کد خبر : 106625
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مهر 1400 - 11:19

سرمایه گذاری etf چیست؟

سرمایه گذاری etf چیست؟

فعالیت در هر زمینه‌ای به ویژه در سرمایه گذاری ما را با اصطلاحاتی رو به رو می‌کند که در نگاه اول به نظر سخت و غیر قابل فهم می‌آیند، اما با کمی مطالعه می‌توان معنی و کاربرد هر کدام را به درستی درک کرد. این موضوع در مورد صندوق‌های سرمایه گذاری که افراد کمتر با

فعالیت در هر زمینه‌ای به ویژه در سرمایه گذاری ما را با اصطلاحاتی رو به رو می‌کند که در نگاه اول به نظر سخت و غیر قابل فهم می‌آیند، اما با کمی مطالعه می‌توان معنی و کاربرد هر کدام را به درستی درک کرد. این موضوع در مورد صندوق‌های سرمایه گذاری که افراد کمتر با آنها آشنایی دارند بیشتر به چشم می‌خورد. یکی از این اصطلاحات که در مواجهه اول برای بسیاری از ما ناملموس به نظر می‌رسد، سرمایه گذاری etf است. اصطلاح etf مخفف عبارت انگلیسی (Exchange Traded Fund) است که در فارسی به آن قابل معامله می‌گوییم. صندوق های سرمایه گذاری etf یا همان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، صندوق‌هایی هستند که می‌توانیم در طول ساعت کاری بازار سهام به خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری‌شان مشغول باشیم. در ادامه بیشتر با این نوع سرمایه گذاری آشنا می‌شویم.

برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری کیان دیجیتال روی اینجا کلیک کنید.

 

صندوق های etf یا صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله

یکی از گام‌های موثر و موفق در عرصه سرمایه گذاری که باعث شد استقبال از صندوق‌های سرمایه گذاری بیشتر شود و سرمایه گذاران نقشی پویاتر در آنها ایفا کنند، قابل معامله شدن آن‌ها بود. تعدادی از صندوق‌های سرمایه گذاری مانند صندوق درآمد ثابت و صندوق طلا از دسته صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله هستند. اگر افراد علاقمند به سرمایه گذاری etf می‌خواهند فعالیت خود را در این زمینه شروع کنند باید از صندوق‌هایی استفاده کنند که قابلیت این نوع سرمایه گذاری ( https://kiandigital.com/investment ) را داشته باشند. اما تفاوت صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله و غیر قابل معامله در چیست؟

تفاوت سرمایه گذاری etf و غیر قابل معامله

صندوق های سرمایه گذاری etf یا همان قابل معامله با صندوق های غیر قابل معامله تفاوتی دارند که بد نیست آن را بدانیم. به عنوان یک سرمایه گذار اگر در صندوق‌های سرمایه گذاری etf اقدام به سرمایه گذاری کنیم می‎‌توانیم در ساعت کاری بازار سهام به صدور و ابطال و یا به زبان ساده‌تر، خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری بپردازیم. از طرف دیگر، در صندوق های سرمایه گذاری غیر قابل معامله هم امکان خرید واحد را داریم و هم فروش اما با کمی تفاوت از صندوق های سرمایه گذاری etf یا قابل معامله. برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذای غیر قابل معامله باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر اقدام به خرید یا فروش واحد سرمایه گذاری کنیم، رقمی که برای فروش واحد سرمایه گذاری در نظر گرفته می‌شود، مربوط به قیمت NAV یا همان ارزش خالص دارایی دو روز آینده می‌شود. این دو روز جلو بودن به این دلیل است که واحد سرمایه گذاری که شما در صندوق‌های سرمایه گذاری غیر قابل معامله برای فروش می‌گذارید در دو روز آینده کاری به فروش می‌رسند. البته یک نکته دیگر را باید به خاطر داشته باشیم؛ این دور روز اختلاف زمانی تنها موقعی در مورد فروش واحدهای سرمایه گذاری انجام می‌‎شود که ما درخواست فروشمان را در ساعت کاری بازار سهام انجام داده باشیم. در غیر این‌صورت اگر در زمانی غیر از ساعت کاری بازار سهام اقدام به درخواست فروش کرده باشیم باید سه روز کاری برای خرید یا فروش واحد سرمایه گذاری خود صبر کنیم. همین موضوع باعث می‌شود صندوق‌های قابل معامله لحظه‌ای باشند و معاملات آنها آنی صورت گیرد. اما در صندوق‌های غیرقابل معامله کمی باید دوراندیش‌تر بود و روند دو تا سه روز آینده را در نظر داشت. علاوه بر این، صندوق‌های غیرقابل معامله برای افرادی که بلندمدت نگر هستند نیز گزینه مناسبی هستند.

etf

مزایای صندوق های قابل معامله

حال که به خوبی با صندوق های سرمایه گذاری etf آشنا شدیم باید از مزایای بیش‌تر آن‌ها آگاه شویم. اول از همه باید به این نکته اشاره کرد که صندوق های etf در بستر اینترنت و سرمایه گذاری آنلاین قابل استفاده هستند و کسانی که می‌خواهند روزانه و بدون از دست دادن وقت اقدام به خرید و فروش واحدهای سرمایه گذاری کنند می‌توانند به راحتی از این نوع صندوق‌ها استفاده کنند. از طرف دیگر، صندوق های قابل معامله به صورت آنلاین و هر 2 دقیقه یکبار به صورت شفاف اقدام به اعلام NAV خود می‌کنند و سرمایه گذاران می‌توانند به راحتی از چند و چون قیمت‌ها باخبر شوند. یکی دیگر از مزایای این صندوق‌ها این است که معاف از مالیات هستند؛ البته معاف از مالیات به این معنا نیست که این صندوق‌ها فاقد کارمزد هستند. این صندوق‌ها معمولا کارمزد کمی دارند.

صندوق های سرمایه گذاری etf مناسب چه کسانی هستند؟

از آن جایی که صندوق‎‌های سرمایه گذاری etf برای خرید و فروش‌های آنی مناسب هستند پس می‌توان گفت که این نوع صندوق‌ها برای سرمایه گذاری کسانی مناسب است که سواد و آگاهی آنها برای سرمایه گذاری مناسب است. البته صندوق‌های درآمد ثابت که etf هستند به دلیل ماهیت این نوع صندوق‌ها برای همه مناسب هستند. یک نکته دیگر‌ که در مورد این نوع صندوق‌ها باید در نظر داشت این است که باید دست کم 3 تا 6 ماه برای مشاهده بازدهی آن‌ها زمان در نظر بگیریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.