کد خبر : 168758
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 اسفند 1400 - 8:04

فعالان ارز دیجیتال چگونه به تحریم‌های روسیه واکنش نشان می‌دهند؟ مقاومت یا همکاری بی‌قیدوشرط؟

فعالان ارز دیجیتال چگونه به تحریم‌های روسیه واکنش نشان می‌دهند؟ مقاومت یا همکاری بی‌قیدوشرط؟

فعالان ارز دیجیتال چگونه به تحریم‌های روسیه واکنش نشان می‌دهند؟ مقاومت یا همکاری بی‌قیدوشرط؟دولت‌های آمریکایی و اروپایی اعلام کرده‌اند که شرکت‌ها و بانک‌ها دیگر مجاز به تجارت یا مبادله پول با بانک‌های روسی نیستند. حال برخی از کارشناسان بر این باورند که ممکن است بتواند روسیه با استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال تحریم‌ها را دور بزنند. اما سؤال این است که آیا چنین امکانی وجود دارد و اگر این‌طور است، آیا صرافی‌ها و دیگر کسب‌وکارهای فعال در این حوزه حاضر به اجرای قوانین تحریمی کشورهای غربی هستند یا خیر؟
به گزارش کوین تلگراف، با تشدید تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا علیه روسیه، معامله‌گران نگران تأثیر این تحریم‌ها بر بازار ارزهای دیجیتال هستند.
در حال حاضر، دسترسی روسیه به سیستم پرداختی بین‌المللی سوئیفت (SWIFT) تا حد زیادی مسدود شده است. علاوه بر این، کسب‌وکارهای آمریکایی و غربی نمی‌توانند با بانک‌های روسیه و «صندوق ثروت ملی» این کشور دادوستد کنند یا تراکنشی با آنها داشته باشند؛ اما آیا کسب‌وکارهای فعال در صنعت ارزهای دیجیتال نیز مانند سایر مؤسسات غربی، ارتباط خود را با..

فعالان ارز دیجیتال چگونه به تحریم‌های روسیه واکنش نشان می‌دهند؟ مقاومت یا همکاری بی‌قیدوشرط؟

دولت‌های آمریکایی و اروپایی اعلام کرده‌اند که شرکت‌ها و بانک‌ها دیگر مجاز به تجارت یا مبادله پول با بانک‌های روسی نیستند. حال برخی از کارشناسان بر این باورند که ممکن است بتواند روسیه با استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال تحریم‌ها را دور بزنند. اما سؤال این است که آیا چنین امکانی وجود دارد و اگر این‌طور است، آیا صرافی‌ها و دیگر کسب‌وکارهای فعال در این حوزه حاضر به اجرای قوانین تحریمی کشورهای غربی هستند یا خیر؟

به گزارش کوین تلگراف، با تشدید تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا علیه روسیه، معامله‌گران نگران تأثیر این تحریم‌ها بر بازار ارزهای دیجیتال هستند.

در حال حاضر، دسترسی روسیه به سیستم پرداختی بین‌المللی سوئیفت (SWIFT) تا حد زیادی مسدود شده است. علاوه بر این، کسب‌وکارهای آمریکایی و غربی نمی‌توانند با بانک‌های روسیه و «صندوق ثروت ملی» این کشور دادوستد کنند یا تراکنشی با آنها داشته باشند؛ اما آیا کسب‌وکارهای فعال در صنعت ارزهای دیجیتال نیز مانند سایر مؤسسات غربی، ارتباط خود را با روسیه به‌طور کامل قطع می‌کنند، یا اینکه قرار است برخورد فعالان این حوزه متفاوت باشد؟

مدیرعامل بایننس: صرافی‌ها مثل بانک‌ها از تحریم پیروی می‌کنند

مدیران صرافی‌های ارزهای دیجیتال با استدلال‌های مختلف تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه و تأثیرات احتمالی آنها را بررسی کرده‌اند. چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیرعامل صرافی بایننس، در این باره اظهارنظر کرده و گفته است که اکثر بانک‌ها به تحریم‌ها پایبند می‌مانند و صرافی‌هایی مثل بایننس هم به‌ طبع از این تحریم‌ها پیروی می‌کنند.

او گفته‌ است:

بانک‌ها (امیدوارم اکثر آنها) از تحریم‌ها پیروی می‌کنند. صرافی‌های ارز دیجیتال (حداقل بایننس) هم طبق این تحریم‌ها عمل خواهند کرد. با این حال، رسانه‌ها طوری صحبت می‌کنند که انگار صرافی‌های ارز دیجیتال مردم عادی کشور روسیه را تحریم نمی‌کنند و به خود تحریم‌ها هم پایبند نیستند [ادعای رسانه‌ها دروغ است].

این در حالی است که او پیش‌تر در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود تحریم‌کردن مردم عادی روسیه کاری «غیراخلاقی» محسوب می‌شود.

مدیرعامل ریپل: صرافی‌ها موقعیت خود را برای دورزدن تحریم به خطر نمی‌اندازند

براد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، از رسانه‌هایی که می‌گویند روسیه برای دورزدن تحریم‌های اقتصادی از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند، انتقاد کرده است. او در توییتر درباره فرآیند ایجاد صرافی‌های ارز دیجیتال صحبت کرده و توضیح داده‌ است که پلتفرم‌های معاملاتی سراسر جهان با بانک‌های مختلفی همکاری می‌کنند. در نتیجه، اگر کشور یا فرد تحریم‌شده‌ای تمام قوانین را بشکند و تراکنشی در این پلتفرم‌ها انجام دهد، مجوز فعالیت این صرافی‌ها به خطر می‌افتد.

او گفته است:

برای مثال شبکه پرداخت ریپل‌نت (RippleNet)، هرگز با بانک‌های یا کشورهای تحریم‌شده کار نکرده است [و از این به بعد هم کار نمی‌کند]. ریپل و مشتریان آن از سیاست‌های سازمان کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا (OFAC) و قوانین مربوط به احراز هویت مشتریان و مبارزه با پول‌شویی، حمایت و آنها را اجرا می‌کنند.

گارلینگهاوس می‌گوید صرافی‌های ارز دیجیتال از روش‌های سخت‌گیرانه‌ای استفاده می‌کنند تا چنین اتفاقات نامطلوبی رخ ندهد. از جمله این موارد می‌توان به اجرای دقیق مقررات مربوط به احراز هویت مشتریان و مبارزه با پول‌شویی اشاره کرده.

مدیر ارشد ریپل‌نت: نقدینگی موجود در بازار ارز دیجیتال برای روسیه کافی نیست

آشیه بیرلا (Asheesh Birla)، یکی از مدیران ارشد مجموعه ریپل نت، گفته‌ است از آنجایی که تراکنش‌های ارز دیجیتال تا حد زیادی برای دولت‌ها و نرم‌افزار‌ها قابل‌ردیابی است، روسیه نمی‌تواند از آنها برای دورزدن تحریم‌های اقتصادی استفاده کند.

او با انتشار رشته‌توییتی در صفحه خود نوشته است:

در این چند روز صحبت‌هایی منتشر شده است مبنی بر اینکه روسیه با استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند سوئیفت و تحریم‌ها را دور بزند. من این ادعاها را به این دلایل رد می‌کنم:

۱. نرم‌افزارها و دولت‌ها می‌توانند ارزهای دیجیتال را ردیابی کنند و این کار رفته‌رفته برای آنها آسان‌تر می‌شود.

۲. در صرافی‌های ارز دیجیتال نقدینگی کافی برای رفع نیازهای روسیه وجود ندارد. منظور نیاز کل کشور روسیه به ذخایر ارزی است، نه فقط اشخاص حاضر در این کشور.

۳. مؤسسات مالی بزرگ تا حد زیادی بر درگاه‌های ورود و خروج ارزهای دیجیتال نظارت می‌کنند و به همین خاطر این درگاه‌ها (صرافی‌ها) مجبور هستند قوانین سازمان کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا را رعایت کنند.

بیرلا با اشاره به داده‌های موجود توضیح داده است که حجم مبادلات ارزی روسیه، روزانه حدود ۵۰ میلیارد دلار است. این در حالی است که حجم کل تراکنش‌های بیت کوین روزانه بین ۲۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است. در نتیجه، این ارز دیجیتال ظرفیت لازم برای رفع نیازهای روسیه را ندارد.

او با انتشار نمودار زیر، توضیح داده است که از ژانویه ۲۰۲۲ (دی) هر بار فقط می‌توان معادل ۲۰۰٬۰۰۰ دلار در بازار «بیت کوین/ روبل» بایننس سفارش ثبت کرد. علاوه بر این، در صرافی بیت استمپ (Bitstamp) می‌توان ۳.۷ میلیون دلار را در بازار جفت‌ارز «بیت کوین/ دلار» و معادل ۲.۹ میلیون دلار در بازار «بیت کوین/ و یورو» سفارش ثبت کرد. این یعنی ظرفیت دفتر سفارش این صرافی‌ها برای خرید‌های بسیار بزرگ روسیه مناسب نخواهد بود.

نمودار ظرفیت دفتر سفارش صرافی‌های بیت استمپ و بایننس برای معامله بیت کوین.

در نتیجه، اگر در هر دقیقه یک سفارش ۲۰۰٬۰۰۰ دلاری در بازار بیت کوین/ روبل بایننس ثبت شود و با فرض اینکه عرضه و تقاضای موردنیاز تراکنش‌ها در این بازار وجود داشته باشد (که ندارد)، حجم کل معاملات باز هم ۵۰ میلیارد دلار در روز نمی‌شود. شایان ذکر است که میانگین کل حجم معاملات روزانه جفت‌ارز بیت کوین/ روبل بایننس در ماه گذشته، تنها ۱۱ میلیون دلار بوده است.

مدیرعامل کوین بیس: فعلاً روس‌ها را تحریم نخواهیم کرد

برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong)، مدیرعامل صرافی کوین بیس، هم دیدگاه خود را بیان کرده است. او نیز باور دارد که روسیه با استفاده از ارزهای دیجیتال نمی‌تواند تحریم‌ها را دور بزند.

او گفته‌ است:

تمام شرکت‌های آمریکایی مجبورند از قوانین این کشور پیروی کنند و فرقی هم نمی‌کند که این شرکت‌ها تراکنش‌های خود را با دلار، ارز دیجیتال، املاک و مستغلات یا هر نوع دارایی غیرمالی دیگر انجام دهند. تمام شرکت‌ها و تمام افراد مجبورند به‌طور یکسان از این قوانین پیروی کنند. ما هم فکر نمی‌کنیم که ثروتمندان روسی بتوانند با استفاده از ارزهای دیجیتال تحریم‌ها را دور بزنند. ارزهای دیجیتال یک دفتر کل باز دارند. در نتیجه، در مقایسه با بازار دلار، آثار هنری، طلا یا دارایی‌های دیگر، ردیابی کردن پول‌های هنگفت دزدیده‌شده در بازار ارزهای دیجیتال راحت‌تر خواهد بود.

آرمسترانگ تأکید کرده است که این صرافی قصد ندارد در تحریم کاربران روسی پیش‌قدم باشد؛ چراکه فکر می‌کند تمام افراد عادی این حق را دارند که به خدمات مالی پایه مثل صرافی‌ها دسترسی داشته باشند. البته او توضیح داده است که اگر قانون آنها را مجبور به تحریم تمام کاربران فعال در روسیه کند، این کار را خواهند کرد. شایان ذکر است که روسیه در حال حاضر هم در فهرست مناطق پشتیبانی‌شده این صرافی قرار ندارد.

یکی از نمایندگان کوین بیس اخیراً اعلام کرده است که این شرکت به تمام تحریم‌های اعمال‌شده از جمله «مسدودکردن حساب‌ها و تراکنش‌هایی که ممکن است با افراد یا نهادهای تحریم‌‌شده مرتبط باشد» عمل خواهد کرد.

این صرافی تأکید کرده است که «قوانین غیررسمی» را برای تراکنش‌های تحریم‌نشده اجرا نخواهد کرد و در تلاش است تا از روش‌ها مختلف فعالیت خود را با قوانین تحریمی انطباق دهد.

فعالان ارز دیجیتال چگونه به تحریم‌های روسیه واکنش نشان می‌دهند؟ مقاومت یا همکاری بی‌قیدوشرط؟

در این باره بیشتر بخوانید

  • صرافی BTC-e وجوه به سرقت رفته کاربران را با توکن های BTCT پرداخت می کند
  • پوتین تایید کرد که روسیه اقدام به تنظیم ارزهای رمزگذاری شده خواهد نمود
  • ممنوعیت فعالیت کاربران ایرانی در سایت لوکال بیت کوینز/ آی‌پی‌های ایرانی مسدود شدند
  • مذاکره ونزوئلا و روسیه؛ روبل و ارز دیجیتال پترو جایگزین دلار می‌شوند
  • فرانسه درخواست روسیه برای استرداد گرداننده صرافی BTC-e را رد کرد

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.