کد خبر : 73838
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 اسفند 1399 - 8:37

نرخ و قیمت لحظه ای کرون دانمارک امروز بازار آزاد

نرخ و قیمت لحظه ای کرون دانمارک امروز بازار آزاد

آشنایی با واحد پول رسمی دانمارک کرون واحد پول رسمی کشور دانمارک و همچنین استان‌های گرینلند و جزایر فارو محسوب می‌شود. کرون دانمارک در بازار ارز یا فارکس با کد ارزی DKK نمایش داده می‌شود. در انگلیسی پول دانمارک، تاج دانمارک نامیده می‌شود؛ زیرا کرون از نظر لغوی تاج معنا شده است.
از لحاظ سابقه تاریخی، کرون واحد پولی است که سکه‌های آن از قرن هفدهم به حساب می‌آیند. واحد پول رسمی دانمارک، به‌طور معمول به ۱۰۰ قسمت تقسیم می‌شود.
درباره وابستگی یا استقلال کرون باید گفت در حال حاضر این واحد پولی در بازار ارز، متصل به یورو است.
واحد پول محلی در کشور دانمارک به عنوان kr نشان داده می‌شود؛ به این شکل که ۱۰۰ کرون به معنای ۱۰۰kr گفته می‌شود.
در مجموع تعداد متفاوتی نام‌گذاری برای کرون وجود دارد که کوچک‌ترین آن ۵۰ عرفی یا نیم از کرون است. جالب است که در گذشته سکه‌های بسیاری از کرون وجود داشته است که امروزه متوقف شده است.
برای آشنایی و جزئیات بیشتر درباره کرون دانمارک همراه ما باشید.
تاریخچه کرون دانمارک کرون دانمارک برای اولین بار در سال ۱۶۴۹ به افتخار تاج و سلطنت دانمارک ضرب شد. به همین دلیل ترجم..

آشنایی با واحد پول رسمی دانمارک

کرون واحد پول رسمی کشور دانمارک و همچنین استان‌های گرینلند و جزایر فارو محسوب می‌شود. کرون دانمارک در بازار ارز یا فارکس با کد ارزی DKK نمایش داده می‌شود. در انگلیسی پول دانمارک، تاج دانمارک نامیده می‌شود؛ زیرا کرون از نظر لغوی تاج معنا شده است.

از لحاظ سابقه تاریخی، کرون واحد پولی است که سکه‌های آن از قرن هفدهم به حساب می‌آیند. واحد پول رسمی دانمارک، به‌طور معمول به ۱۰۰ قسمت تقسیم می‌شود.

درباره وابستگی یا استقلال کرون باید گفت در حال حاضر این واحد پولی در بازار ارز، متصل به یورو است.

واحد پول محلی در کشور دانمارک به عنوان kr نشان داده می‌شود؛ به این شکل که ۱۰۰ کرون به معنای ۱۰۰kr گفته می‌شود.

در مجموع تعداد متفاوتی نام‌گذاری برای کرون وجود دارد که کوچک‌ترین آن ۵۰ عرفی یا نیم از کرون است. جالب است که در گذشته سکه‌های بسیاری از کرون وجود داشته است که امروزه متوقف شده است.

برای آشنایی و جزئیات بیشتر درباره کرون دانمارک همراه ما باشید.

تاریخچه کرون دانمارک

کرون دانمارک برای اولین بار در سال ۱۶۴۹ به افتخار تاج و سلطنت دانمارک ضرب شد. به همین دلیل ترجمه لغوی کرون، تاج است؛ تاجی که بر سر دانمارک نهاده شد.

در زمان ضرب کرون، کشور دانمارک این واحد را به‌عنوان واحد پول اصلی خود، به جای ریگ دالر سابق معرفی کرد. کرون در واقع با استاندارد طلا گره خورده است؛ طلایی که نشان از سلطنت دانمارک بوده است.

با رشد تجارت بین‌المللی مدرن، تقاضا برای ارز کاغذی در دانمارک افزایش یافت. به همین سبب دانمارک دومین کرون خود را به‌عنوان بخشی از انحلال مشارکت در اتحادیه پولی اسکاندیناوی با سوئد و نروژ ایجاد کرد.

اتحادیه مذکور در سال ۱۹۱۴ منحل شد و سه کشور شرکت‌کننده ترجیح دادند، ارز‌های خود را به‌طور مستقل حفظ کنند.

در مسیر استقلال ارز‌ها، کرون دانمارک برای مدتی کوتاهی به مارک، سپس به پوند انگلیس و کمی بعد به واحد پول آلمان متصل شد.

در حال حاضر کرون به ازای ۷.۴۶DKK به واحد ارزی یورو متصل است. این واحد ارزی مجاز است در یک محدوده کوچک بین -/+۲.۲۵ درصد در برابر یورو نوسان کند.

بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۹ م، نرخ DKK/EUR تا حد زیادی بین ۷.۴۷۵ الی ۷.۴۳ ثابت ماند که در واقع آستانه مجاز ۲.۲۵ درصدی رشد یا کاهش کرون را نشان می‌دهد.

اسکناس و سکه‌ های دانمارک

بیشتر اسکناس‌های دانمارک به استثنای چند مورد که پس از ۱۹۴۵ صادر شده‌اند، به‌عنوان پول پرداختی درنظر گرفته می شوند. از سال ۱۹۴۵ به بعد اسکناس هایی با مقادیر ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ کرون در دانمارک رایج هستند.

طراحی سری‌های متفاوت سکه‌ها برای اطمینان از این موضوع است که سکه‌ها از یکدیگر به آسانی تشخیص داده شوند؛ بنابراین در مجموعه سکه‌های کرون، سه سری از سکه وجود دارد.

هر کدام از تقسیم‌بندی‌ها از نظر رنگ به یک ریشه تاریخی متصل هستند. در زمان‌های اولیه ارزش سکه‌ها معادل ارزش فلز بود. در زمان‌های بعدتر از ارزشمندی فلز، طلا بالاترین ارزش را برای سکه به خود نسبت داد. نقره در رتبه‌ بعدی طلا و همچنین بعد از آن مس قرار دارد. چنین همبستگی‌های مذکور از نظر تاریخی در واحد پولی دانمارک به‌طور کامل قابل مشاهده است.

سکه ۵۰ کرونی از برنز به رنگ مس، سکه‌های ۱، ۲ و ۵ کرونی از آلیاژ کاپونریکال نقره‌ای و سکه‌های ۱۰ و ۲۰ کرونی برنز آلومینیوم طلایی، سه سری معروف و رایج پول دانمارک هستند. سکه‌های کرونی از نظر اندازه و وزن متفاوت هستند. در هر سری از آن‌ها، قطر و وزن سکه‌ها به نسبت ارزش، افزایش می‌یابند. سکه‌های ۱۰ و۵۰ کرونی رینگ‌های صافی دارند؛ در حالی که سکه‌های ۱ الی ۵ کرونی خم شدنی به نظر می‌رسند. سکه‌های ۱، ۲ و ۵ کرون، یک سوراخ در وسط دارند.

استفاده از انواع ویژگی‌ها شکلی و ظاهری در سکه‌های کرون دانمارک سبب شده است که تشخیص سکه‌ها برای نابینایان یا کم‌بینایان آسان شود

ارتباط دانمارک و یورو

دانمارک برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ متقاضی عضویت در جامعه پیشین اتحادیه ارویه و جامعه اقتصادی اروپا شد؛ اما تا سال ۱۹۷۳ طول کشید که به این جریان بپیوندد.

علی‌رغم مشارک طولانی‌مدت دانمارک در جامعه اروپایی، مردم دانمارک شهرت عجیبی در بدبینی دارند. این بدبینی درباره نتیجه همه‌پرسی ناموفق مربوط به افزایش ادغام در جامعه اروپا است. بدبینی مردم دانمارک سبب شد در سال ۲۰۰۰، رای‌های مبتنی بر جایگزینی یورو به جای کرون به تصویب نرسد. این موضوع در واقع به حفظ کرون منجر شد.

اولین رفراندوم ناموفق در سال ۱۹۹۲ زمانی برگزار شد که رای‌دهندگان دانمارکی همه‌پرسی معاهده ماستریخت را رد کردند. این همه‌پرسی یکی از دو پیمانی است که قانون اساسی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد.

پس از ناکامی در همه‌پرسی سال ۱۹۹۲، اصلاحات مرتبط با پیمان‌های مذکور، روی برخی از نگرانی‌های دانمارک تبدیل به آبی روی آتش شد. سرانجام در همه‌پرسی دوم، در سال ۱۹۹۳ تصویباتی برای جبران صورت گرفت.

بدبینی نسبت به یورو، حتی پس از پیوستن به اتحادیه اروپا نیز در دانمارک زنده مانده است. در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰، نزدیک به ۵۳.۲ درصد از رای‌دهندگان به‌طور مجدد تصمیم گرفتند که یورو را در کشور خود قبول نکنند.

کرون دانمارک و اقتصاد بین المللی

امروزه بخشی از مکانیسم نرخ ارز اروپا، کرون دانمارک محسوب می‌شود. هدفی که کرون در بازار اروپا دنبال می‌کند، به کاهش نوسانات نرخ ارز در میان کشور‌های اتحادیه اروپا مرتبط است.

برای توضیح موضوع بالا باید گفت که این واحد پولی با نسبت ۷.۴۶ کرون به یک یورو متصل است و لازم است که در همین سطح بماند. این ثبات دلیلی برای کاهش نوسانات محسوب می‌شود.

علی‌رغم وابستگی دانمارک به واحد پول خود، تحلیل‌های مستقل استدلال می‌کند که دانمارک یک کاربر واقعی و مصرف‌کننده یورو است؛ زیرا بانک ملی دانمارک، سیاست بانک مرکزی اروپا را همیشه با دقت دنبال کرده است.

نخست‌وزیر دانمارک وضعیت پیروی از سیاست بانک مرکزی را بخشی از جریان حرکت یورو، بدون داشتن کرسی در میز تصمیم‌گیری توصیف می‌کند.

طبق داده‌های بانک جهانی، دانمارک سالانه ۰.۷ درصد نرخ تورم را تجربه کرده و در سال ۲۰۱۹ رشد تولید ناخالصی داخلی صفر در‌صد را تجربه کرده است.

صادرات دانمارک بیشتر از واردات آن است. عمده صادرات این کشور شامل ماشین آلات، مواد شیمیایی و دارو می‌شود.

با در نظر داشتن تفاسیر بالا تجربه تورم و تولید ناخالصی از مشکلات مرتبط با کرون دانمارک محسوب می‌شود.

بررسی نمونه‌ای از کرون در بازار‌های فارکس

اگر نرخ DKK برابر با ۷.۴۷۲۵ باشد، این بدان معناست که خرید یک یورو همین مقدار کرون هزینه نیاز دارد.

برای اینکه بدانید چند یورو برای خرید یک کرون نیاز است، عدد یک را بر نرخ کرون تقسیم کنید. حاصل این معادله با ۰.۱۳۳۸ برابر است. این بدان معناست که شما مقداری با ۰.۱۳۳۸ یورو برای خرید کرون لازم دارید.

با توجه به موضع بالا، نرخ‌های ذکر شده در صورت مبادله ارز، مفید هستند. برای توضیح بیشتر به مثال زیر دقت کنید:

تبدیل ۱۰۰ یورو به کرون، به‌ دریافت ۷.۴۷۲۵kr منجر خواهد شد. هنگام تبدیل فیزیکی یا دیجیتال، بانک‌ها یا صرافی‌ها به‌طور معمول کارمزد دریافت می‌کنند. این کارمزد می‌تواند بین ۱ الی ۵ درصد در نظر گرفته شود.

بنابر توضیح بالا، مقدار ارزی که دریافت می‌شود، می‌تواند ۳ درصد کاهش یابد.

در حالی که کرون دانمارک به یورو متصل است، در برابر ارز‌های دیگر، شناور است؛ بنابراین این واحد پولی نوسانات بیشتری با ارزهای دیگری به غیر از یورو تجربه خواهد کرد.

شاید این موضوع باعث شود برخی کرون دانمارک را به‌عنوان جایگزینی کم‌ارزش، برای تثبیت یورو معرفی کنند. در صورتی‌که برخی دیگر از آن به عنوان تثبیت‌کننده سایر ارزهای اتحادیه اروپا یاد می‌کنند. برای درک این موضوع باید قضاوت را بر عهده مردم دانمارک گذاشت.

نتیجه ‌گیری در باب کرون دانمارک

کرون واحد رسمی پول کشور دانمارک است. این پول در زبان انگلیسی به‌معنای تاج شناخته شده است. برخی این واحد پولی را تاج دانمارک نیز نامیده‌اند. پول دانمارک امروزه به شکل عمده‌ای به یورو وابسته است. این وابستگی مسیر بسیار عجیبی را طی کرده است. برای روند وابستگی پول دانمارک به یورو، در بعضی مواقع با خطر حذف کرون و جایگزینی یورو به جای آن، قابل ذکر است.

در بازار جهانی، کرون دانمارک نقش یک تثبیت‌کننده را بازی می‌کند. اگرچه که این پول نسبت به سایر ارزهای جهانی، یک واحد شناور است؛ اما در مقابل یورو، بیشتر از حدود یک بازه مشخص، امکان تغییر ندارد.

نکته‌ جالب دیگر درباره کرون دانمارک به سکه‌های آن مربوط است که برای کاربرد راحت آن برای همه افراد در جامعه، شکل‌های گوناگونی به خود گرفته است. برخی از این سکه‌ها سوراخی در وسط خود دارند. به همین دلیل استفاده از سری‌های متفاوت اما با ثبات سکه، در دانمارک بسیار رایج است.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.