کد خبر : 210064
تاریخ انتشار : شنبه 9 اردیبهشت 1402 - 14:18
دیدگاه‌ها برای صندوق درآمد ثابت چیست؟ بسته هستند

صندوق درآمد ثابت چیست؟

صندوق درآمد ثابت چیست؟

یکی از مهم‌ترین سازوکارهای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است. توجه داشته باشید این صندوق‌ها شرایط را به گونه‌ای برای سرمایه گذاری فراهم می‌کنند که ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف از جمله افرادی که مبتدی هستند آسان تر می‌سازد. شاید بهتر باشد این مسئله را این گونه بیان کنیم؛ صندوق‌های

یکی از مهم‌ترین سازوکارهای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است. توجه داشته باشید این صندوق‌ها شرایط را به گونه‌ای برای سرمایه گذاری فراهم می‌کنند که ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف از جمله افرادی که مبتدی هستند آسان تر می‌سازد.

شاید بهتر باشد این مسئله را این گونه بیان کنیم؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یک نوع صندوق بدون ریسک هستند. در ادامه مقاله تصمیم بر این است اطلاعات دقیقی نسبت به صندوق‌‎های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در اختیار شما قرار داده شود و مواردی همچون ساز و کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ریسک و بازده صندوق‌های سرمایه گذاری مورد بررسی قرار داده خواهد شد. در نهایت پیشنهاد می‌شود برای مطلع شدن از موارد ذکر شده تا پایان این مطلب صندوق درآمد ثابت چیست، با ما در آکادمی دانایان همراه باشید.

صندوق درآمد ثابت چیست؟

در گام اول از مقاله صندوق درآمد ثابت چیست، بهتر است شما را به صورت کامل با این نوع از صندوق سرمایه‌گذاری اشنا کنیم تا ادامه محتوا را با درک بهتری مطالعه نمایید. شایان ذکر است بدانید به صندوق‌های سرمایه گذاری که نوسان زیادی ندارند و نرخ سود آن‌ها را می‌توان پیش بینی کرد صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت می‌گویند.

این نوع از صندوق معمولاً ریسک بسیار پایینی دارد؛ به همین دلیل در اکثر موارد افراد ریسک گریز در این نوع از صندوق، سرمایه‌گذاری می‌کنند. بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم که انواع صندوق‌های شاخص از لحاظ عملکرد شباهت زیادی به صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی دارند. البته بین آنها تفاوت‌هایی هم وجود دارد، برای مثال یکی از تفاوت‌های میان این دو صندوق مربوط به ترکیب دارایی صندوق سرمایه‌گذاری شاخصی است که بر سهم‌های شاخص ساز استوار است.

انواع صندوق درآمد ثابت

صندوق درآمدثابت دارای سه نوع مختلف از جمله (صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود، صندوق درآمد ثابت بدون تقسیم سود و صندوق درآمد ثابت مختص اوراق دولتی) هستند. در ادامه مقاله تصمیم داریم هر یک از این صندوق‌های درآمد ثابت را مورد بررسی قرار دهیم تا شما از تفاوت‌های آن‌ها مطلع شوید.

صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود

همان طور که از نام صندوق درآمد ثابت با تقسیم سود مشخص است با سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق، در یک تاریخ مشخص در هر ماه مبلغی به عنوان سود به حساب سهامداران واریز می‌شود.

صندوق درآمد ثابت بدون تقسیم سود

در این نوع از صندوق، سود به صورت مداوم به سرمایه‌گذار تعلق نمی‌گیرد، بلکه سرمایه‌گذار از تفاوت قیمت صدور و ابطال نفع می‌برد.

صندوق درآمد ثابت مختص اوراق دولتی

صندوق درآمد ثابت مختص اوراق دولتی، اجازه خرید سهام را به سرمایه‌گذاران نمی‌دهد. از سوی دیگر حق تقدم و ابزارهای بازار سرمایه را ندارد.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت برای چه افرادی مناسب است؟

این سوال یکی از متداول‌ترین سوالاتی است که توسط بسیاری از افراد مطرح می‌شود. لازم به ذکر است بدانید صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت ریسک بسیار پایینی را برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد؛ به همین دلیل برای افرادی مناسب است که به دنبال سود معقول هستند اما ریسک‌پذیری کمی دارند.

در انتها بهتر است به این نکته اشاره کنیم که این نوع از صندوق سرمایه گذاری برای سرمایه‌گذاران سود روزشمار را به همراه خواهد داشت. در نتیجه سرمایه‌گذاری دراین نوع صندوق برای افرادی که قصد دارند این کار را به مدت کوتاه انجام دهند، بسیار مناسب است.

سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت بهتر است یا حساب بانکی؟

همان‌طور که می‌دانید سپرده بانکی در داخل کشور یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و بسیاری از افراد با سودی که از سپرده‌های بانکی دریافت می‌کنند امرار معاش می‌نمایند. این نکته را در نظر داشته باشید از بسیاری از جهات صندوق درآمد ثابت نسبت به سپرده‌گذاری در بانک بهتر است.

در واقع اگر بخواهیم حساب بانکی را با صندوق درآمد ثابت مقایسه کنیم بهتر است بگوییم، این صندوق مواردی همچون نبود نیاز به بلوکه شدن سرمایه و نقدشوندگی را برای شما به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر سود روزشمار هم می‌تواند باعث شود تا صندوق درآمد ثابت نسبت به حساب بانکی ارجحیت داشته باشد. لازم به ذکر است بدانید که این موارد در سپرده‌های بانکی مشاهده نمی‌شود. به همین دلیل می‌توان به این استنباط رسید که سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت بهتر از سرمایه‌گذاری در حساب بانکی است.

نحوه ثبت نام در صندوق درآمد ثابت چگونه است؟

در این بخش از مطلب تصمیم داریم اطلاعاتی را در مورد نحوه ثبت نام در این صندوق در اختیار شما قرار دهیم. توجه داشته باشید در ابتدا باید ماهیت صندوق درآمد ثابت را در نظر بگیرید. صندوق درآمد ثابت به دو نوع صدور و ابطال، قابل معامله در بورس تقسیم می‌شوند.

این نکته را در نظر داشته باشید می‌توان در هر دو نوع صندوق سرمایه‌گذاری کرد اما نحوه ثبت نام و خرید در این دو نوع صندوق کمی تفاوت دارد. برای مثال اگر صندوق مورد نظر شما قابل معامله در بورس باشد به راحتی می‌توانید با سرچ نماد آن در پنل کارگزاری برای خرید صندوق مانند مراحل خرید سهام اقدام کنید.

اما این مسئله در مورد خرید صندوق درآمد ثابت صدور و ابطالی تفاوت دارد. در واقع برای ثبت نام در صندوق از نوع صدور و ابطال باید وارد سایت معرفی شده برای صندوق شوید و برای ثبت نام و خرید اقدام نمایید.

صندوق های درآمد ثابت در چه اوراقی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

همان طور که در قسمت زیر مشاهده می‌کنید، یک تصویر قرار داده‌ایم که مربوط به موضوع سرمایه گذاری و توضیحات مربوط به آن است. این نکته را در نظر داشته باشید صندوق‌های درآمد ثابت امکان سرمایه‌گذاری در انواع اوراق با درآمد ثابت را دارند.

شاید برای شما سوال پیش بیاید این اوراق توسط چه ارگان و سازمانی ارائه می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید ذکر کنیم این اوراق توسط دولت، بانک‌ها و ناشران دیگر منتشر می‌گردد. یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که باید به آن توجه کنید، ثابت بودن درآمد اوراق است؛ زیرا این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است. در تصویر زیر حداقل و حداکثرهای مصوب که توسط سازمان بورس صورت گرفته است را قرار داده‌ایم که می‌تواند شما را نسبت به این موضوع آگاه سازد.

صندوق درآمد ثابت چیست؟

بازده صندوق های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت‌ چقدر است؟

حال که به این قسمت از مقاله رسیده‌اید مطمئنا این سوال برای شما مطرح شده است که بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت چقدر می‌باشد؟ این نکته را در نظر داشته باشید که بازده این صندوق‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال اگر این صندوق‌ها یک بخش کوچک از دارایی‌های خود را به سهام اختصاص دهند مطمئناً هر چقدر سهام رشد کند، صندوق هم به همان میزان عملکرد بهتری خواهد داشت.

این نکته را در نظر داشته باشید اگر اعداد و ارقام مربوط به صندوق های درآمد ثابت را با سپرده بانکی مقایسه کنیم می‌توانیم به این استنباط برسیم که صندوق‌های درآمد ثابت عملکرد بهتری نسبت به سپرده‌های بانکی دارند و افرادی که در این نوع از صندوق‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، سود بالاتری نسبت به سپرده های بانکی دریافت می‌نمایند.

میزان ریسک صندوق های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت‌ چقدر است؟

مطمئنا یکی از مواردی که برای سرمایه‌گذاری از اهمیت زیادی برخوردار است، پایین بودن درصد ریسک در است. این نکته را در نظر داشته باشید امروزه اکثر افراد در ایران به دنبال سرمایه گذاری مطمئن هستند. به همین دلیل بهتر است ذکر کنیم اگر شما هم به عنوان به دنبال یک روش مطمئن در داخل کشور هستید، بهترین انتخاب برای شما سرمایه‌گذاری بر روی صندوق‌‎های درآمد ثابت است.

این صندوق‌ها ریسک بسیار کمی را برای سرمایه‌گذار به همراه دارند. از سوی دیگر زیر نظر سازمان بورس فعالیت می کنند که همین مسئله موجب می شود تا آنها موظف شوند دارایی‌های خود را به صورت مداوم در هر ماه در سایت کدال منتشر کنند.

صندوق درآمد ثابت چیست؟

سخن آخر

احتمالا تا قبل از مطالعه این مقاله اطلاعات دقیق نصب صندوق درآمد ثابت در اختیار نداشته‌اید و نمی‌دانستید صندوق درآمد ثابت چیست؛ اما در حال حاضر می‌دانید که این نوع از سرمایه گذاری دارای مزایایی همچون؛ مدیریت حرفه‌ای، ریسک پایین، نقدشوندگی بالا و عدم نیاز سرمایه بالا هستند.

از سوی دیگر، در صورت سرمایه‌گذاری در این نوع از صندوق‌ها شما سود روزشمار دریافت خواهید کرد که این مسئله برای اکثر سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است. در نهایت امیدوارم مطالب موجود در این مقاله توانسته باشد به تمام سوالات شما در مورد صندوق درآمد ثابت پاسخ دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.