کد خبر : 125510
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 دی 1400 - 15:06

چگونه از اعتبار یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن شویم؟

چگونه از اعتبار یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن شویم؟

ما برای ساماندهی امور مالی خود، پرداخت‌ها، دریافت تسهیلات، سپرده‌گذاری و… به بانک‌ها مراجعه می‌کنیم. بانک‌ها برای ما قابل اعتمادند چون از سمت دولت و بانک مرکزی تایید شده‌اند و ما با خیال راحت دارایی خود را در بانک‌ها قرار می‌دهیم. در این میان بعضی بانک‌ها خدمات بهتری ارائه می‌دهند و برخی از روش‌های قدیمی

ما برای ساماندهی امور مالی خود، پرداخت‌ها، دریافت تسهیلات، سپرده‌گذاری و… به بانک‌ها مراجعه می‌کنیم. بانک‌ها برای ما قابل اعتمادند چون از سمت دولت و بانک مرکزی تایید شده‌اند و ما با خیال راحت دارایی خود را در بانک‌ها قرار می‌دهیم. در این میان بعضی بانک‌ها خدمات بهتری ارائه می‌دهند و برخی از روش‌های قدیمی پیروی می‌کنند و به‌روز نیستند.

با توجه به تغییراتی که در اقتصاد دنیا پدید آمده، پای ارزهای دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز به زندگی مردم جهان و ایران باز شده است. در این میان، ارزهای دیجیتال و پروژه‌های دیفای عملکردی مشابه بانک‌ها ایفا می‌کنند و صرافی‌های ارز دیجیتال بستری برای خرید و فروش این ارزها هستند.

در ایران هنوز قانون شفاف و دقیقی برای فعالیت‌ صرافی‌ها وضع نشده است ولی با این حال صرافی‌های بسیاری مانند نوبیتکس، اوکی اکسچنج، پول نو، بیت پین اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌کنند که بسیاری از آن‌ها در این زمینه پیشرو و به‌روز و همپای رقبای خارجی خود عمل کرده‌اند. سوال این است که چطور می‌توان از اعتبار یک صرافی مطمئن شد؟ در ادامه به برخی از این فاکتورهای مهم می‌پردازیم.

دانستن تفاوت عملکرد صرافی‌ها

ما دو نوع صرافی ارز دیجیتال داریم: صرافی OTC یا فروشگاهی و صرافی معاملاتی.

صرافی‌های او تی سی یا فروشگاهی از قابل اعتمادترین صرافی‌ها هستند چون وقتی کاربری از آن‌ها مثلا بیت کوین می‌خرد، آن بیت کوین را به کیف پول شخصی او منتقل می‌کنند. مثل اینکه شما از یک فروشگاه آنلاین، موبایل بخرید و آن فروشگاه موبایل را به آدرس خانه شما بفرستد. شما در صرافی‌های OTC مالک تمام و کمال ارز دیجیتال خود هستید چون آن ارز به آدرس کیف پول شما فرستاده می‌شود و صرافی، دارایی خریده شده شما را در صرافی نگه نمی‌دارد.

صرافی‌های معاملاتی نیاز دارند که خودشان را به شما اثبات کنند. چون دارایی خریداری شده شما در اختیار صرافی است تا وقتی که درخواست انتقال بدهید و با پرداخت کارمزد، آن را در کیف پول شخصی خود دریافت کنید. پس در صرافی‌های معاملاتی شما دو مرحله تا دریافت ارز دیجیتال فاصله دارید. مثل این است که شما موبایلی بخرید، پول آن را پرداخت کنید ولی برای دریافت آن باید به اداره پست بروید و آن‌جا کالا را تحویل بگیرید. اگر اداره پست تعطیل باشد شما باید صبر کنید تا باز شود! چنانچه اتفاقی برای صرافی بیفتد دارایی شما بلوکه می‌شود و تا رفع مشکل در اختیار شما نخواهد بود.

هر کدام از این دو نوع صرافی مزایا و معایب خود را دارند که بررسی هرکدام می‌تواند راه انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی را به شما نشان دهد. ولی نوع سومی از صرافی هم هست که ترکیبی از این دو است. صرافی بایننس لایت هر دوی این روش‌ها را دارد ولی متاسفانه برای ما ایرانیان قابل استفاده نیست.

چگونه از اعتبار یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن شویم؟

لیست کردن ارزهای معتبر

شما در صرافی‌های معروف و معتبر دنیا ارزهای نامعتبر پروژه‌های اسکم یا کلاهبرداری را نمی‌بینید. برای همین هم وقتی یک صرافی مانند بایننس یک ارز را لیست می‌کند، قیمت آن ارز یکباره افزایش می‌یابد چون مردم به اعتبار بایننس به آن اعتماد می‌کنند.

صرافی‌هایی که ارزهای نامعتبر را لیست می‌کنند به دنبال فریب افراد ناآگاه هستند و فقط به کسب درآمد فکر می‌کنند. روزانه صدها پروژه کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال به وجود می‌آید که ارزهای بی‌ارزش را تبلیغ می‌کنند. اگردر یک صرافی، ارزهای ناشناخته و تایید نشده دیدید، به آن صرافی اعتماد نکنید.

افزایش آگاهی کاربران

صرافی‌ای قابل اعتماد است که کاربر خود را برای خرید و فروش ارز دیجیتال به بهترین شیوه راهنمایی کند و او را تنها نگذارد. ممکن است بسیاری افراد کار با این پلتفرم‌ها را بلد نباشند یا آگاهی درستی نسبت به ارزهای دیجیتال نداشته باشند. یک صرافی معتبر با آگاهی‌بخشی به مخاطبانش، به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرند و خرید و فروشی آگاهانه و بدون اشتباه را انجام دهند. این کار می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی و بلاگ آن صرافی انجام شود.

شفافیت عملکرد

متاسفانه گاهی دیده می‌شود صرافی‌هاکارمزدهای پنهان دارند. یعنی قیمتی که در ابتدا به خریداران و فروشندگان اعلام می‌کنند قیمت واقعی نیست بلکه قیمت خرید را کمتر و قیمت فروش را بیشتر نشان می‌دهند و بعد کارمزدهایی در هر مرحله، از کاربران دریافت می‌کنند که در نگاه اول مشخص نیست. نکته دیگری که علاقه‌مندان ارزهای دیجیتال باید به آن دقت کنند، اسپرد قیمت خرید و فروش است. هرچه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش کمتر باشد به نفع کاربر است. به این تفاوت قیمت، اسپرد می‌گویند که باید عدد اندکی باشد.

دقت به جزئیات و رابط کاربری

یکی از مواردی که کمتر به آن توجه می‌شود ولی بسیار مهم است، رابط کاربری، دیزاین و توجه به جزئیات است. شما وقتی وارد سایت یک صرافی می‌شوید می‌توانید متوجه شوید که آن صرافی چقدر به تجربه کاربری شما اهمیت داده است. چقدر برای طراحی سایت خود زمان صرف کرده و چه فیچرها یا امکاناتی برای شما در سایت خود قرار داده است. اینجا جایی است که می‌شود از روی ظاهر قضاوت کرد. البته این مورد نباید به تنهایی معیار قضاوت باشد بلکه با در نظر گرفتن سایر موارد، به این مورد هم باید توجه کرد.

سایتی که برای تهیه مطالب آموزشی به‌روز، زمان صرف کرده، برای طراحی صفحات و لوگوی خود هزینه کرده احتمال کمی دارد که قابل اعتماد نباشد.

پشتیبانی قوی و پاسخگویی

نحوه پاسخگویی و پشتیبانی قوی یک صرافی برای برطر کردن نیازهای مشتریان خود عامل مهمی برای تشخیص اعتبار یک صرافی است. این پاسخگویی می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی هم سنجیده شود. یک صرافی معتبر به سرع و با حوصله و ادب به سوالات مراجعان خود پاسخ می‌دهد و راه‌های ارتباطی متنوعی اعم از تلفنی، چت آنلاین، ایمیل و گفت‌وگو با پیامرسان‌ها را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. صف‌های طولانی پشت خط و عدم تسلط پشتیبان‌ها می‌تواند اعتبار یک صرافی را زیر سوال ببرد.

صرافی‌ها باید آدرس دقیق و شاره تماس‌های خود را در اختیار مخاطبان قرار دهند و در شبکه‌های اجتماعی درباره خود اطلاع رسانی کنند و آپدیت باشند.

چگونه از اعتبار یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن شویم؟

ثبت شدن شرکت به طور رسمی

درست است که در حال حاضر هیچ کدام از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی اینماد ندارند ولی این دلیلی برای عدم اعتماد به آن‌ها نیست. در کل فعلا نشان اینماد به صرافی‌های ایرانی تعلق نمی‌گیرد ولی بسیاری از صرافی‌های ایرانی در حال ارائه خدمت به مشتریان هستند. برای کسب اطمینان می‌توانید ببینید آیا شرکتی به نام آن صرافی ثبت شده است یا خیر تا در صورت بروز مشکل بتوانید از مراجع قانونی شکایت خود را پیگیری کنید.

خوشبختانه مراجع قانونی در این موارد بسیار سختگیر هستند و حتما موارد تخلف را پیگیری می‌کنند. پس بهتر است از صرافی‌‌هایی که در داخل ایران ثبت شده‌اند خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام دهید.

حرف آخر

راه‌هایی که برشمردیم راه‌هایی برای سنجش اعتبار صرافی‌های ایرانی بودند. در کل بهتر است عملکرد صرافی مورد نظرتان را مدتی زیر نظر بگیرید، از افراد معتمد پرس و جو کنید، شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را دنبال کنید و به مطالب آموزشی‌شان دقت کنید. شما چه فاکتورهایی را برای اعتبار صرافی ارز دیجیتال در نظر می‌گیرید؟

ارزهای دیجیتال دیگر بخشی جدانشدنی از دنیای مالی ما هستند و بهتر است با انتخاب یک صرافی درست، به این دنیای جدید پا بگذاریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.