کد خبر : 30114
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 مرداد 1399 - 6:54

سیو سود چیست؟

سیو سود چیست؟

سیو، نگه داری و حفظ سود در مسیر سرمایه گذاری معنا پیدا می کند، پیش از آن که به معنی کردن دقیق و عملیاتی این واژه بپردازیم لازم به ذکر است که سرمایه گذاری یک فرآیند و مسیر میان مدت یا بلند مدت و مبتنی بر استراتژی است و سیو سود نیز یکی از این استراتژی هاست. استراتژی نیز به معنی چگونگی حرکت در این مسیر است.
سیو سود فرض کنید شما یک نقشه سرمایه گذاری برای خود فرض می کنید و برای یک سهم اهداف قیمتی تعیین می کنید، برای مثال سهام شرکتی که شما در قیمت ۳۰۰۰ تومان آن را خریداری کرده اید و اهداف قیمتی ۵۰۰۰ و ۸۰۰۰ تومان را برای آینده آن متصور هستید، درواقع بررسی های بنیادی و تکنیکال شما این مسیر را مشخص کرده است.
استراتژی سیو سود به شما کمک می کند، در عین این که ریسک کمتری می کنید، ضرر کم تری متحمل می شوید و هزینه فرصت کمتری میدهید، بازدهی بیشتری کسب کنید. فرض کنید شما پیش بینی می کنید نماد در قیمت ۵۰۰۰ تومان مقاومتی دارد که تحت شرایط می تواند از آن عبور کند و سپس به سمت اهداف قیمتی بعدی قدم بردارد، این استراتژی می گوید، بخشی از سرمایه خود(که این موضوع را دقیق تر توضیح خواهیم داد) در این سرمایه گذ..

سیو، نگه داری و حفظ سود در مسیر سرمایه گذاری معنا پیدا می کند، پیش از آن که به معنی کردن دقیق و عملیاتی این واژه بپردازیم لازم به ذکر است که سرمایه گذاری یک فرآیند و مسیر میان مدت یا بلند مدت و مبتنی بر استراتژی است و سیو سود نیز یکی از این استراتژی هاست. استراتژی نیز به معنی چگونگی حرکت در این مسیر است.

سیو سود

فرض کنید شما یک نقشه سرمایه گذاری برای خود فرض می کنید و برای یک سهم اهداف قیمتی تعیین می کنید، برای مثال سهام شرکتی که شما در قیمت ۳۰۰۰ تومان آن را خریداری کرده اید و اهداف قیمتی ۵۰۰۰ و ۸۰۰۰ تومان را برای آینده آن متصور هستید، درواقع بررسی های بنیادی و تکنیکال شما این مسیر را مشخص کرده است.

استراتژی سیو سود به شما کمک می کند، در عین این که ریسک کمتری می کنید، ضرر کم تری متحمل می شوید و هزینه فرصت کمتری میدهید، بازدهی بیشتری کسب کنید. فرض کنید شما پیش بینی می کنید نماد در قیمت ۵۰۰۰ تومان مقاومتی دارد که تحت شرایط می تواند از آن عبور کند و سپس به سمت اهداف قیمتی بعدی قدم بردارد، این استراتژی می گوید، بخشی از سرمایه خود(که این موضوع را دقیق تر توضیح خواهیم داد) در این سرمایه گذاری را خارج کنید و مجددا اگر مفروضات شما برای ادامه مسیر تایید شد وارد شوید. در این حالت شما ریسک کاهش قیمت و عدم تایید مفروضات خود برای ادامه مسیر را کاهش داده اید، ضمن این که ممکن است در این بین بتوانید از سرمایه خود در فرصت سرمایه دیگری کسب بازدهی نیز داشته باشید.

اما، بخشی از سرمایه دقیقا چقدر است؟

سه حالت کلی (تعداد بسیاری حالت جزئی) می توان برای این موضوع متصور شد:

  1. کل سرمایه تان را خارج کنید.
  2. بخشی که سود کردید را خارج کنید و اصل پول را نگه دارید. (درصدهای مختلفی را با توجه به شرایط پرتفو و استراتژی معاملاتی و سرمایه گذاری شما می توان تعریف کرد)
  3. اصل پول را خارج کنید و سود خود را در سهام نگه دارید.

نکته مهم دیگر بعد زمان است، در واقع فارغ از این که چه میزان از پول را خارج و چه میزان را در سهام نگهداری می کنید، نکته مهم دیگر آن است که در چه بازه زمانی اقدام به سیو سود می کنید، لازم به ذکر است که ابزار تحلیل تکنیکال ابزار موثری در هردو بخش است. اگر بازه زمانی کوتاه مدت را مد نظر دارید ساده ترین ابزار حمایت ها و مقاومت ها هستند که راهنمای خوبی برای آن هستند که دقیقا رو چه نقاطی می توانید سیو سود داشته باشید. افرادی که به صورت کوتاه مدتی سرمایه گذاری می کنند مدام در نقاط حمایت و مقاومت اقدام به خرید و فروش می کنند. ضمنا، این که میزان ریسک پذیری شما(یا به بیان دقیق تر ریسک گریزی شما) چقدر است نیز در اتخاذ این استراتژی اثر دارد، برای مثال افراد ریسک گریز بیشتر ترجیح می دهند اصل سرمایه را حفظ کنند و با سود سهامداری را ادامه دهند.

به طور کلی نمی توان استراتژی معاملاتی هیچ دو نفری را در بازار سهام شبیه هم دانست، چراکه هیچ دو نفری تمایلات سرمایه گذاری یکسانی ندارند، اما مهم این است که استراتژی سیو سود را به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای “چگونه قدم برداشتن در فرآیند سرمایه گذاری” در نظر داشته باشید.

استراتژی های سیو سود

  • اگر سهامی دارید که رشد قیمتی بالایی داشته، طمع نداشته باشید و سیو سود کنید، بسیاری از سرمایه گذاران دقیقا در همین نقطه با طمع روبرو می شوند، برای مثال سهام زودتر از انتظار انها رشد قیمتی داشته و هنوز هم در حال افزایش قیمت است و تارگت های قیمتی مد نظر سرمایه گذار را رد کرده و سرمایه گذار گویی از قبل هیچ مسیری برای رشد سهم فرض نکرده بوده مبهوت رشد سهم شده و به سهامداری ادامه می دهد، دریغ از اینکه بخش هایی از همین مسیری که سهام در حال طی کردن آن است، نقاط خوبی برای سیو سود و یا حتی خروج هستند و دریغ از آن که هر صعودی، اصلاحی را در ادامه خواهد داشت و شاید فرصت های خوب سیو سود از دست برود.
  • نشانه های معاملاتی تابلو را دست کم نگیرید، تحلیل بنیادی و تکنیکال دو رکن مهم سرمایه گذاری در بورس هستند، اما نتیجه آن روی تابلو مشخص می شود، خرید حقیقی، حقوقی، حجم معاملات، نسبت های معاملاتی، قدرت خریدار و فروشنده و… را در نظر داشته باشید و دقیق پیگیری کنید و ببینید چقدر سهام، مسیر را مطابق مفروضات شما طی می کند و اگر طی نمی کند چرا؟ و چقدر مسیر مفروض شما ممکن است دستخوش تغییر شود و یا غلط باشد.
  • یک استراتژی سیو سود حالت پله ای است، یعنی شما می توانید به صورت تکه تکه و در قیمت های مختلف اقدام به سیو سود کنید و درواقع مجددا برای خود مسیری را طراحی کنید به این شکل که اگر اتفاق x ( منظور مسیر قیمتی سهام است) افتاد y درصد سیو سود خواهم داشت. همیشه سناریوهای مختلفی برای اینده حرکتی سهام طراحی کنید و خود را برای مواجهه با آن سناریوها اماده کنید.

The post سیو سود چیست؟ appeared first on خانه سرمایه.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.