کد خبر : 209427
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1401 - 14:46
دیدگاه‌ها برای سیم و کابل کسری بسته هستند

سیم و کابل کسری

سیم و کابل کسری

عبارات “سیم” و “کابل” اغلب دیده می شود. با این حال ، افراد تمایل دارند که این دو کلمه را با یکدیگر اشتباه بگیرند، زیرا آنها شبیه به هم، اما در واقع بسیار متمایز هستند. اساسی ترین و مهم ترین تمایزی که می توان بین سیم و کابل قائل شد، این است که یک سیم فقط یک

عبارات “سیم” و “کابل” اغلب دیده می شود. با این حال ، افراد تمایل دارند که این دو کلمه را با یکدیگر اشتباه بگیرند، زیرا آنها شبیه به هم، اما در واقع بسیار متمایز هستند. اساسی ترین و مهم ترین تمایزی که می توان بین سیم و کابل قائل شد، این است که یک سیم فقط یک هادی دارد اما یک کابل چندین هادی دارد. با وجود این، هادی ها از یک ماده بسیار استاندارد ساخته شده اند که مس یا آلومینیوم است. سیم ها اغلب پیچ خورده هستند و ممکن است برهنه باشند یا نباشند و برخی از سیم ها یک لایه بسیار نازک از پوشش PVC روی خود دارند از این رو انتخاب یک برند مناسب بسیار اهمیت دارد که برند سیم و کابل کسری جزو برترین برندهای داخل کشور در این زمینه می‌باشد.

 

کابل چیست

در مورد کابل ها، رشته های منفرد به صورت موازی قرار می گیرند و سپس به هم می پیچند یا به هم متصل می شوند تا یک پوشش واحد ایجاد کنند. هر دو غلاف داخلی و خارجی با هدف اطمینان از ایمنی کاربر ساخته شده اند. قطر سیم واحد، اندازه گیری سیم است. عدد گیج اندازه گیری است که به سیم اختصاص داده می شود و بر اساس قطر سیم است. هر چه تعداد گیج سیم بزرگتر باشد، سیم نازکتر است.  البته به خاطر داشته باشید که کابل‌های بزرگ‌تر جریان بیشتری دارند و می‌توانند با دمیدن فیوز به وسایل خانه آسیب برسانند.

 

یک کابل اغلب دارای سه مجموعه سیم است

یک سیم داغ که جریان را حمل می کند، یک سیم خنثی که به تکمیل مدار کمک می کند و یک سیم اتصال به زمین و تعداد کل سیم هایی که یک کابل را تشکیل می دهند و قطر آن سیم ها هر دو برای دسته بندی کابل استفاده می شوند.

 

انواع سیم و کابل برق

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تقریباً همه چیز از برق تامین می شود. چه در فضای داخلی و چه در فضای باز، نیاز به تامین برق صاف و بدون وقفه داریم که با استفاده از نوع مناسب سیم و کابل به دست می آید. نه تنها بخش برق از کابل ها و سیم ها برای انتقال و توزیع برق به خانه و صنایع ما استفاده می کند، بخش مخابرات نیز برای انتقال بی وقفه داده به انواع مختلف کابل ها متکی است.

انواع سیم های برق

  1. سیم جامد یک سیم تک هادی است که ممکن است عایق شده یا خالی بماند و اغلب توسط یک غلاف رنگی محافظت می شود. سیم های جامد رایج ترین نوع سیم هستند. این سیم نسبت به سایر سیم ها مقاومت کمتری دارد و برای استفاده در کاربردهای فرکانس بالاتر مناسب است.
  2. سیمی که رشته می شود چندین رشته سیم ریز دارد که به هم پیچیده شده و یک کابل واحد را تشکیل می دهند. سیم رشته ای ممکن است برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرد و در شرایطی که نیاز به انعطاف دارد استفاده می شود. سطح مقطع سیم استاندارد در مقایسه با سیم استاندارد بسیار بزرگتر از سیم جامد است.

سیم و کابل کسری

سیم و کابل برق

اشکال مختلفی که کابل های برق می توانند داشته باشند

  1. کابلی متشکل از دو کابل که به هم تابیده شده و یک واحد را تشکیل می دهند، کابل جفت تابیده نامیده می شود.
  2. کابل چند رسانا که سیگنال است. اصطلاح کابل های پیکربندی خط متعادل ممکن است به کابل هایی با پیکربندی جفت تابیده یا چند رسانا اشاره داشته باشد.
  3. کابل کواکسیال و شبکه شامل یک هادی داخلی است که توسط لایه های عایق پوشانده شده و توسط یک هادی فویل خارجی موازی که توسط لایه های عایق نیز محافظت می شود، احاطه شده است.
  4. کابل فیبر نوری سیگنال ها از طریق مجموعه ای از رزوه های شیشه ای در کابل فیبر نوری ارسال می شود که در مقایسه با هادی های فلزی، پهنای باند وسیع تری دارد. در نتیجه این منطق از کابل های فیبر نوری به جای کابل های مسی معمولی استفاده می شود.

 

هنجارهایی که برای سیم و کابل قابل اجرا هستند.

  1. هر سیم یا کابلی که پاره شده یا آسیب دیده است باید تعویض شود.
  2. بررسی کنید که سیم و کابل پلاریزه باشند و روی آن‌ها بسته‌های ایمنی وجود داشته باشد.
  3. اطمینان حاصل کنید که سیم و کابل دور از دسترس خردسالان هستند و اگر نگران ایمنی فرزندان خود هستید، به کابل های مقاوم در برابر شعله ساخته شده از فینولکس بروید.
  4. از قرار دادن سیم و کابل در مناطقی که ممکن است به راحتی باعث زمین خوردن فرد شوند، خودداری کنید.

تفاوت سیم و کابل

وقتی در مورد تفاوت سیم و کابل صحبت می کنیم اولین کاری که باید انجام دهیم این است که زمان و نحوه استفاده از هر یک از این موارد را مشخص کنیم. هنگام برنامه ریزی یک کار نصب الکتریکی ، درک درستی از تمایزات و توانایی توصیف صحیح آنها ممکن است مفید باشد.

 سیم

یک هادی منفرد چیزی است که یک سیم را می سازد و اغلب از مس ، آلومینیوم یا حتی فولاد ساخته می شود. سیم جامد و سیم فولادی رشته ایدو نوع رایج سیم هستند. سیم جامد نوعی رسانای الکتریکی است که از یک رشته مس ، آلومینیوم یا نوع دیگری از فلز رسانا تشکیل شده است که به ساختار ریسمانی کشیده شده است که بلند و نازک است و در عین حال سفت و سخت است. از آنجایی که مقاومت کمتری نسبت به سایر انواع سیم دارد، سیم جامد اغلب در کاربردهایی استفاده می شود که برای رسیدگی به فرکانس های بالاتر به آن نیاز دارند. سیم رشته ای از تعداد زیادی رشته سیم جامد تشکیل شده است که به رشته های نخ مانند بسیار نازک و انعطاف پذیر کشیده شده اند. این رشته ها ممکن است به هم تابیده یا بافته شوند تا یک هادی واحد تولید کنند که از نظر اندازه و وزن معادل سیم جامدی است که از آن مشتق شده اند. سیم رشته ای اغلب روکش شده است و برای کارهایی که به انعطاف پذیری بیشتری نیاز دارند، انتخابی عالی است.

 کابل

هنگام تلاش برای ارائه تعریفی از کابل، اولین چیزی که همیشه باید در نظر داشت این است که سیم یکی از اجزای تشکیل دهنده کابل است. کابل‌ها گروه‌بندی دو یا چند هادی هستند که از سیم رشته‌ای یا جامد تشکیل شده‌اند که به شیوه‌ای دیگر به هم تابیده شده، پیچیده شده‌اند یا به روش دیگری به هم متصل شده‌اند. این هادی ها با هم گروه بندی می شوند تا تخفیف کابل را تشکیل دهند. چهار نوع اصلی کابل وجود دارد: اصطلاح “کابل جفت تابیده” به پیکربندی اشاره دارد که در آن دو کابل به هم تابیده می شوند. کابل های جفت پیچ خورده در زمینه های مخابرات و مهندسی صدا حرفه ای و همچنین در استودیوهای ضبط، تئاتر و سیستم های اینترکام کاربرد گسترده ای دارند. یک کابل چند رسانا از تعداد زیادی کابل مجزا تشکیل شده است که در کنار هم قرار گرفته و از یکدیگر عایق شده اند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که رشته های سیم جداگانه هادی های کابل را تشکیل می دهند و کابل ها بدون هادی نمی توانند وجود داشته باشند.هادی ها ممکن است از یک رشته سیم یا رشته های متعدد سیم تشکیل شوند، تا زمانی که رشته های متعدد از یکدیگر جدا نباشند. سیم می تواند یک رشته ضخیم تر برای سیم جامد یا رشته های ریزتر باشد. علاوه بر این یک کابل از بیش از یک هادی تشکیل شده است که هر کدام باید از هادی های دیگر کابل عایق بندی شوند.

تمایزات اصلی که سیم و کابل را از هم جدا می کند

  1. یک سیم یا از یک رشته هادی منفرد تشکیل شده است یا از گروهی از رشته های هادی که به دور یکدیگر می پیچند تا یک رشته واحد بسازند، در حالی که یک کابل از چندین هادی تشکیل شده است که به دور یکدیگر پیچیده شده و یک رشته را تشکیل می دهند.
  2. از آنجایی که کابل ها در هر دو انتهای خود عایق بندی شده اند، گزینه ایمن تر از سیم ها هستند.
  3. به بیان ساده تر، ممکن است بگوییم که کابل ها به دلیل عایق بودن قابل رویت نیستند، اما سیم ها به دلیل در معرض دید بودن قابل مشاهده هستند.
  4. در مقایسه با سیم ، ظرفیت مقاومت کابل ها بسیار بیشتر است. از طرفی قیمت آنها نسبت به کابل ها بیشتر است.
  5. انتقال مخابرات و انتقال تکانه های الکتریکی دو مورد از کاربردهای فراوان کابل ها هستند. 6
  6. کابل ها به دلیل عایق بودن داخل کابل ها نسبت به سیم ها ماندگاری بیشتری دارند. سیم‌ها در فعالیت‌های روزمره کارهای خانگی برای رساندن برق و سیگنال‌های ارتباطی استفاده می‌شوند.

تفاوت سیم و کابل در چیست ؟

کلمات “سیم” و “کابل” اغلب در حوزه مهندسی برق برای اشاره به یک مورد جایگزین می شوند. با این وجود، تفاوت های قابل توجهی بین سیم و کابل وجود دارد که برای موفقیت یک تاسیسات الکتریکی باید در نظر گرفته شود. اصطلاح “سیم” همیشه به یک هادی اطلاق می شود، در حالی که “کابل” به تعدادی از هادی ها اشاره دارد که با هم در یک ژاکت عایق بندی شده اند.  یکی از استثناهای مهم این قاعده ، کابلی است که از فیبر نوری ساخته شده است و به عنوان کابل فیبر نوری شناخته می شود.

 

سیم و کابل با کارایی بالا

سیم و کابل با کارایی بالا که مطابق با استانداردها و مشخصات داخلی و بین‌المللی تولید می‌شوند، عمدتاً با دستگاه‌هایی استفاده می‌شوند که سیگنال‌ها و توان الکتریکی را تولید، انتقال، دریافت، شناسایی، توزیع، کنترل، ضبط یا تغییر می‌دهند.

محصولات شامل سیگنال عایق بندی شده و سیم و کابل ارتباطی، از جمله انواع صدا و داده مورد استفاده برای سیم کشی داخلی، و محصولاتی مانند بدنه هواپیما، مواد سیم کشی لوازم خانگی، خودرو، تلویزیون کابلی، خطوط دراپ و تنه، کابل کواکسیال، کابل مسطح، کارایی بالا هستند. هادی ها، سیم اتصال، کابل میکروفون، کابل الکترونیکی چندرسانا، سیم موتور، کابل مدار محدود، سیم کشی محل، سیم و کابل کشتی، سیم ترموکوپل، سیم و کابل ترانزیت، و هادی های الکتریکی بدون عایق.

 

کاربردهای مختلف سیم و کابل

استفاده از سیم

سیم برای حمل الکتریسیته، تحمل بارهای مکانیکی و همچنین انتقال سیگنال های مخابراتی، گرمایش جواهرات، لباس، خودرو یا هر قطعه صنعتی مانند پین، لامپ و سوزن استفاده می شود.

استفاده از کابل

از کابل برای انتقال نیرو، سیگنال های مخابراتی یا حمل برق استفاده می شود.

 


قوانینی که برای سیم و کابل اعمال می شود

  1. سیم و کابل آسیب دیده یا پاره شده باید تعویض شوند.
  2. اطمینان حاصل شود که همه کابل و سیم دارای بسته های ایمنی هستند.
  3. سیم و کابل را دور از دسترس کودکان قرار دهید، یا برای ایمنی فرزندانتان به دنبال کابل های مقاوم تر بروید.
  4. از قرار دادن سیم و کابل در جایی که به راحتی می تواند خطر سفر باشد خودداری کنید.

 

سیم و کابل کسری

اصطلاحات سیم  و کابل

این به درک چند اصطلاح اساسی که برای توصیف سیم و کابل استفاده می شود کمک می کند. سیم برق نوعی رسانا است که ماده ای است که الکتریسیته را هدایت می کند. در مورد سیم کشی خانگی ، خود هادی معمولاً مسی یا آلومینیومی (یا آلومینیومی با روکش مسی) است و یا یک هادی فلزی جامد یا سیم رشته ای است.

بیشتر سیم‌ها در خانه عایق هستند، به این معنی که در یک پوشش پلاستیکی نارسانا پیچیده شده‌اند. یکی از استثناهای قابل توجه سیم های زمین است که معمولاً مس جامد هستند و یا با روکش سبز عایق شده اند یا بدون عایق

 

محافظت از سیم و کابل با لوله

لوله شبیه لوله لوله کشی است و برای محافظت از هادی ها در برابر آسیب ناشی از رطوبت یا ضربه عمل می کند. چندین گزینه مجرای مختلف در دسترس هستند. شما می خواهید نیازهای خاص یک شغل را ارزیابی کنید تا مشخص کنید کدام نوع برای آن مناسب است.

رفتار برق در سیم و کابل

مهم است بدانید که آیا با برق در یک سیم  و کابل معین سروکار دارید. برق دارای فیزیک بسیار پیچیده ای است که باعث ایجاد برخی اثرات عجیب می شود. این یکی از دلایلی بود که چرا برق متناوب ، مدتها پس از برق DC توسعه یافت.

سیم و کابل کسری ارائه دهنده انواع سیم و کابل های مناسب و با کیفیت می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.