کد خبر : 209648
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 بهمن 1401 - 17:34
دیدگاه‌ها برای تعاملات و تبادلات بین‌المللی لازمه افزایش صادرات در حوزه ساختمان است بسته هستند

ریاحی، در نشست خبری نخستین گردهمایی آسیایی، بیان کرد:

تعاملات و تبادلات بین‌المللی لازمه افزایش صادرات در حوزه ساختمان است

تعاملات و تبادلات بین‌المللی لازمه افزایش صادرات در حوزه ساختمان است
بورس تایمز: نزدیک به 600 هزار مهندس و 4 هزار شرکت در گرایش‌های متفاوتی مانند عمران، برق، تاسیسات برق و مکانیک، ترافیک؛ نقشه‌برداری و طراحی، اجرا و نظارت در حوزه ساختمان، عضو این سازمان هستند.

دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: توان، ‌ظرفیت و دانش بالایی در جامعه مهندسی کشور وجود دارد که با معرفی آن در داخل و خارج از کشور، می‌توان ظرفیت بالایی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بورس تایمز، نشست خبری نخستین گردهمایی آسیایی طراحان، سازندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت ساختمان، عصر امروز یکشنبه ٩ بهمن‌ ١۴٠١، با محوریت صادرات محصولات ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی، با حضور مدیران برگزاری این رویداد و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.

امیدرضا ریاحی، دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

امیدرضا ریاحی، دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در ابتدای این نشست خبری گفت: در راستای تحقق سیاست‌های توسعه پایدار اقتصادی و همچنین افزایش و تقویت تولیدات و خدمات صادرات محور صنعت ساختمان و همزمان با گرامیداشت روز مهندس با حضور بیش از ۱۵ کشور آسیایی فعال در این حوزه از جمله چین، قطر، عمان، ترکیه، ارمنستان، عراق، سوریه، امارات متحده عربی، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان نخستین گردهمایی آسیایی سازندگان، تولیدکنندگان و صادر کنندگان صنعت ساختمان چهارم اسفند در مرکز بین‌المللی همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود.

وی افزود: این گردهمایی با هدف ترویج مذاکره و تنظیم قراردادهای بین المللی در صادرات محصولات و فناوری های نوین صنعت ساختمان، صادرات خدمات فنی و مهندسی، بیمه های تجاری و قوانین حمل و نقل بین المللی در توسعه تجارت بین الملل، تولید صادرات محور، جذب سرمایه گذار خارجی و معرفی دستاورهای دانش بنیان صنعت ساختمان برپا می شود.

ریاحی، با بیان اینکه 26 سال از عمر سازمان نظام صنفی مهندسی ساختمان می‌گذرد، تصریح کرد: نزدیک به 600 هزار مهندس و 4 هزار شرکت در گرایش‌های متفاوتی مانند عمران، برق، تاسیسات برق و مکانیک، ترافیک؛ نقشه‌برداری و طراحی، اجرا و نظارت در حوزه ساختمان عضو این سازمان هستند.

وی ادامه داد: توان، ‌ظرفیت و دانش بالایی در جامعه مهندسی کشور وجود دارد که با معرفی آن در داخل و خارج از کشور می‌توان ظرفیت بالایی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایجاد کرد و از این بابت زمینه کسب درآمد ارزی مناسبی را برای کشور فراهم کرد.طبیعی است که کسب درآمد ارزی مناسب می‌توان ا شتغال و کارآفرینی مناسبی را نیز در این بخش ایجاد کند.

ریاحی تاکید کرد:‌ برای توسعه صادرات کالا و خدمات باید صدور خدمات فنی و مهندسی در اولویت و نوک حمله پیکان صادرات باشد تا در بازارهای هدف با تعریف و معرفی کالاها و خدمات فنی و مهندسی ایرانی مسیر صادرات را هدایت کند.

وی، با تاکید براینکه تعاملات و تبادلات بین‌المللی لازمه افزایش صادرات در حوزه ساختمان است، عنوان کرد:‌ اگر به دنبال بالابردن مهارت‌ها هستیم به تبادل کارشناسانه نیز نیاز داریم. سازمان نظام مهندسی این ظرفیت را دارد که در تعاملات یک سویه تنها به دنبال صادرات نباشد و یادگیری و الگوگیری از روندهای بین‌المللی نیز باید در دستورکار قرار گیرد.

دبیرسازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد:‌ هم‌افزایی و انتقال تجربیات و راهکارهای عملی صادرات محصولات ساختمانی به کشورهای هدف، معرفی و شرایط حضور در شوروم های عمان، روسیه ، قزاقستان ، آذربایجان ، عراق ، ازبکستان و CISو معرفی پلتفرم بین المللی تجارت محصولات ساختمانی از جمله محورهای برگزاری این گردهمایی است.

دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطرنشان کرد: این رویداد بین المللی با مشارکت سازمان توسعه تجارت، سازمان صنایع و شهرک های صنعتی، مراکز علمی و دانشگاهی، سازمان نظام مهندسی تهران، انجمن مدیریت ساخته ها، مرکز تجارت فناوری فیال، سامانه بین المللی ساخت بازار، انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران، کانون سراسری انبوه سازان کشور، انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و با حضور نمایندگان مراکز تجاری کشورهای دعوت شده برگزار می شود.

ریاحی، در تشریح عملکرد یک ساله کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی برای برگزاری این گردهمایی آسیایی نیز اظهار کرد:‌ ابتدا فراخوان لازم صادرشده و پس از شناسایی اعضای حقیقی و حقوقی هم‌اندیشی با فعالان حوزه برقرار و تعامل با تشکل‌ها در قالب نشست‌ها و همایش‌ها انجام شده است.در حال تکمیل بانک اطلاعاتی از مهندسان تحصیلکرده خارج از کشور هستیم و از کارشناسان در حوزه تجارت فنی و مهندسی برای تدوین ضوابط و مقررات دعوت شده است.

وی در ادامه از تلاش برای بهره‌گیری از ظرفیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبرداد و افزود:‌ دو کارگروه با عنوان توانمندسازی و ارتباطات در کمیسیون صادرات خدمات فنی و مهندسی ایجاد شده است. کارگروه توانمندسازی با هدف ظرفیت‌سازی برای نهادهای بین‌المللی و کارگروه ارتباطات نیز با هدف برقراری تعامل با نهادهای بین‌المللی مختلف ایجاد شده‌اند تا بتوان با اعزام اعضای سازمان و فراهم آوردن تسهیلات برای شرکت‌ در همایش‌های بین‌المللی را فراهم کرد.

ریاحی، با بیان اینکه با سفیر الجزایر نیز جلساتی برگزار و هیاتی نیز به عمان اعزام شده است، عنوان کرد:‌ در تلاش هستیم تا با پیگیری اهداف 10 گانه نظام مهندسی ساختمان سطح کیفی خدمات فنی و مهندسی را بالا برده و زمینه‌های لازم را برای ساخت ساختمان‌هایی ایمن را فراهم کنیم.

دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد:‌ شبکه سازی و ایجاد ارتباط با تمام ارگان‌های دخیل در یک پروژه ساختمانی از اهداف سازمان نظام مهندسی است تا یک فضای تعاملی ایجاد شده و بتوان با توانمندسازی ایجاد ارتباطات لازم به تقویت شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی و زمینه‌سازی برای تشکیل استارت‌آپ‌ها در این بخش کمک‌های لازم را ارایه داد.

میثاق سلماسی، مدیرعامل انجمن مدیریت ساخته‌ها و دبیرکل برگزاری گردهمایی آسیایی

میثاق سلماسی، مدیرعامل انجمن مدیریت ساخته‌ها و دبیرکل برگزاری گردهمایی آسیایی، در ادامه این نشست خبری، گفت: در راستای تحقق سیاست های توسعه پایدار اقتصادی ایران اسلامی در جهان و همچنین افزایش و تقویت تولیدات و خدمات صادرات محور صنعت ساختمان، همزمان با گرامیداشت روز مهندس و با فعالان این حوزه از بیش از 15 کشور آسیایی از جمله : روسیه، چین ، قطر ، عمان ، ترکیه ، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان و ازبکستان “نخستین گردهمایی آسیایی طراحان، سازندگان، تولیدکنندگان و صادر کنندگان صنعت ساختمان” مورخه چهارم اسفند ماه سال جاری ، در تهران ، مرکز همایش های بین ششالمللی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار می گردد.

وی ادامه داد: این گردهمایی با حمایت و مشارکت سازمان نظام مهندسی تهران، سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی ایران، سازمان صنایع و شهرک های صنعتی ، انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران، کانون سراسری انبوه سازان کشور ، انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و با حضور نمایندگان مراکز تجاری خارج از کشور، فعالان اقتصادی بین المللی، کارشناسان و مدیران علمی و مسوولین کشور و با همت سامانه بین المللی ساخت بازار، انجمن مدیریت ساخته ها و هلدینگ تجارت فناوری فیال برگزار می شود.

رئیس انجمن مدیریت ساخته ها گفت: در این گردهمایی بزرگ به دنبال شناسایی راه های توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای اطراف هستیم.

وی ادامه داد: کشورهای زیادی در اطراف ما به دلایل مختلف طی سال های اخیر با مشکل ساخت و ساز طرح های عمرانی روبرو شده اند که ایران می تواند بخش زیادی از نیازهای فنی و مهندسی آنها را تأمین کند. این بازار در شرایط رکود فعالیت داخلی، برای جامعه مهندسی کشور بسیار حائز اهمیت است.

سلماسی عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی درحال تشکیل بانک جامع اطلاعات مهندسان ایرانی در خارج از کشور است تا از پتانسیل آنها برای کمک به پروژه های عمرانی منطقه کمک بگیریم.

حامد امجدی مدیرعامل سامانه بین المللی ساخت بازار و دبیر اجرایی این گردهمایی

حامد امجدی مدیرعامل سامانه بین المللی ساخت بازار و دبیر اجرایی این گردهمایی، در ادامه این نشست خبری بیان داشت: این رویداد بزرگ به عنوان بزرگترین گردهمایی آسیایی صنعت ساختمان با رویکرد هم افزایی بخش خصوصی و دولتی متشکل از تولیدکنندگان محصولات ساختمانی و ارائه دهندگان خدمات فنی و مهندسی از یک طرف و تامین کنندگان و صادرکنندگان از سوی دیگر برگزار می‌شود.

وی افزود: در این گردهمایی پتانسیل های بازار کشورهای هدف و امکانات و شوروم های مراکز تجاری ایران در کشورهای هدف به تولیدکنندگان و شرکت های فنی و مهندسی معرفی خواهند شد و مباحث تاثیرگذار در صادرات صنعت ساختمان مانند نقش مذاکرات و عقد قرارداد های بین المللی، بیمه های تجاری، لجستیک و اطلاع از قوانین جدید بین المللی در صادرات محصولات و فناوری های نوین، صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین چگونگی جذب سرمایه گذاری خارجی، معرفی دستاورهای فناورانه دانش بنیان و طراحان صنعت ساختمان مورد بحث و اشتراک گذاری تجربیات قرار خواهد گرفت.

امجدی خاطرنشان کرد : جهت حضور در این گردهمایی، ثبت نام از طریق سایت اصلی به نشانی www.CMEC.ir  برای علاقمندان الزامی است.

غلامرضا خوش گفتار منفرد عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

غلامرضا خوش گفتار منفرد عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در ادامه این نشست خبری گفت: سازمان نظام مهندسی یک رسالت بر عهده دارد که ارائه خدمات مهندسی ساختمان و کامل کننده زنجیره صنعت ساختمان است. در سال‌های بعد از انقلاب ما ظرفیت بزرگی در دانشگاه ها ایجاد کردیم که افراد آموزش دیده اند و تعداد قابل توجهی از آنها را در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه 70 هزار مهندس دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی وجود دارد،‌اظهار کرد:‌البته در رکود کم اقتصادی نیز به سر می بریم که موجب شده تا مازاد مهندس داشته باشیم ولی صدور خدمات فنی مهندسی به معنای اضافه بودن آنها نیست بلکه بهترین‌ها را برای صادرات مدنظر قرار داده‌ایم و این همایش امکان معرفی ظرفیت‌ها را در منطقه آسیایی و جهانی فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه در دهه 70 رشد قابل توجهی در صادرات خدمات فنی و مهندسی ایجاد شده است، اظهار کرد:‌ در دو دهه اخیر چنین توفیقی حاصل نشده است و در رهاورد خدمات فنی و مهندسی این امکان را فراهم می‌کنیم که زمینه صادرات مناسبی فراهم شود و همچنین امکان ساخت ساختمان‌های ایمن‌تر نیز در کشور فراهم شود.

خوش‌گفتار منفرد تصریح کرد:‌ امیدواریم با صدور خدمات فنی و مهندسی این امکان فراهم شود که مهندسان در خارج از کشور ساختمان بسازند و تجربیات آن را به کشور منتقل کنند.

امیرافشین رئیسی نژاد، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

امیرافشین رئیسی نژاد، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز، در ادامه این نشست خبری گفت: آیین نامه اجرایی صدور خدمات مهندسی سال ۸۸ تصویب شده که حوزه طراحی نظارت و نگهداری ساختمان است و در مبحث ۲۲ آن موضوع اصلی به بهره‌برداری و طول عمر ساختمان مربوط است.

وی افزود:‌ نظام مهندسی اعضای بسیار توانمندی دارد و ۹۰ درصد آنها این تجربه را می‌توانند به سمت صدور خدمات مهندسی ببرند البته این موضوع ندیده گرفته شده است و برگزاری این گردهمایی می‌تواند عایدی ارزی بسیار خوبی برای کشور داشته باشد.

 

گفتنی است، نخستین گردهمایی آسیایی طراحان، سازندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت ساختمان، ۴ اسفند ماه سالجاری، در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با حضور بیش از ۱۱ کشور فعال با محور صادرات محصولات ساختمانی و خدمات فنی مهندسی برگزار می‌شود.خبرنگار: کوروش جم

آلبوم تصاویر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.