کد خبر : 208084
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 شهریور 1401 - 13:08
دیدگاه‌ها برای قطعات الکترونیکی چیست؟ بسته هستند

قطعات الکترونیکی چیست؟

قطعات الکترونیکی چیست؟

قطعات الکترونیکی در مدار ها مورد استفاده قرار میگیرند و شامل تعداد زیادی هستند. در واقع از کنار هم قرار گرفتن قطعات در مدار می توان یک عملکرد صحیح را در اختیار داشت و قطعاً عدم وجود هر کدام از این قطعات چه قطعات اصلی و چه جزئی منجر به کامل نبودن مدار خواهد شد

قطعات الکترونیکی در مدار ها مورد استفاده قرار میگیرند و شامل تعداد زیادی هستند. در واقع از کنار هم قرار گرفتن قطعات در مدار می توان یک عملکرد صحیح را در اختیار داشت و قطعاً عدم وجود هر کدام از این قطعات چه قطعات اصلی و چه جزئی منجر به کامل نبودن مدار خواهد شد و عملکرد خوبی نخواهد داشت.

از اصلی ترین قطعات الکترونیکی می توانیم به خازن ها، مقاومت ها، دیودها، کانکتور،مدارهای مجتمع و… اشاره نماییم که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

افرادی که علاقه زیادی به علم الکترونیک دارند باید از قطعات الکترونیک به خوبی آگاه باشند و درک درستی از آنها در ذهن شان به وجود بیاورند تا بتوانند طراحی الکترونیکی و چگونگی کارکرد آن را آغاز نمایند. به بیانی ساده تر قطعات الکترونیکی در مدار به عنوان عناصری می‌باشند که کمک فراوانی به کارکرد آن دارند و عملکرد قطعات الکترونیک به نیاز مدار و نوع آن وابسته است.

قطعات الکترونیکی فعال و غیرفعال

قطعات الکترونیکی فعال یا اکتیو به قطعاتی گفته میشود که جهت یا گِین دارند و به بیانی دیگر قطعات الکترونیکی برای اینکه عملکرد شان را به صورت صحیح داشته باشند به یک منبع خارجی نیاز دارند و در گروه قطعات اکتیو قرار دارند. البته قطعات فعال قادرند تا تقویت یا فعال سازی انرژی سیگنال مرتبط با خود را انجام بدهند همانند گیت های منطقی، آی سی ها و ترانزیستور ها.

قطعات الکترونیکی غیر فعال به عنوان قطعات پسیو نیز شناخته می شوند و دارای جهت یا گِین نیستند و برای اینکه کارکرد شان را انجام بدهند به منبع خارجی نیازی ندارند. به عنوان مثال از قطعاتی که در گروه قطعات پسیو قرار می‌گیرد دیود ها و خازن ها می باشند. افزون بر آنچه که گفته شد قطعات غیر فعال یا پسیو نمی‌توانند تقویت یا فعال سازی انرژی سیگنال مرتبط با خود را انجام بدهند و تنها قادرند تضعیف آن را انجام بدهند.

فروشگاه یکتا الکترونیک به عنوان یکی از بهترین و معتبرترین فروشگاهیست که در تهران فعالیت می کند و شما می توانید به منظور خرید انواع قطعات الکترونیک از آن استفاده کنید و به راحتی به قطعات اصلی و باکیفیت دسترسی داشته باشید؛ لازم است این نکته را نیز در نظر بگیرید که با واردات قطعات الکترونیک نیازهای مشتریان به انواع قطعات تامین شده و محدودیتی در این رابطه وجود نخواهد داشت.

قطعات الکترونیک و کاربرد آنها

مقاومت: یکی از قطعات الکترونیک که کاربردهای وسیعی نیز داشته است مقاومت می باشد که پسیو با دو سر  یا دو ترمینال است و وظیفه اصلی آن محدود نمودن جریان یا مقابله با آن می باشد. کارکرد مقاومت بر پایه قانون اهم می باشد و به این شکل است که ولتاژی که به دو سر یک مقاومت اعمال می شود به صورت مستقیم متناسب با جریان عبوری از آن می باشد.

به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که مقاومت ها در مدار وظیفه محدود کردن جریان را بر عهده دارند و بر اساس میزان ظرفیت و توان آنها گروه بندی می شوند. اهم واحد اندازه گیری مقاومت می باشد و نماد الکترونیکی آن Ω بوده است. معمول ترین مقاومت ها و رایج ترین آنها مقاومت های کربنی هستند که از نظر قیمتی نیز در رنج مقاومت های ارزان قیمت به شمار می‌روند اما به صورت کلی انواع متفاوتی از مقاومت ها وجود دارد که در مدارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

  • مقاومت ثابت به نمونه از مقاومت های گفته میشود که در مدار الکترونیکی به منظور تنظیم شرایط مناسب استفاده می گردد و در مقاومت های ثابت مقدار آن در مرحله طراحی مدار مشخص شده و نیاز به تنظیم مدار با توجه به این موضوع وجود ندارد.
  • مقاومت متغیر نیز قطعه ای می باشد که در یک مدار الکترونیکی به منظور تغییر میزان مقاومت با نیاز مورد استفاده قرار می گیرد.

آی سی: یکی دیگر از قطعات الکترونیکی به مدارهای مجتمع یا آی سی ها اختصاص دارد که منجر به یکپارچه سازی و ترکیب قطعات الکترونیکی زیادی خواهد شد. یک آی سی قادر است تا همانند یک ترانزیستور کار کند و آی سی دیگری میتواند عملکردی شبیه به مقاومت داشته باشد.

آی سی مثل یک تراشه آماده بوده که نیاز شما را به تعداد زیادی از خازن یا ترانزیستور برطرف می‌کند و شما برای اینکه پروژه تان را تکمیل کنید می توانید از آی سی ها  استفاده کنید. استفاده از آی سی ها به جای استفاده از قطعات جداگانه برای کل پروژه قطعاً راحت‌تر و ساده تر خواهد بود.

آی سی ها به دو گروه اصلی تقسیم بندی می شود که می توان به آی سی های آنالوگ و آی سی های دیجیتال اشاره کرد. از رایج ترین نمونه های آی سی های دیجیتال می توانیم به گیت های منطقی مثل گیتor، گیت XOR، گیت AND اشاره کنیم و معمولاً از آی سی های دیجیتال در اکثر پروژه های الکترونیکی استفاده می شود.

خازن: در یک مثال ساده می توان خازن ها را به باتری های کوچکی تشبیه کرد که قابل شارژ هستند و می‌توانند در خودشان کمی شارژ ذخیره نمایند؛ این قطعات الکترونیکی قادرند به صورت موقت بار الکتریکی را در خودشان ذخیره نمایند و دارای انواع متفاوتی هستند که نمونه های الکترولیتی و دیسک سرامیکی جزء رایج ترین آنها به شمار می روند.

خازن ها شامل انواع دیگری نیز می باشند که خازن های فیلم و کاغذ، ابر خازن ها، خازن نقره ای میکا، خازن شیشه ای، خازن پلی کربنات، خازن تانتالیوم جزء نمونه‌های آن محسوب می شود. در زمان خرید خازن حتماً باید به ظرفیت آن توجه کنید و معمولاً بر حسب فارادF ظرفیت یک خازن اندازه گیری میشود.

  • خازن های الکترولیتی زمانی استفاده می شوند که در مدار ها به مقادیر بالای خازن ها نیاز باشد.
  • خازن های کاغذی دارای محدوده ظرفیت از ۰٫۰۰۱ تا ۲/۰۰۰ میکرو فاراد و ولتاژ بالای ۲۰۰۰ ولت میباشند.
  • معمولا خازن میکا از جنس مواد طبیعی بوده و نمونه نقره‌ای آن دی الکتریک دارد. در مدار هایی از خازن های میکا استفاده می شود که به ثبات نیاز دارند.
  • خازن های فیلمی نیز وقتی در مدار استفاده می شوند که نیاز به پایداری و اندوکتانس پایین با قیمت کم بوده باشد.

دیودها

برای یکطرفه کردن جریان از این قطعات الکتریکی استفاده می شود و دارای انواع متفاوتی هستند که می‌توان به دیود های سیگنال کوچک، دیود های سیگنال بزرگ، LED، دیودهای زنر، دیود های جریان ثابت، دیودهای شاکلی، دیود های شاتکی، دیود تونلی، دیود بازسازی پله ای، دیودهای لیزری، دیودهای واراکتوری، دیودهای دوپینگ طلایی، دیود سرکوب ولتاژ گذرا، دیود SBR،دیود کریستالی، دیود پلتیر، یکسوکننده کنترل شده سیلیکونی، دیود آوالانچ، دیودهای وکوم، دیودهای PIN،دیود گان و دیود اتصال نقطه‌ای اشاره کرد.

دیود ها دو سر دارند که با نام های آند و کاتد شناخته می شوند و زمانی که شارژ سر آند با ولتاژ مثبت و سر کاتد با ولتاژ منفی انجام شود در سیم الکترون ها جریان پیدا می کنند. به منظور پیشگیری از جریان قرنطینه کردن ولتاژ انجام می گردد.

همانطور که اشاره کرده ایم قطعات الکترونیکی بسیار زیاد و متنوع می باشند و هر کدام از آن ها در مدارهای خاصی استفاده میشوند و عملکرد ویژه ای دارند.

برای اینکه بتوانید بهترین و باکیفیت ترین قطعات الکترونیکی را خریداری کنید کافیست که به فروشگاه یکتا الکترونیک سر بزنید و از تنوع بی نظیر محصولات با برندهای معتبر و قیمت مناسب بهره مند شوید.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.