کد خبر : 215450
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 بهمن 1402 - 2:13
دیدگاه‌ها برای چگونه می‌توان از طریق بورس طلا خرید؟ بسته هستند

چگونه می‌توان از طریق بورس طلا خرید؟

چگونه می‌توان از طریق بورس طلا خرید؟

  از گذشته تا به امروز، سرمایه گذاری در طلا یکی از روش‌های جذاب سرمایه گذاری در بین مردم بوده است. در گذشته تنها به روش فیزیکی امکان سرمایه گذاری در طلا وجود داشت که یکی از معایب این روش حفظ امنیت طلا بود، اما در حال حاضر با وجود بازار بورس و گسترش ابزار‌های

 

از گذشته تا به امروز، سرمایه گذاری در طلا یکی از روش‌های جذاب سرمایه گذاری در بین مردم بوده است. در گذشته تنها به روش فیزیکی امکان سرمایه گذاری در طلا وجود داشت که یکی از معایب این روش حفظ امنیت طلا بود، اما در حال حاضر با وجود بازار بورس و گسترش ابزار‌های مالی، روش‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری در طلا مطرح شده است که افراد با توجه به اهداف و ترجیحات خود می‌توانند در طلا سرمایه گذاری کنند.

از مزایای سرمایه گذاری در طلا از طریق بازار بورس، می‌توان به امکان خرید آسان و سریع از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین، سرمایه گذاری با مبلغ کم، کارمزد کمتر نسبت به خرید فیزیکی طلا، عدم پرداخت مالیات و عدم نگرانی در مورد حفظ امنیت فیزیکی طلا اشاره کرد.

انواع روش های خرید طلا در بورس

بازار سرمایه زمینه مناسبی را برای خرید سکه و شمش طلا ایجاد کرده است که در ادامه به شرح روش‌های خرید طلا در بورس می‌پردازیم.

گواهی سپرده کالایی سکه طلا

اولین روش سرمایه‌گذاری در طلا این است که افراد از طریق خرید گواهی‌های سپرده کالایی سکه طلا می‌توانند در سکه طلا سرمایه گذاری نمایند.

گواهی سپرده کالایی در واقع بیانگر مالکیت فرد بر میزان مشخصی از کالا است که برای خرید گواهی سپرده کالایی در ابتدا باید ثبت‌نام در سجام و دریافت کد بورسی انجام شود و سپس بعد از تکمیل ثبت‌نام در یک کارگزاری از طریق سامانه معاملاتی آن کارگزاری، ثبت سفارش خرید گواهی سپرده کالایی را انجام دهید.

نماد مربوط به گواهی سپرده کالایی طلا با کلمه «سکه» آغاز می‌شود و در کنار این نماد یک عدد چهار رقمی نوشته شده است که بیانگر زمان سررسید آن است که سرمایه گذاران تا آن تاریخ می‌توانند سکه را به صورت فیزیکی دریافت نمایند یا فروش آن را انجام دهند. در بیشتر مواقع پس از اتمام سررسید، این امکان وجود دارد که دارایی از نماد قدیمی به نماد با سررسید جدید انتقال یابد.

ثبت سفارش نماد‌های گواهی سپرده کالایی همانند خرید سهام است، به این مورد توجه داشته باشید که هر ۱ سکه تمام بهار طرح جدید معادل ۱۰۰ ورقه گواهی سپرده کالایی است. در صورت دریافت سکه به صورت فیزیکی از انبار بورس کالا، سرمایه‌گذار باید مبلغی تحت عنوان هزینه انبار‌داری را به انبار مربوطه پرداخت نماید.

گواهی سپرده کالایی شمش طلا

یکی دیگر از روش‌های جدید سرمایه گذاری در طلا، خرید گواهی سپرده کالایی شمش طلا است. برای سرمایه گذاری به این روش باید علاوه بر کد بورسی، کد معاملاتی بازار آتی بورس کالا هم دریافت شود.

هر یک ورقه از گواهی سپرده کالایی شمش طلا معادل ۰.۱ گرم شمش با عیار ۹۹۵ است که فرد با خرید آن می‌تواند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شمش طلا استفاده نماید. امکان معامله ثانویه یا تحویل فیزیکی کالا با حجمی مشخص نیز در این روش وجود دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا

خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا، یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری در طلا از طریق بازار بورس است. سبد دارایی این صندوق‌ها عمدتا شامل گواهی‌های سپرده کالایی سکه و شمش طلا خواهد بود و به همین دلیل تغییرات در ارزش این صندوق‌ها به تغییرات ارزش سکه و شمش طلا بسیار نزدیک است.

مدیریت حرفه‌ای دارایی، توسط گروهی از متخصصان بازار سرمایه، امکان سرمایه گذاری با مبلغ اندک (حداقل ۱۰۰ هزار تومان) و معافیت مالیاتی نیز در صندوق‌های ETF (قابل معامله در بورس) مبتنی بر طلا از مزایای مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا محسوب ‌می‌شود.

قرارداد اختیار معامله طلا

روش دیگر سرمایه گذاری در طلا، خرید قراردادهای اختیار معامله سکه، شمش و صندوق‌های مبتنی بر طلا است. یکی از انواع اوراق مشتقه، قرارداد اختیار معامله است. برای معامله قراردادهای اختیار مبتنی بر طلا نیز، همانند سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی شمش طلا نیاز به دریافت کد بازار مالی بورس کالا دارید.

در این قراردادها، فروشنده وظیفه دارد در صورت درخواست خریدار، دارایی پایه را در زمان سررسید معین و با قیمت مشخصی با خریدار قرارداد معامله نماید. خریدار قرارداد نیز با پرداخت مبلغی (پریمیوم)، این حق را دارد که در زمان سررسید، قرارداد را اعمال کند یا اعمال آن را انجام ندهد.

خرید قرارداد آتی طلا

قرارداد آتی صندوق یا شمش طلا یکی دیگر از اوراق مشتقه است. برای سرمایه گذاری در این روش نیز باید کد بازار مالی بورس کالا را دریافت کنید. در قراردادهای آتی، دو طرف قرارداد وظیفه دارند که دارایی پایه را در زمان سررسید با یکدیگر معامله نمایند.

در این مقاله به‌طور خلاصه روش‌های سرمایه گذاری در بازار بورس توضیح داده شد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مباحث مالی و بورسی دیگر می‌توانید از مطالب و دوره‌های موجود در سایت آموزش مفید استفاده کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.