کد خبر : 103044
تاریخ انتشار : جمعه 2 مهر 1400 - 11:01

دوج کوین چیست؟ هر آنچه باید درباره این ارز دیجیتال بامزه بدانید

دوج کوین چیست؟ هر آنچه باید درباره این ارز دیجیتال بامزه بدانید

دوج کوین چیست؟ هر آنچه باید درباره این ارز دیجیتال بامزه بدانیددوج کوین (Dogecoin)؛ ارز دیجیتالی که برای شوخی ساخته شده بود؛ اما حالا با ارزش بازار چندده میلیارد دلاری، در رده‌های بالای بازار ارزهای دیجیتال دیده می‌شود، افراد بزرگی مانند ایلان ماسک از آن حمایت می‌کنند و برای بهبود آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.
کاربران ایرانیِ حوزه ارزهای دیجیتال علاقه زیادی به دوج کوین دارند؛ اما این علاقه در بین کاربران خارجی هم خیلی زیاد است. محبوبیت دوج کوین می‌تواند به‌دلیل رتبه تقریباً خوب این ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین قیمت بسیار پایین آن باشد که افراد زیادی را با رویای ثروتمندشدن، مجاب به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند. اما همه چیز به بحث سرمایه‌گذاری برنمی‌گردد؛ بعضی‌ها این ارز دیجیتال را به‌خاطر خودش و هدف پشت آن دوست دارند.
جامعه خوب، ثروت اصلی دوج کوین است که ارزهای دیجیتال زیادی از آن بی‌بهره هستند؛ پر از مردم عادی از همه قشر. کافی است به صفحه دوج کوین در شبکه اجتماعی ردیت سری بزنید که در زمان به‌روزرسانی این مقاله ۲.۱ میلیون عضو دارد (در زمان نوشتن این مقاله، تعداد اعضای ردیت اتریو..

دوج کوین چیست؟ هر آنچه باید درباره این ارز دیجیتال بامزه بدانید

دوج کوین (Dogecoin)؛ ارز دیجیتالی که برای شوخی ساخته شده بود؛ اما حالا با ارزش بازار چندده میلیارد دلاری، در رده‌های بالای بازار ارزهای دیجیتال دیده می‌شود، افراد بزرگی مانند ایلان ماسک از آن حمایت می‌کنند و برای بهبود آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

کاربران ایرانیِ حوزه ارزهای دیجیتال علاقه زیادی به دوج کوین دارند؛ اما این علاقه در بین کاربران خارجی هم خیلی زیاد است. محبوبیت دوج کوین می‌تواند به‌دلیل رتبه تقریباً خوب این ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین قیمت بسیار پایین آن باشد که افراد زیادی را با رویای ثروتمندشدن، مجاب به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند. اما همه چیز به بحث سرمایه‌گذاری برنمی‌گردد؛ بعضی‌ها این ارز دیجیتال را به‌خاطر خودش و هدف پشت آن دوست دارند.

جامعه خوب، ثروت اصلی دوج کوین است که ارزهای دیجیتال زیادی از آن بی‌بهره هستند؛ پر از مردم عادی از همه قشر. کافی است به صفحه دوج کوین در شبکه اجتماعی ردیت سری بزنید که در زمان به‌روزرسانی این مقاله ۲.۱ میلیون عضو دارد (در زمان نوشتن این مقاله، تعداد اعضای ردیت اتریوم حدود ۱ میلیون است) یا در توییتر عبارت «Dogecoin» را جستجو کنید تا ببینید که چطور این ارز دیجیتالِ بامزه در قلب طرفدارانش جا دارد؛ خیلی‌ها دوج کوین را «پول خودمانی» یا «پول فقرا» می‌دانند؛ پولی پاک که به‌عقیده طرفدارانش واقعاً برای مردم است.

اگر شما هم به دوج کوین علاقه دارید یا برایتان جالب است بدانید این پروژه از کجا آمده است و چگونه می‌توان به‌طور امن روی آن سرمایه‌گذاری کرد، این مقاله برای شما نوشته شده است.

در این مقاله، ابتدا داستان پیدایش این ارز دیجیتال بامزه را می‌خوانید و سپس نحوه کار دوج کوین و تاریخچه قیمت آن را به‌طور مختصر مرور می‌کنیم. در پایان، با بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره این ارز دیجیتال آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چطور دوج کوین بخرید.

دوج کوین چیست؟ داستان یک شوخی که جدی‌ شد

برای مشاهده سایز کامل روی تصویر بزنید.

دوج کوین با واحد اختصاری «DOGE» به‌زبان ساده یک ارز دیجیتال و یک شبکه برای انتقال ارزش (پول) است؛ درست مانند بیت کوین. با این حال، این ارز دیجیتال تفاوت‌های زیادی با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارد که‌ مهم‌ترینش در هدف اولیه است؛ دوج کوین در ابتدا برای شوخی ساخته شده بود.

در دسامبر ۲۰۱۳ (آذر ۹۲)، قیمت هر واحد بیت کوین برای اولین بار به ۱۰۰۰ دلار رسید؛ جهان حالا نگاهی جدی به ارزهای دیجیتال داشت. در همان زمان که حدود چهارسال از پیدایش بیت کوین می‌گذشت، برنامه‌نویسی به‌نام بیلی مارکوس (Billy markus)،‌ ارز دیجیتال خودش را برنامه‌نویسی کرد. با کمک جکسون پالمر (Jackson Palmer)، مدیر محصول و تحلیل‌گر داده در شرکت ادوبی، دوج کوین در آخرین روزهای سال ۲۰۱۳ متولد شد.

بیلی مارکوس، خالق دوج کوین که با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto) – نامی طنز برگرفته از نام خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو – شناخته می‌شود، بدون اهمیت‌دادن به‌ بازاریابی یا پذیرش آن از طرف مردم، فقط قصد داشت برای شوخی و تفریح، یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه و خودمانی ایجاد کند.

نام و ایده لوگوی دوج کوین از نژاد سگ «شیبا اینو» (Shiba Inu) گرفته شده است. در حقیقت قبل از ایجاد دوج کوین، کلمه «دوج» (Doge) و تصویر سگ شیبا اینو به‌عنوان میم (meme) یا همان طنز اینترنتی شناخته شده بود و افراد برای نوشتن متن‌های خنده‌دار خود از این تصاویر استفاده می‌کردند.

بنابراین دوج کوین برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، در ابتدا برای هدف خاصی ساخته نشده بود و در حقیقت این ارز دیجیتال اکنون در دسته «میم‌ کوین‌ها» یا همان «سکه‌های طنزگونه» طبقه‌بندی می‌شود. از جلمه ارزهای دیجیتال دیگری که در این دسته قرار دارند می‌توان به ارز دیجیتال شیبا اینو اشاره کرد.

میم‌ها، تصاویر یا ویدیوهای خاصی هستند که پس از جلب توجه از سمت کاربران، به‌سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شوند و محتوای خنده‌دار ایجاد می‌کنند. از میم‌ها برای اشاره کنایه‌آمیز و تولید محتوای طنز درباره اتفاقات مختلف استفاده می‌شود.

تصویر سگ شیبا اینو که به‌عنوان یک طنز اینترنتی گسترش پیدا کرد. کاربران اینترنت از این تصویر برای بیان طنزگونه احساسات عجیب خود درباره یک واقعیت یا رویداد استفاده می‌کنند.

توسعه‌دهندگان دوج کوین برای ایجاد این ارز دیجیتال از کد یک ارز دیجیتال دیگر به‌نام لاکی کوین (Lucky Coin) استفاده کردند که در آن زمان شناخته‌شده بود. بنابراین در حقیقت می‌توان گفت این ارز دیجیتال از لاکی کوین فورک شده است.

لاکی کوین هم خودش فورکی از لایت کوین و ارز دیجیتال لایت کوین هم خود انشعابی از بیت کوین است. ازآنجاکه لاکی کوین یک سیستم پاداش بلاک تصادفی داشت (یعنی پاداش ماینرها مانند بیت کوین و لایت کوین ثابت نبود)، مشخص نبود که یک ماینر برای هر بلاک چقدر پاداش دریافت می‌کند؛ این عدد می‌توانست بین صفر تا هزاران واحد باشد.

برای اینکه دوج کوین یک شوخی باقی بماند، پالمر و مارکوس، دو بنیان‌گذار این پروژه، ویژگی بلاک‌های تصادفی در لاکی‌ کوین را در ارز دیجیتال خود پیاده‌ کردند، با این امید که تصادفی‌بودن، ماینر‌های دوج کوین را آزرده می‌کند و مانع از آن می‌شود که آنها این توکن را به‌عنوان یک راهکار پرداخت بلندمدت استفاده کنند. هدف آنها به هیچ عنوان این نبود که یک ارز دیجیتال چند میلیارد دلاری بسازند و تنها می‌خواستند یک شوخی را وارد دنیای ارزهای دیجیتال کنند.

مانند بیت کوین، دوج کوین هم مبتنی بر اثبات کار (استخراج) است، با این تفاوت که در نهایت تنها ۲۱ میلیون واحد بیت کوین استخراج خواهد شد؛ اما درباره دوج کوین، برای ترویج استفاده از آن به‌عنوان روش پرداخت (پول)، محدودیت عرضه وجود ندارد و بنابراین واحدهای آن به‌صورت نامحدود استخراج می‌شود.

اگرچه منتقدانِ دوج کوین معتقدند نامحدودبودن عرضه، این ارز دیجیتال را به یک ارز تورمی تبدیل کرده است، نباید این نکته را فراموش کرد که تعداد واحدهایی که هر سال استخراج می‌شود محدود است و به این ترتیب این ارز دیجیتال نرخ تورم تقریباً ثابتی در سال دارد.

دوج کوین برای استخراج به شبکه لایت کوین وابسته است و ماینرهای دوج کوین برای به دست آوردن این ارز دیجیتال، باید به سراغ استخراج لایت کوین بروند تا مقداری هم دوج کوین کسب کنند. در ادامه مقاله، درباره فناوری و چگونگی کار دوج کوین بیشتر می‌خوانید.

محبوبیت دوج کوین

دوج کوین با تمام مشکلات و چالش‌های فنی خود که در ادامه مقاله درباره آنها توضیح می‌دهیم، حامیان خیلی زیادی در میان کاربران اینترنت دارد. محبوبیت این ارز دیجیتال از همان ابتدا خود را نشان داد؛ به‌طوری که درست یک ماه بعد از معرفی پروژه، وب‌سایت رسمی این پروژه بیش از یک میلیون بار بازدید شد.

این حُسن شهرت تا جایی است که برخی از طرفداران دوج کوین تمام لوازم شخصی و خانه خود را به لوگوی آن منقش کرده‌اند.

اگر بخواهیم برای پرطرفداربودنِ این میم کوین چند دلیل مهم ارائه کنیم، این دلایل عبارت‌اند از:

  • نام‌ و لوگوی بامزه: نام و لوگوی جالب دوج کوین توجه هرکسی را به خود جلب می‌کند. در حقیقت خیلی از کارشناسان معتقدند طنز موجود در نام و لوگوی این ارز دیجیتال نیروی محرکی است که در نهایت باعث جذب هرچه بیشتر افراد به سمت این پروژه می‌شود و شاید به‌همین دلیل است که طرفداران این میم کوین به آن لقب «پول خودمانی» را داده‌اند.
  • عرضه در زمان مناسب: در اواخر سال ۲۰۱۳، درست زمانی که بحث بر سر ممنوعیت بیت کوین در چین داغ بود و قیمت بیت کوین پس از رکوردشکنی، در روند نزولی قرار داشت، دوج کوین در شبکه اجتماعی ردیت مطرح شد و افراد زیادی را برای سرمایه‌گذاری جذب خود کرد. در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳، در حالی که بیت کوین نصف ارزش خود را نسبت به اوج از دست داده بود، قیمت دوج کوین در یک روز ۴۵۰٪ رشد کرد.
  • کاربرد در خیریه و حمایت‌های مالی: اعضای جامعه دوج کوین بارها با جمع‌آوری کمک مالی برای اهداف خیریه و حمایتی، نام این پروژه را وارد رسانه‌های بزرگ کرده‌اند و همین موضوع به پایداری رشد محبوبیت این «پول خودمانی» کمک ویژه‌ای کرده است.
  • کاربرد در پرداخت‌های کوچک: اگرچه دوج کوین در سال ۲۰۲۱ اوج‌گیری کرد؛ اما همیشه از آن به‌عنوان یک روش پرداخت ارزان و سریع یاد شده است.
  • حمایت افراد مشهور جهان: یکی دیگر از عواملی که در سال‌های اخیر سهم مهمی در محبوبیت جهانی دوج کوین داشت، فهرست درحال‌رشد سلبریتی‌های تأثیرگذار است که به‌طور مکرر حمایت خود را از این ارز دیجیتال در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند. کارول باسکین (Carole Baskin)، ستاره سریال «ببر پادشاه» در نتفلیکس، جین سیمونز (Gene Simmons)، خوانندهٔ اصلی گروه کیس، مارک کوبان، میلیاردر مشهور، کای گرین (Kai Greene)، بدن‌ساز حرفه‌ای پیشین و اسنوپ داگ و لیل یاچی (Lil Yachty)، رپر‌های آمریکایی، در این فهرست قرار دارند. قابل‌توجه‌ترین سلبریتی تأثیرگذار بر دوج کوین، کسی نیست جز مدیر‌عامل تسلا و ثروتمند‌ترین مرد جهان، ایلان ماسک.

شاید بتوان گفت که حمایت افراد مشهور از دوج کوین، خود به‌دلیل محبوبیت این پروژه در بین مردم است؛ اما همین عامل هم به جذب بیشتر طرفداران آن کمک کرده است.

در حقیقت دوج کوین دو چیز دارد که می‌تواند آن را تبدیل به یک برند کند و این دو چیز در بیشتر ارزهای دیجیتال دیگر دیده نمی‌شود: داستان جذاب و جامعه پویا.

کارآفرینان و کسب‌وکارهای سراسر جهان هم عاشق محصولاتی هستند که همین دو ویژگی داستان جذاب و جامعه پویا را داشته باشند. این دو از اصلی‌ترین ارکان بازاریابی به شمار می‌روند.

برای اینکه درباره علت محوبیت دوج کوین بیشتر بخوانید، مقاله «چرا و چگونه دوج کوین محبوب شد؟» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دوج کوین چگونه کار می‌کند؟

همان طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، توسعه‌دهندگان دوج کوین برای توسعه این شبکه از کدهای یک شبکه به‌نام لاکی‌کوین (Luckycoin) استفاده کردند و به‌نوعی این ارز دیجیتال را می‌توان فورک (انشعاب) از لاکی‌کوین دانست و خود لاکی‌کوین هم فورکی از لایت کوین است. لایت کوین هم خودش فورکی از بیت کوین است.

بنابراین، شبکه‌های بیت کوین، لایت کوین و دوج کوین از نظر ساختاری و چگونگی کار شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند.

توضیح دقیق و جز‌به‌جز کار دوج کوین در این مقاله نمی‌گنجد و خود یک مقاله طولانی را می‌طلبد؛ اما در این مقاله تلاش می‌کنیم که با بیانی ساده و به‌طور مختصر چگونگی کار این ارز دیجیتال را توضیح بدهیم. با این حال، ازآنجاکه شبکه بیت کوین و دوج کوین از نظر ساختاری مشابه هستند، مطالعه مقاله «شبکه بیت کوین چگونه کار می‌کند؟» می‌تواند به شما در درک کار دوج کوین هم کمک کند.

فراموش نکنید دوج کوین از کد لایت کوین خلق شده است و لایت کوین هم خود از کد بیت کوین به وجود آمده است. بنابراین نحوه کار بیت کوین، لایت کوین و دوج کوین یکی است و فقط از برخی جنبه‌ها مانند زمان بلاک و عرضه کل متفاوت هستند.

بلاک چین در دوج کوین

دوج کوین مانند بیت کوین از فناوری بلاک چین برای حفظ تمرکززدایی خود استفاده می‌کند.

بلاک چین به‌زبان ساده، یک دفترچه یادداشت دیجیتال (فرض کنید یک فایل متنی ورد) است که اطلاعات آن به‌طور غیرقابل‌تغییر بین همه توزیع می‌شود و بنابراین کسی نمی‌تواند صحت چیزی که روی بلاک چین ثبت‌ شده است را انکار کند، چون هرکس یک نسخه از آن را دارد.

اعضای شبکه دوج کوین که به آنها نود (Node) گفته می‌شود و شامل ماینرها می‌شود، تاریخچه‌ تراکنش‌ها را پیش خود نگه می‌دارند. زمانی که کسی بخواهد با نرم‌افزار کیف پول خود مقداری دوج کوین به دیگری بفرستد، با ارسال درخواست خود در قالب تراکنش نودها را با خبر می‌کند. نودها هم دفترچه‌های دیجیتالی‌شان را ورق می‌زنند و موجودی فرستنده را به دست می‌آورند تا از امکان‌پذیربودن انجام این تراکنش اطمینان حاصل کنند.

دفترچه دیجیتالی نودها از برگه‌هایی تشکیل شده است که در بلاک چین آنها را با نام «بلاک» (Block) می‌شناسیم و درون آن‌ها اطلاعات و داده‌ها قرار می‌گیرند. درصورتی‌که تراکنش با قوانین شبکه مغایرتی نداشته باشد، معتبر شناخته می‌شود و همانند خط تولید یک کارخانه، منتظر واردشدن به مرحله بعدی، یعنی فرایند تأیید تراکنش می‌شود.

نحوه استخراج DOGE

دوج کوین هم مانند بیت کوین بر اساس الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work) یا همان استخراج (ماینینگ) کار می‌کند. در حقیقت این شبکه هم مثل بیت کوین به ماینرهایی متکی است که تراکنش‌های آن را تأیید می‌کنند و با قدرت پردازش سخت‌افزارهای خود جلوی تقلب و دستکاری شبکه را می‌گیرند.

پس از آنکه اعضای شبکه تراکنش‌ها را قبول کردند، تراکنش‌های پذیرفته‌شده در محلی به نام مِم‌پول (mempool) منتظر می‌مانند تا فرایند تأییدشدن را طی کنند. برای درک بهتر چگونگی کارکرد تراکنش‌ها در شبکه دوج کوین بهتر است آن را با یک مثال توضیح بدهیم:

مم‌پول را می‌توانیم ایستگاه اتوبوسی فرض کنیم که مسافرانش (یا همان تراکنش‌ها) منتظر آمدن اتوبوس هستند تا آنها را به مقصد برسانند (تأیید کنند). رانندگان اتوبوس همان ماینرها یا استخراج‌کنندگان هستند که پس از واردشدن به ایستگاه، تا جایی که می‌توانند اتوبوس خود را از این مسافران پر می‌کنند. اتوبوس‌ها نیز در این مثال نقش بلاک‌ها را در شبکه دوج کوین دارند.

البته این مثال را باید کمی تغییر دهیم تا شرایط واقعی شبکه را نشان دهد. یک مسافر می‌تواند به‌طور هم‌زمان در چند اتوبوس نشسته باشد و قوانین فیزیکی دنیای ما در این مثال برای او صادق نیست!

یک تراکنش می‌تواند از سمت چندین ماینر انتخاب شود و در بلاک‌ هریک از آن‌ها قرار بگیرد. مسافرین هم‌اکنون در اتوبوس‌ها نشسته‌اند و منتظرند که رانندگان حرکت خود را به سمت یک مقصد نهایی آغاز کنند. این مقصد نیز در واقع همان تاییدشدن تراکنش است.

با آغاز مسابقه‌ای که ماینینگ یا استخراج نام دارد، رانندگان اتوبوس تلاش می‌کنند که سریع‌تر از بقیه، تراکنش‌هایشان را به مقصد برسانند؛ چون راننده‌ اولی که موفق به انجام این کار شود، پاداش خوبی از شرکت اتوبوسرانی (شبکه) دریافت خواهد کرد.

ماینرها پس از انتخاب تراکنش و قراردادن آن در بلاک‌های‌شان، در رقابتی که استخراج نام دارد و لازمه‌اش مصرف انرژی و صرف توان پردازشی است، مشغول حل‌کردن معمای ریاضی بلاک می‌شوند. این معمای ریاضی از کنار هم گذاشتن تراکنش‌ها و عبور آن‌ها از فرایند‌های رمزنگاری به نام توابع هش، به وجود می‌آید. حل‌کردن این معماها کار دشواری است که با سخت‌افزارهای کامپیوتری و دستگاه‌های مخصوصی که ماینر نام دارند، انجام می‌شود. یافتن پاسخ این مسائل ریاضی در نهایت به تأییدشدن تراکنش‌های قرارگرفته در آن بلاک منجر می‌شود.

پس از پیداکردن معمای ریاضی، بلاک حل‌شده در کنار سایر بلاک‌هایی که پیش از این حل شده‌اند، با یک ترتیب زمانی قرار گرفته و زنجیره‌ای به هم پیوسته از بلاک‌ها شکل می‌گیرد که در واقع مفهوم بلاک چین یا زنجیره بلاک‌ها را نشان می‌دهد.

وابستگی به لایت کوین

دوج کوین در استخراج خود از الگوریتم رمزنگاری Scrypt بهره می‌برد که نسبت به الگوریتم رمزنگاری SHA-256 (در بیت کوین) مصرف برق ماینینگ را کاهش می‌دهد. اولین ارز دیجیتالی که از این الگوریتم استفاده کرد لایت کوین بود و این ارز دیجیتال اکنون برای فرایند ماینینگ خود به شبکه لایت کوین وابسته است.

در اواسط سال ۲۰۱۴، به‌دلیل پایین‌آمدن قیمت دوج، سودآوری استخراج این ارز دیجیتال تا حد زیادی از دست رفته بود و جامعه آن نگران بود که به این شبکه حمله ۵۱ درصد انجام شود. حمله ۵۱٪ وقتی رخ می‌دهد که یک ماینر خرابکار بتواند بیش از ۵۰٪ از قدرت پردازش شبکه را به‌ دست بیاورد. او با این کار می‌تواند بلاک چین را به نفع خود دستکاری کند.

به‌همین دلیل، این شبکه به «استخراج ترکیبی» (Merge mining) روی آورد. اکنون دوج کوین از قدرت پردازش شبکه لایت کوین استفاده می‌کند. بنابراین اگر کسی بخواهد DOGE استخراج کند، باید به‌سراغ استخراج لایت کوین برود. ماینرهای لایت کوین در هنگام استخراج علاوه‌بر لایت کوین واحدهای DOGE هم به‌ دست می‌آورند.

برای مشاهده سایز کامل روی تصویر بزنید

عرضه نامحدود

در ابتدا مشخص شده بود که تعداد دوج‌های موجود به ۱۰۰ میلیارد واحد محدود شود؛ اما در سال ۲۰۱۴ که شهرت دوج کوین بیشتر شد، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند خاصیت ضدتورمی را از این ارز دیجیتال حذف کنند تا بتواند به‌عنوان روش پرداخت بهتر کاربرد داشته باشد. بنابراین برخلاف بیت کوین که فقط ۲۱ میلیون واحد از آن استخراج خواهد شد، استخراج واحدهای DOGE به‌طور نامحدود ادامه دارد.

البته واحدهای دوج کوینی که هر سال عرضه می‌شود، محدود است. پاداش بلاک این شبکه (پاداش ماینرها به ازای استخراج هر بلاک که به‌طور متوسط هر یک دقیقه ساخته می‌شوند) ۱۰,۰۰۰ واحد DOGE است و ثابت باقی خواهد ماند.

استخراج نامحدود دوج کوین و در نتیجه قیمت پایین آن باعث شده است که کارمزد تراکنش‌های این ارز دیجیتال بسیار پایین باشد. برای درک بهتر این موضوع، فرض کنید فردی می‌خواهد برای یک محتوای مفید در شبکه اجتماعی ردیت به فرد دیگری ۵ دلار هدیه بدهد. این فرد اگر بخواهد بیت کوین پرداخت کند، این مبلغ با قیمت ۱۰ هزار دلاری بیت کوین حدود ۰.۰۰۰۰۴ BTC خواهد بود. ارسال این مبلغ کم با توجه به کارمزدهای شبکه بیت کوین معقول نیست؛ اما درباره دوج کوین، ۵ دلار تعداد کمی DOGE است که ارسال آن کاملاً انجام‌شدنی است.

توسعه ضعیف؛ در دست تعمیر!

تا سال ۲۰۱۴ پنج نفر که از توسعه‌دهندگان اولیه و همچنین اعضای اولیه جامعه دوج کوین بودند، با تشکیل بنیادی با نام «بنیاد دوج کوین» این پروژه را رهبری کردند؛ اما به‌دلیل سقوط قیمت‌ها و نبود انگیزه مالی برای ادامه پروژه، این بنیاد در اواسط سال ۲۰۱۴ منحل شد.

طی این سال‌ها، توسعه‌دهندگان چندان روی دوج کوین کار نکردند و روند پیشرفت فناوری آن کاملاً نامعلوم بود؛ مدت‌ها به‌روزرسانی مهمی در گیت‌هاب آن انجام نشده بود و بخش بزرگی از مدیریت جامعه را افراد داوطلب برعهده گرفته بودند. همچنین جکسون پالمر، فردی که دوج کوین را با کمک بیلی مارکوس ساخته بود هم از توسعه این ارز دیجیتال کنار کشید.

حتی پالمر در سال ۲۰۱۸ زمانی که قیمت دوج با رشد نجومی رکوردشکنی کرد، در ویدیویی در یوتیوب گفت که عاشق این ارز دیجیتال است؛ اما افزایش شدید قیمت آن را حباب و طرح پامپ دانست. او خودش اعتراف کرد برای ارزی که به‌مدت سه سال به‌روزرسانی نشده، چنین افزایش قیمتی منطقی نیست.

در سال ۲۰۲۱ اما ورق برگشت. با حمایت ایلان ماسک و ده‌ها فرد مشهور دیگر از دوج کوین، افزایش شدید قیمت این ارز دیجیتال و جذب میلیون‌ها نفر به این پروژه، بنیاد دوج کوین دوباره کار خود را آغاز کرد. این بار در فهرست مشاوران این پروژه نام ویتالیک بوترین، خالق اتریوم و ایلان ماسک، کارآفرین افسانه‌ای هم به چشم می‌خورد.

تیم اصلی دوج کوین

اگرچه تلاش‌ها برای ارتقای فنی دوج کوین آغاز شده است؛ اما در زمان به‌روزرسانی این مقاله (اواخر ۲۰۲۱) بنیاد دوج کوین هنوز نقشه راهی از توسعه آینده این ارز دیجیتال ارائه نداده است و هنوز مشخص نیست که چه برنامه‌هایی برای آن تدارک دیده‌اند.

قیمت دوج کوین

در به‌روزرسانی قبلی این مقاله که اواسط تیر ۹۹ منتشر شد، هر واحد DOGE حدود ۰.۰۰۲۳ دلار (حدود ۵۰ تومان) ارزش داشت و اکنون که در حال نگارش به‌روزرسانی جدید هستیم (اواخر شهریور ۱۴۰۰) هر واحد از این ارز دیجیتال حدود ۰.۲۴ دلار (حدود ۶,۸۰۰ تومان) قیمت دارد. طبق این آمار، طی کمی‌ بیشتر از یک سال، قیمت دلاریِ DOGE (بدون در نظر گرفتن تغییرات قیمت دلار در ایران) بالغ بر ۱۰,۰۰۰٪ رشد کرده است.

این ارز دیجیتال اگرچه ارزش بازار تقریباً خوبی دارد و در رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال برحسب ارزش بازار، در رده خوبی قرار گرفته است، قیمت نسبتاً پایینی دارد. دلیل اصلی آن‌ هم یک چیز است: تولید DOGE تا ابد ادامه خواهد داشت!

همان طور که بالاتر اشاره کردیم، برخلاف بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، برای این ارز دیجیتال هیچ‌گونه محدودیتی در تعداد واحدها مشخص نشده است و استخراج آن می‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند؛ در حالی که تعداد واحدهای قابل‌استخراج بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون است، در حال حاضر بیش از ۱۳۱ میلیارد واحد DOGE در گردش وجود دارد.

پاداش بلاک و میزان استخراج واحدهای جدید دوج کوین؛ از سال ۲۰۱۴ واحدهای این ارز دیجیتال بدون محدویت تولید می‌شود.

البته تورم دوج کوین مانند تورم پول‌های رایج افسارگسیخته نیست و نرخ مشخصی دارد. طبق جدول بالا برگرفته از گیت‌هاب رسمی دوج کوین، هر سال تقریباً ۵.۲ میلیارد واحد از این ارز دیجیتال استخراج می‌شود.

اگرچه خیلی از منتقدان دوج کوین عرضه بدون سقف این پروژه را عیب بزرگی می‌دانند و این ارز دیجیتال را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر نمی‌گیرند، از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، استخراج نامحدود جنبه مثبت هم دارد و این شبکه را برای تراکنش‌های کوچک کارآمد می‌کند.

طرفداران دوج استدلال می‌کنند که به‌دلیل وجود پاداش بلاک برای استخراج این ارز دیجیتال، کارمزدهای شبکه افزایش زیادی پیدا نمی‌کند و این ارز دیجیتال می‌تواند همچنان گزینه‌ای محبوب برای پرداخت‌های خرد، هدیه، انعام و امور خیریه باشد.

سال ۲۰۲۱ و رشد چند هزار درصدی دوج کوین هم نشان داد نامحدودبودن تعداد واحدهای این ارز دیجیتال، همیشه به این معنی نیست که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند سود ببرند.

چرا قیمت DOGE در سال ۲۰۲۱ منفجر شد؟ دوج‌ کوین از قدیمی‌های بازار ارزهای دیجیتال است و فراز و فرودهای زیادی در نمودار قیمت آن دیده می‌شود؛ اما اگر بخواهیم خیلی از حال دور نشویم و روند اصلی قیمت را مرور کنیم، همه چیز از ایلان ماسک شروع می‌‌شود.

از ۲ آوریل ۲۰۱۹ تاکنون ایلان ماسک به‌طور مرتب در توییتر و برنامه‌های تلویزیونی به دوج کوین اشاره کرده است که بیشتر درباره جنبه‌های مثبت آن بوده است. به همین ترتیب، قیمت این ارز دیجیتال هم با هر توییت این کارآفرین افسانه‌ای چندده درصد در یک روز تغییر کرده است. پس از ایلان ماسک کارآفرینان و سلبریتی‌های مشهور دیگری هم به جریان حمایت از دوج کوین پیوستند.

اگر تمایل دارید درباره علت رشد دوج کوین بیشتر بخوانید، مطالعه مقاله «رشد ۷,۰۰۰ درصدی قیمت دوج کوین در یک سال؛ از شوخی تا پول آینده» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اکنون که در اواخر ۲۰۲۱ در حال به‌روزرسانی این مقاله هستیم، قیمت DOGE پس از اوج‌گیری و رسیدن به رکورد ۰.۷۳ دلار، با حدود ۶۷٪ کاهش نسبت به اوج، در قیمت حدود ۰.۲۳ دلار معامله می‌شود که البته هنوز نسبت به یک سال پیش بیش از ۱۰,۰۰۰٪ در سود است.

کیف پول‌های دوج

همان‌طور که احتمالاً تاکنون متوجه شده‌اید، دوج فیزیکی نیست و نوعی دارایی دیجیتال است. پس باید آن را روی کیف پول‌های دیجیتال ذخیره کنید.

با نرم‌افزارهای رایگانی که تعدادشان بسیار زیاد است، به‌راحتی می‌توانید این ارز دیجیتال را روی کامپیوتر شخصی یا گوشی تلفن همراه خود ذخیره، دریافت و ارسال کنید.

برای جلوگیری از خطر بدافزار و سرقت، حتماً کیف پول‌ها را از منابع معتبر دریافت کنید و از آنهایی استفاده کنید که کاربران زیادی دارند و امتحان خود را پس داده‌اند.

به یاد داشته باشید برای سرمایه‌گذاری بلندمدت ذخیره DOGE روی صرافی‌ها ایده خوبی نیست و می‌تواند دارایی‌های شما را با خطر هک یا مسدودشدن (به‌دلیل تحریم‌ها) مواجه کند.

با ذخیره DOGE روی کیف پول‌های شخصی که به شما کلید خصوصی (یا بک‌آپ چندکلمه‌ای) ارائه می‌دهند، به‌‌معنای واقعی مالک دارایی‌های خود هستید و خطرات موجود در صرافی‌های متمرکز، دارایی‌های شما را تهدید نمی‌کند.

اگر قصد سرمایه‌گذاری سنگین دارید (معنی سنگین برای هرکسی متفاوت است)، می‌توانید برای امنیت بیشتر کیف پول سخت‌افزاری بخرید.

در جدول زیر نام چند مورد از بهترین کیف پول‌های موجود برای DOGE را مشاهده می‌کنید.

نام نوع لینک دانلود/دسترسی
تراست والت نرم‌افزاری/ موبایل دانلود
اتمیک نرم‌افزاری/ موبایل – کامپیوتر دانلود
اکسودوس نرم‌افزاری/موبایل – کامپیوتر دانلود
کیف پول موبایل دوج کوین (رسمی) نرم‌افزاری/ موبایل (فقط اندروید) دانلود
کیف پول لجر سخت‌افزاری فیزیکی
کیف پول ترزور سخت‌افزاری فیزیکی

فراموش نکنید قبل از استفاده از کیف پول یک ارز دیجیتال، حتماً از آن نسخه پشتیبان (بک‌آپ) تهیه کنید. معمولاً کیف پول‌ها برای بک‌آپ به کاربر یک مجموعه ۱۲ تایی از کلمات انگلیسی نمایش می‌دهند که باید آنها را در جایی امن یادداشت کرد. در صورت حذ‌ف‌شدن کیف پول یا هر مشکل دیگری، کاربر می‌تواند دارایی‌های خود را دوباره بازیابی کند. اگر از کیف پول خود بک‌آپ نگیرید، با حذف شدن کیف پول، سرقت و یا خرابی دستگاه، هرگز نمی‌توانید دارایی‌های خود را بازیابی کنید.

خرید دوج کوین در ایران

برای خرید دوج کوین، بهترین روش مراجعه به یک سایت صرافی ارز دیجیتال است. بیشترِ کاربران ساکن ایران معمولاً از یکی از دو روش زیر استفاده می‌کنند:

  • خرید مستقیم DOGE از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی
  • خرید تتر یا بیت کوین از سایت‌های ایرانی با ریال و سپس تبدیل آن به دوج کوین در صرافی‌های خارجی مانند کوکوین

خرید دوج کوین از صرافی‌های ایرانی

اگر همین حالا عبارت «خرید دوج کوین» را در گوگل جستجو کنید، با ده‌ها صرافی ارز دیجیتال ایرانی مواجه می‌شوید که در آن امکان خریدوفروش دوج کوین در ازای ریال وجود دارد. پس از ثبت‌‌نام در این صرافی‌ها می‌توانید به‌طور مستقیم با کارت بانکی خود دوج کوین بخرید.

مراقب باشید که در هنگام پیداکردن صرافی ایرانی در دام کلاهبرداران نیفتید. معمولاً وب‌سایت‌های صفحه اول گوگل همگی معتبر هستند و فقط در قیمت و کیفیت خدمات می‌توانند متفاوت عمل کنند. مثلاً یک صرافی می‌تواند نسبت به سایرین نقدشوندگی بالاتری داشته یا از پشتیبانی بهتری برخوردار باشد.

با این حال، به گوگل اتکا نکنید و حتماً قبل از ثبت‌نام در یک صرافی، از اعتبار آن مطمئن شوید. بررسی آدرس، شماره تلفن، بخش «درباره ما» صرافی، وبلاگ صرافی و سابقه فعالیت ازجمله مهمترین چیزهایی هستند که باید بررسی کنید.

خرید دوج کوین از صرافی ارز دیجیتال ایرانی

خرید دوج کوین از صرافی‌های خارجی

خوشبختانه به‌دلیل بازار بزرگ دوج کوین، بیشتر صرافی‌های ایرانی از این ارز پشتیبانی می‌کنند و اگر می‌خواهید فقط بر روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، صرافی‌های داخلی گزینه مناسبی هستند.

با این حال، گاهی پیش می‌آید که بعضی سایت‌های ایرانی Dogecoin را در فهرست ارزهای خود ندارند یا نقدینگی آنها پایین است و یا هزینه تمام‌شده خرید مستقیم در آنها بالا است. در این صورت می‌توانید از راه دوم استفاده کنید: خرید تتر از سایت‌های ایرانی و تبدیل آن به دوج در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال مانند کوکوین.

در این لینک می‌توانید فهرست صرافی‌های بین‌المللی را که از معاملات DOGE پشتیبانی می‌کنند مشاهده کنید. به این نکته حتماً توجه داشته باشید که به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، صرافی‌های خارجی کاربران ساکن ایران را از فعالیت منع‌ کرده‌اند و خطر مسدودشدن حساب یا بلوکه‌شدن دارایی در این صرافی‌ها کم نیست.

با این حال، معامله‌گران ایرانی با اقداماتی مانند تغییر آی‌پی در صرافی‌های بین‌المللی مانند کوکوین هم فعالیت می‌کنند. در مطلب «آموزش صرافی بایننس» می‌توانید نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال در این صرافی را یاد بگیرید.

خرید دوج کوین از صرافی‌های خارجی

درباره دوج کوین و آینده این ارز دیجیتال چه فکر می‌کنید؟ آیا آینده‌ای برای این ارز دیجیتال متصور هستید یا حاضر هستید در آن سرمایه‌گذاری کنید؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات همین مقاله بنویسید.

دوج کوین چیست؟ هر آنچه باید درباره این ارز دیجیتال بامزه بدانید

در این باره بیشتر بخوانید

  • دش (Dash) چیست؟ همه چیز درباره دش
  • مونرو (Monero) چیست؟ + ویدئو
  • کومودو (Komodo) چیست؟ هر آنچه باید بدانید
  • دیجی بایت (DigiByte) چیست؟ همه چیز درباره دیجی بایت
  • پولکادات چیست؟ همه چیز درباره اینترنت بلاک چین‌ها

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.