کد خبر : 2122
تاریخ انتشار : جمعه 12 اردیبهشت 1399 - 4:33

پیش بینی سود یا تعدیل سود مثبت و منفی به چه معناست؟

پیش بینی سود یا تعدیل سود مثبت و منفی به چه معناست؟

ابتدا قبل از شروع بحث بهتر است اندکی در مورد تعدیل سود مثبت و منفی و همینطور سود پیش‌بینی شده توسط شرکت‌ها سخن بگوییم.
پیش‌بینی سود چیست؟ پیش بینی سود را می‌توان گویای چشم‌انداز یک ساله آینده شرکت تعریف کرد. اغلب شرکت‌ها در یک ماه پایانی هرسال مالی، بودجه سال آینده خود را منتشر می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اطلاعات نوشته شده در بودجه شرکت‌ها، پیش‌بینی مقدار سود هر سهم آن‌ها است. به عنوان مثال یک شرکت در اسفند سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی می‌کند که در پایان سال مالی ۱۳۹۹ به هر یک از سهام­دارن خود به ازای هر سهم، ۲۰۰ تومان سود می‌پردازد. این پیش‌بینی‌ها برای سرمایه‌گذاران آن شرکت بسیار مهم است، زیرا می‌توانند چشم‌انداز شرکت را حداقل برای یک سال آینده، مشخص کنند. به‌عبارت‌دیگر EPS پیش‌بینی شده، عبارت است از پیش‌بینی سود هر سهم که توسط خود آن شرکت یا تحلیل­گران مستقل برای سال مالی آینده تخمین زده می‌شود. ارائه پیش‌بینی سود شرکت‌ها فقط مختص کشور ما نیست و از سوی نهادهای مختلفی در سطح دنیا ارائه می‌شود. برای مطالعه بیشتر به مقاله تفاوت EPS و DPS مراجعه نمایید.
تعدیل سود چیست؟ به کلیه تغییرات سود پیش بینی ..

ابتدا قبل از شروع بحث بهتر است اندکی در مورد تعدیل سود مثبت و منفی و همینطور سود پیش‌بینی شده توسط شرکت‌ها سخن بگوییم.

پیش‌بینی سود چیست؟

پیش بینی سود را می‌توان گویای چشم‌انداز یک ساله آینده شرکت تعریف کرد. اغلب شرکت‌ها در یک ماه پایانی هرسال مالی، بودجه سال آینده خود را منتشر می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اطلاعات نوشته شده در بودجه شرکت‌ها، پیش‌بینی مقدار سود هر سهم آن‌ها است. به عنوان مثال یک شرکت در اسفند سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی می‌کند که در پایان سال مالی ۱۳۹۹ به هر یک از سهام­دارن خود به ازای هر سهم، ۲۰۰ تومان سود می‌پردازد. این پیش‌بینی‌ها برای سرمایه‌گذاران آن شرکت بسیار مهم است، زیرا می‌توانند چشم‌انداز شرکت را حداقل برای یک سال آینده، مشخص کنند. به‌عبارت‌دیگر EPS پیش‌بینی شده، عبارت است از پیش‌بینی سود هر سهم که توسط خود آن شرکت یا تحلیل­گران مستقل برای سال مالی آینده تخمین زده می‌شود. ارائه پیش‌بینی سود شرکت‌ها فقط مختص کشور ما نیست و از سوی نهادهای مختلفی در سطح دنیا ارائه می‌شود. برای مطالعه بیشتر به مقاله تفاوت EPS و DPS مراجعه نمایید.

تعدیل سود چیست؟

به کلیه تغییرات سود پیش بینی شده شرکت­‌ها در بورس تعدیل سود می‌گویند که ممکن است منفی یا مثبت باشد. مفهوم تعدیل، در ابتدای دوره با سود محقق نشده در پایان دوره مالی برآورد می‌گردد. در گذشته شرکت‌های بورسی موظف بودند به طور مستمر و ادامه دار طی دوره‌های سه ماهه، عملکرد واقعی خود را ارائه و مورد ارزیابی قرار دهند و با در نظر گرفتن مقایسه عملکرد واقعی خود با بودجه پیش بینی شده، پیش بینی جدید خود را از میزان سودآوری شرکت در جهت عملکرد واقعی خود به بازار ارائه دهند. ولی در حال حاضر شرکت­‌ها از سوی سازمان موظف به ارایه EPS و تعدیلات لازم نیستند و این امر توسط تحلیل­گران انجام می‑شود. به طور مثال در سایت تدان پیش بینی سود برخی شرکت‌ها ارائه می‌گردد.

پیش بینی سود یا تعدیل سود

در باب مفهوم تعدیل می‌توانیم بگوییم که اگر شرکتی با توجه به بخش‌های موجود در بخش امور مالی، درآمد حاصل از سرمایه گذاری سود خود را افزایش یا کاهش می‌دهد، در صورتی که سود سهام شرکت در طول سال تغییر کند، به آن تعدیل گفته می‌شود.

تعدیل مثبت و منفی

در صورت افزایش سود شرکت، در پیش‌بینی جدیدی که انجام می‌شود به آن تعدیل سود مثبت می‌گویند واگر سود شرکت کاهش یافته بود به آن تعدیل سود منفی می‌گویند. برای روشن‌تر شدن ماجرا شرکت الف را فرض کنید که در پایان سال ۹۸ پیش‌بینی کرده است که مبلغ ۵۰ تومان سود به ازای هر سهم کسب می‌کند، اما بعد از سپری شدن ۳ ماه از فعالیت خود با بررسی‌های انجام شده و بررسی عملکرد شرکت پیش‌بینی خود را تغییر داده و به ۷۰ تومان سود به ازای هر سهم افزایش می‌دهد، به این ترتیب قیمت تعدیل مثبت شده است و در صورتی‌که بعد از برسی عملکرد ۶ ماهه شرکت به این نتیجه برسد که سود ۷۰ تومان قابل دسترسی نیست آن‌را به ۴۵ تومان کاهش می‌دهد که به آن تعدیل سود منفی می‌گویند.

The post پیش بینی سود یا تعدیل سود مثبت و منفی به چه معناست؟ appeared first on خانه سرمایه.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.