کد خبر : 209399
تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 - 17:32
دیدگاه‌ها برای راهنمای مراقبت از گیاه کاکتوس بسته هستند

راهنمای مراقبت از گیاه کاکتوس

راهنمای مراقبت از گیاه کاکتوس

این گیاه معروف به مقاومت زیاد در برابر گرمای هوا و بی‌آبی است. به همین دلیل در صحرا و آب و هوای خشک زندگی می‌کند. نیازهای مراقبتی اندک این گیاه را به یکی از انواع گیاه جالب برای علاقه‌مندان به گل و گیاه تبدیل کرده است. در این مطلب قصد داریم تمام نکات عمومی نگهداری

این گیاه معروف به مقاومت زیاد در برابر گرمای هوا و بی‌آبی است. به همین دلیل در صحرا و آب و هوای خشک زندگی می‌کند. نیازهای مراقبتی اندک این گیاه را به یکی از انواع گیاه جالب برای علاقه‌مندان به گل و گیاه تبدیل کرده است. در این مطلب قصد داریم تمام نکات عمومی نگهداری کاکتوس را برای شما شرح دهیم. همچنین با چند نوع از این گیاه که در خانه می‌توان به نگهداری از آنها پرداخت اشاره کنیم.

کاکتوس‌ها می‌توانند به هر شرایطی در خانه شما عادت کنند. این گیاهان دارای گونه‌های متعدد در طبیعت هستند که در اندازه‌ها، ابعاد و اشکال مختلف یافت می‌شوند. همانطور که گفته شد تنوع این گیاه زیاد است و امروزه بیش از 2000 گونه از آن شناخته شده اند. بسیاری از این گیاهان دارای شرایط نگهداری یکسانی هستند که همانطور که گفتیم این مطلب، شرایط عمومی را برای مراقبت از آنها شرح خواهد داد.

انواع مختلف رایج برای مراقبت در خانه

اگر به دنبال یک گونه از گیاه کاکتوس برای خانه خود هستید، انتخاب های فراوانی خواهید داشت.

کاکتوس کریسمس – این گیاه اصلیتی برزیلی دارد و نیاز به محیطی روشن برای گلدهی خواهد داشت. کاکتوس کریسمس می‌تواند روزهای زیادی را بدون آب سپری کند.

اپونتیا – این کاکتوس که گیاهی صحرایی محسوب می‌شود، دارای خارهای زیادی است. بومی کشور مکزیک است و می‌تواند تا چندین متر رشد داشته باشد.

بانوی پیر – این گیاه صحرایی دارای خارهایی شبیه به مو است. به همین دلیل و به دلیل سفید بودن این خارهای مو مانند نامگذاری شده اشت. بیش از 250 گونه دارد و می‌تواند در خاکهای ماسه‌ای بدون آب زندگی کند.

ساگارو – این گونه از کاکتوس متعلق به صحرای Sonoran است و باید در مقابل آفتاب مستقیم قرار بگیرد.

کاکتوس ستاره ای –  یک گیاه صحرایی و با گلهای زرد رنگ است و ظاهری شبیه به ستاره دارد که به همین دلیل نامگذاری شده است.

کاکتوس ماه – این گیاه بومی آفریقای جنوبی است و در شرایط محیطی با نور زیاد رشد خواهد داشت. میتوانید انواع این گیاه را در رنگهای قرمز و نارنجی هم در کنار خود داشته باشید.

این لیست فقط تعداد کمی از انواع این گیاه است. شما می‌توانید با جستجو بیشتر در وب سایتهای معتبر مانند کاکتوس ایران با تعداد متنوعی از این گیاهان آشنا شوید.

راهنمای مراقبت از گیاه کاکتوس

نکات عمومی مراقبت از این گیاه

برعکس سایر گیاهان که نیاز به مراقبتهای فراوانی دارند، کاکتوسها نیازهای اندکی خواهند داشت. در خانه می‌توانید از این گیاهان به راحتی مراقبت نمایید. فقط کافیست نیازهای اندک آنها را فراهم کنید. آب و هوای گرم و خشک برای کاکتوسها ضروری است. برخی از گونه‌های این گیاهان نیاز به نور مستقیم خورشید دارند، در حالیکه سایر انواع آنها نیاز به چند ساعت نور خواهند داشت. کاکتوسهای خانگی عموماً به دو دسته تقسیم می‌شوند که یکی کاکتوسهای جنگلی و دیگری صحرایی هستند.   کاکتوسهای جنگلی معمولاً در مناطق بارانی یافت می‌شوند و نیاز نور زیادی ندارند. کاکتوسهای صحرایی اما نیاز به نور زیاد و مستقیم شبیه به محیط طبیعی زندگی دارند. گونه‌های فراوانی از هر دو نوع هستند که شما میتوانید انتخاب نمایید.

نکته ای که باید به آن توجه کنید پوسیدگی ریشه این گیاهان است. این مشکل بیشتر به دلیل رطوبت بیش از حد در خاک گیاه ایجاد می‌شود. می‌توانید با تامین مقادیر مناسبی از مواد مغذی مانند کمی پیت یا ورمی کولیت اضافه نمایید.

خاک و گلدان

برعکس سایر گیاهان آپارتمانی شما باید از خاکهای مخصوصی برای کاکتوس و ساکولنت استفاده نمایید که دارای زهکشی مناسبی باشند. این کار کمک به گردش هوا و جلوگیری از آبیاری بیش از حد گیاه است.  می‌توانید در خانه خودتان به درست کردن مخلوط مناسب بپردازید. میتوانید با مخلوط پرلیت، ماسه و خرده سنگ بستر مناسبی برای کاشت این گیاهان درست کنید. این خاکها به صورت بسته بندی آماده نیز در بازار وجود دارد که می‌توانید آن را تهیه کنید. فقط همانطور که گفتیم بخاطر داشته باشید این بستر باید دارای زهکشی بالایی باشد و آب را به سرعت از خود عبور دهد.

برای انتخاب گلدان نیز دقت کنید. گلدانی متناسب با اندازه گیاه خود و از جنس سفالی استفاده نمایید. این جنس از گلدان برای کاکتوس مناسب است.

راهنمای مراقبت از گیاه کاکتوس

نور

برای این گیاهان باید بتوانید نور مناسبی فراهم کنید که شبیه به محیط طبیعی زندگی آنهاست. این میزان نور در مورد انواع مختلف این گیاه متفاوت است. کاکتوسهای صحرایی نیاز بیشتری به نور دارند و باید بتوانید تا 12 ساعت نور مستقیم و غیرمستقیم برای آنها فراهم نمایید. در حالی که انواع جنگلی کاکتوس نور کمتری نیاز خواهند داشت. محیطی با نور غیرمستقیم و روشن برای آنها مناسب است. با بررسی دقیق نوع گیاه خود در وب سایتهای تخصصی می‌توانید با نیازهای نوری آن بیشتر آشنا شوید. در صورتی که دسترسی به نور طبیعی برای شما در خانه میسر نیست می‌توانید از نورهای مصنوعی به خصوص در زمستان که میزان نور دریافتی کمتر است استفاده نمایید. به خصوص این کار باید برای انواع صحرایی گیاه انجام شود.

آبیاری

بسته به نوع کاکتوس شما، نیازهای آبیاری آنها متفاوت است ولی این نکات عمومی که ادامه میگوییم را به خاطر بسپارید. برای شروع بهتر است این نکته عمومی را که این گیاهان به آب کمتری نسبت به گیاهان دیگر نیاز دارند را بیان کنیم. خاک کاکتوسها باید در بین دو آبیاری به طور کامل خشک شود و نباید هم مدت زمان طولانی خاک خشک بماند. در زمستان نیز این گیاه می‌تواند تا دو ماه هم بدون قطره ای آب زنده بماند.
هنگام آبیاری طوری آب دهید که آب از سوراخهای کف گلدان بیرون بیاید. در طول تابستان و فصول گرم، هر یک تا دو هفته می‌توانید این کار را انجام دهید. انواع جنگلی این گیاه نیاز بیشتری به آب خواهند داشت.

همیشه به بررسی خاک قبل از آبیاری بپردازید. کاکتوسها خیلی به خیس ماندن خاک حساس هستند و رطوبت خاک باعث پوسیدگی ریشه این گیاه خواهد شد. دارا بودن خاکی با زهکشی مناسب می‌تواند از این امر جلوگیری نماید.

رطوبت و دمای مناسب

بیشتر کاکتوسها محیطی گرم را دوست دارند و انواع صحرایی این گیاه بیشتر از انواع جنگلی محیطی گرم را نیاز دارند. در کل، دمای معمول خانه بهترین دما برای انواع این گیاه است. شما باید از قرار دادن این گیاهان در معرض هوای سرد جلوگیری کنید. دمای پایین تر از 10 درجه سانتی‌گراد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود. برای رطوبت نیز 40 درصد رطوبت محیطی برای گیاه محیطی مطلوب است. این مورد موقعی مشکل ساز می‌شود که وارد فصل زمستان شویم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.