کد خبر : 162295
تاریخ انتشار : جمعه 6 اسفند 1400 - 20:29

چرا ماکروفر غذا را گرم نمیکند؟

چرا ماکروفر غذا را گرم نمیکند؟

یکی از مشکلات مهمی که ممکن است در دستگاه های بروز پیدا کند، گرم نکردن دستگاه است. ماکروفر دستگاهی است که این روزها جای خود را در آشپزخانه ها باز کرده است و به عنوان یکی از کاربردی ترین لوازم برقی مورد استفاده تمامی افراد در زمینه گرم کردن و طبخ مواد غذایی مختلف مورد

یکی از مشکلات مهمی که ممکن است در دستگاه های بروز پیدا کند، گرم نکردن دستگاه است. ماکروفر دستگاهی است که این روزها جای خود را در آشپزخانه ها باز کرده است و به عنوان یکی از کاربردی ترین لوازم برقی مورد استفاده تمامی افراد در زمینه گرم کردن و طبخ مواد غذایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت بالای این دستگاه برای گرم نمودن غذا موجب شده تا به بهترین انتخاب برای افرادی با مشغله زیاد و زمان کم تبدیل شود. از این رو عملکرد نامناسب و خراب شدن آن می تواند مشکلات زیادی را برای مصرف کنندگان ایجاد نماید. از آنجایی که وظیفه اصلی مایکروفر گرم کردن نی باشد، عدم گرم شدن صحیح مواد غذایی در دستگاه مسئله مهمی است که باید سریعا برطرف شود. در ادامه به بررسی این موضوع که چرا ماکروفر غذا را گرم نمیکند؟ خواهیم پرداخت.

 

فهرست

  • علت گرم نشدن غذا در ماکروفرهای مختلف چیست؟
  • خرابی لامپ مگنترون ماکروفر
  • معیوب بودن ترانس ماکروفر
  • خرابی برد الکترونیکی ماکروفر
  • خرابی خازن ماکروفر
  • اختلال در دیود ماکروفر
  • خرابی سوییچ درب ماکروفر
  • نتیجه گیری از اینکه چرا ماکروفر غذا را گرم نمیکند؟

 

علت گرم نشدن غذا در ماکروفرهای مختلف چیست؟

 

به طور کلی با گذشت زمان و استفاده مکرر از ماکروفر ممکن است برخی از قطعات داخلی این دستگاه دچار خرابی شده و عملکرد مایکروفر شما با مشکل مواجه گردد. مشکل گرم نشدن غذا در ماکروفر می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. برای بررسی مشکل و عیب یابی دیتگاه در منزل می توانید مواردی که در ادامه ذکر شده است را بررسی نمایید.

حتما بخوانید: نمایندگی تعمیر ماکروفر پاناسونیک در آی پی امداد

 

لامپ مگنترون ماکروفر

 

یکی از قطعات بسیار مهم در مایکروفر لامپ مگنترون است که موجب تولید نمودن اشعه و آزادسازی آن درون محفظه داخلی دستگاه می گردد. به هر اندازه که زمان روشن بودن دستگاه ماکروفر بیشتر باشد، لامپ مگنترون یا اشعه دستگاه نیز به مدت طولانی تری روشن خواهد ماند و گرمای بیشتری به غذا نفوذ پیدا می کند. به طور کلی عوامل مختلفی شامل استفاده طولانی مدت یا نادرست از ماکروفر، تمام شدن عمر مفید لامپ مگنترون و خرابی دستگاه می تواند علت گرم نشدن غذا در ماکروفر باشد. در برخی از مواقع نیز نیم سوز شدن یا خرابی لامپ مگنترون موجب ایجاد جرقه در حین گرم شدن غذا خواهد شد. در این شرایط باید هرچه سریع تر دستگاه را خاموش نموده و اقدام به تعویض  لامپ مگنترون دستگاه خود نمایید.

خرابی لامپ مگنتران باعث گرم نشدن غذا در ماکروفر میشود

معیوب بودن ترانس ماکروفر

 

هریک از انواع مدل های ماکروفر، از یک ترانس مخصوص به شکل مربع برخوردار هستند که انرژی لازم برای قطعه مگنترون جهت تولید انرژی و امواج لازم برای گرم کردن غذا را فراهم می نماید. این قطعه که دارای کارکرد بسیار مهمی است، با تولید انرژی با ولتاژ بالا به لامپ مگنترون کمک می کند تا بتواند وظیفه خود را به طور صحیح انجام دهد. چنانچه این تراس به دلایل مختلفی دچار آسیب های فیزیکی، فرسودگی یا خرابی شود، نمی تواند اقدام به تولید ولتاژ مورد نیاز لامپ اشعه نموده و در نتیجه این مسئله می تواند علت گرم نشدن غذا در ماکروفر باشد. برای رفع این مشکل باید ترانس را بررسی نموده و در صورت بروز خرابی آن را عوض کنید.

حتما بخوانید: نمایندگی تعمیرات ماکروفر بلومبرگ در آی پی امداد

 

خرابی برد الکترونیکی ماکروفر

 

برد یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی در مایکروفر است که نقش مغز دستگاه و ارسال فرمان به قطعات دیگر را برعهده دارد. این قطعه دستور شروع و پایان کار را از طریق الکتریسیته به سایر قطعات دستگاه صادر می کند. در صورتی که برد مایکروفر دچار خرابی شود، به لامپ مگنترون یا تراس فرمان اشتباهی صادر می شود و در نتیجه تولید و انتشار انرژی و اشعه با مشکلاتی مواجه خواهد شد. از آنجایی که بررسی و رفع ایراد برد ماکروفر امری تخصصی است، بهتر است برای رفع مشکل از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

 

خرابی برد الکترونیکی ماکروفر باعث گرم نشدن غذا میشود

 

خرابی خازن ماکروفر

 

چرا ماکروفر غذا را گرم نمیکند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت یکی از دلایل بروز این مشکل، وجود خرابی و ایراد در قطعه خازن مایکروفر است. خازن قطعه ای بسیار مهم است که چنانچه عملکرد درستی داشته باشد، می تواند موجب گرم شدن غذا به صورت کاملا مناسب و یکنواخت در ماکروفر شود. خازن می تواند میران ولتاژ لازم جهت کارکرد لامپ اشعه را افزایش دهد تا این لامپ بتواند بهتر غذا را گرم نماید. بروز هرگونه خرابی یا نیم سوز شدن خازن باعث می شود تا غذا در مایکروفر به درستی گرم نشود. از جمله ساده ترین روش هایی که می توان خرابی خازن را تشخیص داد، شامل موارد زیر است:

  • تمامی قسمت های مایکروفر شامل زمان سنج، دکمه ها، تایمر و سایر بخش ها کارکرد درستی دارند اما غذا درون دستگاه گرم نمی شود.
  • ماکروفر در زمان شروع به کار سر و صدای بلندی ایجاد می کند.
  • پس از گذشت چند ثانیه از شروع کار ماکروفر، دود از دستگاه بلند می شود.

حتما بخوانید: نمایندگی ماکروفر کنوود در آی پی امداد

 

اختلال در دیود ماکروفر

 

دیود قطعه ای در ماکروفر است که همراه با خازن جهت خنثی کردن ولتاژ کار می کند که این کار جهت تغذیه کردن مگنترون لازم است. دیود توان خروجی AC را به DC تبدیل نموده و ولتاژ دستگاه را دو برابر خواهد کرد. این ولتاژ ایجاد شده توسط لامپ مگنترون مورد استفادهرقرار گرفته و غذا را گرم می کند. در صورتی که دیود دچار ایراداتی در کارکرد خود شود یا بسوزد، دستگاه دیگر نمی تواند به درستی تغذیه شود که این مسئله علت گرم نشدن غذا در ماکروفر خواهد بود. در صورت سوختگی دیود می توان به راحتی آثار آن را بر روی این قطعه مشاهده نمود. راهکار رفع این مشکل نیز تعویض کردن دیود است.

 

خرابی سوئیچ درب ماکروفر

 

به طور کلی مایکروفرها از سه الی چهار سوئیچ درب برخوردار هستند که این قطعات می توانند از بسته بودن کامل درب دستگاه اطمینان حاصل نموده و در این حین فعالیت خود را آغاز نمایند. در واقع این سوئیچ ها نوعی عملکرد ایمنی برای دستگاه ماکروفر ایجاد خواهند کرد تا در زمان باز بودن دستگاه، هیچگونه اشعه مضری ایجاد نشود. زمانی که درب ماکروفر بسته می شود، باید از بسته شدن کامل درب و ایمنی میکروسوئیچ درب مطمئن شوید. زیرا چنانچه درب دستگاه به طور صحیح بسته نشود، ماکروفر روشن نشده و غذا را گرم نخواهد کرد. همچنین اگر یکی از این سوئیچ ها کارکرد صحیحی نداشته باشد، ماکروفر گرم نمی کند. جهت بررسی سالم یا خراب بودن سوئیچ درب می توانید از مولتی متر استفاده نمایید. در صورت نیاز باید این قطعه را تعویض کنید.

 

نتیجه گیری از اینکه چرا ماکروفر غذا را گرم نمیکند؟

 

در این مطلب سعی کردیم به این سوال که چرا ماکروفر غذا را گرم نمیکند؟ پاسخ دهیم و شما را با علت های گرم نشدن غذا در این دستگاه آشنایی کنیم. همچنین قطعاتی که در بردز این مشکل نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند، معرفی نمودیم. شما با استفاده از مطالب بالا می توانید با حداقل دانش فنی علت بروز مشکل دستگاه خود را پیدا کرده و سپس نسبت به رفع آن در سریع ترین زمان ممکن اقدام نمایید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.