کد خبر : 46182
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 مهر 1399 - 9:59

سامانه جدید صدور کدهای سبدگردانی راه‌اندازی شد

سامانه جدید صدور کدهای سبدگردانی راه‌اندازی شد

سامانه جدید صدور کدهای سبدگردانی راه‌اندازی شدبه گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، علیرضا ماهیار با بیان اینکه سامانه جدید که با چند شرکت سبدگردان به صورت آزمایشی و پایلوت شروع به کار کرده، زمان صدور کدهای سبدگردانی را به کمتر از سه روز کاهش خواهد داد، افزود: شرکت سپرده‌گذاری، درگاه‌های اختصاصی و تخصصی برای ذی نفعان مختلف در نظر گرفته است؛ از جمله درگاه اختصاصی کارگزاران با عنوان ” کارا” و درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه که بخش سهامداران آن “دارا”، بخش ناشران و نهادهای مالی آن “دانا” و بخش نهادهای نظارتی آن ” ناظر” نام دارد. به تازگی هم درگاه ویژه‌ای برای مجموعه شرکت‌های سبدگردان، طراحی و راه‌‍اندازی شد.
مشاور فناوری و نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی (سمات) توضیح داد: این سامانه بر اساس تعامل فشرده با مجموعه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیریت فناوری اطلاعات و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری شکل گرفته است.
ماهیار با بیان اینکه پیاده‌سازی و آزمایش سامانه در دو ماه انجام شد، اضافه کرد: هر دو هفته یک بار جلسات تحلیل و طراحی و متعاقب آن پیاده‌سازی ..

سامانه جدید صدور کدهای سبدگردانی راه‌اندازی شد

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، علیرضا ماهیار با بیان اینکه سامانه جدید که با چند شرکت سبدگردان به صورت آزمایشی و پایلوت شروع به کار کرده، زمان صدور کدهای سبدگردانی را به کمتر از سه روز کاهش خواهد داد، افزود: شرکت سپرده‌گذاری، درگاه‌های اختصاصی و تخصصی برای ذی نفعان مختلف در نظر گرفته است؛ از جمله درگاه اختصاصی کارگزاران با عنوان " کارا" و درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه که بخش سهامداران آن "دارا"، بخش ناشران و نهادهای مالی آن "دانا" و بخش نهادهای نظارتی آن " ناظر" نام دارد. به تازگی هم درگاه ویژه‌ای برای مجموعه شرکت‌های سبدگردان، طراحی و راه‌‍اندازی شد.

مشاور فناوری و نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی (سمات) توضیح داد: این سامانه بر اساس تعامل فشرده با مجموعه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیریت فناوری اطلاعات و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری شکل گرفته است.

ماهیار با بیان اینکه پیاده‌سازی و آزمایش سامانه در دو ماه انجام شد، اضافه کرد: هر دو هفته یک بار جلسات تحلیل و طراحی و متعاقب آن پیاده‌سازی این نیازمندی در داخل مجموعه درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه انجام شد.

وی با اشاره به نقش مهم مجموعه شرکت‌های سبدگردان در مدیریت سبد دارایی سهامداران بازار سرمایه گفت: نکته خیلی مهم آن است که شرکت‌های سبدگردان باید سجامی باشند تا بعد از سجامی شدن، بدون هیچ‌گونه حضور و مراجعه ای در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه وارد شوند و بعد از آن در قسمت مدیریت عملیات، عملیات مربوط به ارتباطات خود با مجموعه سپرده‌گذاری را انجام دهند.

ماهیار گفت: شرکت‌های سبدگردان می‌توانند برای فرآیندهایی مانند ایجاد قرارداد، متمم، تمدید و فسخ قرارداد، هم به شیوه مکانیزه درخواست قرارداد جدید ایجاد کنند و هم قرارداد قبلی را ببینند و هنگام، نیاز ویرایش کنند.

مشاور فناوری و نوآوری شرکت سمات افزود: نکته حایز اهمیت اینکه در مدل قبلی وقتی یک قرارداد سبدگردانی ایجاد می‌کردند، به شیوه اتوماسیون و دسته‌ای به شرکت سپرده‌گذاری می‌آمد تا در نوبت قرار گیرد و همکاران سپرده‌گذاری استعلام‌گیری می‌کردند. در این استعلام‌گیری خیلی از درخواست‌ها خارج می شد و عملا فرایند رفت و برگشت تا ایجاد، بسیار طولانی و زمان‌بر شده بود.

وی افزود: افزایش اقبال عمومی به بازار سرمایه، پیاده‌سازی این سامانه جدید می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد و زمانی که یک مجموعه سبدگردان قرارداد PRX را ایجاد می‌کند، کنترل اینکه سهامدار انتخابی، سجامی هست یا خیر، در همان مرحله اول انجام می‌شود.

ماهیار اضافه کرد: قسمت دوم بحث، کنترل دارایی است و اینکه آیا تمام یا تنها بخشی از آن اختصاص داده شده و سپس قسمت سوم اینکه دارایی که سهامدار برای کد PRX مدنظر داشته، فریز نباشد.

وی گفت: وقتی چک لیست‌ها توسط سبدگردان انجام شود، از رفت و برگشت غیرضروری بین سبدگردان و سپرده‌گذاری جلوگیری و زمان بسیار قابل توجهی ذخیره می‌شود؛ ضمن اینکه این خدمات، کاملا به شیوه مکانیزه و الکترونیکی شکل می‌گیرد.

ماهیار توضیح داد: نکته بعدی این است که شرکت سپرده‌گذاری هم بر اساس زمان‌بندی که با شرکت‌های سبدگردان دارد، فایل‌های تجمیعی این سبدها را به شکل یکجا در داخل سامانه پس از معاملات در روز اعمال می‌کند و بعد به شیوه خودکار از فردای آن روز می‌توانند نسبت به کنترل دارایی بر اساس شرایط ایجاد شده، اقدام کنند.

به گفته این کارشناس، بخش قابل توجهی از این نیازمندی مشخصه آن را دارد که ارتباط بتواند به شکل یکپارچه و در قالب یک سیستم تعامل محور شکل بگیرد که الان این اتفاق رخ داده است.

وی تاکید کرد: اطلاعات سهامداران بوسیله درگاه سجام جمع‌آوری و راستی آزمایی شده، بنابراین می‌توان سهامداران سجامی را بدون هیچ گونه مشکلی از این خدمت جدید بهره مند کرد و شرکت‌های سبدگردان هم این خدمت را به شیوه مکانیزه ارایه خواهند داد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.