کد خبر : 13575
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 خرداد 1399 - 15:37

دلیل رشد بالای بازار بورس ایران نسبت به بازار بورس جهان چیست؟

دلیل رشد بالای بازار بورس ایران نسبت به بازار بورس جهان چیست؟

به‌نظر می‌رسد که تحریم‌ها، کرونا یا بحران اقتصادی برای سرمایه‌گذاران مهم نیست. به‏ نظر می‏رسد که بدبختی‏های ایران تمامی ندارد. این کشور شاهد یکی از بدترین شیوع کووید-۱۹ بود. و حالا که از قرنطینه خارج شده، به ‏نظر می‏رسد که موج دوم شدید‏تری در راه است. اقتصاد در سال گذشته با کاهش ۸ درصدی همراه

به‌نظر می‌رسد که تحریم‌ها، کرونا یا بحران اقتصادی برای سرمایه‌گذاران مهم نیست.

به‏ نظر می‏رسد که بدبختی‏های ایران تمامی ندارد. این کشور شاهد یکی از بدترین شیوع کووید-۱۹ بود. و حالا که از قرنطینه خارج شده، به ‏نظر می‏رسد که موج دوم شدید‏تری در راه است. اقتصاد در سال گذشته با کاهش ۸ درصدی همراه بود. شاید کاهش امسال بدتر نیز باشد. تحریم‏های امریکا اگر ایران را کاملاً از بازار جهانی بیرون نکرده باشد، آن را بسیار منزوی کرده است. و حالا کروناویروس تصمیم دارد که کار را تمام کند.

با این وجود، بازار بورس ایران بسیار پررونق است. ارزش ریالی تپیکس، شاخص اصلی بورس تهران، در دو سال اخیر ۱۰ برابر و از زمان اعلام قرنطینه در ۲۷ مارس، ۲ برابر شده است. با درنظر گرفتن ارزش ارز احتیاطی این شاخص نیز، تپیکس بهترین عملکرد را در جهان داشته است. ماسیج وجتال می‏گوید: «ما در عرض سه سال، ارزش یورو خود را سه برابر کرده‏ایم.» او مسئول تنها صندوق اروپایی است که بر بازار ایران متمرکز است.

بیشتر بخوانید : تحلیل نماد بورس

یکی از دلایل پررونق بودن بازار بورس این است که ایرانی‏ها جایی دیگر برای سرمایه‏گذاری ندارند. مردم با تورم ۳۰ درصدی و کاهش مداوم ارزش ریال، مشتاق نیستند که حساب سپرده در داخل کشور باز کنند. دولت خرید ارزهای خارجی را مشکل کرده و تحریم‏های امریکا، مردم را از بازارهای بورس جهانی محروم کرده است. برخی ایرانی‏ها زمین و خودرو می‏خرند، اما قیمت این دارایی‏ها برای برخی دیگر بسیار بالاست.

حتی تازه‏کارها نیز وارد بورس شده‏اند. مقامات در آوریل به مردم اجازه‏ی معامله‏ی”سهام عدالت” را دادند؛ سرمایه‏هایی در شرکت‏های دولتی که دولت سال‏ها پیش به مردم تنگدست داده بود. حجم معاملات روزانه در عرض دو سال از ۱۰۰ میلیون دلار به ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

رهبر ایران مردم را تشویق می‏کند و نگران است نسبت به شرایطی امیدوار باقی بماند که اغلب بحرانی‏ است. آنها هم‏چنین به فرصتی دست یافته‏اند که درآمد کشور را افزایش دهند. درآمدی که به دلیل تحریم‏ها بسیار کاهش یافته است. اخیراً دولت سهام‏ بانک‏ها و مؤسسات مالی دولتی را در بورس عرضه کرده و به‌‏نظر می‏رسد که قرار است به‏زودی سهام شرکت‏های معدن، فولاد و پتروشیمی را نیز در بورس عرضه کند. (این کارها شرکت‏ها را بهتر نمی‏کنند.)

رئیس جمهور حس روحانی این رشد بورس را ناشی از غرور ملی می‏داند. او می‏گوید: «با رشد بورس ایران، (دشمن‏هایمان) نگران شده‏اند. اما سرمایه‏گذاران خبره‏ و حتی برخی مقامات از وجود یک حباب نگرانند که ترکیدن آن می‏تواند منجر به ناآرامی شود. آقای وجتال نیز نیمی از دارایی‏های خود را در مارس به‏فروش رسانده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.