کد خبر : 37678
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 شهریور 1399 - 7:40

لزوم آموزش مردم در روزهای افت و خیز بورس

لزوم آموزش مردم در روزهای افت و خیز بورس

لزوم آموزش مردم در روزهای افت و خیز بورس به گزارش ایرنا، ماجرای بورس برای من از اینجا شروع شد که یک روز ظهر که به خانه برگشتم، مادرم به عیادت یکی از فامیل‌های دور رفته بود که در بستر بیماری قرار داشت و از همه بزرگان فامیل خواسته بود که برای حلالیت طلبیدن از وی عیادت کنند.
مادرم که برگشت ماجرا را این گونه تعریف کرد که “مام حسن” مدتی قبل هرچه ملک و املاک در آبادی داشته فروخته و در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده و ابتدا سرمایه‌اش چند برابر شده بود اما در هفته گذشته علاوه بر از دست دادن سود، نصف سرمایه اولیه‌اش را نیز از دست داده و با شنیدن این خبر سکته کرده و امید چندانی به زنده ماندنش نیست.
همین ماجرا باعث شده که سوژه بورس را پیگیری کنم، به شعبه یکی از کارگزاری‌های بورس در مهاباد رفتم تا ببینم وضعیت سرمایه‌گذاران در این شعبه چگونه است و اصل ماجرای “مام‌حسن” و از دست رفتن سرمایه وی به خاطر چیست.
این شعبه هم وضعیت خوبی نداشت و تعداد صندلی‌های خالی سالن خود گویای کسادی بازار داشت و تنها چند نفری در سالن حاضر بودند، که آنان نیز حال و روز بهتری از “مام‌حسن” نداشتند.

اتاق مدیر شعبه این کارگ..

لزوم آموزش مردم در روزهای افت و خیز بورس

به گزارش ایرنا، ماجرای بورس برای من از اینجا شروع شد که یک روز ظهر که به خانه برگشتم، مادرم به عیادت یکی از فامیل‌های دور رفته بود که در بستر بیماری قرار داشت و از همه بزرگان فامیل خواسته بود که برای حلالیت طلبیدن از وی عیادت کنند.

مادرم که برگشت ماجرا را این گونه تعریف کرد که "مام حسن" مدتی قبل هرچه ملک و املاک در آبادی داشته فروخته و در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده و ابتدا سرمایه‌اش چند برابر شده بود اما در هفته گذشته علاوه بر از دست دادن سود، نصف سرمایه اولیه‌اش را نیز از دست داده و با شنیدن این خبر سکته کرده و امید چندانی به زنده ماندنش نیست.

همین ماجرا باعث شده که سوژه بورس را پیگیری کنم، به شعبه یکی از کارگزاری‌های بورس در مهاباد رفتم تا ببینم وضعیت سرمایه‌گذاران در این شعبه چگونه است و اصل ماجرای "مام‌حسن" و از دست رفتن سرمایه وی به خاطر چیست.

این شعبه هم وضعیت خوبی نداشت و تعداد صندلی‌های خالی سالن خود گویای کسادی بازار داشت و تنها چند نفری در سالن حاضر بودند، که آنان نیز حال و روز بهتری از "مام‌حسن" نداشتند.

اتاق مدیر شعبه این کارگزاری در طبقه دوم ساختمان قرار داشت و برای گفت و گویی کوتاه و گرفتن جواب سوالاتم سری هم به آنجا زدم.

مدیر شعبه کارگزاری فارابی مهاباد در خصوص تاریخچه بورس گفت: بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۴۶ و فرابورس ایران نیز در سال ۱۳۸۷ آغاز به فعالیت کرد و سهامداران بازار بورس در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده و این بازار شتاب بیشتری به خود گرفته است.

حافظ نارخو افزود: در معنای کلی و اولیه بورس به معنای سود و زیان احتمالی را تقسیم کردن، در معنای کلان جامعه به معنای تشکیل یک شرکت سهامی و برای ایجاد شرکت سهامی نیاز به مرکزی است تا بتوان میان سرمایه‌گذاران و سرمایه پذیران، و این مکان بورس نام گرفت.

وی اضافه کرد: فلسفه کلیدی شکل‌گیری بازار بورس در جهان تجمیع سرمایه و تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌های آن در قالب یک سیستم بازار منسجم، قانون‌مند، پیوسته و شفاف است.

مدیر شعبه کارگزاری فارابی مهاباد با اشاره به اینکه بازار بورس ایران به سه دسته کلی تقسیم می‌شود که شامل بازار بورس کالا، بازار ارز و سومی بازار بورس اوراق بهادار است،گفت: بورس کالا شامل خرید و فروش کالاهای معین، بازار ارز نیز وظیفه معامله ارزهای خارجی را بر عهده دارد و سومین بازاری که عموم جامعه می توانند در آن حضور داشته باشند، بازار بورس اوراق بهادار است.

بازار بورس نیز مانند سایر بازارهای اقتصادی الفبای و اصول مخصوص به خود را دارد و کسانی در آن موفق هستند که با این اصول آشنایی کامل داشته باشند

وی اظهار داشت: این بازار نیز مانند سایر بازارهای اقتصادی الفبا و اصول مخصوص به خود را دارد و کسانی در آن موفق هستند که با این اصول آشنایی کامل داشته باشند و نبض این بازار را بدانند.

وی اضافه کرد: در حوزه آشنایی عموم جامعه با بازار بورس سه نوع آموزش مهم تحلیل بنیادی، تکنیکال و تحلیل روانشناسی و تابلوخوانی در این خصوص وجود دارد که هر یک بر اساس قوانین خواص خود با رصد بازار سرمایه پیش‌بینی‌های دقیق‌تری را در مورد سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد.

سود و زیان در بورس یک واقعیت است

مدیر شعبه کارگزاری فارابی مهاباد گفت: برخی افراد تنها با دیدگاه سود کوتاه مدت وارد بورس می‌شوند اما واقعیت این است که بازار بورس تنها به سود منهی نمی‌شود و زیان‌دهی یکی از ویژگی‌های بازار بورس است و میزان آشنایی فرد و انتخاب‌های وی در این بازار و کمی هم شانس، میزان زیان و سود وی را رقم می‌زند.

"نارخو" افزود: افرادی که قصد ورود به بازار بورس را دارند باید ابتدا با سرمایه بسیار کم و برای آشنایی با این بازار، کار خود را شروع کرده و با این سرمایه کم نحوه معامله، هیجان بورس و نمودار شاخص بورس آشنا شوند و سپس به تدریج سرمایه خود را افزایش دهند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ نماد بورسی (سهم) در بورس وجود دارد و هر کدام از این نمادها برای خود ویژگی‌های خاصی دارند و آشنایی با آنها کار یک یا ۲ روز نیست و علاقه‌مندان به این بازار باید ابتدا در دوره آموزش حضور در بورس شرکت کنند و بعد وارد معامله شوند.

مدیر شعبه کارگزاری فارابی مهاباد گفت: پس از این آشنایی با بازار بورس شهروندان می‌توانند یا خودشان به صورت مستقیم در این بازار خرید کنند و یا اینکه خرید خود را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس انجام دهند.

وی به کسانی که برای نخستین بار وارد بورس می‌شوند توصیه کرد از خودگردانی در بورس خودداری کنند و پول خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار دهند چون در هر کدام از این صندوق‌ها یک تیم خبره و آشنا به بورس در آن سبدگردانی می‌کنند.

وی اضافه کرد: یکی از مزیت‌های دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل نقدشوندگی صندوق پس از درخواست سرمایه‌گذار و ضریب ریسک پایین زیان‌دهی آن است.

وی افزود: علاقه‌مندان برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌توانند به سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (فیپ ایران) مراجعه کنند و از صندوق‌های مختلف آن سهام خریداری کنند.

مدیر شعبه کارگزاری فارابی مهاباد گفت: افرادی هم که تمایل دارند خودشان سهام خریداری کنند باید مهارت‌های حضور در این بازار از جمله تحلیل سهام، دامنه سهم، نمودار سهم و … را فراگیرند و یا در صورتی که چنین مهارتی ندارند، مشاوره لازم را از مراکز مشاوره رسمی دریافت و یا از سبدگردان حرفه‌ای و متخصص استفاده کنند.

بورس با هجوم توده مردم روبرو شد

یکی از مدرسان رشته اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد گفت: در اوایل اردیبهشت امسال با آزادسازی سهام عدالت، بازار بورس کشور با خیل عظیمی از حضور توده‌ مردم روبرو شد در حالی که بسیاری از آنان اطلاعات کافی در این زمینه نداشتند.

حضور توده‌های مردم در بازار بورس بدون فرهنگ‌سازی در جامعه بود و بیشتر این افراد در بورس تنها به دنبال سود در بازه کوتاه مدت بودندفواد کریمی افزود: این حضور توده‌های مردم در بازار بورس بدون فرهنگ‌سازی در جامعه بود و بیشتر این افراد در بورس تنها به دنبال سود در بازه کوتاه مدت بودند که تعداد اندکی از آنان به این هدف خود دست پیدا کردند.

وی اظهار داشت: برخی افراد سودجو نیز از این فرصت سواستفاده کرده و با کمک فضای مجازی و تبلیغات، به این حضور توده‌های مردم سمت و سو ‌داده و سرمایه‌ها را به بخش‌های مورد نظر خود هدایت ‌کردند.

این مدرس دانشگاه گفت: توده‌های مردم نیز با توجه به اینکه سود کوتاه‌مدت را دنبال می‌کردند به راحتی سرمایه‌های خود را در چند بخش خاص قرار دادند و این روند تا زمانی که شاخص بورس سبز بود ادامه داشت.

کریمی افزود: با توجه به اینکه ما فرهنگ‌سازی خوبی در زمینه بورس در جامعه نداشتیم با قرمز شدن شاخص بورس دوباره همان توده مردم خواستار فروش سهام خود شدند که این امر نیز به ریزش ازرش بورس افزود.

وی با اشاره به اینکه بازار بورس تلفیقی از سود و زیان‌ است اظهار داشت: سرمایه‌گذاران بورس نباید تمامی دارایی خود را در یک سبد قرار دهند، بلکه باید با خرید از چند سبد کالای متفاوت در صورت ریزش ارزش یکی از سبدها با سودهی بقیه سبدها، این زیان جبران شود.

وی نیز پیشنهاد کرد فعالان حوزه بورس باید برای فعالیت در این بازار به مرحله‌ای برسند که بتوانند دانش و سواد خود را در این بازار به مهارت تبدیل کنند و سهام خوب را در زمان مناسب شکار کرده و سهام زیان‌ده را در زمان مناسب بفروشند.

وی اضافه کرد: برای کاهش هیجانات موجود در بورس باید افراد با آموزش وارد این بازار شوند و با درک دامنه نوسان بازار و عرضه و تقاضا، فرآیند حرکت سهام را مشخص کرده و حساب شده‌تر در بورس فعالیت کنند.

به آینده بازار بورس امیدوارم

یکی از سهام‌داران جوان بازار بورس در مهاباد نیز گفت: سرمایه‌گذاری در بورس دارای ۲ دیدگاه بلندمدت و کوتاه‌مدت است، هنگامی که در بازار بورس اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنید با دقت در نمودار قیمت سهام شرکت‌ها متوجه خواهید شد این نمودار در کوتاه مدت از نوسانات متعددی برخودار است و بدون شک سوددهی کمتری دارد که در ادامه با گذشت زمان سوددهی افزایش خواهد یافت.

با توجه به شناختی که در بازار بورس دارم به این بازار امیدوارم و به دیگران توصیه می‌کنم در بورس سرمایه‌گذاری کنند

اسرین شریفی که ۵۰۰ میلیون ریال در بورس سرمایه‌گذاری کرده و بخشی از سرمایه خود را نیز از دست داده افزود: با توجه به شناختی که در بازار بورس دارم به این بازار امیدوارم و به دیگران توصیه می‌کنم در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

وی اظهار داشت: بازار بورس نیازمند ریسک‌پذیری است و اگر ریسک‌گریز باشید بدون شک نوسانات این بازار، اختلافات قیمت در زمان سود یا زیان، موجب تاثیرات منفی در زندگی شما خواهد شد، امّا بازهم با ورود برخی از افراد با عنوان سبدگردان، این بازار برای چنین افرادی قابل استفاده است.

وی اضافه کرد: اگر بدون دانش و آگاهی وارد بورس شوید، با سرعت زیادی ضرر را تجربه و با سرعت کمتری سوددهی را کسب خواهید کرد بنابراین آگاهی از این واقعیت به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را با دقت بیشتر انتخاب کنید.

شریفی گفت: افرادی هم که سرمایه محدودی دارند و از زیان‌دهی هراس دارند می‌توانند از سهامی که برای نخستین‌بار عرضه می‌شود خریداری کنند، چون این سهام با ارزش واقعی کمتری و به صورت محدودتری در بورس عرضه می‌شود و مناسب سرمایه‌های اندک است.

این سهام‌دار بورس به شهروندان توصیه کرد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی امکان برگزاری دوره‌های آشنایی با بورس محدود است در دوره‌های آنلاین شرکت کنند و مهارت‌های لازم را در این زمینه پیدا کنند.

با توجه به حمایت دولت از بازار بورس و نقش مهم سرمایه‌گذاری در این بازار بر اقتصاد کشور در صورت نهادینه‌شدن آن در فرهنگ جامعه و مهارت‌آموزی فعالان این بازار، بورس می‌تواند بنگاه معاملاتی بسیار خوبی برای علاقه‌مندان این حوزه باشد.

رسانه‌ها نیز می‌توانند با ورود به این بخش و انتشار واقعیت‌های بازار بورس، از موج سواری برخی افراد سودجو در این بازار جلوگیری کنند تا سرمایه‌گذاران این بازار بدون توجه به هجمه‌های تبلیغات منفی این بازار رفتار درست و منطقی در این بازار داشته باشند.

داشتن یک تصویر واقعی از بازار بورس قبل از سرمایه‌گذاری یکی از اصول اولیه این بازار است که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

آنچه در بازار سهام و بورس مهم است آموزش و یادگیری است که مهمترین ابزار در مواقع خطر و یا در بحران‌های مالی است که می‌تواند به کمک سهامداران بیاید، بنابراین قبل از ورود به بازار سهام، به موارد و نکته‌های مهمی باید توجه داشت.

اصول اولیه سرمایه‌گذاری در بورس را بدانید، زمینه‌های فکری خود را گسترش دهید و مانند یک تحلیل‌گر معامله کنید، تلاش کنید تا مهارت‌های فکری و قدرت پیش‌بینی خود را در زمینه‌های مختلف گسترش دهید و به مرور به تحلیل‌گر تجربی تبدیل شوید، روند بازار را تشخیص دهید، یادبگیرید مسوولیت‌پذیر باشید، معامله را به‌عنوان بخشی از زندگی عادیتان بپذیرید، فقط به اندازه‌ایی معامله کنید که توان از دست دادن آن را دارید، قدرت ریسک پذیری داشته باشید، با مبالغ کم شروع کنید، به ارزش ذاتی سهم توجه کنید؛ همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید، اخبار مهم را پیگیری کنید، به تک معیار اکتفا نکرده و به نقدشوندگی سهام دقت کنید، قبل از هر سرمایه‌گذاری به نمودار آن توجه کرده و عقیده و اظهار نظر دیگران را به دقت بررسی کنید.

علاوه بر این یکی از نکات مهمی که یک سرمایه گذار باید انجام دهد وضعیت کلی بازار صعودی یا نزولی است سپس تصمیمات خود را بر اساس آن تعیین کنید.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.