با افزایش محبوبیت این اپ‌ها، موانع ورود و عضویت در آن‌ها و خرید توکن یا داشتن NFT ارزشمند برای افزایش درآمد، بسیار گران تمام می‌شود.

آینده کسب درآمد از تحرک

هیجان بسیاری برای فیتنس‌فای و اپ‌های ارز دیجیتال وجود دارد؛ چراکه این موضوعات درباره مباحثی شکل‌ گرفته‌اند که مردم به آن‌ها شورواشتیاق فراوانی دارند. اپلیکیشن‌های M۲E اجازه کسب درآمد از فعالیت‌های ورزشی را به کاربران می‌دهند و به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک، بسیاری به استفاده از این اپلیکیشن‌ها روی می‌آورند.

باید منتظر ماند و دید آیا این اپلیکیشن‌ها می‌توانند مکانیسم‌های توزیع پاداش بین کاربران را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که انگیزه مالی کافی برای شرکت در آن‌ها وجود داشته باشد یا خیر. فراموش نکنید که همه پروژه‌های مبتنی‌بر ارزهای دیجیتال آینده روشنی ندارند و برخی فقط تب‌وتابی آنی هستند و دیر یا زود از صحنه ناپدید می‌شوند؛ بنابراین، پیش از انتخاب حتماً درباره آن‌ها تحقیق کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله، با مدل جدید کسب درآمد از تحرک آشنا شدیم و دیدیم که چطور می‌توان از آن درآمد کسب کرد. افراد با فعالیت‌های ورزشی می‌توانند امتیازهای مختلفی به‌دست بیاورند و با تبدیل این امتیازها یا توکن‌های به‌دست‌آمده به پول، منبع درآمدی داشته باشند. در‌این‌میان، برخی از اپلیکیشن‌ها رایگان هستند و برای استفاده از تعداد دیگری از این برنامه‌ها باید توکن‌های غیرمثلی آن را بخرید یا آن‌ها را سهام‌گذاری کنید.

موضوع مهم در این‌جا، تازه‌بودن این مدلِ کسب درآمد است؛ چراکه این مدل هنوز به‌طورکامل به بلوغ نرسیده است و پروژه‌های فعال آن زیاد نیستند. علاوه‌براین، سرمایه‌گذاری و درآمد کاربران هم موضوع چندان چشمگیری نیست؛ بنابراین، باید با احتیاط بیشتری به این عرصه وارد شد.

با آنکه ابهام‌های گوناگونی درباره این حوزه وجود دارد، نباید منکر جذابیت آن شد. بسیاری از ما هرروز فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهیم. برای مثال، فاصله خانه تا محل کار را پیاده می‌رویم یا بعدازظهرها را به دویدن و شناکردن اختصاص می‌دهیم؛ پس چرا این کارهای روزمره را به روشی برای کسب درآمد تبدیل نکنیم؟

دیدگاه شما درباره این نوع از فعالیت‌ها چیست؟ آیا می‌توان در طولانی‌مدت با فعالیت جسمانی و ورزش به درآمد درخورتوجهی دست یافت؟ آیا این پدیده نوظهور در ارزهای دیجیتال می‌تواند به موضوعی فراگیر تبدیل می‌شود؟

کسب درآمد از تحرک (Move to Earn) چیست؟

در این باره بیشتر بخوانید

  • آموزش ساخت NFT؛ چگونه توکن غیرمثلی خود را بفروشیم؟
  • توکن نیمه‌مثلی چیست؟ مروری بر توکن‌های نیمه‌مثلی و ویژگی‌های آنها
  • IMX چیست؟ معرفی و بررسی اولین راهکار لایه دوم اتریوم برای اکوسیستم NFT
  • گران‌ترین NFTهای دنیا را بشناسید
  • ۴ روش کمترشناخته‌شده برای کسب درآمد از NFTها

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.