کد خبر : 209175
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 دی 1401 - 20:57
دیدگاه‌ها برای متر لیزری و تراز لیزری دو ابزار اساسی برای کاشی کاری بسته هستند

متر لیزری و تراز لیزری دو ابزار اساسی برای کاشی کاری

متر لیزری و تراز لیزری دو ابزار اساسی برای کاشی کاری

کاشی کاری یکی از کارهای مهم در ساختمان سازی است. در واقع کاشی کاری را می‌توانیم یکی از مهمترین مراحل ساخت و یا بازسازی یک ساختمان در نظر بگیریم. هنگام کاشی کاری مهمترین اصلی که باید به صورت اصولی رعایت شود، اندازه گیری است. شما برای انجام اندازه گیری دقیق به ابزار اندازه گیری نیاز

کاشی کاری یکی از کارهای مهم در ساختمان سازی است. در واقع کاشی کاری را می‌توانیم یکی از مهمترین مراحل ساخت و یا بازسازی یک ساختمان در نظر بگیریم.

هنگام کاشی کاری مهمترین اصلی که باید به صورت اصولی رعایت شود، اندازه گیری است.

شما برای انجام اندازه گیری دقیق به ابزار اندازه گیری نیاز دارید. دو مورد از مهمترین ابزارهای اندازه گیری برای کاشی کاری، متر لیزری و تراز لیزری هستند. در ادامه قصد داریم این دو ابزار را به صورت دقیق بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

ابزار اندازه گیری

از زمان‌های بسیار دور تا به امروز انسان‌ها برای انجام کارهایشان به ابزاری نیاز داشتند تا بتوانند اندازه‌ها را به صورت دقیق مشخص نمایند.

به هر وسیله‌ای که بتوان با استفاده از آن ابعاد و اندازه‌های چیزی را به دست آورد، ابزار اندازه گیری می‌گویند. یکی از نخستین ابزارهایی که برای اندازه گیری اختراع شد، متر است.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، مترها نیز به صورت پیشرفته‌تری ساخته شدند تا اندازه گیری‌ها به صورت دقیق‌تر و با ضریب خطای کمتری انجام شوند.

از مهمترین این ابزارها می‌توانیم به متر لیزری و تراز لیزری اشاره کنیم. متر و تراز لیزری امروزه به صورت گسترده در ساختمان سازی و یا بازسازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

متر لیزری چیست؟

متر لیزری دستگاهی است که فاصله‌ها را با استفاده از یک پرتوز لیزر و عدسی اندازه گیری می‌کند.

نحوه‌ی کار متر لیزری به این صورت است که شما می‌بایست با استفاده از لیزر یک پالس نور متمرکز را روی نقطه‌ی که می‌خواهید اندازه گیری کنید، می‌اندازید.

متر لیزری و تراز لیزری دو ابزار اساسی برای کاشی کاری2

سپس متر لیزری فاصله زمانی میان تابش و بازتاب پالس نور لیزری را اندازه گیری می‌کند. بعد از آن با تبدیل این زمان به فاصله، اندازه دقیق محل مورد نظر را به صورت متر به شما ارائه می‌کند.  از آنجا که سرعت رفت و برگشت این پالس نور لیزری بسیار بالاست، در نتیجه اندازه گیری با متر لیزری نیز بسیار دقیق انجام می‌شود.

همین امر سبب می‌شود ضریب خطای اندازه گیری با استفاده از این دستگاه کاهش یافته و شما بتوانید دقیق‌ترین برنامه ریزی را داشته باشید. استفاده از متر لیزری بسیار آسان است و هر کسی می‌توانید به راحتی از این دستگاه استفاده کند. تنها کافی است دستگاه را روشن کرده و از طریق نور لیزر، فاصله را به صورت دقیق اندازه گیری کنید.

در مواردی که سطح شیب دار وجود دارد، می‌توانید با استفاده از فرمول فیثاغورث، فاصله مورد نظر را به آسانی به دست آورید.

متر لیزری چه کاربردی دارد؟

متر لیزری دستگاهی کوچک اما پرکاربرد است. نمی‌توانیم تنها یک کاربرد را برای متر لیزری بیان کنیم. در واقع در هر زمان و مکانی که بخواهید فاصله میان دو نقطه را به دست آورید، متر لیزری تنها در عرض چند ثانیه نتیجه را به شما اعلام می‌کند.

امروزه این دستگاه در ساختمان سازی کاربردی گسترده دارد و از نقشه‌ برداری‌های کوچک گرفته تا اندازه گیری‌های محیطی بزرگ را می‌توانید با متر لیزری پوشش دهید.

علاوه بر صنعت ساختمان، در زمینه‌های ورزشی، شکار، نقشه برداری زیر دریا و انجام محسابات دقیق اکتشافی نیز از متر لیزری استفاده می‌شود. با توجه به مدل‌های مختلف این دستگاه، اندازه برد مترهای لیزری با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی برد این دستگاه می‌تواند بین 20 تا 250 متر باشد.

تراز لیزری چیست؟

تراز لیزری یکی از مهمترین ابزارهای اندازه گیری است. در گذشته در صنعت ساختمان سازی ابزارهای مختلفی برای تراز کردن، عمود کردن و یا ایجاد شیب مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

 

این ابزار که به صورت دستی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و قادر به اندازه گیری دقیق نبودند. همین امر سبب می‌شد اشتباه‌های فاحشی در ساختمان سازی پدید آید که گاه این اشتباهات خطرناک می‌شدند.

برای سنجش شیب، ایجاد کردن شیب، عمود کردن و تراز کردن از تراز لیزری استفاده می‌شود.

 

این دستگاه نیز مانند متر لیزری با استفاده از یک پالس نور لیزری عملیات اندازه گیری را انجام می‌دهد. دستگاه تراز لیزری نوری سبز و یا قرمز رنگ دارد و قادر است این نور را در دو جهت عمودی و افقی پخش نماید.

 

همانند مترز لیزری، کار کردن با این تراز بسیار آسان است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. از طرف دیگر سرعت و دقت اندازه گیری با استفاده از تراز لیزری بسیار بالاست. همین امر سبب شده است تا این دستگاه امروزه به صورت گسترده در کاشی کاری مورد استفاده قرار بگیرد.

متر لیزری و تراز لیزری دو ابزار اساسی برای کاشی کاری3

امروزه انجام پروژه‌های عمرانی و یا ساختمان سازی بدون داشتن یک تراز لیزری خوب ممکن نیست. ترازهای لیزری دارای انواع مختلفی مانند خطی، چرخشی، نقطه و ترکیبی هستند.

نحوه‌ی عملکرد تراز لیزری به این صورت است که سه پرتو به صورت اشعه‌های لیزر از دستگاه خارج می‌شوند که این پرتوها بر یکدیگر عمود هستند. با انداختن این پرتوها به نقطه‌ با محل مورد نظر 4 نقطه شاقولی به کاربر داده می‌شود تا بتواند به آسانی عملیات مورد نظر خود را انجام دهد.

تراز لیزری چه کاربردی دارد؟

از این دستگاه می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد:

  • تراز کردن و نصب انواع در و پنجره
  • تراز کردن و ساخت ستون‌های داخلی ساختمان
  • کاشی کاری، سرامیک کاری و سنگ کاری نما
  • نصب کردن اتصالات برقی
  • نصب انواع کاغذ دیواری

بنابراین می‌توانیم بگوییم تراز لیزری دستگاهی با کاربردهای فراوان به ویژه در صنعت ساختمان و پروژه‌های عمرانی است. این دستگاه ضریب خطا را بسیار کاهش می‌دهد و سرعت و دقت کار را بالا می‌برد.

بهترین برندهای متر لیزری و تراز لیزری

بسیار از برندهای برتر بازار که در حوزه تولید ابزار اندازه گیری فعالیت دارند، انواع متر لیزری و تراز لیزری را نیز تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

با این حال برندهای بوش، رونیکس و آروا را می‌توانیم در زمره بهترین‌ها بدانیم. برند بوش که شهرتی جهانی دارد و نیازی به تعریف و تمجید از آن نیست. بوش یکی از بهترین برندها در زمینه تولید ابزار آلات برقی و شارژی و ابزار آلات اندازه گیری است.

رونیکس یکی از بهترین برندها است که متر و تراز لیزری‌های بسیار خوبی را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

برند آروا نیز یکی از بهترین برندهای تراز و متر لیزری است که با استفاده از متریال با کیفیت محصولات خود را تولید و با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌کند. شهرت برند رونیکس نیز بر هیچکس پوشیده نیست.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.