کد خبر : 210210
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 خرداد 1402 - 13:23
دیدگاه‌ها برای والدین هنگام رفتار با نوجوان خود باید به چه نکاتی دقت کنند؟ بسته هستند

والدین هنگام رفتار با نوجوان خود باید به چه نکاتی دقت کنند؟

والدین هنگام رفتار با نوجوان خود باید به چه نکاتی دقت کنند؟

به عنوان والدین، بی شک می دانید که دوران نوجوانی برای فرزندان شما یکی از حساس ترین دوران زندگی است. در این دوران، نوجوانان با چالش ها و تغییرات زیادی در خود و محیط اجتماعی مواجه می شوند؛ به همین دلیل، رفتار والدین در برابر این چالش ها بسیار حائز اهمیت است. رفتار خانواده ها

به عنوان والدین، بی شک می دانید که دوران نوجوانی برای فرزندان شما یکی از حساس ترین دوران زندگی است. در این دوران، نوجوانان با چالش ها و تغییرات زیادی در خود و محیط اجتماعی مواجه می شوند؛ به همین دلیل، رفتار والدین در برابر این چالش ها بسیار حائز اهمیت است. رفتار خانواده ها می تواند تاثیر فراوانی در روند رشد و توسعه نوجوانان داشته باشد.

در این مطلب، به برخی از مهمترین نکاتی که والدین باید در رفتار با نوجوانان خود دقت کنند، اشاره خواهیم کرد. امیدواریم که با خواندن این مطلب، بتوانید به بهترین شکل ممکن با فرزندان خود رفتار کنید. همچنین آنها را در روند رشد و توسعه یاری کرده و روابطی سالم تر با آن ها برقرار نمایید. پس برای آشنایی با این نکات، ادامه محتوا را از دست ندهید.

راهکارهایی برای والدین به منظور بهبود ارتباط خود با نوجوانان

فرزندان تا زمانی که خردسال هستند به والدین خود وابسته بوده و اغلب در این دوره زندگی، درحال یادگیری، تجربه و کسب مهارت های جدید می باشند. با رشد فرزندان و رسیدن آن ها به سن نوجوانی، ممکن است احساس کنید که ارتباط شما با نوجوانتان با چالش هایی روبه رو شده است. شاید احساس می کنید که فرزند نوجوانتان از شما دور شده، اما می توانید از این اتفاق پیشگیری کنید. طبیعی است که فرزند شما با ورود به دوره نوجوانی در رفتار و اخلاق خود تغییراتی نشان دهد.  به عنوان مثال افت تحصیلی در نوجوانان و درگیر شدن آن ها در روابط عاطفی ممکن است برای هر فردی پیش بیاید. به عنوان والد، شما می توانید با برخورد مناسب و فراهم کردن شرایط مورد نیاز، رابطه خود با نوجوان را تقویت نمایید. همچنین فرزند خود را در جهت صحیح و سالم رشد دهید.

با توجه به اهمیت ارتباطات سالم میان والدین و فرزندان، هر والدی باید برای داشتن ارتباط بهتر و پایدار بین خود و فرزندش تلاش کند. این رابطه باید مثل هر رابطه دیگری، بر اساس چهارچوب های مناسب سازماندهی شود؛ به همین دلیل، والدین باید روی این مهارت ها به درستی کار کنند. در این جا به برخی از روش هایی که می توانید از آن ها برای بهبود رابطه خود با فرزند نوجوانتان استفاده کنید، اشاره می کنیم.

والدین هنگام رفتار با نوجوان خود باید به چه نکاتی دقت کنند؟

·       درک بالایی از استقلال ذهنی فرزندتان داشته باشید

فرزند شما در این دوران زندگی خود، به سمت استقلال فکری و روانی رفته و به طور مداوم استقلال طلبی نوجوان افزایش می یابد. او دیدگاه خاصی نسبت به مسائل رو به روی خود خواهد داشت. شما باید این نکته را درک کنید و بدانید که احترام شما به وی به معنای احترام شما به نظرات و اهدافش است.

·       با او صادق باشید

شما نباید از مداخله کردن به عنوان روشی برای برخورد با رفتار نامناسب او در این دوره استفاده نمایید. باید با او صادق باشید و از یک متخصص بپرسید که چطور می توانید به وی کمک کنید. در این صورت، او بیشتر به شما اعتماد خواهد کرد؛ چون تعامل بیشتری با او داشته اید. مداخله بیش از حد و امر و نهی کردن به نوجوان، می تواند باعث عصبانیت و پرخاشگری نوجوان و دور شدن او از شما شود.

·       به او به عنوان یک شخص بالغ نگاه کنید

بهترین روش برای برقراری ارتباط با نوجوانان، درک این است که آن ها در دوره ای از زندگی خود، در حال بازی کردن و یادگیری هستند. در نتیجه، نیاز دارند که به عنوان یک شخص بالغ و نه فقط به عنوان والد و فرزند، با آنها صحبت کنید.

·       از او بخواهید محتوای بحث را انتخاب کند

گاهی اوقات، شما باید به نوجوان خود فرصت دهید که به عنوان رهبر، محتوای بحث را انتخاب کند. به او اجازه دهید برای توسعه مهارت های اجتماعی و شخصی، خود را از طریق گفت و گو و پاسخ به سوالات آماده کند.

·       از پاداش های کوچک برای بهبود رفتارش استفاده کنید

هنگامی که فرزندتان کوچک ترین پیشرفت های خود را به شما نشان می دهد، باید به او پاداشی درخور تلاشش بدهید. پاداش می تواند موجب تحریک خود کنترلی در فرزند شما شود. مهارت خود کنترلی در این دوران زندگی بسیار مهم است.

والدین هنگام رفتار با نوجوان خود باید به چه نکاتی دقت کنند؟

·       به حریم شخصی نوجوان خود احترام بگذارید

مانند هر انسان دیگری، فرزند نوجوانتان نیز مستحق احترام است. فرزندتان احتمالا در دوره ای از زندگی خود، دوست نداشته باشد که شما در اتاق او، بدون اجازه، حضور یابید. شما می توانید به حریم شخصی فرزند خود احترام بگذارید.

·       به او استقلال بدهید

به استقلال ذهنی فرزند خود به عنوان یک فرد درخشان احترام بگذارید. شما باید نوجوان خود را به گسترش شخصیت و شناسایی هدف شخصی اش تشویق کنید. وقتی که نوجوان به اهدافش می ‌رسد، می ‌تواند توانایی خود را در جهت رشد بهتر درک کند. همچنین باید سعی کنید عزت نفس نوجوان خود را تقویت کنید. چرا که عزت نفس می تواند تاثیر زیادی در زندگی افراد بگذارد.

·       شرایط او را درک کنید

فرزند شما با پیامدهای رسانه های اجتماعی، اینترنت و غیره رو به رو است. باید با شرایط او مواجه شده و در مورد چالش های پیش رو صحبت کنید. توانایی شما در درک شرایط نوجوان، می تواند کمک بزرگی برای بهبود رابطه با او باشد.

سخن پایانی

در این دوران پر از تحول و تغییر، نوجوانان نیاز دارند تا به صورت عاطفی و جسمانی پشتیبانی شوند. بدین صورت می توانند به نحو احسن یادگیری، رشد و توسعه خود را ادامه دهند؛ به همین دلیل، پناه سبز فضایی امن و پویا ایجاد کرده تا در آن جا والدین و نوجوانان بتوانند مشاوره و آموزش کاملی را دریافت کنند.

در مجموعه پناه سبز، والدین قادر خواهند بود با استفاده از نکات و راهکارهایی که ارائه می دهیم، بهتر به نیازهای نوجوانان خود پاسخ دهند. پناه سبز، جایی است که والدین و نوجوانان می توانند به یادگیری تکنیک های بهتر در زمینه های مختلفی همچون بی هدفی نوجوان، اعتیاد نوجوان، سیگار کشیدن نوجوان، رفتار والدین با نوجوان، کنترل خشم والدین، خود ارضایی نوجوان، آموزش مسائل جنسی به نوجوانان و …. بپردازند.

پناه سبز به عنوان یک پلتفرم جامع، با ارائه دوره های آموزشی به والدین و نوجوانان، به افزایش سطح آگاهی و سلامت جامعه کمک می کند. اگر شما هم از دوران پر چالش نوجوانی فرزند خود خسته شده اید و نمی دانید چطور با او رفتار کنید، حتما در دوره های آموزشی همچون دوره والدین مشاور شرکت کنید و به وضوح شاهد حل چالش های خود در برخورد با نوجوانتان باشید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.