کد خبر : 207958
تاریخ انتشار : شنبه 29 مرداد 1401 - 12:19
دیدگاه‌ها برای داستان نخستین تراکنش بیت کوین بسته هستند

داستان نخستین تراکنش بیت کوین

داستان نخستین تراکنش بیت کوین

تاریخ بیت کوین با اختراع و اجرای آن توسط ساتوشی ناکاموتو آغاز شد و به صورت ارز دیجیتالی به بازار آمد که به جای استفاده از یک سیستم متمرکز و مرکزی، از رمزنگاری برای خلق و مدیریت آن استفاده می‌شد. مهم است بدانیم که بیت کوین در ابتدا به عنوان واسطه‌ای برای مبادلات طراحی شد،

تاریخ بیت کوین با اختراع و اجرای آن توسط ساتوشی ناکاموتو آغاز شد و به صورت ارز دیجیتالی به بازار آمد که به جای استفاده از یک سیستم متمرکز و مرکزی، از رمزنگاری برای خلق و مدیریت آن استفاده می‌شد.

مهم است بدانیم که بیت کوین در ابتدا به عنوان واسطه‌ای برای مبادلات طراحی شد، اما بعدتر خود به عنوان یک دارایی باارزش در نظر گرفته شد و آنقدر رشد سریعی را تجربه کرد که از اواسط سال 2010، حتی برخی از پرداخت‌ها و تراکنش‌های مالی نیز علاوه بر میسر شدن با پرداخت ارزهای سنتی، با جابجایی بیت کوین انجام شدند و شرایط طوری رقم خورد که در همه جا عبارت خرید و فروش Bitcoin به چشم می‌خورد.

اما داستان بیت کوین چگونه شروع شد و نقطۀ عطف آن در کجا بود؟ شرح چگونگی شروع کار بیت کوین و نحوۀ انجام اولین تراکنش‌ آن موضوع این مقاله است که خود داستان جالبی است. پس همراه‌مان باشید.

داستان نخستین تراکنش بیت کوین

شروع داستان: بیت کوین در چه شرایطی متولد شد؟

برای شرح چگونگی شروع داستان بیت کوین باید به روزگار بحران اقتصادی سال 2008 برگردیم. بحرانی که کل جهان را تحت تاثیر قرار داد و بازار ورشکستۀ بزرگی را در پس خود به جای گذاشت.

در میانۀ هیاهوی این بحران و به منظور یافتن راه‌حلی برای مواجهه با آن، جرقه‌ای در ذهن ساتوشی ناکاموتوی ژاپنی (البته همچنان ابهاماتی در هویت او وجود دارد و به نظر می‌رسد این نام، نامی مستعار برای یک شخص و یا اشخاصی باشد) زده شد، کسی که یک برنامه نویس کامپیوتری بود و هرچند که متخصص و حرفه‌ای نبود، اما مهار‌ت‌هایی داشت که برای شروع یک فناوری جدید کافی بود و داستان بیت کوین از همین جا شروع شد. ارز دیجیتالی که در ابتدای امر، صرفا یک نرم‌افزار بسیار ساده بود.

ناکاموتو دست به ابداع بیت کوین زد چرا که همواره باور داشت که با ایجاد این رمزارز، دنیای اقتصاد و بازار مالی جهان برای همیشه تغییر خواهد کرد. همین انگیزه در ایجاد تغییر در اوضاع مالی و در بحبوحۀ بحران اقتصادی 2008 و با هدف ایجاد یک سیستم جدید اقتصادی دیجیتال، غیرمتمرکز و خصوصی، ناکاموتو کار ایجاد بیت کوین را آغاز کرد. او اولین بلوک این ارز دیجیتال را در تاریخ 3 ژانویه بر روی بلاک چین ایجاد کرد، اما تا 9 ژانویه 2009 طول کشید تا  ناکاموتو از راه‌اندازی نسخۀ اول بیت کوین خبر دهد. با این اعلام، بیت کوین به عنوان یک سیستم اقتصادی دیجیتال رونمایی و متولد شد.

نقطۀ عطف داستان بیت کوین در کجا رقم خورد؟

در 12 ژانویه 2009 اما یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تاریخ ارزهای دیجیتال و بالطبع آن، بیت کوین اتفاق افتاد. در این روز، اولین معاملۀ بیت کوین بین ساتوشی ناکاموتو و هال فینی انجام شد! اتفاقی که به عنوان انقلابی در فناوری و علم اقتصاد از آن یاد می‌شود.

در آن روزها هنوز بیت‌کوین رمزارزی نوپا بود که پیداکردن بلاک‌های آن حتی با CPU سادۀ لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی هم انجام‌پذیر بود و خبری از دستگاه‌های عظیم ماینینگ نبود. از همین رو، هال فینی که علاقمند به ایدۀ این رمزارز تازه به عرصه رسیده بود، دست به استخراج آن زد و به عنوان اولین نفر بعد از ناکاموتو، توانست حدود ۷۰ بلاک از این ارز دیجیتال را استخراج کند و در مرحلۀ بعدی، زمانی که ناکاموتو ‌خواست تا ۱۰ بیت‌کوین را به منظور تست انتقال دهد، او اولین دریافت‌کننده تراکنش بیت‌کوین باشد.

بنابراین، ناکاموتو 10 بیت کوین را به هال فینیِ برنامه نویس رایانه ارسال کرد و همین سرآغاز داستان محبوبیت بیت کوین شد. فینی از اولین علاقه‌مندان ایدۀ بیت کوین بود و این تعامل بین ناکاموتو و فینی، ارتباطی مداوم را به وجود آورد که بعداً به سمت شگفتی‌های بزرگی سوق پیدا کرد.

بعدها ناکاموتو در مورد این اتفاق تاریخی از هال فینی به خاطر کمک به بیت کوین در روزهای ابتدایی آن تشکر کرد و او را فردی مناسب در زمانی مناسب دانست که توانست اولین دریافت‌کنندۀ بیت کوین در تاریخ 2009 باشد.

البته اینکه ناکاموتو، هال را به عنوان اولین دریافت‌کنندۀ بیت کوین انتخاب کرد، جای تعجب هم نداشت. چرا که هال، خود را به عنوان یکی از درخشان‌ترین برنامه‌نویسان و رمزنگاران در جهان معرفی کرده بود و با توسعۀ سیستم رمزگذاری و پروسه اثبات مجدد کار که ناکاموتو بحث توسعۀ بیت کوین را بر روی آن استوار ساخته بود، کارهای مهمی را در این زمینه به سرانجام رسانده بود. هال به عنوان یکی از بهترین رمزنگاران جهان بخوبی می‌دانست که بیت کوین بلافاصله پس از معرفی شدن، یک پیشرفت گسترده خواهد بود و حتی کمی قبل‌تر و در سال 2008، از آن به عنوان ‘ایده‌ای بسیار امیدوارکننده’ یاد کرده بود.

جالبی داستان این اولین تراکنش هم در این بود که بعد از دریافت بیت کوین ها از ناکاموتو توسط فینی، او تا مدت‌ها به سراغ کیف پول بیت کوین خود نرفت و زمانی از پنج خود باخبر شد که بیت کوین ارزشی باورنکردنی در بازار ارزهای دیجیتال بدست آورد. در آن زمان بود که او اقدام به انتقال بیت کوین های خود به یک کیف‌پول آفلاین کرد تا بتواند از این سرمایۀ باارزش بخوبی محافظت کند.

داستان نخستین تراکنش بیت کوین

چرا نخستین تراکنش بیت کوین مهم است؟

نقطه عطفی که توسط ناکاموتو و فینی در انجام اولین تراکنش بیت کوین رقم خورد، بسیار مهم است چرا که اولا نشان داد فن‌آوری بیت کوین کار می‌کند. بدین معنی که می‌توان این فن‌آوری را به عنوان یک سیستم ایمن پول دیجیتال، خصوصی، غیرمتمرکز و مقاوم در برابر سانسور در نظر گرفت و از آن استفاده کرد.

دلیل بعدی اهمیت این تراکنش در این بود که انجام‌شدنِ اولین معاملۀ بیت کوین و این واقعیت که بیش از ده سال از انجام آن می‌گذرد، اثباتی غیرقابل انکار برای امنیت این سیستم تلقی شد. سیستمی که هرگز و حتی برای یک ثانیه متوقف نشد و این چیزی است که تا به امروز هیچ سیستم دیگری به آن دست نیافته است.

و سرانجام اینکه این اولین تراکنش بیت کوین، درها را به دنیای جدیدی از امکانات باز کرد، چرا که در آن لحظۀ اول انجام تراکنش، فینی و ناکاموتو این امکان را داشتند که تصویری از آیندۀ سیستم‌های مبادلات مالی دنیا را ببینند و باید پذیرفت که امروز، این فن‌آوری به سطحی کاملاً جدید رسیده است و به نظر نمی‌رسد که بخواهد متوقف شود. پس اگر امروزه ما با فرآیندهایی مانند توکن سازی یا قراردادهای هوشمند مواجه هستیم که امکانات جدیدی را با خود به همراه دارند و شکل‌های جدیدی از تجارت مدرن را به ما نشان می‌دهند، می‌توانیم همه را مدیون همان اولین تراکنش بیت کوین بین ناکاموتو و فینی بدانیم.

سخن آخر

داستان نخستین تراکنش بیت‌کوین، نشان از آن دارد که ارز دیجیتال، این قابلیت را دارد که به‌عنوان یک شبکه انتقال ارز در دنیای واقعی هم عمل کند. هرچند در زمان انجام شدن این تراکنش، بیت کوین ارزشی نداشت اما سرعتی که حضور ارزهای دیجیتال در بازارهای تجارت جهانی پیدا کرد، این ارز دیجیتال را به قیمتی باور نکردنی در نمودارهای مالی جهان رساند. به دنبال محبویت بیت کوین، طیف رنگارنگ و متنوعی از رمزارزها پا به عرصه گذاشتند که در حال حاضر، بخشی جدایی ناپذیر از بازارهای جهانی هستند.

حضور این رمزارزها حتی آنقدر پررنگ شد که به دنبال آن‌، صرافی ارزهای دیجیتال شروع به کار کردند که امکانات متنوعی را سر راه کاربران خود قرار دادند. بنابراین، انجام نخستین تراکنش بیت کوین در سال 2009 همانا و رقم خوردن انقلابی در بازارهای مالی جهان همان.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.