کد خبر : 199671
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 تیر 1401 - 18:11
دیدگاه‌ها برای دلیل اصلی آتش سوزی در تاسیسات ساختمان ها + بویلر آبگرم بسته هستند

دلیل اصلی آتش سوزی در تاسیسات ساختمان ها + بویلر آبگرم

دلیل اصلی آتش سوزی در تاسیسات ساختمان ها + بویلر آبگرم

بویلر آب گرم یا دیگ آبگرم از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده در تاسیسات حرارت مرکزی می باشد که دارای مخزن چدنی یا فولادی بسیار مقاوم است و از نظر عملکرد نیز تنوع بالایی در آن ها به چشم می خورد. این مخازن با تولید آب گرم نه تنها در منازل و

بویلر آب گرم یا دیگ آبگرم از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده در تاسیسات حرارت مرکزی می باشد که دارای مخزن چدنی یا فولادی بسیار مقاوم است و از نظر عملکرد نیز تنوع بالایی در آن ها به چشم می خورد. این مخازن با تولید آب گرم نه تنها در منازل و ساختمان های مسکونی، بلکه در صنعت نیز مورد استفاده قرار می گیرند. گروه صنعتی آسیا بویلر؛ تولید کننده تاسیسات حرارت مرکزی با کیفیت بالا در ادامه به معرفی این محصول پرداخته و ویژگی های انواع مختلف آن را شرح خواهد داد. با ما تا انتها همراه باشید.

بویلر آب گرم چیست؟

در سیستم های گرمایشی ساختمان های مسکونی و همچنین صنایع مختلف، از آب به عنوان منبع انتقال انرژی استفاده می شود که در دیگ های آب گرم نقش مهم و اساسی را ایفا می کند. دیگ آب گرم یا بویلر به مخزن فلزی بسته گفته می شود که آب موجود در آن به کمک انرژی حاصل از سوخت گازوئیل یا مازوت تا ۹۰ درجه سانتیگراد افزایش دما پیدا می کند. سپس آب به کمک تجهیزات مختلف از جمله پمپ به درون لوله های آب قرار گرفته در بخش های مختلف ساختمان انتقال پیدا می نماید و گرمای خود را به سیستم های گرمایشی داده و پس از سرد شدن مجدد به درون مخزن برگشت داده می شود.

این مخازن با توجه به اینکه دمای آب را تا چه درجه ای افزایش می دهند به دو گروه کلی دیگ آب گرم و آب داغ تقسیم بندی می شوند. به گونه ای که در دیگ های آب گرم دمای آب تا 90 و در آب داغ تا 100 درجه سانتیگراد افزایش پیدا خواهد کرد. از مهم ترین ویژگی های این دیگ ها این است که آب با افزایش دما به بیش از 100 درجه سانتیگراد تبخیر نمی شود، چرا که فضا کاملا بسته بوده و امکان تبخیر برای آن ها وجود ندارد.

اجزای بویلر آب گرم:

با توجه به نوع مخازن و نحوه عملکرد آن ها اجزای مختلفی در آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. از اصلی ترین اجزای بویلرها می توان به مخزن فلزی و مقاوم در برابر ضربه و نوسانات دمایی اشاره کرد که به صورت افقی یا عمودی نصب می گردد. علاوه براین، لوله های بسیار مقاوم فلزی نیز برای انتقال گاز هایی با درجه حرارت بسیار بالا در آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. درب های جلو و عقب، دودکش، فشار سنج، ترمومتر و همچنین کوره و دریچه های منهول و هندهول و تیوب شیت از دیگر اجزای مورد استفاده در دیگ های آب گرم هستند که همگی باید بر اساس استانداردها طراحی و در محل مناسب نصب گردند.

دلیل اصلی آتش سوزی در تاسیسات ساختمان ها + بویلر آبگرم

کاربرد دیگ آب گرم:

می توان گفت در هر محیطی که تاسیسات حرارت مرکزی مورد نیاز باشد، دیگ های آب گرم کاربرد بسیار بالایی دارند و از اصلی ترین مورد استفاده آن ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • موتور خانه مجتمع های مسکونی
  • نیروگاه ها و پالایشگاه ها
  • کشتی ها
  • مراکز نظامی
  • سالن های ورزشی
  • پارک های آبی
  • لوکوموتیو ها
  • تولید آب گرم برای سیستم های گرمایشی بیمارستان ها، هتل و رستوران های بزرگ
  • تولید آب گرم در سازمان ها و ساختمان های اداری و تجاری بزرگ

انواع بویلر آب گرم:

بویلر های مورد استفاده به منظور گرم کردن سیستم های گرمایشی و فن کویل ها را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی نمود. به طور مثال، این تجهیزات بر اساس مسیری که گازهای احتراق درون مخزن طی می کنند به گروه های مختلفی از جمله موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

اول: دیگ آب گرم تک پاس

در دیگ های تک پاس همان طور که از نام آن مشخص است، گازهای حاصل از سوختن گازوئیل و سایر مواد سوختی تنها یک مرتبه اطراف مخزن را طی نموده و در نهایت از لوله های دودکش به خارج از دیگ انتقال پیدا خواهند کرد. این مدل از بویلرها بسیار قدیمی بوده و به دلیل راندمان کم در حال حاضر کاربرد زیادی نداشته و استفاده از آن ها توجیه اقتصادی ندارد.

دوم: بویلر آبگرم دو پاس

به منظور افزایش راندمان دیگ های تک پاس، در طراحی های بعدی لوله کشی و ساختار داخلی بویلر به گونه ای تغییر پیدا کرد که گازهای درون لوله ها دو مرتبه اطراف مخزن چرخیده و سپس از مخزن خارج می شوند.

دلیل اصلی آتش سوزی در تاسیسات ساختمان ها + بویلر آبگرم

سوم: دیگ آبگرم سه پاس

در نوع دیگری از این مخازن طراحی به گونه ای می باشد که گازهای درون لوله سه مرتبه اطراف مخزن حرکت کرده و سپس از آن خارج می شوند. در یک مقایسه کلی می توان گفت که مخازن سه پاس بیشترین کارایی را نسبت به نوع تک و دو پاس و برگشتی دارند.

چهارم: بویلر آب گرم برگشتی

در حالت کلی هر چه تعداد دفعات چرخیدن گازهای درون لوله به اطراف مخزن بیشتر باشد، به همان اندازه نیز راندمان دیگ افزایش پیدا خواهد کرد. در دیگ های برگشتی آب گرم طراحی به گونه ای است که بعد از دو مرتبه چرخیدن گاز درون لوله ها به اطراف مخزن، به انتهای دیگ برخورد نموده و به دلیل محدب بودن ساختار آن برگشت داده شده و پس از رسیدن به نقطه ابتدایی مخزن در نهایت به سمت دود کش هدایت می شوند.

پنجم: بویلر آب گرم واتر تیوپ

همان گونه که اشاره شد، عملکرد دیگ های آب گرم به گونه ای است که بر اثر حرارت ایجاد شده از سوخت، آب درون مخزن افزایش دما پیدا کرده و به سیستم گرمایشی انتقال پیدا خواهد نمود. در برخی از بویلرها آب درون لوله های بسیار مقاوم قرار گرفته و گازهای ایجاد شده از سوخت در اطراف آن می باشند و از این طریق افزایش دمای آب درون لوله ها صورت می گیرد. به این گروه از دیگ های آب گرم اصطلاحا واترتیوپ گفته می شود.

ششم: دیگ آب گرم فایرتیوب

بویلرهای فایر تیوپ عملکردی عکس نوع واتر تیوپ دارند؛ به گونه ای که درون لوله ها گازهای گرم قرار گرفته و آب در اطراف لوله حرکت نموده و دمای آن افزایش پیدا می کند.

علاوه بر دسته بندی های گفته شده ، همچنین می توان بر اساس جنس و متریال به کار رفته برای بدنه مخزن نیز آنها را با دو گروه کلی زیر تقسیم بندی کرد:

  • بویلر فولادی آب گرم
  • بویلر چدنی آب گرم

دیگ های چدنی قیمت ارزان تری دارد و حمل و جا به جایی و نصب آن ها نیز آسان تر از نوع فولادی می باشد.

فروش انواع بویلرها نظیر بویلر آبگرم با بهترین قیمت:

انواع بویلرها از جمله دیگ آب گرم ، دیگ روغن داغ و غیره با بهترین قیمت توسط شرکت آسیا بویلر به فروش می رسند. چنانچه شما نیز قصد خرید بویلر و نیز انواع تجهیزات تهویه مطبوع خانگی و صنعتی با بهترین و مناسب ترین قیمت را دارید می توانید با ما تماس بگیرید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.