کد خبر : 201436
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تیر 1401 - 12:30
دیدگاه‌ها برای پروپوزال بهبود بیت کوین (BIP) چیست؟ بسته هستند

پروپوزال بهبود بیت کوین (BIP) چیست؟

پروپوزال بهبود بیت کوین (BIP) چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه پروپوزال بهبود بیت کوین راهکاری برای ارتقای قابلیت‌های بیت کوین (BTC) است. بیت کوین به عنوان معتبرترین رمزارز کریپتوکارنسی به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. بنابراین هر تغییری باید به تأیید اعضای جامعه برسد. پروپوزال های بهبود شبکه Bitcoin راهکاری برای ارائه، اطلاع‌رسانی، دفاع و در نهایت تصویب تغییرات پیشنهادی هستند. برای

زمان مطالعه: 6 دقیقه

پروپوزال بهبود بیت کوین راهکاری برای ارتقای قابلیت‌های بیت کوین (BTC) است. بیت کوین به عنوان معتبرترین رمزارز کریپتوکارنسی به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. بنابراین هر تغییری باید به تأیید اعضای جامعه برسد. پروپوزال های بهبود شبکه Bitcoin راهکاری برای ارائه، اطلاع‌رسانی، دفاع و در نهایت تصویب تغییرات پیشنهادی هستند. برای آشنایی با روند ایجاد و اجرای این پروپوزال‌ها، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

بیت کوین چگونه بهبود پیدا می‌کند؟

ساختار بیت کوین از نرم‌افزار، سخت‌افزار و منابع انرژی تشکیل شده است. مدیریت این ساختار با استفاده از کدها انجام می‌شود.

بیت کوین یک ارز دیجیتال متن‌باز و غیرمتمرکز است که با استفاده از الگوریتم اثبات کار (PoW) به اجماع می‌رسد. هیچ مرکز یا نهادی این ارز دیجیتال را کنترل نمی‌کند و توسعه و پیشرفت آن متکی به تصمیمات جامعه و پیشنهادات بهبود یا BIPها است.

فرآیندهای این شبکه دارای پیچیدگی‌های خاصی است و به صورتی طراحی شده که امنیت داده‌ها و دارایی‌ها حفظ شود. برای انجام تغییرات در شبکه Bitcoin باید پروپوزال بهبود بیت کوین (Bitcoin improvement proposal) یا BIP ارائه شود. BIP بیت کوین طرحی جامع برای ایجاد تغییرات و بهبود فرآیندهای شبکه در جهت افزایش رضایت کاربران و اعضای جامعه BTC است.

بررسی دقیق‌تر پروپوزال بهبود بیت کوین

بلاکچین Bitcoin دائماً به ارتقا نیاز دارد. رفع باگ‌ها و اشکالات فنی یا تغییر الگوریتم‌های ساختاری به منظور افزایش کارایی از جمله موارد ارتقای بیت کوین است. BIP بیت کوین فرصتی برای انتشار و ارائه ایده‌ها و برنامه‌ها است و یک سند رسمی محسوب می‌شود. هدف پروپوزال بهبود Bitcoin ایجاد هماهنگی برای ارتقا و توسعه در جامعه این ارز دیجیتال است.پروپوزال بهبود بیت کوین

اولین BIP بیت کوین به دست امیر تاکی، برنامه‌نویس ایرانی-‌بریتانیانی، در سال ۲۰۱۱ و با نام BIP0001 ارائه شد. این پروپوزال بیشتر به توضیح ماهیت BIP پرداخت. بیت کوین یک رمزارز متن‌باز است و به همه توسعه‌دهندگان و مردم جهان اجازه انتشار BIP را می‌دهد.

پروپوزال بهبود بیت کوین چگونه ایجاد می‌شود؟

منشأ پروپوزال بهبود بیت کوین ایده‌های غیررسمی و گفت‌وگوهای جلسات و انجمن‌های مجازی است. یکی از پلتفرم‌های مطرح در این زمینه، کریپتو توییتر (CryptoTwitter) است. توسعه‌دهندگان در این پلتفرم ایده‌ها و نظرات خود را بیان می‌کنند تا بتوانند به کمک سایر کاربران، برنامه‌ای بهتر و کامل‌تر را طراحی کنند.

هر BIP با هدف پذیرفته شدن از سمت اعضای جامعه Bitcoin ارسال می‌شود. فرآیند پذیرش بسیار طولانی است. به همین دلیل باید پروپوزال ارائه‌شده بسیار دقیق و محتاطانه نگارش شده باشد. اگر طرحی در همان سؤالات ابتدایی مقبولیت کسب نکند، شانس زیادی برای موفقیت نخواهد داشت. هر شخصی می‌تواند BIP ارائه دهد و از آن در جوامع و انجمن‌های مجازی و حقیقی دفاع کند.

تغییرات کوچک یا رفع باگ‌های جزئی نیازی به ارائه BIP ندارد. BIP بیت کوین به تغییرات اساسی، کاربردی و مهم می‌پردازد و به دنبال تحقق اهدافی بزرگ با رعایت استانداردها خواهد بود.

چه کسی می‌تواند BIP بیت کوین ارائه دهد؟

بیت کوین تحت نظارت هیچ شخص یا نهادی نیست. بنابراین جامعه BTC باید در مورد پروپوزال های بهبود BTC تصمیم بگیرد. توسعه‌دهندگان، ماینرها و هولدرهای BTC اعضای اصلی جامعه این ارز دیجیتال هستند. یک BIP بیت کوین در صورتی که به موفقیت برسد، فورک ایجاد می‌کند. سپس کاربران شبکه و دارندگان توکن BTC باید انتخاب کنند که از چه توکنی استفاده کنند.

نحوه نگارش و انتشار BIPهای بیت کوین

قبل از آنکه BIP بیت کوین به یک پروپوزال رسمی تبدیل شود، از طریق ایمیل و سایر کانال‌های ارتباطی در اختیار اعضای جامعه قرار می‌گیرد تا بازخوردهایی دریافت شود. اگر پروپوزال موردنظر بازخوردهای خوب و گسترده‌ای دریافت کرد، تبدیل به یک BIP بیت کوین خواهد شد. سپس نویسنده و طراح اصلی با استفاده از قالب‌های ازپیش‌آماده، یک پروپوزال بهبود Bitcoin را به همراه جزئیات دقیق آماده می‌کنند.

قبل از آنکه طرح مورد نظر به یک پیش‌نویس تبدیل شود، باید مجوز پروپوزال را از ویرایشگر دریافت کند. بنابراین BIP برای ویرایشگر ارسال می‌شود و او پس از بررسی، یک شماره به پروپوزال اختصاص می‌دهد. سپس طرح مورد نظر در پلتفرم گیت‌هاب (GitHub) منتشر خواهد شد. در این مرحله پروپوزال بهبود بیت کوین به صورت رسمی در دسترس همه اعضای جامعه قرار می‌گیرد. اعضای جامعه پس از بررسی BIP می‌توانند آن را فعال کنند.

مراحل تایید پروپوزال بهبود بیت کوین

ممکن است باارزش‌ترین پروپوزال های بهبود شبکه BTC نیز سال‌ها در صف بررسی و ارزیابی منتظر بمانند. زمانی که BIP بیت کوین به GitHub ارسال می‌شود، باید به طور دقیق آزمایش شود و نتایج بررسی‌ها به تأیید اعضای جامعه برسد.

تغییر کدهای شبکه Bitcoin مستلزم پذیرش ۹۵ درصد ماینرها است. چنین اتفاقی به ندرت رخ خواهد داد. پروپوزال مورد نظر باید انگیزه‌های زیادی در ماینرها ایجاد کند تا حاضر شوند تغییری را برای مدت مشخصی اعمال کنند. هر گونه تغییر ممکن است منجر به کاهش یا توقف درآمدزایی ماینرها شود.پروپوزال بهبود بیت کوین

برای درک بهتر این موضوع بهتر است به پیاده‌سازی سافت فورک Taproot با علامت اختصاری BIP341 اشاره کنیم. در آوریل سال ۲۰۲۱ به کمک یک کد آزمایشی سریع (speedy trial code) فناوری تپ روت به شبکه Bitcoin اضافه شد.

چند هفته بعد ۹۰ درصد از بلاک‌های استخراج‌شده با استفاده از این فناوری‌ها ایجاد شده بودند. این موضوع نشان می‌داد ماینرهای شبکه بیت کوین از BIP341 حمایت کرده‌اند. در ماه‌های بعد شاهد اجماع خیره‌کننده ماینرها روی این پروپوزال بهبود بیت کوین بودیم. در نهایت BIP341 در نوامبر ۲۰۲۱ تصویب شد.

برای مطالعه بیشتر: تپ روت (Taproot) چیست و چه تأثیری در بهبود شبکه بیت کوین دارد؟

تأیید نهایی و رسمی یک پروپوزال بهبود BTC زمانی رخ می‌دهد که نودهای شبکه نسخه Core اصلاح‌شده با BIP مورد نظر را دانلود کنند. در این حالت نرم‌افزار نودها ارتقا پیدا خواهد کرد و پردازش تراکنش‌ها مطابق با استانداردهای جدید انجام خواهد شد.

به طور خلاصه مراحل اصلی فرآیند تأیید BIP بیت کوین عبارتند از:BIP بیت کوین

  • ارسال BIP‌ توسط کاربر یا توسعه‌دهنده
  • بررسی BIP توسط ویرایشگر
  • تأیید BIP بیت کوین توسط ۹۵ درصد ماینرها
  • ارتقا به نسخه جدید نرم‌افزار توسط اعضای جامعه بیت کوین

انواع پیشنهادات بهبود بیت کوین

پروپوزال بهبود بیت کوین یکی از اجزای ضروری حاکمیت غیرمتمرکز این رمزارز است. به کمک BIP مدیریت و ارتقای ارز دیجیتال BTC به صورت غیرمتمرکز میسر می‌شود. BIPهای بیت کوین را می‌توان به چند دسته اصلی تقسیم کرد:

BIPهای استاندارد

هدف این پروپوزال‌ها تغییر پروتکل است. ارتقای قابلیت‌های همکاری و فرآیندهای کیف پول‌ها از جمله تغییرات رایج در این BIPها است. اجرای این طرح‌ها نیاز به اجماع جامعه Bitcoin دارد.

BIPهای اطلاعاتی

این پروپوزال‌ها هدف اصلی را اطلاع‌رسانی می‌کنند اما راهکاری ارائه نمی‌دهند. بنابراین اجماعی صورت نمی‌گیرد و صرفاً توجه جامعه به یک موضوع جلب می‌شود.

BIPهای اجماع

BIP‌های اجماع به پروپوزال فرآیندی هم مشهور است. هدف این طرح‌ها تغییر یک فرآیند است و نیاز به اجماع جهانی دارند.

خلاصه مطلب

پروپوزال بهبود بیت کوین راهکاری برای مدیریت غیرمتمرکز و ارتقای قابلیت‌های ارز دیجیتال BTC است. یک BIP ممکن است از طرف هر شخصی مطرح شود اما باید به تأیید ویرایشگر و اعضای جامعه برسد. بررسی و قبول یک پروپوزال بهبود، شاید سال‌ها زمان ببرد. این پروپوزال‌ها در سه گروه استاندارد، اطلاعاتی و اجماع دسته‌بندی می‌شوند. در حالی که هر روز رمزارزهای جدیدی توسعه می‌یابند و از پروژه‌های پیشرفته‌ای رونمایی می‌شود، BIP بیت کوین عامل اصلی برای ارتقا و تثبیت جایگاه محبوب‌ترین ارز دیجیتال خواهد بود.

در صفحه قیمت بیت کوین می‌توانید قیمت لحظه ای BTC و نمودار آن را مشاهده کنید.

نوشته پروپوزال بهبود بیت کوین (BIP) چیست؟ اولین بار در رمز ارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.