کد خبر : 79696
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 فروردین 1400 - 9:15

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) چیست؟ هرآنچه که باید بدانید

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) چیست؟ هرآنچه که باید بدانید

معرفی سوئینگ تریدینگ (Swing trading) سوئینگ تریدینگ یا معاملات نوسانی (Swing trading)، انواعی از معامله است که در آن تلاش بر این است که سودهای کوتاه مدت تا میان مدت از یک سهام (یا هر ابزار مالی) طی چند روز تا چند هفته بدست بیاید. معامله‌گران در این نوع از تجارت در درجه اول از تحلیل تکنیکال برای جستجو و یافتن فرصت‌های تجاری استفاده می‌کنند.
این معامله‌گران ممکن است علاوه بر تجزیه و تحلیل روند و الگوهای قیمت، از تحلیل بنیادی نیز استفاده کنند.
به طور معمول، سوئینگ تریدینگ شامل نگه داشتن موقعیتی طولانی یا کوتاه برای بیش از یک جلسه معاملاتی است، اما این زمان معمولاً کمتر از چند هفته یا چند ماه است. این یک بازه زمانی کلی است؛ زیرا برخی معاملات ممکن است بیش از دو ماه طول بکشد، با این وجود برخی از معامله‌گران ممکن است آن‌ها را معاملات نوسانی بدانند.
معاملات نوسانی نیز می‌تواند در طی یک جلسه معامله انجام شود، اگرچه این نتیجه‌ای نادر است که در شرایطی بسیار بی ثبات حاصل می‌شود.
هدف از انجام معاملات نوسانی تسلط بر قسمتی بزرگ از تغییرات چشمگیر قیمت است. در حالی که برخی از معامله گران به دنبال س..

معرفی سوئینگ تریدینگ (Swing trading)

سوئینگ تریدینگ یا معاملات نوسانی (Swing trading)، انواعی از معامله است که در آن تلاش بر این است که سودهای کوتاه مدت تا میان مدت از یک سهام (یا هر ابزار مالی) طی چند روز تا چند هفته بدست بیاید. معامله‌گران در این نوع از تجارت در درجه اول از تحلیل تکنیکال برای جستجو و یافتن فرصت‌های تجاری استفاده می‌کنند.

این معامله‌گران ممکن است علاوه بر تجزیه و تحلیل روند و الگوهای قیمت، از تحلیل بنیادی نیز استفاده کنند.

به طور معمول، سوئینگ تریدینگ شامل نگه داشتن موقعیتی طولانی یا کوتاه برای بیش از یک جلسه معاملاتی است، اما این زمان معمولاً کمتر از چند هفته یا چند ماه است. این یک بازه زمانی کلی است؛ زیرا برخی معاملات ممکن است بیش از دو ماه طول بکشد، با این وجود برخی از معامله‌گران ممکن است آن‌ها را معاملات نوسانی بدانند.

معاملات نوسانی نیز می‌تواند در طی یک جلسه معامله انجام شود، اگرچه این نتیجه‌ای نادر است که در شرایطی بسیار بی ثبات حاصل می‌شود.

هدف از انجام معاملات نوسانی تسلط بر قسمتی بزرگ از تغییرات چشمگیر قیمت است. در حالی که برخی از معامله گران به دنبال سهام‌هایی با حرکات بی‌ثبات هستند، ممکن است برخی دیگر سهام با ثبات‌تری را ترجیح دهند. در هر صورت، معاملات نوسانی فرآیندی است که طی آن مشخص می‌شود قیمت یک دارایی به کدام سمت حرکت خواهد کرد، سرمایه به موقعیت جدیدی انتقال می‌یابد و در صورت تحقق مثبت‌ حرکات انجام شده، سود کسب می‌شود.

معامله‌گران موفق در سوئینگ تریدینگ فقط به دنبال تسلط بر یک قسمت از حرکت پیش‌بینی شده قیمت هستند و پس از آن به سراغ فرصت‌های بعدی می‌روند.

محبوبیت سوئینگ تریدینگ به چه اندازه است؟

معاملات نوسانی یکی از محبوب‌ترین اشکال تردینگ فعال است، جایی که معامله‌گران با استفاده از اشکال مختلف تجزیه و تحلیل تکنیکال به دنبال فرصت‌های میان مدت هستند. اگر به معاملات نوسانی علاقه‌مند هستید، باید در حوزه تحلیل تکنیکال دانش کسب کنید.

بسیاری از معامله‌گران، سوئینگ تریدینگ را بر اساس ریسک/پاداش ارزیابی می‌کنند. آن‌ها با آنالیز نمودار یک دارایی، تعیین می‌کنند که چه زمانی وارد شوند، کجا جلوی ضرری را بگیرند و سپس پیش‌بینی می‌کنند که کجا کسب سود کرده و خارج شوند.

برای مثال، اگر با از دست دادن ۱ دلار به ازای هر سهم ۳ دلار سود کسب کنند، این یک نسبت ریسک/پاداش مطلوب است.

از طرف دیگر، به خطر انداختن ۱ دلار برای به دست آوردن ۱ دلار یا فقط به دست آوردن ۰.۷۵ دلار، چندان مطلوب نیست.

معامله گران سوئینگ تریدینگ به دلیل کوتاه مدت بودن معاملات، در درجه اول از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. همانطور که گفته شد، می‌توان از تحلیل بنیادی نیز برای تقویت آنالیزها استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر معامله‌گر وضعیتی صعودی را در سهام مشاهده کند، ممکن است بخواهد بررسی کند که آیا اصول اولیه دارایی مطلوب به نظر می‌رسد یا در حال بهبود است.

معامله‌گران سوئینگ تریدینگ اغلب در نمودارهای روزانه به دنبال فرصت می‌گردند و به همین منظور ممکن است نمودارهای ۱ ساعته یا ۱۵ دقیقه‌ای را مشاهده کنند تا یک ورود دقیق، توقف ضرر و سطوح سودآور را پیدا کنند.

مزیت های معاملات نوسانی

  • نسبت به معاملات روزانه (Day trading) به زمان کمتری برای انجام یک معامله نیاز دارد.
  • با در دست گرفتن عمده نوسانات بازار، پتانسیل سود کوتاه مدت را به حداکثر می‌رساند.
  • معامله‌گران می‌توانند به صورت انحصاری به تحلیل تکنیکال و ساده کردن روند معاملات اعتماد کنند.
  • امکان استفاده کارآمدتر از سرمایه و بازده بالاتر وجود دارد.

معایب معاملات نوسانی

  • موقعیت‌های تجاری در معرض ریسک بازار یک شبه و آخر هفته هستند.
  • برگشت ناگهانی بازار می‌تواند ضررهای قابل توجهی به همراه داشته باشد.
  • معامله گران سوئینگ تریدینگ معمولاً ترندهای بلند مدت را به نفع حرکات کوتاه مدت بازار از دست می‌دهند.
  • کارمزد بالاتر و نوسانات نیز بیشتر است.

استراتژی های معاملات نوسانی

Swing trading

یک معامله‌گر در سوئینگ تریدینگ تمایل دارد که به دنبال الگوهای نموداری چند روزه باشد. برخی از الگوهای متداول شامل حرکت متوسط ​​کراس اوورها، الگوی فنجان و دسته، الگوی سر و شانه‌، پرچم‌ها و مثلث‌ها هستند. شمعدان‌های معکوس کلیدی نیز ممکن است علاوه بر سایر شاخص‌ها برای ایجاد یک طرح تجاری جامع استفاده شوند.

در نهایت، هر معامله‌گر در این نوع از معاملات برنامه و استراتژی‌ طراحی می‌کند که به او در بسیاری از معاملات برتری می‌دهد که شامل جستجوی ستاپ‌های معامله است که می‌تواند حرکات قابل پیش‌بینی در قیمت دارایی را شناسایی کند. این کار آسان به نظر نمی‌رسد؛ زیرا هیچ استراتژی همیشه کارساز نیست. هرچه ریسک/ پاداش یک استراتژی تجاری مطلوب‌تر باشد، نیاز به برد در اکثر معاملات برای کسب سود، کمتر می‌شود.

مثالی واقعی از معامله نوسانی در شرکت اپل

Swing trading

نمودار بالا دوره‌ای را نشان می‌دهد که اپل (Apple) یک حرکت بزرگ قیمتی را تجربه کرده است. به دنبال آن، یک الگوی فنجان و دسته کوچک که اغلب نشان‌دهنده تداوم افزایش قیمت است که در صورت حرکت سهام به سمت بالای دسته‌ فنجان اتفاق می‌افتد. بنابراین:

  • قیمت از دسته‌ فنجان بالاتر می‌رود و متحرک خرید احتمالی حدود ۱۹۲.۷۰ دلار می‌شود.
  • محل احتمالی برای جلوگیری از ضرر زیر دسته‌ فنجان است که با مستطیل مشخص شده که حدود ۱۸۷.۵۰ دلار است.

به غیر از ریسک/ پاداش، معامله‌گر می‌تواند از روش‌های خروج دیگری مانند انتظار برای پایین آمدن قیمت نیز استفاده کند.

برنامه روزانه یک معامله‌گر نوسان چیست؟

معامله گر نوسان سوئینگ تریدینگ

معامله نوسانی ترکیبی از تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی است که با کمک آن می‌توان حرکات چشمگیر قیمت را شناسایی کرد. انجام این دست از معاملات برای یک معامله‌گر خرده‌فروشی معمولی دشوار است.

تریدرهای حرفه‌ای بر خلاف تجربه، قدرت و اطلاعات زیادی که دارند کمیسیون کمتری می‌پردازند، اما با همه‌ اینا توسط مواردی در محدودیت هستند، از جمله؛ چیزهایی که اجازه‌ خرید و فروش آنها را دارند، ریسکی که می‌توانند بپذیرند و نیز سرمایه‌ زیادی که دارند. سازمان‌های بزرگ معاملات بسیار بزرگی انجام می‌دهند و به این طریق به سرعت وارد بازار سهام و از آن خارج می‌شوند.

تریدرهای آگاه می‌توانند از شرایط موجود استفاده کنند تا به طور مداوم در بازار سود کسب کنند. در اینجا یک استراتژی روتین برای یک معامله نوسانی خوب وجود دارد که کمک می‌کند در فعالیت‌های تجاری خود موفق باشید.

۱- پیش بازار (Pre-market)

سوئینگ تریدرها به طور معمول روز خود را از ۶ صبح، درست قبل از شروع کار بازار آغاز می‌کنند. این زمان از جهت دریافت حس کلی در مورد وضعیت بازار در طول روز، یافتن تریدهای بالقوه، ایجاد فهرست تحت نظر (Watch list) و در نهایت بررسی موقعیت‌های موجود حائز اهمیت است.

۲- بررسی اجمالی بازار

اولین کار در روز، آگاهی از آخرین اخبار و تحولات بازارها است. سریع‌ترین راه برای انجام این کار از طریق کانال تلویزیونی CNBC یا وب سایت‌های معتبری مانند Market Watch است. یک تریدر به طور خاص باید سه چیز را تحت نظر داشته باشد:

  1. احساسات کلی بازار (صعودی/نزولی، گزارش‌های اقتصادی کلیدی، تورم، ارز، جلسات تجاری خارج از کشور و غیره)
  2. احساسات هر بخش از بازار (بخش‌های داغ بازار، بخش‌های در حال رشد و غیره)
  3. دارایی‌های فعلی (اخبار، درآمد، پرونده‌های SEC و غیره)

۳- یافتن تریدهای بالقوه

در مرحله‌ بعد تریدر معاملات بالقوه روزانه را جستجو می‌کند. به طور معمول، سوئینگ تریدرها با کاتالیزوری اساسی وارد یک موقعیت می‌شوند و با کمک تحلیل تکنیکال موقعیت را مدیریت می‌کنند و یا از آن خارج می‌شوند.

دو روش خوب برای یافتن کاتالیزورهای مهم وجود دارد:

کاتالیزهای مهم در سوئینگ تریدینگ

۱- فرصت‌ های ویژه

این موارد از طریق فایل‌های SEC و در مواردی با تیتر خبرها راحت‌تر پیدا می‌شوند. چنین فرصت‌هایی ممکن است شامل آفرهای عمومی اولیه (IPO)، ورشکستگی، خرید داخلی، خرید سهام شرکت‌ها، تصاحب، ادغام، تجدید ساختارها، تملیک و سایر موارد مشابه باشد. این نوع فرصت‌ها غالباً ریسک زیادی دارند، اما برای کسانی که با تحقیق و آگاهی از آن استفاده می‌کنند، سود زیادی در پی خواهند داشت.

همه چیز این گونه پیش می‌رود که تریدر برای جلوگیری از نشان دادن واکنش تند به شرایط موجود، زمانی که همه در حال فروش سهام هستند خرید می‌کند و زمانی که همه در حال خرید هستند، سهام خود را می‌فروشد و به این ترتیب نقش اخبار و حوادث در تصمیم‌گیری‌های او کمرنگ می‌شود.

۲- سناریوهای هر بخش

برای دریافتن اینکه کدام بخش موفق‌تر عمل می‌کند، بهترین راه تحلیل اخبار و نیز تحقیق از وب‌سایت‌های معتبر در حوزه‌ اطلاعات مالی است. تریدرهایی که به دنبال بازده و در نتیجه‌ آن ریسک بالاتر هستند، ممکن است، ترجیح دهند بخش‌های مبهم‌تری از بازار مانند زغال سنگ یا تیتانیوم را جستجو کنند. تجزیه و تحلیل این موارد غالباً دشوارتر است، اما بازدهی بسیار بیشتری دارد.

در این مواقع تریدرهای معاملات نوسانی به صحنه می‌آیند تا ترندها را به دست بگیرند و از فرصت‌های موجود بهره‌ لازم را ببرند تا زمانی که با توجه به نشانه‌های جدید تصمیم به تغییر جهت بگیرند.

برای معامله‌گران نوسان شکست نمودارها سومین روش ایجاد فرصت است. این فرصت‌ها شامل خرید و فروش‌های سنگین سهامی هستند که به سطح حمایت یا مقاومت کلیدی نزدیک هستند. این تریدرها به دنبال انواع مختلفی از الگوها هستند که برای پیش‌بینی شکست یا خرابی طراحی شده‌اند؛ مانند مثلث، کانال‌ها، موج‌های ولف، سطوح فیبوناچی، سطوح گان و سایر موارد.

ایجاد فهرست تحت نظر

مرحله بعد ایجاد فهرست تحت نظری از سهام روز است. سهام‌هایی که دارای کاتالیزور پایه‌ای هستند و می‌توانند معامله‌ای عالی به حساب بیایند. تریدرها صفحه‌ای واضح دارند که در آن فهرستی از فرصت‌های دسته‌بندی شده، قیمت‌ ورودی، قیمت‌ هدف و قیمت توقیف ضرر وجود دارد.

بررسی موقعیت موجود

سوئینگ تریدینگ

در ساعاتی پیش از شروع کار بازار، تریدر باید موقعیت‌های موجود و نیز اخبار را بررسی کند تا از اینکه هیچ اتفاق ناگهانی برای بازار سهام نیفتاده است، اطمینان حاصل کند. این کار را می‌توان به سادگی با وارد کردن نماد سهام در یک سرویس خبری مانند Google News انجام داد.

در مرحله بعد، تریدرها بررسی می‌کنند که آیا با جستجو در پایگاه داده EDGAR SEC، پرونده‌ای ثبت شده است یا خیر. در صورت وجود اطلاعات مادی، باید مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد تا تأثیر آن بر برنامه فعلی معاملات مشخص شود.

بسیاری از تریدرها به عنوان یک قاعده کلی، به این مسئله واقف‌اند که هرگز نباید وارد موقعیتی با ریسک بیشتر از حد پذیرش شد و تنها باید در صورت ادامه روند صعودی معاملات، سطح سود و یا توقف ضرر را تنظیم کرد.

بازار بعد از پایان زمان مقرر

در معاملات نوسانی به ندرت پیش می‌آید که خرید و فروشی بعد از ساعت معمول باز انجام گیرد، زیرا در آن زمان بازار ناپایدار است و تغییرات آن بیشتر از حالت طبیعی است. مهمترین مؤلفه در معاملات بعد از ساعت بازار ارزیابی عملکرد آن به صورت صحیح و دقیق است.

ثبت دقیق تمام معاملات و ایده‌ها برای اهداف مالیاتی و ارزیابی عملکرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که شامل بررسی کلیه فعالیت‌های تجاری و شناسایی مواردی است که نیاز به بهبود دارند.

خط پایین

اتخاذ روال معامله روزانه مانند این روش می‌تواند به شما در بهبود معاملات و در نهایت بازده بازار کمک کند. فقط به منابع خوب، برنامه‌ریزی و آمادگی مناسب نیاز دارد.

چند نکته مهم در رابطه با معاملات نوسانی که باید بدانید

سوئینگ تریدینگ در معاملات نوسانی

  • تمرکز تریدرهای نوسان بر سودهای حاصل از هفته‌ها یا ماه‌ها نیست. مدت زمان معاملات به طور متوسط ​​۵ تا ۱۰ روز است. به این ترتیب می‌توانید تعداد زیادی سود کوچک بدست آورید که به بازدهی طولانی مدت می‌رسد. اگر از سود ۲۰ درصدی یک ماه یا بیشتر راضی هستید، ۵ یا ۱۰ درصد از سود هر یک یا دو هفته می‌تواند سود قابل توجهی برای شما به ارمغان بیاورد
  • به هر حال باید فاکتورهای ضرر را هم در نظر داشته باشید. سود ناچیز تنها در صورت کم نگه داشتن ضرر و زیان می‌تواند باعث رشد در معاملات نمونه‌ای شود. به جای توقف ضرر ۷ تا ۸ درصد، ضرر را سریع‌تر و حداکثر تا حدود ۲ تا ۳ درصد بپذیرید نه بیشتر. این کار شما را در یک نسبت سود به ضرر ۳ به ۱ نگه می‌دارد که نوعی قانون مدیریت سبد سهام برای موفقیت است.

شما با در نظر داشتن این مسئله در واقع به جزئی مهم در کل سیستم اشراف پیدا می‌کنید، زیرا یک ضرر بزرگ می‌تواند به سرعت مجموع سودهای کوچکتر بدست آمده را از بین ببرد.

  • معاملات نوسانی این قابلیت را دارند که سود بیشتری را در خرید و فروش‌ و معاملات فردی به همراه داشته باشند. یک سهام ممکن است مقاومت لازم در برابر تغییرات ناگهانی را داشته باشد که بتوان آن را برای کسب سود بیشتر نگهداری کرد و یا شاید هم در صورت دادن فرصت بیشتر سود جرئی با آن بدست آورد.
  • معاملات نوسانی و معاملات روزانه ممکن است از عملی مشابه به نظر برسند، اما تفاوتی عمده میان این دو نوع از معامله وجود دارد و آن هم چیزی نیست به جز زمان.

اول اینکه بازه‌های زمانی برای انجام یک معامله متفاوت است. تریدرها هر روز در عرض چند دقیقه و یا چند ساعت به خرید و فروش و انجام معامله می‌پردازند و سپس از آن دست می‌کشند. معاملات نوسانی معمولاً طی چند روز یا هفته انجام می‌شود، اما این مسئله برای معاملات روزانه صدق نمی‌کند.

مشکل این است که پیش‌بینی هیچ کس همیشه درست نیست. عدم داشتن تمرکز، نظم و انضباط، یا صرفاً یک بدشانسی می‌تواند منجر به معامله‌ای شود که کاملاً بر خلاف خواسته‌ شما باشد و برایتان ضرر به همراه داشته باشد.

یک معامله بد یا رشته‌ای از معاملات بد، می‌تواند حساب شما را نابود کند که در این شرایط احتمال بهبودی و اصلاح وضع موجود امری غیرممکن به نظر می‌‌رسد، این امر برای معامله‌گران نوسان نیز صادق است و این رشته از معاملات بد و ضررهای پی در پی آن برای این دسته از تریدرها پیامدهای منفی زیادی را به دنبال دارد.

سخن آخر

برای جلوگیری از به وجود آمدن ریسک‌های بزرگ، می‌توان موقعیت‌ها را به صورت دوره‌ای بررسی کرد یا هشدارهایی وضع کرد که به جای کنترل مداوم شرایط وظیفه‌ مراقبت را بر عهده بگیرند و در صورت لزوم شما را از وضعیت مطلع کنند.

این کار به معامله‌گرهای نوسان این اجازه را می‌دهد تا در سرمایه‌گذاری‌های خود تنوع ایجاد کنند.

ورود به بازار سرمایه آسان است، اما انجام معاملات درست و اصولی بیشتر یک هنر است تا علم و این امر به فعالیت‌های معاملاتی در طول روز بستگی دارد. در نهایت، مدیریت و خروج از معاملات در زمان دقیق همیشه یک علم است که بدون داشتن آن انجام این فعالیت‌ها خالی از مشکل نخواهد بود.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.