کد خبر : 204424
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 15:30
دیدگاه‌ها برای چرا قیمت بیت کوین مهم نیست؟ بسته هستند

چرا قیمت بیت کوین مهم نیست؟

چرا قیمت بیت کوین مهم نیست؟

چرا قیمت بیت کوین مهم نیست؟سال‌های اخیر، سال‌هایی طلایی در حوزه ارزهای دیجیتال بود. ورود سرمایه‌گذاران مطرح به این حوزه، محبوب و ارزشمند بودن این صنعت را در میان سرمایه‌گذاران خطرپذیر نشان می‌دهد. تنها در سال ۲۰۲۱، ارزش کل سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر حوزه ارز دیجیتال به حدود ۳۰میلیارد دلار رسید که این حجم از نقدینگی در پروژه‌های حوزه یادشده در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است.
یکی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر مهم‌ و تأثیرگذار در عرصه ارزهای دیجیتال تیم دراپر (Tim Draper) است. تیموتی کوک دراپر (Timothy Cook Draper) در ۱۱‌ژوئن۱۹۵۸ متولد شده و سرمایه‌گذار آمریکایی و بنیان‌گذار دراپر فیشر جوروتسون (DFJ)، دانشگاه دراپر، شبکه دراپر ونچر، دراپر آسوشیتس (Draper Associates) و دراپر گورن هولم (Draper Goren Holm) است. دراپر نزدیک به ۷ سال است که سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را آغاز کرده و به این صنعت بسیار خوش‌بین است.
در این مطلب، نگاهی به دیدگاه‌های دراپر درباره پروژه‌های موفق حوزه ارزهای دیجیتال و دلایل اهمیت و ارزشمندبودن بیت کوین و پیش‌بینی وی از چشم‌انداز آینده این حوزه، به‌‌ویژه ب..

چرا قیمت بیت کوین مهم نیست؟

سال‌های اخیر، سال‌هایی طلایی در حوزه ارزهای دیجیتال بود. ورود سرمایه‌گذاران مطرح به این حوزه، محبوب و ارزشمند بودن این صنعت را در میان سرمایه‌گذاران خطرپذیر نشان می‌دهد. تنها در سال ۲۰۲۱، ارزش کل سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر حوزه ارز دیجیتال به حدود ۳۰میلیارد دلار رسید که این حجم از نقدینگی در پروژه‌های حوزه یادشده در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است.

یکی از سرمایه‌گذاران خطرپذیر مهم‌ و تأثیرگذار در عرصه ارزهای دیجیتال تیم دراپر (Tim Draper) است. تیموتی کوک دراپر (Timothy Cook Draper) در ۱۱‌ژوئن۱۹۵۸ متولد شده و سرمایه‌گذار آمریکایی و بنیان‌گذار دراپر فیشر جوروتسون (DFJ)، دانشگاه دراپر، شبکه دراپر ونچر، دراپر آسوشیتس (Draper Associates) و دراپر گورن هولم (Draper Goren Holm) است. دراپر نزدیک به ۷ سال است که سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را آغاز کرده و به این صنعت بسیار خوش‌بین است.

در این مطلب، نگاهی به دیدگاه‌های دراپر درباره پروژه‌های موفق حوزه ارزهای دیجیتال و دلایل اهمیت و ارزشمندبودن بیت کوین و پیش‌بینی وی از چشم‌انداز آینده این حوزه، به‌‌ویژه بیت کوین، خواهیم انداخت؛ پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

قوانین طلایی

تیم دراپر درکنار پشتیبانی از پرو‌ژه‌های موفقی مانند تسلا (Tesla)، ‌لجر (Ledger)، کوین‌بیس (Coinbase)، هات‌میل (Hotmail) و اسپیس‌ایکس (SpaceX)،‌ سرمایه‌گذاری‌های ناموفقی نیز تجربه کرده است. برخی از این پروژه‌‌ها ناتمام ماندند و برخی دیگر حتی سرمایه اولیه دراپر را پس ندادند؛ اما به‌طورکلی میزان موفقیت او در سرمایه‌گذاری‌ها بسیار چشمگیر است. در‌عین‌حال، او در یافتن پروژه‌های موفق نیز حرفه‌ای عمل می‌کند؛ حتی پروژه‌هایی که درنهایت به کسب سود برای او منجر نشده‌اند، پروژه‌های مهمی بوده‌اند که به دلایل و مشکلاتی در میانه راه متوقف شده‌اند.

تیم دراپر چهار مرحله ارزیابی را برای انتخاب پروژه‌های مدنظرش تعریف می‌کند. به‌گفته دراپر، بزرگ‌ترین وجه مشترک شرکت‌های موفق اعتماد است. یکی دیگر از نشانه‌های مهم موفقیت پروژه این است که تنها یک نفر اختیار تصمیم‌گیری نهایی درباره کسب‌وکار را دارد و همه اعضای تیم به تصمیم رهبر خود ایمان دارند و به آن احترام می‌گذارند.

دراپر از کنار‌نیامدن هم‌بنیان‌گذاران شرکت‌ها با یکدیگر به‌عنوان عامل مخرب یاد می‌کند. به‌گفته او، اغلب هم‌بنیان‌گذاران در شرکت‌ها معتقدند که باید آنان مدیرعامل باشند و همین طرز‌فکر است که به تأخیرهای زیاد در پیشرفت شرکت منجر می‌شود.

نکته مهم دیگری که دراپر برای ارزیابی پروژه‌ها در نظر می‌گیرد، این است که بازاری که پروژه‌ها قصد دارند در آن فعالیت کنند، باید عاری از محدودیت‌های دست‌وپاگیر یا مقررات بیش‌از‌حد باشد. او می‌گوید:

اگر دولت ایالات متحده در دهه ۱۹۹۰ اینترنت را قانون‌گذاری می‌کرد، در سیلیکون‌ولی و موقعیت‌های دیگر به این موفقیت نمی‌رسیدیم. شرکت‌ها باید در نوآوری آزاد باشند و نمی‌توانند تحت‌تأثیر مقررات دولتی قرار بگیرند.

چهارمین معیار ارزیابی دراپر عجیب‌بودن است! بله، غیرعادی‌بودن در کسب‌وکارها از دیدگاه دراپر نکته‌ای مثبت محسوب می‌شود. او معتقد است:

بسیاری از شرکت‌های برنده کمی عجیب‌و‌غریب به‌نظر می‌رسند. ایده‌های آن‌ها گاهی اوقات فراتر از حالت معمول می‌شود و اغلب من با تعجب از آن‌ها می‌پرسم: شما [واقعاً] چه کار می‌کنید؟

مثلاً هات‌میل یکی از این نمونه‌ها بود. هات‌میل ایمیل رایگان مبتنی‌بر وب محسوب می‌شد که کاملاً با روشی در تضاد بود که اینترنت در آن زمان کار می‌کرد. اسکایپ نیز پیشنهاد کسب‌وکار خود را در همان زمان به مدل فریمیوم (Freemium) یا همان نرم‌افزار رایگان با امکان پرداخت برای امکانات بیشتر تغییر داد. دراپر درباره این موضوع می‌گوید:

در قضیه تسلا، چه کسی به شرکت خودروسازی دیگر نیاز داشت؛ به‌خصوص وقتی [مردم] به فاجعه‌ای نگاه می‌کردند که دیلورن (DeLorean) رقم زده بود؟

درنهایت، همه برای موفقیت به پول کافی نیاز دارند؛ ولی به‌گفته دراپر، گاهی اوقات تیم‌ها مقدار بودجه موردنیاز خود را به‌درستی پیش‌بینی نمی‌کنند. به‌باور دراپر، بهتر است در زمان جمع‌آوری هزینه موردنیاز، تمام هزینه‌ها را تا انتهای مسیر در نظر بگیرید، نه اینکه به‌گونه‌ای محاسبه کنید که در اواسط کار با اتمام بودجه مواجه شوید.

اژدها وارد می‌شود!

استعداد دراپر در گزینش برندگان به انتخاب ارزهای دیجیتال منتهی شده است. در سال ۲۰۱۴، دراپر ۲۹,۶۵۶ بیت کوین توقیف‌شده به‌دست مارشال‌های ایالات متحده آمریکا را با پرداخت ۶۴۰ دلار به‌ازای هر بیت کوین خرید. ارزش فعلی بیت کوین‌های او تقریباً ۶۵۰میلیون دلار است؛ اما دراپر فکر می‌کند که ارزش بیت کوین بسیار بسیار بیشتر خواهد شد. او انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ یا حداکثر تا اوایل سال ۲۰۲۳، ارزش این ارز دیجیتال به ۲۵۰,۰۰۰ دلار برسد.

بسیاری از مردم فقط همین قسمت حراج و خرید هوشمندانه او در این داستان را شنیده‌اند؛ اما جالب است بدانید که این خرید راهی برای جبران شکست بزرگ او و ۴۰,۰۰۰ بیت کوینی بود که در مت گوکس (Mt.GOX) از دست داده بود. دراپر درباره بیت کوین می‌گوید:

همیشه به بیت کوین خوش‌بین بوده‌ام. بیت کوین برای من نشان‌دهنده آزادی است؛ آزادی برون‌مرزی و جهانی. ویژگی اعتماد [بیت کوین] را نیز دوست دارم. آزادی و اعتماد ترکیبی عالی می‌سازند.

شرکت دراپر اسوشیتس تقریباً ۳۰ استارت‌آپ موفق با ارزش بیش از یک‌میلیارد دلار در کارنامه خود دارد. چند نمونه‌ از این استارت‌آپ‌ها عبارت‌اند از: اسکایپ، هات‌میل، توییتر و تسلا. وقتی از دراپر درباره این میزان از موفقیت پرسیده می‌شود، او معتقد است که تا حدودی با سایر سرمایه‌گذاران خطرپذیر متفاوت است. تیم دراپر بیان می‌کند:

من سرمایه‌گذار خطرپذیر هستم و کارآفرینی در خونم است. وقتی با افرادی با همین رویکرد ملاقات می‌کنم و همان انگیزه «بزن بریم این کار را انجام بدهیم» را در آنان می‌بینم، حس و ارتباط خوبی با آنان برقرار می‌کنم. بااین‌حال، باید انگیزه را در چشمانشان ببینم و بدانم که این حس واقعاً در قلب آنان است.

تفاوت دیگری نیز در دیدگاه من وجود دارد. سایر سرمایه‌گذاران می‌پرسند «کدام قسمت ممکن است اشتباه باشد و خوب پیش نرود؟»؛ اما من می‌پرسم «اگر این روش خوب کار کند، چه می‌شود؟ اگر کار کند و اتفاقی واقعاً خارق‌العاده برای نوع بشر و جامعه بیفتد، چه می‌شود؟» بنابراین، شاید واقعاً ارزش امتحان‌کردن را داشته باشد.

بیت کوین دنیا را تغییر می‌دهد

دراپر به اخبار اخیر درباره اقدامات دولت‌های جهان برای پذیرش بیت کوین بسیار امیدوار است. همچنین، او از اینکه کشورهایی مانند پاناما و اروگوئه و اوکراین از الگوی السالوادور (کشوری که بیت کوین در آن‌جا قانونی شناخته شده است) پیروی می‌کنند، ابراز خوشحالی می‌کند.

دراپر از نزدیک از تصمیم‌گیری در این حوزه در آمریکای‌جنوبی مطلع بوده است. او گفت‌وگوی مداوم با مائوریسیو ماکری (Mauricio Macri)، رئیس‌جمهور سابق آرژانتین را در این زمینه نقل می‌کند. دراپر برای اولین‌بار زمانی درباره بیت کوین با او صحبت کرده بود که ارزش بیت کوین ۱۰,۰۰۰ دلار بود و دو سال بعد و در زمان کاهش بیت کوین به ۴,۰۰۰ دلار، دوباره با او سخن گفته بود. در همان زمان، ارزش پزو آرژانتین از ۰.۷۵ به ۰.۲۵ دلار رسیده بود.

دراپر، مائوریسیو ماکری را به شرط‌‌بندی دعوت کرد. شرط آن‌ها از این قرار بود که اگر پزو آرژانتین بهتر از بیت کوین عمل می‌کرد، دراپر سرمایه‌گذاری خود را در این کشور به دو برابر افزایش می‌داد. ماکری نیز با این شرط موافقت کرد. دراپر درباره این موضوع می‌گوید:

سپس اضافه کردم که اگر بیت کوین از پزو بهتر بود، باید بیت کوین را به‌عنوان پول ملی خود بپذیرید؛ اما ماکری نگران پیامدهای صندوق بین‌المللی پول بود؛ دقیقاً به همان روشی که اکنون السالوادور با تحریم‌های بین‌المللی مواجه است.

این نگاهی اشتباه به مسئله بیت کوین است. زمانی که کشورهایی مانند السالوادور این تصمیمات را بگیرند، پول نیز به جریان خواهد افتاد. من و بسیاری از سرمایه‌گذاران دیگر به السالوادور خواهیم رفت.

دراپر معتقد است که السالوادور تصمیم مهمی گرفته و بابت پیشرو بودن در این مسیر برنده است. به‌عقیده او، نه‌تنها شهروندان به استفاده از ارزهای دیجیتال عادت خواهند کرد؛ بلکه معرفی بلاک چین نیز به ریشه‌کنی فساد در سراسر کشور کمک خواهد کرد. دراپر به همه خصوصیات بیت کوین خوش‌بین است. او واقعاً از این ایده استقبال می‌کند که بیت کوین را در تمام سرمایه‌گذاری‌هایش به‌کار ببرد. وی می‌گوید:

دوست دارم صندوقی خطرپذیر را منحصراً برای بیت کوین راه‌اندازی و در آن، روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنم و این شرکت دستمزد کارمندان و هزینه تأمین‌کنندگانش را نیز به بیت‌کوین پرداخت کند. درحقیقت، همه‌چیز حلقه‌ای بسته روی بلاک چین باشد تا با قراردادهای هوشمند مدیریت شوند.

علاوه‌بر‌این، هنگامی که شرکت فروشی انجام می‌دهد، تمام پول از‌طریق فرایندی خودکار به کیف پول بیت کوین همه برود. همه بدون نیاز به عوامل انتقال، لایه‌ها، حسابداران و حسابرسان، همان چیزی را دریافت کنند که قرار است داشته باشند.

اعتقاد او به بیت‌کوین باعث می‌شود درباره برنامه محافظت بازپرداخت وام‌های کووید (PPP) در ایالات متحده ابراز تأسف کند و آن‌ها را فرصتی از‌دست‌رفته ببیند. این وام‌ها که در‌مجموع حدود ۹۵۳میلیارد دلار بود، با هدف حمایت از کسب‌وکارها و حفظ اعتبار آن‌ها و حمایت از کارمندان در دوران کووید در نظر گرفته شده بود. دراپر درباره این موضوع می‌گوید:

چرا این وام‌ها را به بیت کوین پرداخت نکردند؟ ۳.۴تریلیون دلار دیگر نیز در شُرُف پرداخت است و با استفاده از بیت کوین می‌توانستند ارزش پول را حفظ کنند.

دراپر به‌وضوح دیدگاه‌های خود را درباره مدیران شهر واشنگتن بیان می‌کند. او معتقد است که آنان از دوران اوج خود گذشته‌اند و موافق تغییر نیستند. دراپر به نحوه رهبری دولت آمریکا بدبین است؛ اما همچنان به بخش فناوری، به‌ویژه کارآفرینان در این فضا امیدوار است. او تمایل دارد به فردی مانند فرانسیس سوارز (Francis Suarez)، شهردار میامی، رأی دهد تا رئیس‌جمهور ایالات متحده شود. او می‌گوید: «کسی مثل اوست که می‌تواند عقب‌نماندن آمریکا را تضمین کند.»

علاقه شخصی

دراپر به همه‌چیز در فضای دارایی‌های دیجیتال، حتی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی با نتایج مبهم و سؤال‌برانگیز آن‌ها نیز امیدوار است. او به‌وضوح این علاقه را نشان و در‌این‌باره توضیح می‌دهد:

هر نوآوری‌ رخ‌داده درزمینه بیت‌کوین را دوست دارم. بلاک چین، قراردادهای هوشمند، راه‌حل‌های لایه‌دوم، توکن‌های غیرمثلی (NFT)، تمرکززدایی، بیت‌کوین کش، ریپل، الگوراند، تزوس و همه نوآوری‌های بزرگ موردعلاقه من هستند. بااین‌حال بین همه آن‌ها، بیت کوین را بیشتر دوست دارم؛ زیرا [به عقیده من] کاملاً غیرمتمرکز است. بنابراین، اگر دولتی مانند چین به بیت کوین نه بگوید، ژاپن به‌جای آن بیت کوین را خواهد پذیرفت. این پوزخندی به چین است؛ زیرا فرار مغزها به‌سمت ژاپن خواهد بود.

دیدگاه اصلی دراپر درباره آینده، نظارت مسالمت‌آمیز دولت بر بیت کوین است. او دوباره از مثالی استفاده می‌کند که اگر دولت ایالات متحده سعی می‌کرد اینترنت را قانون‌گذاری کند، ارزش اقتصادی را از بین می‌برد و مغزها به‌سرعت شروع به ترک کشور می‌کردند.

بیشتر بخوانید: توکن غیرمثلی (Non-fungible token) یا NFT چیست؟

فرزندان دراپر نیز راه او را در دنیای سرمایه‌گذاری دنبال کردند و دخترش، جسی، از‌طریق استارت‌آپ خود با حمایت زنان در مجموعه‌ای با نام هالوژن ونچرز (Halogen Ventures) فعالیت می‌کند. همچنین پسرش، آدام، بنیان‌گذار بوست وی‌سی (Boost VC) است و در استارت‌آپ‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که آینده علمی‌تخیلی را نزدیک‌تر و دردسترس‌تر می‌کنند. دراپر به هر دو آن‌ها افتخار می‌کند.

دراپر در‌حالی‌که کاملاً آمریکایی است، دنیای آینده را دنیایی بدون‌ مرز می‌بیند. همان‌طور‌که در‌حال‌حاضر هم داشتنِ گوشی هوشمند می‌تواند دیدی از کل دنیا به دارنده آن ارائه دهد، دنیای آینده نیز با توسعه فناوری کاملاً بدون‌ مرز خواهد شد. او می‌گوید:

امیدوارم نوه‌هایم روزی از من بپرسند که مرز چیست و وقتی برایشان توضیح می‌دهم، بگویند این احمقانه است پدربزرگ!

اگر کسی برنامه‌نویس خوبی در تیمبوکتو (Timbuktu) باشد، او را در تیم خود می‌پذیرم. ما به‌سوی دنیای بدون مرز می‌رویم و این همه ملی‌گرایی و میهن‌پرستی فقط غرش شیر در حال مرگ است. حضور فیزیکی دیگر مهم نیست و افراد هرچه زودتر این واقعیت را بپذیرند، بهتر است. اگر دولت قوانینی را وضع می‌کند، باید بداند مردم درنهایت به جایی می‌روند که قوانین برایشان آسان‌تر یا بهتر است.

دراپر معتقد است که این مرزها زودتر از آنچه مردم فکر می‌کنند، از بین می‌روند. درواقع، او بر این باور است که مرزها در کمتر از پنج سال آینده منحل خواهند شد. دراپر همچنین افزود:

به مرزها یا آداب و رسومی برای نگه‌داری مردم در داخل و خارج کشورها نیازی نداریم. مردم شهروندان کل جهان خواهند بود و می‌توانند انتخاب کنند که به کدام دولت تعلق داشته باشند.

ارزهای دیجیتال، تنها بخشی از توسعه این جهان بدون مرز هستند. از دراپر بارها پرسیده شده است که آیا بیت کوین خود را به ارز فیات می‌فروشد یا خیر؛ اما او فیات را ارز گذشته و ارز دیجیتال را ارز آینده می‌داند. او در پاسخ به این پرسش می‌گوید:

یورو خود را با دراخم یا فرانک فرانسه عوض کنم؟ ابداً! درعوض، منتظر روزی هستم که بتوانم غذا و لباس و خانه‌ام را با بیت کوین بخرم و وقتی می‌توانم این کار را انجام دهم، چرا باید دلار نگه دارم؟

جمع‌بندی

علاقه سرمایه‌گذار خطرپذیر مشهور، تیم دراپر، با سابقه درخشان در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های موفقی مانند تسلا، اسپیس‌ایکس، هات‌میل، لجر، کوین‌بیس و در‌نهایت صنعت ارزهای دیجیتال، می‌تواند نشان‌دهنده ارزشمندی انکارناپذیر این حوزه باشد. دراپر مهم‌ترین دلایل علاقه‌اش به این حوزه را آزادی و اعتماد موجود در آن ذکر می‌کند.

او در مصاحبه‌ای پیش‌بینی کرد که قیمت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۲ یا اوایل سال ۲۰۲۳، به ۲۵۰,۰۰۰ دلار خواهد رسید. دراپر معتقد است کشورهای پذیرنده ارزهای دیجیتال، کشورهایی برنده در عرصه جهانی خواهند بود. او با انتقاد از قانون‌گذاری‌های دست‌وپاگیر دولت‌ها در حوزه فناوری، از دنیایی بدون‌ مرز سخن می‌گوید که با بهره‌گیری از ارزهای دیجیتال ساخته می‌شود.

اکنون با نگاهی به سرمایه‌گذاری‌های بی‌سابقه مشهورترین و باتجربه‌ترین سرمایه‌گذاران جهان در این حوزه، می‌توانیم از خود سؤال کنیم که آیا واقعاً بازارهای نزولی موقتی بیت کوین مهم هستند؟ آیا کاهش قیمت بیت کوین که رخدادی طبیعی در این بازار و تمام بازارها به‌شمار می‌رود،‌ خللی در رشد این صنعت ایجاد خواهد کرد؟ آیا قیمت بیت کوین واقعاً مهم است؟

چرا قیمت بیت کوین مهم نیست؟

در این باره بیشتر بخوانید

  • مایکل مورو: قیمت بیت کوین به ۳۰۰۰ دلار خواهد رسید
  • تیم دریپر: پیش‌ بینی بیت کوین ۲۵۰,۰۰۰ دلاری من بر مبنای هاوینگ نبود
  • ثروتمندترین افراد حوزه ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱
  • سال ۲۰۲۲ برای ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود؟ از قیمت بیت کوین تا قانون‌گذاری‌ها
  • چگونه در جریان سقوط قیمت ارزهای دیجیتال احساسی رفتار نکنیم؟

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.