کد خبر : 99759
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 تیر 1400 - 16:02

«موزه»برگی پرافتخار از دفتر تاریخ بانک ملی ایران*

«موزه»برگی پرافتخار از دفتر تاریخ بانک ملی ایران*

بورس تایمز: چهار سال پیش در چنین روزی، بانک ملی ایران با افتتاح موزه، بار دیگر متولد شد. بانکی که آن زمان حدود 9 دهه از عمرش می گذشت،‌ اما برگ های تاریخ آن، پراکنده در گوشه و کنار این کشور خاک می خورد. یکی از مهمترین آرزوهای کارکنان بانک ملی ایران آن بود که

بورس تایمز: چهار سال پیش در چنین روزی، بانک ملی ایران با افتتاح موزه، بار دیگر متولد شد. بانکی که آن زمان حدود 9 دهه از عمرش می گذشت،‌ اما برگ های تاریخ آن، پراکنده در گوشه و کنار این کشور خاک می خورد.

یکی از مهمترین آرزوهای کارکنان بانک ملی ایران آن بود که بتوانند انبوهی از آثار زینتی، اشیای قیمتی،‌ نقاشی ها، مجسمه ها، اسناد ملی و کشوری، ابزار بانکداری، عکس ها و … که تاریخ اقتصاد،‌ فرهنگ، جامعه شناسی و هنر این کشور را روایت می کردند، اما در نقاط مختلف بانک ملی ایران مغفول بودند را در یک مکان به صورت متمرکز ببینند.

خدای متعال، یاری کرد و در روز ۲۱ تير ۱۳۹۶ این آرزوی دیرینه محقق شد. بلندپایه ترین مقام های کشوری شامل معاون اول رئیس جمهور، جمعی از وزرا و معاونین رئیس جمهور، فرهیختگان عرصه علم و ادب و هنر و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم،‌ دور هم جمع شدند و «موزه بانک ملی ایران» را در محل قدیم صندوق پس انداز ملی که خود یکی از ساختمان های فاخر،‌ ارزشمند و گرانبهای ملی است، افتتاح کردند.

راه اندازی موزه کاری بسیار طاقت فرسا بود. تعداد زیادی از کارکنان بانک،‌ مشاوران و نیروهای حرفه ای، بیش از هفت ماه به صورت شبانه روزی فعالیت کردند تا این موزه عظیم را به نقطه شروع برسانند.

«موزه بانک ملی ایران» از زمان تاسیس تا کنون رویدادهای متنوعی مانند برگزاری نمایشگاه «شکوه میراث ملی» همراه با نمایش سه جام زرین متعلق به هزاره اول قبل از میلاد، برگزاری نمایشگاه موفق «ارجان و جوبجی» و نمایش 59 اثر زرین هزاره اول، رویداد بزرگ اکو و نمایشگاه مشترک با سفارت و بانک مرکزی الجزایر را شاهد بوده است.

کسب دو نشان «موزه برتر» در بین موزه های مطرح ایران بر اساس آرای هیات داوران «ایکوم»، حاصل برپایی و فعالیت های این موزه فاخر و استثنایی است.

«موزه بانک ملی ایران» از ابتدا تا کنون بزرگانی را به خود دیده است. از دانش آموزان و آینده سازان این کشور، تا سفرای کشورهای خارجی، وزرا، نمایندگان مجلس، متخصصان حوزه تاریخ، دانشجویان و علاقه مندان به این حوزه. کمتر کسی است که گذرش به خیابان فردوسی تهران بیفتد و سری به موزه بانک نزند.

خرسندم که «موزه بانک ملی ایران» اکنون به یک سرمایه ملی تبدیل شده و افتخاری دیگر بر دفتر افتخارات این نهاد بزرگ افزوده است.

دریغ که با شیوع بیماری کرونا، امکان حضور در این مکان فاخر از همه علاقه مندان سلب شده است و آنها مجبورند با استفاده از امکانات فضای مجازی به دریای موزه بانک ملی ایران دل بسپارند؛ اما دیر یا زود، این دوران نیز گذر خواهد کرد و همه چیز به روزهای اوج خود باز خواهد گشت.

انتشار: کوروش جم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.