کد خبر : 134967
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 دی 1400 - 14:31

سقف تاریخیِ نیِر پروتکل و نوسان اتم و فانتوم در حوالی ATH؛ پنج ارز دیجیتالی که معامله‌گران باید این هفته زیر نظر داشته باشند

سقف تاریخیِ نیِر پروتکل و نوسان اتم و فانتوم در حوالی ATH؛ پنج ارز دیجیتالی که معامله‌گران باید این هفته زیر نظر داشته باشند

سقف تاریخیِ نیِر پروتکل و نوسان اتم و فانتوم در حوالی ATH؛ پنج ارز دیجیتالی که معامله‌گران باید این هفته زیر نظر داشته باشندطی روزهای گذشته تمامی نگاه‌ها در بازارهای معاملاتی و سرمایه‌گذاری از جمله بازار ارزهای دیجیتال به اعلام نرخ تورم در آمریکا بوده است. پس از انتشار خبر تعیین نرخ تورم ۷ درصدی، روند نزولی قیمت بیت کوین متوقف شد و به این خبر واکنش مثبت نشان داد.
درحالی‌که تعداد ناچیزی از معامله‌گران معتقد به شکل‌گیری فشار فروش در بازار هستند، چارلز ادواردز (Charles Edwards)، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری کاپریول (Capriole) بر این باور است که بدترین سقوط قیمتی بیت کوین در دو بازه زمانی دسامبر سال ۲۰۱۸ (آذر ۹۷) و مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) اتفاق افتاده است؛ زمانی‌که قیمت بیت کوین در آن مقطع، پایین‌تر از هزینه ماینرها بر درآمدشان بوده است. اکنون هزینه تولید بیت کوین ۳۴,۰۰۰ دلار است؛ یعنی ۲۰ درصد کمتر از قیمت فعلی، که این مسئله حاشیه امنیت مناسبی را برای بازار ارزهای دیجیتال فراهم کرده است.
از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران نهادی همچنان به این حوزه خوش‌بین هستند و نسبت به چشم‌انداز بلندمدت بازار ارزهای د..

سقف تاریخیِ نیِر پروتکل و نوسان اتم و فانتوم در حوالی ATH؛ پنج ارز دیجیتالی که معامله‌گران باید این هفته زیر نظر داشته باشند

طی روزهای گذشته تمامی نگاه‌ها در بازارهای معاملاتی و سرمایه‌گذاری از جمله بازار ارزهای دیجیتال به اعلام نرخ تورم در آمریکا بوده است. پس از انتشار خبر تعیین نرخ تورم ۷ درصدی، روند نزولی قیمت بیت کوین متوقف شد و به این خبر واکنش مثبت نشان داد.

درحالی‌که تعداد ناچیزی از معامله‌گران معتقد به شکل‌گیری فشار فروش در بازار هستند، چارلز ادواردز (Charles Edwards)، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری کاپریول (Capriole) بر این باور است که بدترین سقوط قیمتی بیت کوین در دو بازه زمانی دسامبر سال ۲۰۱۸ (آذر ۹۷) و مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) اتفاق افتاده است؛ زمانی‌که قیمت بیت کوین در آن مقطع، پایین‌تر از هزینه ماینرها بر درآمدشان بوده است. اکنون هزینه تولید بیت کوین ۳۴,۰۰۰ دلار است؛ یعنی ۲۰ درصد کمتر از قیمت فعلی، که این مسئله حاشیه امنیت مناسبی را برای بازار ارزهای دیجیتال فراهم کرده است.

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران نهادی همچنان به این حوزه خوش‌بین هستند و نسبت به چشم‌انداز بلندمدت بازار ارزهای دیجیتال دید مثبتی دارند. طبق داده‌های منتشر شده، شرکت سرمایه‌گذاری آرک اینوِست (Ark Invest) اقدام به خرید ۶.۹۳ میلیون سهم از دارایی‌های پلتفرم سیرکِل (Circle) که به‌عنوان اپراتور اصلی استیبل کوین USDC فعالیت می‌کند، کرده است.

نقشه بازار ارزهای دیجیتال در arz.watch

یکی دیگر از نشانه‌های روند روبه‌رشد بازار ارزهای دیجیتال افزایش محبوبیت و کاربردی‌ترشدن حوزه توکن‌های غیرمثلی (NFT) است. با توجه به اطلاعاتی که دی‌اَپ‌رِیدار (DappRadar) منتشر کرده است، حجم معاملات انجام‌شده در ده روز اول سال ۲۰۲۲ میلادی در بازار توکن‌های غیرمثلی، ۱۱.۹۰ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با حجم این معاملات در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱ میلیارد دلار بیشتر بوده است.

در این مقاله، واکنش بیت کوین و ۴ آلت‌کوین دیگر را نسبت به جو مثبت به‌وجودآمده در روزهای اخیر بررسی خواهیم کرد تا ببینیم آیا این روند صعودی ادامه‌دار خواهد بود یا خیر.

بیت کوین (BTC)

در چند روز اخیر شاهد تلاش گاوها برای بالابردن قیمت بیت کوین به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA-20، خط آبی در تصویر) در سطح ۴۴,۴۱۵ دلار هستیم. با توجه به اقدام به خرید آنها در کف‌های قیمتی، تسلط بر بازار معاملاتی بیت کوین هرچند ناچیز، همچنان در اختیار خریداران است که نشانه‌ای مثبت برای ادامه روند صعودی در کوتاه‌مدت خواهد بود.

نمودار چهارساعته قیمت بیت کوین (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

حال اگر گاوها موفق به حفظ و تثبیت قیمت بیت کوین در بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA-20، خط آبی در تصویر) شوند، می‌توانیم شاهد تغییر روند نزولی به صعودی باشیم. در این سناریو بیت کوین رالی خود را به‌سمت میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (SMA-50، خط قرمز در تصویر) در محدوده ۴۷,۹۸۷ دلار آغاز خواهد کرد، جایی‌که خرس‌ها آماده هستند تا به‌سختی از عبور گاوها از این سطح قیمتی جلوگیری کنند. در صورت شکست و بسته‌شدن قیمت بالای این سطح مقاومتی، رالی صعودی قیمت بیت کوین در مسیر محدوده ۵۲,۰۸۸ دلار قرار خواهد گرفت.

برخلاف سناریوی فوق، ناتوانی قیمت بیت کوین به بالارفتن از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، نشان‌دهنده پابرجایی جو منفی در بازار معاملاتی بیت کوین و فروش معامله‌گران در رالی‌های صعودی است. ناتوانی گاوها این قدرت را به خرس‌ها خواهد داد تا قیمت بیت کوین را به سطوح پایین‌تر در محدوده ۳۹,۶۰۰ دلار هدایت کرده و روند نزولی را ادامه دهند.

نمودار قیمت بیت کوین (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

میانگین‌های متحرک نمایی ۲۰ روزه و ساده ۵۰ روزه در حالت افقی قرار گرفته و شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز درست بالاتر از نقطه میانی نمودار ۴ ساعته قیمت است. این دو عامل نشان‌دهنده نوسان قیمت در محدوده ۳۹,۶۰۰ دلار و ۴۵,۴۵۶ دلار در بازه کوتاه‌مدت خواهد بود.

شکست و بسته‌شدن قیمت بالای سطح ۴۵,۴۵۶ دلار نشان از برتری گاوها و شروع رالی صعودی قیمت به‌سمت محدوده ۵۲,۰۸۸ دلار خواهد بود. از طرف دیگر شکست و بسته‌شدن قیمت زیر سطح ۳۹,۶۰۰ دلار بیانگر ادامه روندی نزولی است.

نیِر پروتکل (NEAR)

قیمت توکن نیِر (NEAR) روند قدرتمند صعودی را در پیش گرفته است و اوج تاریخی قیمت خود را که در تاریخ ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) در ۱۷.۹۵ دلار به ثبت رسیده بود، شکسته است. این امر حاکی از ادامه روند صعودی برای این توکن است. گرچه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) خرس‌ها باعث برگشت قیمت از سطح ۱۷.۹۵ دلار شدند، گاوها با خرید در کف قیمتی دوباره این سطح را در تاریخ ۱۳ ژانویه (۱۳ دی) بازپس گرفتند.

نمودار قیمت توکن نیِر (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

هر دو میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA-20، خط آبی درتصویر) و متحرک ساده ۵۰ روزه (SMA-50، خط قرمز در تصویر)، شیب صعودی به خود گرفتند. شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز در محدوده مثبت خرید قرار دارد که نشان‌دهنده مسیری هموار برای ادامه روند صعودی است. اگر گاوها همچنان به حمایت خود از جفت ارز نیر/ تتر (NEAR/USDT) ادامه دهند، مقصد بعدی قیمتی برای این توکن، در محدوده ۲۵.۴۴ دلار خواهد بود.

در طرف دیگر بازار، با قدرت‌گرفتن خرس‌ها و در صورت پایین‌کشیدن قیمت توکن نیر به زیر سطح ۱۷.۹۵ دلار، این جفت ارز به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۱۶.۴۲ دلار سقوط خواهد کرد. در صورت جهش قیمت نیر از این سطح شاهد ادامه روند صعودی خواهیم بود. در غیر این صورت با شکستن و بسته‌شدن قیمت زیر این سطح، محدوده قابل‌مشاهده بعدی برای این توکن ۱۳ دلار خواهد بود.

نمودار قیمت توکن نیِر (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

نمودار ۴ ساعته قیمتی توکن نیر نشان‌دهنده وجود حمایت در محدوده میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA-20، خط آبی در تصویر) است. شیب صعودی میانگین‌های متحرک نمایی ۲۰ روزه و متحرک ساده ۵۰ روزه و همچنین شاخص قدرت نسبی، بیانگر برتری گاوها در کوتاه‌مدت و تمایل قیمت به ادامه مسیر صعودی است.

اگر خریداران موفق به سوق‌دادن قیمت به بالای سطح ۲۰.۵۹ دلار شوند؛ این روند تا محدوده‌های بالای ۲۲ دلار و ۲۵ دلار نیز ادامه خواهد داشت.

برخلاف این نظریه، اگر قیمت توکن نیر از محدوده میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه ریزش داشته باشد، متوجه تمایل معامله‌گران به ذخیره سود در کوتاه‌مدت خواهیم شد که در این صورت قیمت این توکن به محدوده میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه کشیده می‌شود. شکست و بسته‌شدن قیمت زیر این سطح حمایتی، بیانگر حرکت قیمت به‌سمت محدوده‌های حمایتی در سطوح پایین‌تر است.

اتم (ATOM)

قیمت توکن اتمِ پروژه کازماس، در حال تشکیل یک الگوی سروشانه معکوس است که با شکسته و بسته‌شدن قیمت در بالای مقاومت پیش‌ِروی خود در سطح ۴۴.۸۰ دلار، این فرایند کامل می‌شود.

نمودار قیمت توکن اتم (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

افزایش میانگین‌های متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA-20، خط آبی در تصویر) و متحرک ساده ۵۰ روزه (SMA-50، خط قرمز در تصویر) و همچنین قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی (RSI) در منطقه اشباع خرید، نشان می‌دهد که در این مسیر کمترین مقاومت برای قیمت در روند صعودی قرار دارد. حال آنکه، بسته‌شدن قیمت بالای محدوده ۴۴.۸۰ دلار می‌تواند مسیر را برای بالابردن سطح روانی معامله‌گران به‌سمت سطوح ۵۰ دلار و سپس هدف الگوی شکل‌گرفته در ۶۹.۴۲ دلار هموار کند.

از طرف دیگر، اگر قیمت از مقاومت پیش روی خود کاهش یابد، جفت ارز اتم/ تتر (ATOM/USDT) می‌تواند تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۳۶ دلار کاهش داشته باشد که سطحی کلیدی برای دفاع از طرف گاوهاست. حال اگر قیمت از این سطح بازگردد، گاوها دوباره تلاش خواهند کرد تا این جفت ارز را به بالای مقاومت پیش رو هدایت کنند و روند صعودی را از سر بگیرند.

توقف این روند و بسته‌شدن قیمت زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، اولین علامتی است که نشان می‌دهد حرکت صعودی قیمت دچار تزلزل شده است که در این صورت این جفت ارز می‌تواند تا محدوده ۳۲.۹۰ دلار کاهش داشته باشد.

نمودار قیمت توکن اتم (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

نمودار ۴ ساعته نشان می‌دهد که قیمت توکن اتم از الگوی مثلث متقارن خارج شده است و این موضوع نشان‌دهنده برتری گاوها و تسلط آنها در کوتا‌مدت بر بازار معاملاتی این توکن است. حال آنکه خرس‌ها ممکن است سعی کنند از مقاومت بالای سر ۴۴.۸۰ دلار دفاع کنند، اما اگر در این راه شکست بخورند، این جفت ارز می‌تواند به هدف الگوی تشکیل‌شده در سطح قیمتی ۵۱.۱۹ دلار برسد.

از طرف دیگر، اگر خرس‌ها با موفقیت از مقاومت ۴۴.۸۰ دلار دفاع کنند، این جفت ارز می‌تواند تا محدوده میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (20-EMA، خط آبی در تصویر) سقوط کند. اگر قیمت از این سطح حمایتی جهش داشته باشد، آنگاه گاوها دوباره تلاش خواهند کرد تا مقاومت پیش رو را از سر راه بردارند. این چشم‌انداز مثبت تنها در صورت شکست و بسته‌شدن قیمت زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه منتفی خواهد بود.

فانتوم (FTM)

قیمت فانتوم (FTM) در یک روند صعودی قوی قرار دارد. طی چند روز گذشته روند حرکتی قیمت فانتوم تشکیل الگوی سروشانه معکوس داده است که با موفقیت در شکست و بسته‌شدن قیمت در بالای این الگو شاهد رسیدن به سطح ۳.۱۷ دلار خواهیم بود.

نمودار قیمت توکن فانتوم (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

خرس‌ها ممکن است تلاش کنند تا رالی صعودی قیمت را در محدوده ۳.۴۸ دلار متوقف کنند، اما اگر گاوها بتوانند قیمت را به بالاتر از این سطح برسانند، مرحله بعدی روند صعودی می‌تواند آغاز شود. این روند می‌تواند در ابتدا به سطح ۴ دلار برسد و در ادامه مسیر خود به‌سمت هدف الگوی شکل‌گرفته‌ در محدوده ۵.۱۱ دلار حرکت کند.

برخلاف این فرضیه، اگر قیمت فانتوم از مقاومت پیش روی خود برگردد، خرس‌ها تلاش خواهند کرد تا جفت ارز فانتوم/ تتر (FTM/USDT) را به سطح میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۲.۶۲ دلار بکشانند. عبور قیمت فانتوم از این سطح، نشانه غلبه احساسات مثبت معامله‌گران در بازار معاملاتی فانتوم بوده و اینکه آنها در حال خرید در سطوح پایین قیمتی هستند.

با این حال، شکست و بسته‌شدن قیمت زیر این سطح حمایتی، بیانگر شروع یک اصلاح عمیق‌تر در محدوده میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در سطح ۲.۰۷ دلار خواهد بود.

نمودار قیمت توکن فانتوم (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

خرس‌ها درصدد بودند قیمت را در سطح ۳.۱۷ دلار متوقف کنند، اما گاوها نقشه آنها را برهم زده و در کف‌های به‌وجودآمده در محدوده میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، اقدام به خرید کردند. این مسئله باعث ایجاد روند صعودی و حرکت قیمت به‌سمت سطوح بالاتر شد. در صورت تداوم این روند شاهد صعود بیشتر قیمت در سطوح بالاتر نیز خواهیم بود.

از آن سو، اگر خرس‌ها قیمت را به زیر سطح ۳.۱۷ دلار برسانند، این جفت ارز می‌تواند تا محدوده میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه سقوط کند. این سطح به این دلیل که شکست و بسته‌شدن قیمت در زیر آن ممکن است یک تله گاوی باشد، دارای اهمیت است. در ادامه مسیر نزولی این جفت ارز می‌تواند به‌سمت اهداف ۲.۸۰ دلار و پس از آن به محدوده میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه کاهش یابد.

اف‌تی‌ایکس توکن (FTT)

قیمت توکن FTT طی چند هفته گذشته در فاز اصلاحی قوی قرار داشته است. در تاریخ ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) سرانجام گاوها توانستند قیمت این توکن را به بالای خط روند نزولی برسانند که نشانگر تغییر احتمالی روند خواهد بود.

نمودار قیمت توکن اف‌تی‌ایکس (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

هر دو میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA-20، خط آبی در تصویر) و متحرک ساده ۵۰ روزه (SMA-50، خط قرمز در تصویر) در آستانه یک تقاطع صعودی قرار دارند و شاخص قدرت نسبی (RSI) پس از ایجاد واگرایی مثبت به بالای ۶۴ رسیده است. این عوامل نشان می‌دهد که گاوها در حال تلاش برای بازگشت به بازار هستند. اگر قیمت بالاتر از خط روند نزولی حفظ و تثبیت شود، جفت ارز اف‌تی‌ایکس/ تتر (FTT/USDT) می‌تواند تا محدوده ۵۳.۵۰ دلار افزایش یابد.

برخلاف این فرضیه، اگر قیمت از سطح فعلی پایین آمده و به زیر میانگین‌های متحرک ساده ۵۰ روزه و متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، نشان‌دهنده این مسئله است که شکست قیمتی ایجادشده یک تله گاوی بوده است. این موضوع می‌تواند قیمت را به محدوده ۳۳.۷۶ دلار کاهش دهد. شکست و بسته‌شدن قیمت زیر این سطح حمایتی می‌تواند گشایش‌گر مسیر برای کاهش احتمالی قیمت تا سطح ۲۴ دلار باشد.

نمودار قیمت توکن اف‌تی‌ایکس (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

با توجه به نمودار ۴ ساعته، شکل‌گیری یک الگوی کنج نزولی را مشاهده خواهیم کرد. خریداران توانستند با حمایت خود، قیمت را بالاتر از این الگو برده و همچنین باعث ازبین‌رفتن مقاومت افقی قیمت در محدوده ۴۵.۰۷ دلار شوند.

در حال حاضر هر دو میانگین متحرک ساده و نمایی شیب صعودی دارند و شاخص قدرت نسبی نیز در منطقه بیشینه‌ٔ خرید قرار دارد که نشان می‌دهد گاوها دست بالا را در اختیار دارند. حال اگر گاوها بتوانند قیمت را در بالای محدوده ۴۵.۰۷ دلار حفظ کنند، این جفت ارز می‌تواند حرکت خود را به‌سمت مقاومت روانی ۵۰ دلار آغاز کند. اگر قیمت کاهش یابد و دوباره وارد الگوی کنج شود، این دیدگاه مثبت باطل می‌شود که نشان‌دهنده کاهش تقاضا در سطوح بالاتر است.

سقف تاریخیِ نیِر پروتکل و نوسان اتم و فانتوم در حوالی ATH؛ پنج ارز دیجیتالی که معامله‌گران باید این هفته زیر نظر داشته باشند

در این باره بیشتر بخوانید

  • درخشش لونا و بازگشت تزوس؛ ۵ ارز دیجیتال برتر هفته از نگاه تحلیل‌گران
  • تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت ارزهای دیجیتال؛ احتمال ادامه روند صعودی بیت کوین، سولانا و اولنچ
  • تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت ارزهای دیجیتال؛ مقاومت سرنوشت‌ساز بیت کوین و ترس در بازار شیبا اینو
  • سقوط مجدد بازار یا بازیابی قیمت‌ها؟ پنج ارز دیجیتالی که معامله‌گران باید این هفته زیر نظر داشته باشند
  • تحلیل تکنیکال هفتگی قیمت ارزهای دیجیتال؛ کشمکش در بازار بیت کوین و روند امیدوارکننده لونا

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.