کد خبر : 208546
تاریخ انتشار : شنبه 23 مهر 1401 - 16:20
دیدگاه‌ها برای لامپ مایکروفر _ هرمس پارت بسته هستند

لامپ مایکروفر _ هرمس پارت

لامپ مایکروفر _ هرمس پارت

با گسترش دنیای فناوری، صنعت لوازم خانگی نیز با انقلابی گسترده روبرو شد. مایکروویو سومین روش گرمایش مواد غذایی و یک وسیله رایج برای گرم کردن غذا است. فناوری که صرف پخت، خشک کردن و طبخ غذا می؜شود، گرمایش حاصل از مایکروفر، است. از مایکروفر می؜توان جهت پاستوریزه کردن و استریل کردن بعد از غذاها

با گسترش دنیای فناوری، صنعت لوازم خانگی نیز با انقلابی گسترده روبرو شد. مایکروویو سومین روش گرمایش مواد غذایی و یک وسیله رایج برای گرم کردن غذا است. فناوری که صرف پخت، خشک کردن و طبخ غذا می؜شود، گرمایش حاصل از مایکروفر، است. از مایکروفر می؜توان جهت پاستوریزه کردن و استریل کردن بعد از غذاها استفاده نمود.

در بسیاری از موارد استفاده نادرست و فرسایش بر اثر گذر زمان سبب خرابی مایکروفر می؜شود که عیب؜یابی این دستگاه نیاز به علم سطحی در این زمینه و تعمیر آن نیاز به دانش فنی گسترده در ارتباط با مایکروفر دارد. پیدایش ایرادات و مشکل؜هایی در این دستگاه موجب این می؜شود که شما از یک تعمیرکار متخصص و مجرب در زمینه تعمیر مایکروفر کمک بگیرید. در این مطلب به بررسی لامپ مایکروفر خواهیم پرداخت.

 آشنايي با لامپ هاي مايكروفر

جهت ارسال يك سيگنال لازم بوده كه سيگنال مورد نظر توسط يك اسيلاتور توليد شود و سپس بعد از تقويت ارسال گردد که این کار توسط لامپ ها انجام می؜شود. اولین لامپ مایکروفر در دهه ۱۹۳۰ در انگلیس تولید شد و بعد از آن در ساخت و توسعه سیستم رادار در خلال جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت.

در سال‌های اخیر قطعات نیمه هادی با سرعت بالا جای لامپ‌های مایکرویو را گرفته و مزایای متعدد هم دارند که هنوز هم  این لامپ‌ها برای تولید توان‌های بسیار بالا از کیلو وات تا ۱۰ مگا وات و فرکانس‌های بالاتر امواج میلی متری از 10 گیگا هرتز و بالاتر لازم و ضروری است.

تعداد بسیار زیادی از شمایل لامپ‌ها در کنار مفاهیم مختلفی که بر اساس آن عملکرد لامپ بنا گذاشته شده‌است وجود دارند. اما تمامی لامپ‌ها جنبه‌های مشترک متعددی داشته که مهم؜ترین آن در تمامی لامپ‌ها بر هم کنش یک اشعه با یک میدتن مغناطیسی در داخل روکش خلا شیشه‌ای یا فلزی را داریم. بنابراین باید به طریقی انرژی (Radio Frequency)RF در خارج این روکش به آن انتقال یابد که این کار اغلب با پنجره‌های سطحی یا حلقه‌ها و پروب‌های تزویجی هم محور انجام می شودلامپ های مایکروفر انواع مختلفی دارند که از جمله لامپ مگنترون ، لامپ کلایسترون، لامپ  موج حرکتی می توان اشاره کرد.

لامپ مگنترون

مایکروویو یکی از بزرگترین اختراعات قرن بیستم است. امروزه صدها میلیون منزل  در سراسر جهان از یکی از این دستگاه استفاده می‌کنند. امروزه با گسترش علم انسان؛ دنیای لوازم خانگی رو به پیشرفت است. مایکروویو نوعی تابش الکترومغناطیسی می؜باشد.

مگنترون جزو اولین لامپ مایکروفر و اولین منبع مایکرویو توان بالا است. مگنترون نوعی لامپ الکترونی با دو الکترود که جریان الکترون ها در آند آن با ترکیبی از میدان های الکتریکی و مغناطیسی کنترل شده و یک جریان متناوب در خروجی آن تولید می گردد. از یک کاتد استوانه‌ای تشکیل گردیده‌ است که توسط یک آند استوانه‌ای با چندین حفره تشدید کننده در طول قطر داخلی آن احاطه گردیده‌است.

ماکروویو چگونه نیروی الکتریکی را به گرما تبدیل می؜کند؟ این کار را به وسیله قطعه؜ای به نام مگنترون انجام می؜دهد. مگنترون یا سولاردام که به آن لامپ اشعه نیز گفته می؜شود به وسیله امواج رادیویی با طول موجی کوتاه غذا را گرم می؜کند. جهت خرید مگنترون مایکروفر به مطالب این مقاله توجه کنید

لامپ مایکروفر _ هرمس پارت

لامپ کلایسترون:

نوعی لامپ الکترونی که در آن بطور متناوب بوسیله میدان های الکتریکی، جریان های الکترونی بوجود می آید و پرتو الکترونی حاصل شده که از نظر سرعت مدوله می شود به یک حفره رزونانس اعمال می گردد تا نوسان هابی  با فرکانس دلخواه تولید کند لامپ کلایسترون نمونه اي از لامپهاي داراي پرتو خطی می باشد،

 لامپ TWT:

این لامپ متشکل از یک لامپ الکترونی است که در آن از تاثیر متقابل مداوم و یا مکرر یک جریان الکترونی بر موج الکترومغناطیسی هدایت شده ای استفاده می شود که بطور همزمان با آن جریان حرکت می کند.

به عبارت دیگر لامپ با موج حرکتی (TWT) یک تقویت کننده با اشعه خطی است که از یک تفنگ الکترونی و یک آهنربای متمرکز کننده جهت شتاب بخشیدن به اشعه الکترون‌ها در خلال یک ناحیه بر هم کنش استفاده می‌کند.معمولا ناحیه بر هم کنش از یک ساختار هیلیکس با موج آهسته با یک ورودی RF درانتهای تفنگ الکترونی و یک خروجی RF  در انتهای کلکتور تشکیل می‌شود.ساختار هیلیکس سرعت انتشار موج RF  را کاهش داده بنابر این، این موج با همان سرعتی حرکت می‌کند که موج و اشعه در ناحیه بر هم کنش حرکت می‌نمایند و اثر تقویت کنندگی بدست می‌آید.سپس سیگنال تقویت شده از انتهای هیلیکس تزویج می‌گردد. رادارهای مدرن از این نوع امروزه عموما از منابع نیمه هادی با نویز کم به همراه یک TWT جهت تقویت کنندگی توان استفاده می‌نمایند.

لامپ مایکروفر _ هرمس پارت

مزایا و معایب و کاربردها:

    لامپ های مگنترون‌ :

1- می‌توانند توان‌های خروجی بسیار بالا-در حد چند صد کیلو وات را فراهم نمایند.

2-  دارای راندمانی در حدود ۸۰٪ یا بیشتر می‌باشند.

3-  یک عیب بزرگ آن این است که مگنترون نویز زیادی را تولید می‌کند و نمی‌تواند فرکانس یا ارتباط فاز را تثبیت نماید در حالی که در حالت پالسی عمل می‌نماید.این فاکتورها جهت عملکرد بالای رادارها ی پالسی بسیار مهم هستند که درآن‌ها تکنیک‌های پردازش یر روی مجموعهای از پالس‌ها ی بازگشتی عمل می‌نمایند.

4-  کاربرد لامپ مگنترون  به عنوان نوسانساز در سیستم های مایکروویو و فرستنده رادارهایی که قابلیت چنگ الکترونیک کمی دارند دارند مطرح است و  امروزه کاربرد مگنترون‌ها عموما جهت پخت و پز با مایکروویو نیز می‌باشد.

لامپ؜های کلایسترون‌:

  • پهنای باند آن‌ها کم می‌باشد که نتیجه حفره‌ها با Q بالا مورد نیاز جهت خوشه بندی الکترون است.
  • کلایسترون‌ها برای سطوح نویز بسیار پایین است.
  • امکان کار با شکل موج هاي پیچیده تر از رشته پالس هاي معمولی را فراهم کردند.
  • این لامپ به عنوان نوسانساز و یا تقویت کننده سیگنال های باندUHF ، به منظور کاربرد در ایستگاه های ارتباطی مایکروویو و یا فرستنده و گیرنده رادار استفاده شده است.

 

لامپ با موج حرکتی (TWT) :

1-  بالاترین پهنای باند را در میان لامپ‌های تقویت کننده دارد که مقدار آن از 20 تا 120 درصد تغیر می کند.

2-  این لامپ‌ها دارای توان نامی چند صد وات(به طور اسمی)است اما می‌توان این مقدار را تا چند کیلو وات نیز افزایش داد که این کار توسط ایجاد یک ناحیه بر هم کنش با استفاده از مجموعه؜های از حفره‌های تزویج شده انجام می‌شود که البته در عوض پهنای باند کاهش خواهد یافت.

3-  راندمان TWT تقریبا پایین است و به طور اسمی 20 و 40 درصد است.

4-  این لامپ جهت استفاده در سیستم‌های جنگ الکترونیک بسیار مفید است چرا که در این سیستم‌ها نیاز به توانی بالا در پهنای باند هایی وسیع داریم.

در نتیجه

در این مطلب با لامپ مایکروفر، انواع آن و موارد دیگر آشنا شدید. در صورت نیاز به تعمیر با یک متخصص در زمینه تعمیر مایکروفر و قطعات آن در ارتباط باشید تا متحمل زیان بیشتری نشوید.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.