کد خبر : 69907
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 9:38

دژپسند: هیچ برداشتی از منابع بانک مرکزی برای تامین بودجه نداشته‌ایم

دژپسند: هیچ برداشتی از منابع بانک مرکزی برای تامین بودجه نداشته‌ایم

دژپسند: هیچ برداشتی از منابع بانک مرکزی برای تامین بودجه نداشته‌ایم«فرهاد دژپسند» امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران به عملکرد حوزه وزارت اقتصاد و دارایی اشاره کرد و افزود: درآمد نفتی ایران به دلیل جنگ تحمیلی اقتصادی دچار کاهش شده است، به طور طبیعی با توجه به اینکه شرایط کشور به گونه ای است که نمی توان هزینه ها را کاهش داد؛ بنابراین باید به دنبال منابع جایگزین می رفتیم.
دژپسند با بیان اینکه یکی از این درآمدها که به عنوان سالم ترین درآمد تلقی می شود بحث درآمد مالیاتی است، اظهار داشت: سعی کرده ایم تا در کنار جنگ تحمیلی اقتصادی و شیوع ویروس کرونا رعایت حال مودیان هم داشته باشیم؛ بنابراین نمی توان بسیاری از مودیان مانند حوزه گردشگری و واحدهای صنفی را تحت فشار قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون می توان این خبر خوش را داد که درآمد مالیاتی در ۱۰ ماه امسال تا ۱۰۱ درصد تحقق پیدا کرده است، این موضوع نشاندهنده عملکرد خوبی است که در پیش گرفته شده است.
دژپسند اظهار داشت: یکی دیگر از فعالیت ها تامین مالی از طریق اوراق بوده است که سعی کردیم تا اوراق را با جدول زمان بندی منظم ..

دژپسند: هیچ برداشتی از منابع بانک مرکزی برای تامین بودجه نداشته‌ایم

«فرهاد دژپسند» امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران به عملکرد حوزه وزارت اقتصاد و دارایی اشاره کرد و افزود: درآمد نفتی ایران به دلیل جنگ تحمیلی اقتصادی دچار کاهش شده است، به طور طبیعی با توجه به اینکه شرایط کشور به گونه ای است که نمی توان هزینه ها را کاهش داد؛ بنابراین باید به دنبال منابع جایگزین می رفتیم.

دژپسند با بیان اینکه یکی از این درآمدها که به عنوان سالم ترین درآمد تلقی می شود بحث درآمد مالیاتی است، اظهار داشت: سعی کرده ایم تا در کنار جنگ تحمیلی اقتصادی و شیوع ویروس کرونا رعایت حال مودیان هم داشته باشیم؛ بنابراین نمی توان بسیاری از مودیان مانند حوزه گردشگری و واحدهای صنفی را تحت فشار قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون می توان این خبر خوش را داد که درآمد مالیاتی در ۱۰ ماه امسال تا ۱۰۱ درصد تحقق پیدا کرده است، این موضوع نشاندهنده عملکرد خوبی است که در پیش گرفته شده است.

دژپسند اظهار داشت: یکی دیگر از فعالیت ها تامین مالی از طریق اوراق بوده است که سعی کردیم تا اوراق را با جدول زمان بندی منظم و در دامنه مشخص به کار بگیریم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: گاهی اوقات که از تامین مالی در بازار سرمایه صحبت می شود برخی به اشتباه تصور می کنند که تامین سرمایه فقط از طریق بازار سرمایه انجام می شود در حالی که بازار بدهی یکی از منابع مهم برای تامین مالی تلقی می شود.

به گفته وی، بنگاه های خصوصی هم در بازار بدهی برای تامین مالی اقدام به فروش اوراق می کنند.

دژپسند با تاکید بر اینکه تامین مالی از طریق بازار سرمایه تنوع دارد و کمتر از ۱۰ درصد از تامین مالی از طریق خصوصی سازی انجام می شود، گفت: خصوصی‌سازی‌هایی که تاکنون انجام شده از طریق واگذاری سهام بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه از طریق خصوصی‌سازی، مالیات و اوراق سعی کردیم تا دولت دیگر نیازی به تامین مالی از طریق بانک مرکزی نداشته باشد، اضافه کرد: سیاستی که دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون داشته، به درستی اجرا شده است و هیچ برداشتی از بانک مرکزی برای تامین بودجه نداشته ایم.

برنامه ما حذف مسوولان قدیمی نیست

وی در ادامه به انتخاب دهقان دهنوی به عنوان رییس سازمان بورس اشاره کرد و اظهار داشت: دهقان دهنوی که عهده دار معاونت امور وزرات اقتصاد و دارایی بود، به زودی با اصحاب رسانه نشست خبری خواهد داشت و برنامه های خود را برای بازار سرمایه توضیح خواهد داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: برنامه ما حذف مسوولان قدیمی نیست؛ بنابراین همچنان در حال استفاده از روسای سابق و اسبق در قالب گروه های مشاوره هستیم و یک هم جمعی برای تجربه را داریم.

دژپسند اظهار داشت: تغییر در مدیریت بورس به دلیل اصرار قالیباف اصل برای کناره گیری از مدیریت بوده است، در استعفای آخر هم به استعفای آذر ماه خود اشاره کرده بود.

عزم جدی برای عرضه سرخابی ها به بورس

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای عرضه سهام استقلال و پرسپولیس، گفت: در خصوص سهام استقلال و پرسپولیس دو بحث مطرح شده است، بارها اعلام کرده ایم که اگر یک مقطعی شرایط فراهم شود آماده عرضه هستیم اما باید بازار آمادگی عرضه را داشته باشد.

دژپسند اظهار داشت: در این زمینه برنامه های مفصلی داریم، حتی تبدیل اساسنامه سهامی خاص به سهامی عام هم توسط مجمع امضا شده است و در اولین فرصت اگر شرایط فراهم باشد سهام سرخابی ها به بورس عرضه می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تصمیم برای عرضه این دو باشگاه به بورس جدی است اما اگر مساله ای خاص رخ دهد که مانع از عرضه شود آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در باره عرضه سهام سرخابی ها در دهه فجر گفت: اگر شرایط فراهم شود شاید بتوان در زمان اعلام شده عرضه را انجام دهیم اما اکنون آمادگی عرضه یکی از باشگاه ها را داریم.

افزایش تعداد شرکت های بازارگردان در بورس

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه با تشویق دولت، مردم سرمایه های خود را وارد بازار کرده اند آیا تدبیری برای بهبود وضعیت بازار وجود ندارد، گفت: از همان ابتدا و از زمانی که ترجیح بازار سرمایه را به سایر بازارها مانند بازار سکه و ارز بیان می کردیم در ادامه اعلام کردیم که بازار سرمایه یک بازار محاسباتی مبتنی بر عقلانیت و همراه با ریسک است؛ بنابراین افرادی که وارد بازار می شوند باید این موضوع را برای سرمایه گذاری خود لحاظ کنند.

دژپسند با بیان اینکه افراد با امید دریافت سود وارد بازار سرمایه می شوند و یکی از شاخص هایی که مبنای تحلیل و انتخاب سهام شرکت ها است شاخص P/E است، اظهار داشت: اکنون آمار سود ۹ ماه امسال شرکت های بورسی نسبت به ۹ ماه مشابه سال گذشته سه برابر شده است، ما با این زبان سخن می گوییم اما در این میان ممکن است شاخص کل تابع شرایط دیگری باشد که تحت مدیریت ما نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه اقداماتی که در بورس تحت مدیریت ما است را به خوبی انجام داده ایم، گفت: در ابتدای امسال یعنی فروردین ماه تعداد کل شرکت های بازارگردان، ۱۷۵ شرکت بود در حالی که اکنون این تعداد به ۵۳۱ شرکت رسیده است.

وی ادامه داد: تلاش ما در بازار افزایش تعداد و تنوع بازگردان، به کارگیری اوراق اختیار تبعی و اسناد اوراق خزانه بوده است که انها را در دستور کار قرار داده ایم.

شاخص بورس ملاک تصمیم گیری سهامداران نباشد

وی در پایان با تاکید بر اینکه شاخص بورس نباید ملاک سهامداران قرار گیرد، گفت: شاخص تابع دو عنصر مدیریت بنگاه ها و شرایط پیرامونی بنگاه است که باید متناسب با آن بازار را مورد تحلیل قرار داد.

دژپسند اظهار داشت: تصمیم دیگری که پیگیر بودیم و در چند روز اخیر هم رییس بانک مرکزی آن را اعلام کرد تلاش برای تعیین نرخ بهره بین بانکی ۱۸ درصدی است که می توان آن را به عنوان علامتی مثبت در بازار تلقی کرد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.