کد خبر : 206674
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 13:42
دیدگاه‌ها برای حسینی در نشست خبری جشنواره جهانی شعر آیینی: جشنواره جهانی شعر آیینی بزرگترین جایزه ادبی در کشور می باشد بسته هستند

حسینی در نشست خبری جشنواره جهانی شعر آیینی: جشنواره جهانی شعر آیینی بزرگترین جایزه ادبی در کشور می باشد

حسینی در نشست خبری جشنواره جهانی شعر آیینی: جشنواره جهانی شعر آیینی بزرگترین جایزه ادبی در کشور می باشد

رئیس جشنواره جهانی شعر آیینی گفت: آیندگان تاریخ شعر آیینی را به قبل و بعد از این جشنواره تقسیم خواهند کرد؛ شعر برگزیده در لوح سنگی ثبت و در یک پارک نصب خواهد شد. به گزارش خبرنگار بورس تایمز، نشست خبری جشنواره جهانی شعر آیینی، صبح امروز چهارشنبه 12 مردادماه 1401، با حضور سیدعبدالله حسینی رئیس

رئیس جشنواره جهانی شعر آیینی گفت: آیندگان تاریخ شعر آیینی را به قبل و بعد از این جشنواره تقسیم خواهند کرد؛ شعر برگزیده در لوح سنگی ثبت و در یک پارک نصب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بورس تایمز، نشست خبری جشنواره جهانی شعر آیینی، صبح امروز چهارشنبه 12 مردادماه 1401، با حضور سیدعبدالله حسینی رئیس جشنواره، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری و دبیر اجرایی جشنواره، قاسم صرافان شاعر آیینی و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار گردید.

سیدعبدالله حسینی، رئیس جشنواره جهانی شعر آیینی، در ابتدای این خبری با اشاره به اهمیت شعر در نگاه ائمه اطهار(ع)، این هنر را میراثی ماندگار و مانا توصیف کرد و گفت: تنها هنر ملموس و دسترس که در آن زمان در اختیار همه بود، شعر بوده است. در دوران جاهلیت مسابقات ادبی سالیانه برگزار و هفت شعر برگزیده و بر دیوار کعبه آویزان می‌شد که از این اشعار با عنوان معلقات سبع یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه سلبریتی‌های آن زمان شاعران بودند، افزود: ائمه اطهار بی‌حساب به کسانی که از اهل بیت(ع) دفاع و از این رسانه در این راه استفاده می‌کردند، اهدا می‌کردند که فرزدق از جمله این شاعران بود که هزینه  40 سال زندگی‌اش از این راه تامین شد.

رئیس جشنواره جهانی شعر آیینی، بیان داشت: این نگرش را با توجه بسیار کم امروز ما به شعر که به فرموده رهبر انقلاب بومی‌ترین رسانه است، مقایسه کنید.

حسینی، در ادامه به ضعف‌های موجود در حوزه شعر آیینی در زبان فارسی و انگلیسی اشاره و افزود: در تهران هیئت انگلیسی‌زبان‌ها داشتیم اما هرچه شعر جست‌وجو کردیم، متوجه شدیم شاید دو تا سه شعر در مجموع درباره امام حسین(ع) در جهان بیشتر وجود نداشت. می‌توان هیئتی را بدون سخنران برگزار کرد، اما بدون شعر نمی‌توان این فقر شدید ادبی و شعری در هیئت‌های انگلیسی‌زبان به ویژه در خارج از کشور احساس می‌شد؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم مسابقه بین‌المللی ادبی به زبان انگلیسی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: مشکل زبان انگلیسی این بود که ما اصلاً شعر نداریم؛ اما به زبان فارسی شعر بسیار داریم؛ اما شعر متناسب با آن حماسه عاشورا وجود ندارد. در شعرهای عاشورایی به زبان فارسی گاه حماسه‌ای وجود ندارد و زیبایی‌های عاشورا در آن دیده نشده و تنها بر مصیبت تکیه کرده است؛ به همین دلیل به فکر برگزاری یک جشنواره افتادیم. این جشنواره سه سال پیش در آفریقای جنوبی پایه‌گذاری شد اما به دلیل کرونا، برگزاری اختتامیه آن به تعویق افتاد.

رئیس جشنواره جهانی شعر آیینی، عنوان کرد: اختتامیه این جشنواره در روز نهم شهریور ماه برگزار خواهد شد. از 26 کشور آثار خود را به دبیرخانه ارسال و در این رویداد شرکت کردند.

حسینی، با بیان اینکه جایزه‌ای که اهدا می‌شود، بزرگترین جایزه ادبی در کشور است، یادآور شد: در اختتامیه این جشنواره از علی معلم، سیدعلی موسوی گرمارودی و علیرضا قزوه به عنوان سه شاعر پیشکسوت تجلیل خواهد شد. آیندگان تاریخ شعر آیینی را به قبل و بعد از این جشنواره تقسیم خواهند کرد. شعر برگزیده در لوح سنگی ثبت و در یک پارک نصب خواهد شد. همچنین لوح سنگی دیگری نیز بناست در یکی از صحن‌های حرم امام حسین(ع) نصب شود و آثار برگزیده نیز با خط خوش در موزه حرم اباعبدالله الحسین(ع) به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود اظهار نمود: بیش از 600 اثر به زبان انگلیسی به دبیرخانه ارسال شد که توسط هشت داور بررسی شده است. جوایز این بخش نیز به همان ترتیب بخش فارسی‌ اهدا خواهد شد.

علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری و دبیر اجرایی جشنواره جهانی شعر آیینی، در این نشست خبری گفت: جشنواره جهانی شعر آیینی به مرحله اختتامیه رسیده است. مراسم اختتامیه جشنواره جهانی شعر آیینی نهم شهریور امسال ساعت 18 در سالن سوره حوزه هنری برگزار می شود.

وی ادامه داد: آثار در دو بخش فارسی و انگلیسی فراخوان شد و جوایز هم به برگزیدگان این جشنواره در این دو بخش اهدا خواهد شد. در داخل کشور تمرکز ما بیشتر بر روی بخش فارسی است. فعالیت بخش انگلیسی سوق و جهت بین المللی به خود گرفته است.

معاون هنری حوزه هنری، در مورد جوایز جشنواره جهانی شعر آیینی تصریح کرد: جوایزی که برای نفر اول تا دهم در نظر گرفته شده است بالغ بر یازده هزار و 500 یورو است. نشانی، به عنوان تندیس جشنواره طراحی شده است؛ عنوان این نشان آسمان است. مراسم اختتامیه جشنواره جهانی شعر آیینی نهم شهریور، با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.

فروزانفر، با بیان اینکه در اختتامیه جشنواره جهانی شعر آیینی، از کتاب مجموعه آثار برگزیده این جشنواره رونمایی خواهد شد، افزود: کتاب بخش فارسی این جشنواره آماده و در مرحله چاپ است. کتاب بخش انگلیسی آن هنوز آماده نشده باید مراحل را طی کند و ما مراسم خاصی نیز برای رونمایی از آن در نظر  خواهیم گرفت.

وی در پایان سخنان خود، با بیان اینکه، سازمان های مختلفی برای برگزاری جشنواره جهانی شعر آیینی با هم همکاری کردند، عنوان کرد: سازمان های مختلف دست به دست هم دادند و پای این رویداد ارزشمند آمدند. این گونه اتفاق ها نیازمند همکاری نهادهاست و تنها از عهده یک نهاد بر نمی آید. محوریت اجرایی جشنواره جهانی شعر آیینی با حوزه هنری است. سازمان های مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت همراه اول، شهرداری تهران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هم همکاری کردند.

قاسم صرافان، شاعر آیینی و دبیر علمی جشنواره جهانی شعر آیینی، در این نشست خبری گفت: مهمترین هدف از برگزاری این جشنواره، انگیزه‌سازی برای شاعران بود تا با شور و شوق بیشتری در وادی اهل بیت(ع) قلم و قدم بزنند.

وی ادامه داد: ما برای دیگر هنرها از جمله سینما فستیوال‌های متعددی داریم؛ اما در حوزه شعر سال‌هاست که با چنین رویدادی مواجه نیستیم.

دبیرعلمی جشنواره جهانی شعر آیینی، بیان داشت: در این دوره استقبال به گونه‌ای بود که ما برای پیدا کردن داور به مشکل برخورده بودیم؛ چرا که بسیاری از پیشکسوتان نیز در این جشنواره شرکت کردند. داوری‌ها در چند مرحله انجام شد، در مرحله اول 460 غربال شد و به مرحله بعد رسید و پس از بررسی داوران، 77 قطعه شعر به مرحله نیمه‌نهایی رسیدند. بعد از آن داوری‌ها پارامتریک انجام شد و سرانجام نظر 15 داور، 16 اثر به مرحله نهایی رسیدند. در مراسم اختتامیه، از سه اثر برگزیده جشنواره تجلیل خواهد شد.

صرافان، عنوان کرد: در مجموع 40 اثر انتخاب شده و در مجموعه‌ای با عنوان “بر آستان” منتشر خواهد شد. این سروده‌ها در واقع ترجمان به‌روزی از نگاه اباعبدالله(ع) در دوران معاصر ما را بیان می‌کنند. چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت ما در این دوره جشنواره با آثار عاشورایی فاخر مواجه بودیم.

گفتنی است، مراسم اختتامیه جشنواره جهانی شعر آیینی نهم شهریور امسال ساعت 18 در سالن سوره حوزه هنری برگزار می شود.

خبرنگار رسانه: محمد رضایی

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.