کد خبر : 208394
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 شهریور 1401 - 1:15
دیدگاه‌ها برای همه چیز درباره جوش صورت و راههای رفع جوش صورت بسته هستند

همه چیز درباره جوش صورت و راههای رفع جوش صورت

همه چیز درباره جوش صورت و راههای رفع جوش صورت

در دنیای امروز زیبایی اهمیت بسیار والایی دارد. در بسیاری از مواقع جوش هایی روی صورت ایجاد می شود که اعتماد به نفس و زیبایی افراد را خدشه دار می کند. در این مقاله به بررسی روش های رفع جوش صورت می پردازیم. اغلب جوانان و نوجوانان با جوش های خود درگیر هستند البته فراموش

در دنیای امروز زیبایی اهمیت بسیار والایی دارد. در بسیاری از مواقع جوش هایی روی صورت ایجاد می شود که اعتماد به نفس و زیبایی افراد را خدشه دار می کند. در این مقاله به بررسی روش های رفع جوش صورت می پردازیم.

اغلب جوانان و نوجوانان با جوش های خود درگیر هستند البته فراموش نشود که جوش در هر سنی برای هر کسی به وجود می آید اما در نوجوانان به علت تغییرات هورمونی میزان جوش هایی که به وجود می آید بیشتر است. بسیاری از افراد سعی در فشار آوردن و ترکاندن جوش ها دارند در صورتی که روش درستی برای درمان نیست. نکته ی قابل توجه این است جوش ها ممکن است نشان از بیماری یا عارضه ای باشد.

جوش چگونه به وجود می آید؟

تجمع سلول های مرده (شاخی)، چربی ها در منافذ پوستی سبب ایجاد جوش می شود. بدون شک روی پوست خود حداقل یک بار جوش سر سیاه، سر سفید و التهابی را تجربه کرده اید. در سنین بزرگسالی تشکیل جوش ها علل های مختلفی دارند که به ترتیب عبارتند از بارداری، استرس، استفاده از قرص ضد بارداری و … . در ادامه مقاله به معرفی انواع جوش می پردازیم و جهت رفع جوش، راهکارهایی نیز ارائه می کنیم.

انواع جوش

جوش ها را می توان به 2 دسته تقسیم کرد که به ترتیب عبارتند از التهابی و غیر التهابی. جوش هایی که در دسته التهابی قرار می گیرند، درمان آن سخت تر است و زمان طولانی جهت درمان نیاز دارد. جوش هایی که در دسته ی غیر التهابی قرار می گیرند مثل جوش سرسیاه و سر سفید، با روش های خانگی درمان می شوند.

جوش‌های سرسفید

رایج ترین نوع جوش، جوش های سر سفید هستند که به علت بسته شدن منافذ پوست به وجود می آیند. بسته شدن منافذ پوست دلایل زیادی از جمله باکتری ها چربی های بیش از حد، سلول های شاخی و … دارد که در نهایت سبب ایجاد جوش سر سفید می شود.

نام دیگر جوش سرسفید، کومدون بسته می باشد که چرکی نیز هست. این جوش سبب ایجاد برجستگی سفید رنگ می شود اما لازم به ذکر است اطراف برجستگی، قرمز می شود. بسیاری از افراد فکر می کنند با فشار آوردن به جوش ها، چربی ها و مواد دیگر خارج می شود در صورتی که تنها سبب زخم شدن می شود.

همه چیز درباره جوش صورت و راههای رفع جوش صورت

جوش‌های سرسیاه

همان طور که از اسمش مشخص است، سر این جوش ها سیاه است و بر اثر بسته شدن فولیکول مو همراه با چربی یا سلول های شاخی تشکیل می شود. نام دیگر جوش سرسیاه کومدون باز است. نکته ی جالب توجه این است که این نوع جوش دردناک نمی باشد و پوست اطراف نیز حالت طبیعی و نرمال دارند. جهت رفع جوش های سر سیاه بهتر است از روش فشار دادن استفاده نکنید چرا که سبب زخم شدن و باقی ماندن جای زخم می شود.

پاپول ها

شاید برای شما سوال باشد، پاپول چیست؟ برجستگی های کوچک و قرمز رنگ که به علت مسدود شدن منافذ از طریق چربی ها، سلول ها شاخی و … تشکیل می شود. در اغلب مواقع این نوع جوش ها، در زیر پوست تشکیل شده که سفت است. به هیچ عنوان این نوع جوش ها را فشار ندهید چرا که درون آن نوعی باکتری است که سبب تشدید آن می شود.

نکته قابل توجه این است که پاپول ها چرکی نیستند اما خارج شدن باکتری آن سبب افزایش التهاب آکنه می شود و روند درمان را زمان بر تر می کند.

پاسچول‌ها یا جوش‌های چرکی

پاسچول ها، جوش هایی به رنگ قرمز هستند که رنگ مرکز آن سفید یا زرد می باشد.    شاید برای شما سوال باشد که چرا مراکز این نوع جوش ها رنگ متفاوتی دارد؟ پاسخ این سوال این است که رنگ ها بیانگر جوش های التهابی چرکی است. مکان ایجاد پاسچول ها، کمر، قفسه سینه و … می باشد. نکته قابل توجه این است که پاسچول ها به صورت زیر پوستی هستند اما سر چرکی آن بیرون است. به هیچ عنوان این نوع جوش ها را فشار ندهید چرا که سبب آسیب بیشتر می شود.    بهترین راه رفع جوش پاسچول مراجعه به پزشک می باشد.

ندول‌ها یا گره‌ها

گره به آن دست برجستگی هایی می گویند که  سفت و قرمز رنگند و گوشتی نیز هستند. باکتری کاتی باکتریوم سبب مسدود شدن منافذ پوست می شود که در نهایت روی ایجاد ندول ها تاثیر می گذارند. اغلب ندول ها عفونت را به همراه خود دارند و درمان های خانگی برای رفع جوش پوست جواب نمی دهد و حتما باید به متخصص مراجعه کرد.

کیست‌ها

بدترین نوع جوش کیست ها هستند عفونت را به اعماق پوست می برند. این نوع جوش ها چرک زیادی دارند و در اغلب مواقع دردناک هستند. شاید برای شما جالب باشد بدانید کیست ها به علت چرک فراوانی که دارند، نرم تر از ندول هستند. کیست ها آسیب بیشتری به پوست می زنند چرا که در اغلب مواقع می ترکند و سبب آلودگی پوست می شوند.

چرا جوش ایجاد می شود؟

علت اصلی ایجاد جوش مسدود شدن منافذ پوست توسط فولیکول مو می باشد. البته موارد دیگری از جمله سلول های شاخی و چربی ها نیز سبب بسته شدن منافذ می شود.

همه چیز درباره جوش صورت و راههای رفع جوش صورت

جهت رفع جوش صورت چه کاری انجام دهیم؟

بسیاری از روش های خانگی و آرایشگاهی به پاکسازی پوست کمک می کنند و مانع از مسدود شدن منافذ می شود. استفاده از اسکراب ها، لایه بردار ها، ماساژ و … توصیه می شود و کمک به شاداب ماندن پوست شما می شود. برخی از جوش صورت از آن دست جوش هایی است که تنها و تنها توسط پزشک متخصص درمان می شود.

سخن آخر

جهت رفع جوش صورت لازم است ابتدا نوع آن را شناسایی کنید. در این مقاله با انواع جوش ها و روش های درمان آشنا شده اید. برای از بین بردن جوش صورت هم می توان از روش های خانگی استفاده کرد و هم به کلینیک های زیبایی مراجعه کرد اما لازم به ذکر است در برخی مواقع به علت عدم آگاهی روش های خانگی گزینه ی مناسبی نمی باشد و حتی ممکن است به پوست خود آسیب برسانید و نه تنها درمان نکنید بلکه آسیب بیشتری به پوست خود وارد کنید.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.