کد خبر : 96502
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 تیر 1400 - 13:15

طرز تهیه شات اسپرسو یخی / قهوه های متفاوت برای تابستان

طرز تهیه شات اسپرسو یخی / قهوه های متفاوت برای تابستان

با فرا رسیدن فصل تابستان بازار نوشیدنی ها داغ می شود و در این بازار، نوشیدنی های خنک در صدر قرار می گیرند. البته افرادی که تعدادشان کم هم نیست، به دنبال نوشیدنی های کافئین دار هستند و اسپرسو به دلیل سریعتر بودن در سرو، جز انتخاب های نخست آنهاست. از همین رو، متخصصان ترکیب

با فرا رسیدن فصل تابستان بازار نوشیدنی ها داغ می شود و در این بازار، نوشیدنی های خنک در صدر قرار می گیرند. البته افرادی که تعدادشان کم هم نیست، به دنبال نوشیدنی های کافئین دار هستند و اسپرسو به دلیل سریعتر بودن در سرو، جز انتخاب های نخست آنهاست. از همین رو، متخصصان ترکیب های مختلفی از اسپرسو یخی را معرفی کردند تا از جرگه رقابت نوشیدنی های تابستانی نیز دور نمانند.

رفته رفته عرضه نوشیدنی های یخی بر پایه قهوه بین مردم با استقبال خوبی مواجه شد و گزارش ها حاکی از آن است که تعداد افراد ارائه دهنده نیز به فراخور تقاضا، در کشور ما افزایش پیدا کرده است. همچنین اشتیاق خانواده ها برای تهیه انواع قهوه های یخی در تابستان نیز مشهود است. اما برای تهیه این نوشیدنی باید با مراحل آن آشنا شد.

نوشیدنی های بر پایه قهوه

کارشناسان می گویند ؛ نوشیدنی های بر پایه قهوه آب استانداردی داشته باشند. زیرا در اثر زیاد شدن آب غلظت خود را از دست می دهند و به اصطلاح آبکی می شوند و دیگر طعم خوشایندی نخواهند داشت. البته در اثر کم بودن آب نیز شکل لجنی به خود می گیرند که این مورد هم قابل قبول نیست. این موضوع تهیه قهوه های سرد را بیش از پیش با چالش مواجه می کند. در ادامه طرز تهیه انواع نوشیدنی های یخی بر پایه قهوه را آوردیم که بتوانید هم در کافی شاپ ها و هم در منزل به سادگی آنها را تهیه کنید.

ساده ترین شیوه برای تهیه اسپرسو یخی

طرز تهیه اسپرسو یخی بسیار ساده است. در تهیه این نوشیدنی کافیست به صورت مرحله ای عمل کنید و با هم زدن سریع و استفاده از مکعب های بزرگتر یخی، میزان رقت اسپرسو را تحت کنترل داشته باشید. (همچنین توصیه می شود نوشیدنی را در صورت تمایل با شکر یا خامه شیرین کنید).  دستور العمل تهیه این نوشیدنی را در ادامه مطالعه کنید و از آن استفاده کنید.

موارد مورد نیاز

  •  قهوه تازه بو داده
  •  آب تصفیه شده
  •  تکه های یخ
  •  شکر (اختیاری)

مراحل  تهیه اسپرسو یخی

شرکت تولید لوازم کافی شاپ بروفه اذعان دارد هنگام تهیه هر نوشیدنی یخی بر اساس اسپرسو، مهم است که اسپرسو را به صورت مرحله ای خنک کنید. به همین دلیل داشتن یک لیوان از قبل سرد شده لازم است. بنابراین لیوان خود را با قرار دادن در فریزر سرد کنید. (از ظروف شیشه ای استفاده کنید که بتواند در برابر تغییرات ناگهانی دما مقاوم باشد).

دم کردن اسپرسو

با فرض اینکه دستگاه اسپرسو کاملا گرم و آماده است، قهوه خود را دقیقاً به همان روشی که برای یک شات اسپرسو دوتایی معمولی انجام می دهید، درست کنید. دقت داشته باشید که پودر قهوه کاملاً نرم باشد. بگذارید اسپرسوی دوتایی معمولی شما دم بکشد. در این حالت ، ما حدود 60 گرم (استاندارد) اسپرسو دم می کنیم. بعد از دم کشیدن، آن را در لیوان سرد بریزید. با برخورد اسپرسو به فنجان سرد، دما خیلی زود پایین می آید. یعنی از دمای حدودا 93 درجه سانتیگراد تا حدود 55-60 درجه سانتیگراد کاهش پیدا می کند. بعد از پر شدن شات آن را خوب هم بزنید.

اختیاری: شکر اضافه کنید

ممکن است بخواهید در این مرحله شکر اضافه کنید. یک قاشق چای خوری کافیست.

یخ را اضافه کنید

3 الی 4 مکعب یخ برای خنک سازی کافی است. یخ را به تدریج در نوشیدنی اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا خنک شود و فرم اسپرسو را از بین نبرد. (رقیق نشود). مکعب ها یخی برای سرد کردن سریع نوشیدنی و سرو آن مورد استفاده قرار می گیرند تا آن را سرد نگه دارند.

اسپرسو یخی شما آماده است. نوش جان.

کافی 2

چگونه قهوه یخ زده در خانه درست کنیم؟

انواع مختلفی از قهوه یخ زده وجود دارد، بنابراین بیایید با ساده ترین دستور العمل شروع کنیم. تمام آنچه شما نیاز دارید قهوه ، تکه های یخ و شیر مورد علاقه خود است. یک فنجان قهوه تهیه کنید، آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید. وقتی قهوه به اندازه کافی سرد شد، آن را خارج کنید. تکه های یخ را درون یک لیوان بلند قرار داده و قهوه را روی تکه های یخ بریزید. شیر را (بسته به سلیقه می تواند کم یا زیاد باشد) اضافه کنید. همچنین برای شیرین شدن قهوه یخ زده می توانید شکر یا سایر شیرین کننده ها را نیز اضافه کنید. گوارای وجود!

1- قهوه سرد وگان به همراه شیر بادام یا شیر نارگیل

وگان، با استفاده از شیر بادام درست می شود. طعم آن خوب و بسیار مغذی است. ضمنا شیر بادام، طعم قهوه را حفظ می کند.دستور العمل آن هم ساده است، یک فنجان اسپرسوی مورد علاقه خود را دم کنید. بگذارید حداقل 15 دقیقه خنک شود (یا در یخچال قرار دهید) و نصف فنجان شیر بادام به آن اضافه کنید. سپس یخ اضافه کنید. قهوه یخ زده بادام شما اکنون آماده است. نوش جان.

2- فراپوچینوی خانگی: شکلات ، وانیل یا کارامل فراپوچینو

فراپوچینو یک قهوه سرد و شیرین است و با قهوه، شیر، تکه های یخ، شکر، سس و خامه فرم گرفته می توانید یک فراپوچینو بسیار لذیذ تهیه کنید. دستور العمل فراپوچینو آسان است. کافیست تمام مواد گفته شده را بر اساس تعداد افراد تهیه کنید و در مخلوط کن بریزید و تا زمانی که یخ ها کاملا خرد می شوند، صبر کنید. فراپوچینو در هر سه نوع (شکلاتی، وانیلی و کارامل) طرز تهیه یکسانی دارد.

مواد لازم برای هر نفر :

  • یخ : دو پیمانه 
  • قهوه تلخ : یک چهارم پیمانه
  • شیر :یک دوم پیمانه
  • شکر : سه قاشق غذاخوری 
  • سس شکلات : به مقدار لازم
  • شکلات خرده شده جهت تزیین : به مقدار لازم

3- قهوه یخی آفوگاتو: قهوه با بستنی وانیلی

آفوگاتو، در واقع یک پیمانه بستنی وانیلی در یک لیوان است که اسپرسو روی آن ریخته شده است. طرز تهیه آن نیز بسیار ساده است. اسپرسو خود را به صورت معمول آماده کنید و آن در یخچال قرار دهید تا خنک شود. سپس آن را به بستنی وانیلی اضافه کنید.

 اسپرسو و تونیک

ترکیب پیشنهادی بروفه اسپرسو و تونیک است، ترکیبی شگفت آور و خوشمزه. تلخی هر دو نوشیدنی باعث تقویت این کوکتل بدون الکل می شود. وقتی اسپرسو را با آب گازدار مخلوط کنید، نوشیدنی تابستانی عالی خواهید داشت. می توانید در هر زمان از روز لذت ببرید! در هنگام صرف صبحانه یا به عنوان یک کوکتل قهوه بدون الکل در یک مهمانی.

طرز تهیه :

  • اسپرسو درست کنید و بگذارید تا (در یخچال به مدت 3 ساعت و در فریزر به مدت 45 دقیقه) خنک شود
  • یک لیوان را با مکعب های یخ پر کنید.
  • اسپرسو را روی تکه های یخ بریزید. تونیک اسپرسو شما اکنون تقریباً آماده است.
  • 150 میلی لیتر آب گازدار اضافه کنید. به آرامی هم بزنید.
  • لیوان اسپرسو تونیک خود را با یک تکه پوست لیمو تزئین کنید.

    کافی3
  • توصیه برای داشتن بهترین قهوه های یخی
  1. شکر در دمای سرد خیلی خوب یا سریع حل نمی شود. فقط اضافه کردن آن در حالی که گرم است، منطقی است.
  2. به قهوه داغ یخ اضافه نکنید! فقط به آن آب می دهد. کاری که باید انجام دهید این است که قهوه خود را به یک ظرف در بسته بریزید و بسته را یا 3 ساعت در یخچال و یا 45 دقیقه در فریزر قرار دهید، تا خنک شود.
  3. می توانید قهوه سرد خود را درون شکر بریزید و مقداری یخ اضافه کنید. سپس آن را تکان دهید و بعد از آن نوشیدنی را سرو کنید! این کار باعث می شود یک لیوان اسپرسوی یخی کاملاً یکنواخت و دارای یک کف خوب باشد.
  4. یکی دیگر از روش ها، استفاده از شیر سفت شده، شیرین شده است. در این روش از شیرین کردن نوشیدنی از شکر یا کرم استفاده نکنید و به جای آن شیر تغلیظ شده اضافه کنید. از آنجا که شیر تغلیظ شده شیرین بسیار غلیظ است، بهتر است آن را در حالی که قهوه هنوز داغ است به آن اضافه کنید تا حل شده و به خوبی مخلوط شود.

چه نوع یخی برای قهوه سرد بهتر است؟

شاید این موضوع مهم به نظر نرسد اما انتخاب یخ مناسب برای قهوه یخ زده یک امر کلیدی است! سه نوع یخ وجود دارد که معمولا مورد استفاده قرار می گیرد و هر کدام مزایا و معایبی برای قهوه های یخی دارند که آگاهی از آنها مفید است.

یخ خرد شده : همان چیزی است که در این دستورالعمل مشاهده می کنید. تهیه آن ساده است و می توان در تهیه نوشیدنی های با حجم بالا از آنها استفاده کرد. برای تهیه نوشیدنی های با حجم پایین اصلا توصیه نمی شود.

تکه های یخ با اندازه متوسط: قالب های یخی که در هر یخچال یا فریزری یافت می شود و عموما با شکل متوسط و تزئینی که دارد قابل استفاده است. برای کافی شاپ های معمولی استفاده از آنها در هنگام سرو نوشیدنی مانعی ندارد.

یخ بزرگ : یخ های با شکل های مختلف و بزرگ برای سرو لوکس در کافی شاپ ها مورد استفاده قرار می گیرند. قالب آنها را معمولا باید جداگانه تهیه کرد، زیرا روی هیچ یخچال و یا فریزری یافت نمی شود. بهترین مزیتی که نسبت به دیگر قالب های یخ دارد این است که با توجه به بزرگ بودن کندتر ذوب می شود و برای استفاده در نوشیدنی های سرد بر پایه قهوه بسیار مناسب است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.