کد خبر : 2116
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 - 6:27

بهترین روش های سرمایه گذاری در ایران کدامند؟ ۸ روش سرمایه گذاری

بهترین روش های سرمایه گذاری در ایران کدامند؟ ۸ روش سرمایه گذاری

اگر بخواهید همین اول کار بدانید که بهترین سرمایه گذاری در ایران برای شما کدام است باید به شما بگوییم که ایران کشوری با منابع فراوان و بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جنبه‌های مختلف است. زیرا این کشور در حال توسعه بوده و زیرساخت‌های آن در اکثر زمینه‌ها تازه شروع به رشد کرده‌اند. از بزرگ‌ترین صنایع موجود در ایران تا بازارهای مالی و ملکی همگی مستعد رشد هستند. ایران احتمالاً از نظر اقتصادی فاصله‌ زیادی با این کشورهای توسعه یافته دارد؛ اما فراموش نکنید که ساخت و تولید در زندگی امروزه‌ بشر دست‌خوش استفاده از تکنولوژی‌های مدرنی شده است. این مهم باعث می‌شود تا سرعت رشد در صنایع مختلف با شیب تندی به جلو حرکت کند. از همین رو است که اگر شما به عنوان یک سرمایه‌گذار مسیر درستی را انتخاب نمایید، تبدیل به یکی از سرمایه‌دارهای آینده‌‌ این مملکت خواهید شد.
هزاران روش سرمایه‌گذاری که سال‌ها امتحان خود را پس داده و عملیاتی شده‌اند، اکنون در ایران امکان پیاده‌سازی دارند. انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران از میان این همه صنایع در حال رشد چالش‌برانگیز اما مجذوب کننده است. بازار بورس ایران را در نظر بگیری..

اگر بخواهید همین اول کار بدانید که بهترین سرمایه گذاری در ایران برای شما کدام است باید به شما بگوییم که ایران کشوری با منابع فراوان و بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جنبه‌های مختلف است. زیرا این کشور در حال توسعه بوده و زیرساخت‌های آن در اکثر زمینه‌ها تازه شروع به رشد کرده‌اند. از بزرگ‌ترین صنایع موجود در ایران تا بازارهای مالی و ملکی همگی مستعد رشد هستند. ایران احتمالاً از نظر اقتصادی فاصله‌ زیادی با این کشورهای توسعه یافته دارد؛ اما فراموش نکنید که ساخت و تولید در زندگی امروزه‌ بشر دست‌خوش استفاده از تکنولوژی‌های مدرنی شده است. این مهم باعث می‌شود تا سرعت رشد در صنایع مختلف با شیب تندی به جلو حرکت کند. از همین رو است که اگر شما به عنوان یک سرمایه‌گذار مسیر درستی را انتخاب نمایید، تبدیل به یکی از سرمایه‌دارهای آینده‌‌ این مملکت خواهید شد.

هزاران روش سرمایه‌گذاری که سال‌ها امتحان خود را پس داده و عملیاتی شده‌اند، اکنون در ایران امکان پیاده‌سازی دارند. انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران از میان این همه صنایع در حال رشد چالش‌برانگیز اما مجذوب کننده است. بازار بورس ایران را در نظر بگیرید. بسیاری از افراد فعال در این بازار مالی در یک سال گذشته رشدهای بالای ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. مسلماً آن‌ها در حال حاضر به یک توسعه‌، رشد و نزول پایدار رسیده‌اند. از این رو انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران حتی امروز هم اصلاً دیر نشده و به راحتی می‌توانید با یک ایده‌ درست قدمی مثبت برای آینده‌ خود بردارید. در ادامه‌ این مقاله سعی کردیم برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری عالی که شاید برای کشورهای بزرگ و صنعتی یک تجربه چندین دهه‌ای هستند، اما در ایران تازه شکوفا شده‌اند را مورد بررسی قرار دهیم. این‌ها روش‌هایی هستند که همگی می‌توانند برحسب نوع رفتار و سرمایه‌ در دست افراد تبدیل به بهترین سرمایه گذاری در ایران شوند.

سرمایه گذاری در ایران و جهان به چه مفهومی است؟

بهترین سرمایه گذاری در ایران

قبل از انتخاب روش‌ بهترین سرمایه گذاری در ایران لازم است خود سرمایه‌گذاری را تعریف کنیم. سرمایه‌گذاری در واقع مجموعه‌ای از فرآیندهایی است که فرد روی پول و سرمایه‌ فعلی خود اعمال می‌نماید تا در آینده این سرمایه به میزان بیشتری تبدیل شود. حال این سرمایه‌گذاری می‌تواند برای ۱ سال آینده، ۵ سال آینده، ۱۰ سال آینده و یا حتی ۲۰ سال آینده و بیشتر باشد. اما شناخت فاکتورهای اساسی آن می‌تواند شما را در مسیری درست قرار دهد. متأسفانه روش‌ها و تعریف‌های غلطی از سرمایه‌گذاری نیز در میان مردم ایران وجود دارد. یکی از این تعریف‌های غلط سفته‌بازی است. سفته‌بازی روشی غیراصولی و نادرست است که متأسفانه برای برخی از افراد به عنوان یک سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود. برای مثال خرید یک جنس کم‌یاب یا نایاب و جمع کردن همه‌ آن‌ها از بازار و ارائه‌ آن با قیمت‌های بالاتر در زمان نیاز مردم می‌تواند یکی از این روش‌ها باشد.

جالب است بدانید که همین رفتار برخی از افراد سودجو باعث بدنامی بسیاری از سرمایه‌داران اصلی و باهوش ایرانی نیز شده است. این روش‌های غلط به قدری در بین مردم رواج پیداکرده که بسیاری از ما ، تمام سرمایه‌داران بزرگ را به حضور در چنین بازی‌هایی متهم می‌نماییم. اما باید بدانید که این روش‌ها همیشه نتایجی موقتی داشته و در آینده‌ای نزدیک راهی به سوی موفقیت پایدار نخواهند داشت. سرمایه‌گذاری درست و منطقی باید با اصول و قواعد اصلی آن صورت پذیرد. برای مثال سرمایه‌گذاری روی صادرات جنسی که در کشورهای دیگر نایاب است؛ اما در ایران به وفور یافت می‌شود یا واردات کالایی که در ایران امکان تولید آن نیست اما تقاضا برای آن رو به افزایش است. با پیشرفته شدن تکنولوژی، ورود به این عرصه‌ها بسیار راحت‌تر از قبل شده و هر کسی با استفاده از یک مشاور در این زمینه و کمی مطالعه می‌تواند در بین این‌ها بهترین روش سرمایه‌گذاری در ایران را برای خود انتخاب نماید.

چرا باید سرمایه گذاری کنیم؟

بهترین سرمایه گذاری در ایران

همین که این سؤال به ذهن شما رسیده است نشان از این دارد که اولین قدم‌های انتخاب بهترین سرمایه گذاری در ایران را به‌خوبی بر می‌دارید. واقعاً چرا باید سرمایه‌گذاری کنیم؟ آیا همین حقوق ماهانه و خرید و فروش‌های روزمره کفاف زندگی آینده ما را نخواهد داد؟ یکی از اصلی‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری امنیت و استقلال مالی است. دنیا پیشرفت کرده است. امروزه این ایده‌ها هستند که در حال پول‌سازی می‌باشند. شما اگر در شغل فعلی خود به جای ۸ ساعت در روز، کل ۲۴ ساعت را هم به فعالیت ادامه دهید، هیچ وقت یک سرمایه‌دار واقعی نخواهید شد. از این راه، رسیدن به استقلال مالی در آینده غیرممکن است و امنیت مالی عبارتی گم و بی‌معنا برای شما خواهد بود. قیمت‌ تمام چیزها روز به روز در حال افزایش است. آیا حقوق شما نیز با همین سرعت رو به فزونی است؟ حتی اگر چنین هم باشد، این دو در نهایت می‌توانند هم‌راستا حرکت کنند.

به‌نوعی اگر شما با حقوق ۵ میلیون تومان در ماه امسال می‌توانید یک سفر تفریحی برای خانواده خود برنامه‌ریزی نمایید و رفاه زندگی مشخصی داشته باشید، سال آینده برای چنین برنامه‌ای نیاز به ۷ میلیون تومان حقوق خواهید داشت. از این رو افزایش حقوق و دستمزد شما حتی اگر متناسب با تورم باشد، هیچ کیفیتی به زندگی شما اضافه نخواهد کرد و شما به فردی با درآمد بیشتر اما با هزینه‌های بالاتر تبدیل خواهید شد. تنها راه برای پیشی گرفتن از تورم و رسیدن به یک استقلال مالی در آینده سرمایه‌گذاری است. پس لازم است روش‌های بهترین سرمایه گذاری در ایران را بشناسیم. از همین امروز با فکر فردا را در ذهن داشته باشیم.

برای سرمایه گذاری در ایران و جهان باید چه فاکتورهایی را مدنظر قرار داد و چه نکاتی را رعایت کرد؟

برای انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران نیاز به دانستن چه نکاتی داریم؟ چه معیارهایی را برای یک انتخاب ایده آل باید مدنظر قرار دهیم؟ آیا تنها اخبار و شنیده‌ها بری ورود به یک بازار سرمایه‌گذاری برای ما کافی هستند؟ اگر به دور و بر خود نگاه کنید، افراد کمی در حال سرمایه‌گذاری برای آینده‌ مالی خود هستند. از میان همین افراد کم، باز هم درصد پایینی از آن‌ها مسیر درستی را انتخاب نموده‌اند. دلایل این نقطه ضعف‌ها در میان افراد چیست؟ احتمالاً نداشتن اطلاعات کافی و عدم شناخت بازارهای مالی می‌تواند عمده‌ترین دلیل این مسئله باشد. انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران نیازمند رعایت برخی نکات است. در زیر تعدادی از مهم‌ترین این نکات را باهم مرور می‌کنیم. شما برای شروع یک سرمایه گذاری باید بدانید که:

  • آیا افراد دیگر در بازار مورد نظر شما توانسته‌اند تجارب موفقی داشته باشند؟
  • احتمال موفقیت در آن چقدر است؟
  • احتمال شکست و عدم موفقیت چقدر است؟
  • در صورت موفقیت چه چیزی نصیب شما می‌شود؟ آیا این مقدار کافی است؟
  • در صورت عدم موفقیت چه چیزی از دست می‌دهید؟
  • آیا نسبت ریوارد(reward) به ریسک شما در این مسیر منطقی است؟
  • آیا هر لحظه که اراده کردید می‌توانید سرمایه‌ ‌خود را از آن بیرون بکشید؟
  • نیاز به چه پیش نیازهایی برای حضور در این روش سرمایه‌گذاری دارید؟

پاسخ این سؤالات می‌تواند برای افراد مختلف، متفاوت باشد. هر کس با توجه به میزان ریسک‌پذیری‌ای که در خود می‌بیند، به این سؤال‌ها پاسخ خواهد داد؛ از این رو است که بهترین سرمایه‌گذاری در ایران برای هر فرد می‌تواند روش خاص و متفاوتی باشد.

عمومی ترین روش‌ های سرمایه‌گذاری در ایران در حال حاضر

وقتی صحبت از انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران به میان می‌آید، همیشه روش‌های عمومی در صدر تجزیه و تحلیل افراد قرار می‌گیرند. در این بند قصد داریم عمومی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران که احتمالا شما نیز با آن‌ها آشنایی دارید را مورد بررسی قرار دهیم. البته قبل از آن ذکر این نکته ضروری است که برخی از افراد بدون داشتن دانش لازم درباره‌ این روش‌های سرمایه‌گذاری اظهارنظرهای غیر کارشناسانه دارند. برای مثال بسیاری از مردم تصور می‌کنند که سرمایه‌گذاری در بورس دیگر نامناسب است و این بازار دیگر سوددهی ندارد؛ یا قیمت ملک در فلان نقطه به قدری افزایش یافته که تا ۱۰ سال دیگر هیچ تکانی نخواهد خورد یا برخی با خود خواهند گفت که سکه مگر از این بالاتر هم می‌رود؟

هر بار که این حرف‌ها به میان می‌آیند، باید یک سؤال بزرگ از خود بپرسید. اگر بازار بورس ایران اشباع‌شده، پس افرادی که با سرمایه‌های میلیاردی و هوش مالی زیاد هنوز در این بازار هستند، دنبال چه چیزی می‌گردند؟ آیا تاکنون با خود اندیشیده‌اید که در هنگام اوج قیمت و گرانی سکه هم اگر چیزی برای فروش داشته باشید، باز هم طلا فروش‌ها خریدار آن خواهند بود؟ آیا آن‌‌ها درک درستی از این بازار ندارند؟ پاسخ این سؤال‌ها می‌تواند دید بهتری درباره‌ وضعیت این بازارها در ایران برای شما به همراه داشته باشد.

۱- خرید ملک

بهترین سرمایه گذاری در ایران

یکی از متداول‌ترین و اولین روش‌های سرمایه‌گذاری در ذهن هر فردی خرید و فروش ملک است. درصد بالایی از افراد بر این باورند که با خرید و فروش ملک هیچگاه ضرر نخواهند کرد. این باور در طولانی‌مدت می‌تواند کاملاً درست باشد. مسلماً خرید ملک یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است که حتی می‌تواند برای برخی از افراد بهترین سرمایه‌گذاری در ایران نیز باشد. این بازار از سال‌های بسیار دور چند قدم جلوتر از تورم موجود در کشور حرکت کرده است. از این رو داشتن دید بلندمدت برای ورود به بازار ملک امری ضروری است. اما ورود به این بازار به این سادگی‌ها هم نیست. قبل از ورود به هر بازاری شما باید با برخی از فوت و فن‌های آن آشنا باشید. آشنایی با این تکنیک ها یک بازار را برای یک فرد تبدیل به بهترین سرمایه‌گذاری و برای فرد دیگر به بدترین آن‌ها تبدیل می‌کند. برای مثال اگر قصد دارید در شهر تهران برای سرمایه‌گذاری ملکی بخرید، سؤالات زیر می‌تواند در انتخاب روش درست خرید در این بازار برایتان کارگشا باشد.

  • کدام منطقه از تهران بازدهی بهتری دارد؟
  • کدام ملک سود بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد؟
  • خرید و فروش ملک‌های نوساز گزینه‌ بهتری است یا دست گذاشتن روی املاک چند ساله و انجام عملیات بازسازی آن‌ها؟
  • هزینه‌های جانبی خرید و فروش ملک چیست و چقدر است؟
  • بهتر است از چه کسی ملک را خریداری کنید؟
  • کدام مشاور می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید ملک برای شما باشد؟
  • آیا نیازی به مشاوره در این باره دارید؟

چه بخواهید و چه نخواهید، تک‌تک این سؤالات در نتیجه سرمایه‌گذاری شما در بازار ملک مؤثر است. داشتن یک برنامه‌ریزی درست و منطقی با پاسخ به این سؤالات می‌تواند خرید ملک را برای شما تبدیل به بهترین سرمایه‌گذاری در ایران نماید. اما نکاتی درباره‌ این بازار وجود دارد که باید آن‌ها را نیز مدنظر قرار دهید.

  • بازار ملک همیشه در طولانی‌مدت سوددهی خواهد داشت.
  • نگاه کوتاه‌مدت به این بازار می‌تواند هم باعث زیان شود و هم خواب‌ِ سرمایه‌ شما را به دنبال داشته باشد.
  • میزان نقد شوندگی این بازار تقریباً کم است. به این معنی که اگر قصد فروش ملک خود را داشته باشید، این مسئله تبدیل به یک فرآیند زمان‌بر و حتی چند ماهه خواهد شد. البته اگر درست خرید کرده باشید، راحت هم می‌فروشید.
  • بازار ملک یکی از بازارهای کم ریسک در ایران است؛ به این معنی که ضرر در این بازار خیلی به‌ندرت و در مواقع خاص رخ می‌دهد.
  • بازدهی بازار ملک معمولاً خوب است؛ اما عالی نیست.
  • ورود به این بازار نیاز به سرمایه‌ زیادی دارد.

۲- خرید خانه و اجاره دادن آن

بهترین سرمایه گذاری در ایران

برخی از اقتصاددانان و افراد سرمایه‌گذار معتقدند که خرید خانه برای سکونت اصلاً سرمایه‌گذاری نیست. این عقیده حتی در برخی از سازندگان مشهور ملک در ایران نیز صادق است. بسیاری از سازنده‌ها باوجود اینکه چندین خانه‌ در حال ساخت و آماده دارند، اما خود همچنان مستأجر هستند. خرید ملک و سکونت در آن از دید این افراد یک خواب سرمایه بزرگ محسوب می‌شود؛ اما خرید خانه برای اجاره دادن آن همیشه و از دید همه‌ متخصصان یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری ایده‌آل در همه‌ نقاط جهان است. این روش حتی می‌تواند یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در ایران نیز باشد. مزیت‌های این سرمایه‌گذاری عبارت‌اند از:

  • تمامی مزیت‌هایی که برای خرید خانه وجود دارد.
  • شما می‌توانید از اجاره یا رهن دادن خانه‌ خود برای سرمایه‌گذاری در سایر بازارها و یا همین بازار استفاده نمایید. در واقع چنین املاکی با خود ارزش‌افزوده به همراه دارند.
  • برخلاف خانه‌ای که در آن سکونت دارید، خانه‌ای که اجاره داده‌اید معمولاً هزینه‌ آن‌چنانی برای شما نخواهد داشت.

نکته‌ بسیار مهمی که در این روش سرمایه‌گذاری وجود دارد اما بسیاری از افراد از آن غافل هستند، روش صرف مبلغ اجاره یا رهن ملک است. شما باید به عنوان یک سرمایه‌گذار موفق همیشه به دارایی‌های خود بیفزایید. بسیاری از مردم از این روش به عنوان بهترین سرمایه‌گذاری در ایران استفاده می‌کنند؛ اما درآمدهای ناشی از آن را صرف امورات خانه و زندگی خود می‌کنند. این روش درصد بالایی از سودهای شما را در آینده از بین خواهد برد. روش اصولی و درست چنین سرمایه‌گذاری، هزینه کردن درآمدهای ناشی از آن در سایر بازارهای مالی و یا خود همین بازار است.

۳- خرید سکه، طلا و طلای آب‌شده

بهترین سرمایه گذاری در ایران

یک بررسی ساده از بازار سکه، طلا و طلای آب‌شده نشان می‌دهد که این بازار در درازمدت به طور متوسط سود سالانه‌d 25 تا ۳۰ درصدی را برای فعالین در این بازار به ارمغان آورده است. این رقم البته با میزان تورم افزایش نیز می‌یابد. اما قیمت طلا که از اول سال تاکنون ۳۰ درصد افزایش نیافته است و یا در فلان سال اصلاً تغییری نکرده است؛ پس چطور ۳۰ درصد در سال کسب سود از بازار طلا را می‌توانیم متصور شویم؟ بزرگ‌ترین اصل و اساس برای ورود به بازار سرمایه‌گذاری در هر عرصه‌ای داشتن دید بلندمدت است. به یاد داشته باشید که شما برای گذران زندگی روزمره‌ خود دست به این سرمایه‌گذاری‌ها نزده‌اید. داشتن دید بلندمدت می‌تواند موفقیت شما را در اکثر بازارهای مالی تضمین نماید. اگر به قیمت‌های ۱۰ یا ۲۰ سال پیش طلا، سکه و طلای آب‌شده بازگردیم و میزان رشد آن‌ها را تاکنون تقسیم بر این تعداد سال نماییم، متوجه خواهیم شد که این بازار این میزان سود را در بلندمدت برای سرمایه‌گذاران خود دارا بوده است. البته ورود به این بازار نیز چالش‌های خاص خود را دارد. برای ورود به بازار طلا باید نکات زیر را به‌خوبی بشناسید.

  • نوسانات این بازار در کوتاه‌مدت می‌تواند بسیار زیاد باشد. از این رو داشتن دید کوتاه‌مدت، روش صحیحی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود. بهترین افراد در این زمینه خود طلا فروش‌ها هستند. آن‌ها بی‌تفاوت به قیمت‌ها و نوسانات روز بازار طلا همیشه در حال خریدن این جنس ناب و زرین می‌باشند.
  • انتخاب میان طلا، سکه و طلای آب‌شده باید با دلیل و منطق باشد. طلای آب‌شده کمترین میزان دستمزد و هزینه‌های جانبی را دارد. بازار سکه از نوسانات بیشتری برخوردار است. طلا دارای هزینه‌های جانبی مانند اُجرت می‌شود. طلای آب‌شده به نسبت کمتر دچار نوساناتی مانند سکه می‌شود.
  • بازار طلا یک بازار با بازدهی بالا است.
  • میزان ریسک در این بازار می‌تواند زیاد باشد.
  • نقد شوندگی بازار طلا بالا است و هر زمان که اراده کردید می‌توانید دارایی خود را به پول تبدیل نمایید.
  • ورود به این بازار با سرمایه‌ کم هم امکان‌پذیر است.

۴- خرید دلار و ارزهای معتبر

بهترین سرمایه گذاری در ایران

خرید و فروش دلار و سایر ارزهای جهانی هم یکی از روش‌های سرمایه گذرای در ایران است که در سال‌های اخیر با چالش‌های بسیار زیادی روبرو شده است. نکته‌ مهم درباره‌ ورود به بازار دلار و سایر ارزها دقت در تأثیر این بازار در سایر بازارها است. بازار ایران در چند دهه‌ گذشته ثابت کرده است که به شدت متأثر از قیمت ارز و دلار می‌باشد؛ اما تأثیر قیمت ارز در سایر بازارها به صورت دسته جارو عمل می‌نماید. به این صورت که اگر بازار ارز و دلار را دسته جارو در نظر بگیریم، نوسانات سایر بازارهای مرتبط با ارز سر جارو خواهند بود. اگر دسته جارو یک سانتی‌متر حرکت کند، سر جارو ۱۰ سانتی‌متر جابجا خواهد شد. این اصل در بازار سرمایه نیز به همین شکل صادق است. برای مثال افزایش ۱۰ درصدی قیمت ارز می‌تواند باعث بالا رفتن قیمت ملک به میزان ۱۵ تا ۲۵ درصد یا ۳۰ تا ۳۵ درصد در بازار بورس شود. با همه‌ این اوصاف ورود به بازار دلار نیز از جمله روش‌هایی است که برای برخی از افراد تبدیل به بهترین سرمایه‌گذاری در ایران شده است. نکاتی که درباره‌ ورود به این بازار لازم است بدانید عبارت‌اند از:

  • میزان ریسک در این بازار زیاد است.
  • میزان بازدهی این بازار گاهی متوسط و گاهی بالا است.
  • امکان نقد شوندگی در این بازار زیاد است.
  • ورود به این بازار با سرمایه‌ کم هم امکان‌پذیر است.

۵- سرمایه‌گذاری در بورس

بهترین سرمایه گذاری در ایران

برای داشتن یک درک درست از بازار بورس ایران و سرمایه‌گذاری در آن، این بخش را با یک مثال ساده شروع می‌کنیم. شرکت ایران خودرو با نماد خودرو در بازار بورس ایران مشخص شده است. اگر به زمستان سال ۹۷ برگردیم، جایی که بسیاری از کارشناسان معتقد بودن که بازار بورس ایران به روزهای انتهایی و افول خود رسیده است، قیمت سهام این شرکت در اول برج ۱۰ سال ۹۷ برابر با ۲۵۰۰ ریال بود؛ اما در اول برج ۱۰ سال ۹۸ و بعد از یک سال به حدود ۹۰۰۰ ریال رسیده است. با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که این سهم برای سهام‌داران خود در طول همین یک سال ۳۶۰ درصد سود به ارمغان آورده است. حال این میزان رشد را با میزان افزایش قیمت بی‌رویه‌ی خودروها در ایران مقایسه کنید. قیمت یک دستگاه پژو پارس در ابتدای برج ۱۰ سال ۹۷ حدود ۷۰ میلیون تومان بوده و زمستان سال ۹۸ به حدود ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است. سوال مهم اینجاست که اگر فردی به جای خرید یک دستگاه پژو پارس در ابتدای زمستان سال ۹۷، به همین میزان مبلغ سهام شرکت ایران خودرو را خریداری کرده بود، به چه میزان بازدهی رسیده بود:

۷۰,۰۰۰,۰۰۰ × ۳۶۰% = ۲۵۲,۰۰۰,۰۰۰

این محاسبه‌ ساده نشان می‌دهد که این فرد با انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران و ورد به بازار بورس می‌توانست همین امروز دو دستگاه پژو پارس خریداری نماید. البته این بازار نیز مانند سایر بازارهای سرمایه‌گذاری دارای افت و خیزهایی است. حضور در این بازار نیاز به دانش کافی و قدرت تجزیه و تحلیل اخبار، حوادث سیاسی و اقتصادی دارد.

نکات مهم ورود به بازار بورس ایران عبارت‌اند از:

  • بازدهی این بازار بسیار بالا است.
  • ریسک در این بازار زیاد است.
  • نقد شوندگی بازار بورس متوسط رو به بالا است.
  • با سرمایه‌ کم هم می‌توان به این بازار ورود کرد. حداقل میزان سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران امروز حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

برخی از منتقدان بازار بورس ایران معتقد هستند که این بازار در حال اشباع شدن است. این عقیده درباره‌ این بازار از چند جنبه قابل بررسی است. نکته‌ اول که استدلال این عده نیز بر این اصل پایه‌گذاری شده است، رشد درصدهای بالا و هیجانی این بازار در چند سال گذشته است. در پاسخ به این نکته باید بگوییم که نه فقط بازار بورس بلکه همه‌ بازارها در چند سال گذشته دست‌خوش نوسانات زیادی بوده‌اند. نکته‌ دوم هم مقایسه‌ بازار بورس ایران با بازارهای جهانی است. در این مقایسه متوجه می‌شویم که ارزش تمام معاملات یک سال بازار بورس ایران در کمتر از یک ساعت در بازارهای جهانی معامله می‌شود. این نکته نشان می‌دهد که هنوز جا برای رشد بازار ایران به میزان قابل‌توجهی باز می‌باشد.

۶- سرمایه گذاری در اوراق قرضه و اوراق مشارکت

بهترین سرمایه گذاری در ایران

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری معمول در ایران و جهان سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه و مشارکت است. این اوراق در همه جای دنیا از جمله روش‌های سرمایه‌گذاری بوده و فقط مختص ایران نیست. سرمایه‌گذاری در این اوراق قواعد خاص خود را دارد. اوراق قرضه به اوراقی گفته می‌شود که شخص سرمایه‌گذار به‌نوعی پولی را بابت فعالیت یک شرکت به مدیران آن قرض می‌دهد و در سررسیدی مقرر، اصل پول را به همراه بهره‌ آن دریافت می‌نماید. اوراق مشارکت نیز به همین ترتیب هستند؛ اما در این اوراق مسیر جریان پولی معمولاً مشخص است. شرکت صادرکننده‌ این اوراق، سرمایه‌ وارد شده را در پروژه‌های مختلف عمرانی یا اقتصادی دیگر هزینه و افراد را در سود این پروژه‌ها سهیم می‌کند. سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه و مشارکت به‌نوعی یکی از روش‌های پس‌انداز با سود نسبی و مشخص است. افرادی که در این روش سرمایه‌گذاری وارد می‌شوند، پول و سرمایه‌ خود را از خطرات و ریسک‌های بزرگ در امان نگه‌ می‌دارند و اصل پول و سود نسبی آن‌ها تقریباً تضمین‌شده است. در این روش سرمایه‌گذاری ساده است اما بازدهی هم خیلی بالا نخواهد بود. معمولاً درصد سود چنین اوراقی کمی بالاتر از نرخ‌ سودهای بانکی است. این روش سرمایه گذاری دربردارنده‌ ویژگی‌های زیر است:

  • ریسک کمی دارد.
  • بازدهی این بازار پایین است.
  • با سرمایه‌ اندک هم می‌توان به این بازار وارد شد.
  • نقد شوندگی در این بازار کم است.

۷- سرمایه گذاری در ایران رنتر

  • ایرانرنتر چیست؟

بسیاری از افراد جامعه‌ ایران که اتفاقاً تعداد آن‌ها کم هم نیست، برای خریدهای نقدی خود مشکلاتی دارند. خیلی از این افراد کارمند بوده و پس‌انداز بالایی ندارند. از این رو امکان خرید کالاهای گران‌قیمت مانند موبایل، لوازم خانگی و یا هر وسیله‌ دیگری را به صورت نقدی و درجا ندارند. بهترین راهی که در این مواقع به ذهن این افراد خطور می‌نماید، دریافت وام خرید کالا و یا خرید اقساطی آن‌ها است؛ وام‌ها و خریدهایی که با تضمین‌هایی مانند چک، سفته و سایر اسناد تجاری صورت می‌گیرد. ایرانرنتر شرکتی است که با یک ایده‌ جدید در ایران اقدام به فراهم نمودن شرایط خرید اقساطی برای کاربران نموده است. البته ایده‌ ایرانرنتر از سال‌های بسیار دور در جهان وجود داشته و در ایران نیز به روش‌های سنتی انجام می‌شده است. بسیاری از فروشگاه‌ها به شخصه با دریافت مدارک و تضمین‌های لازم امکان خرید اقساطی را برای مشتریان خود به وجود می‌آورند؛ اما ایرانرنتر این شرایط را برای درصد بالایی از کاربران خریدهای اینترنتی فراهم نموده است.

  • نحوه‌ کار ایران رنتر چگونه است؟

اگر با روند کار ایرانرنتر آشنایی پیدا کنید، متوجه خواهید شد که این تکنیک می‌تواند یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در ایران باشد. روند کار ایرانرنتر به این صورت است که این شرکت با فروشگاه‌های اینترنتی مشهور و پربازدید قرارداد همکاری امضا کرده است. در این قرارداد ایرانرنتر برای خریدارانی که امکان خرید نقدی ندارند، شرایط خرید اقساطی را فراهم آورده و از آن‌ها برای خرید اعتباری سندهای تجاری مانند چک و سفته به عنوان ضمانت بازگشت اقساط دریافت می‌نماید. نرخ سودهای تعیین‌شده توسط این شرکت بسته به موارد مختلفی از ۲۰ تا ۳۰ درصد متغیر است.

چرا سرمایه گذاری در ایران رنتر به تازگی رواج یافته است؟

سرمایه‌گذاری در ایرانرنتر و موارد مشابه آن می‌تواند یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران باشد. در این روش سرمایه‌گذار با اختصاص سرمایه‌ خود به ایرانرنتر شرایط را برای خرید اقساطی سایر افراد فراهم نموده و در سود بازپرداخت اقساط آن‌ها شریک می‌شود. این روش سرمایه‌گذاری به تازگی در میان افراد جامعه رواج پیداکرده است. از دلایل این محبوبیت می‌توان به کسب سودهای بیشتر از نرخ‌های بانکی، دریافت سود تضمین‌شده و بدون ریسک و امکان مشارکت با سرمایه‌ کم اشاره نمود.

۸- سرمایه‌گذاری در کسب و کار خودمان

بهترین سرمایه گذاری در ایران

  • شرایط فعلی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران چگونه است؟

وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران در حال حاضر در شرایط خاصی است؛ اما این‌ها نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم حضور در بازارهای مالی مختلف شود. در همین وضعیت، بسیاری از افراد با سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف به رشدهای اقتصادی بسیار بزرگی رسیده‌اند.

  • شرایط سیاسی

سرمایه‌گذاری در ایران تحت تأثیر مسائل سیاسی مختلف داخلی و خارجی است. برخی از مهم‌ترین مسائل سیاسی تأثیرگذار روی انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران را در زیر بررسی می‌کنیم:

  • تحریم‌ها

یکی از اساسی‌ترین شرایط سیاسی ایران اعلام تحریم‌های مختلف در صنایع مختلف علیه این کشور از سوی آمریکا و هم پیمانانش است. کشور ما در حال حاضر در بسیاری از جنبه‌های اقتصادی و صنایع مختلف مانند پتروشیمی، هواپیماسازی، صادرات، واردات و بسیاری موارد دیگر تحریم است. بانک‌های ایرانی در تحریم کامل به سر می‌برند و هیچ راهی برای نقل‌وانتقال پول به صورت مستقیم در بازارهای جهانی ندارند. صادرات نفت و محصولات نفتی ایران کاملاً تحریم است. آمریکا با تحت‌فشار قرار دادن کشورهای مختلف و شرکت‌های بزرگ دنیا آن‌ها را از حضور در بازار ایران منع می‌نماید. در چنین شرایطی مسلماً سرمایه‌گذاری روی برخی از صنایع و مسائل مرتبط می‌تواند با ریسک‌های بالای بین‌المللی همراه باشد. بلوکه شدن پول و عدم امکان ترخیص کالاها چه در صادرات و چه در واردات و از این قبیل موارد چیزهایی است که باید مراقب آن‌ها نیز باشیم.

  • انتخابات

جدای از تحریم‌ها سایر تحولات سیاسی نیز می‌تواند روی انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران تأثیرگذار باشد. یکی از این تحولات سیاسی انتخابات است. معاملات بازار ارز و طلا، قیمت برخی از اجناس و بسیاری از موارد دیگر همیشه تحت تأثیر انتخابات و نتیجه‌ آن در ایران بوده است. برای مثال بسیاری از سرمایه‌گذاران همیشه این اعتقاد را دارند که قیمت ارز تا قبل از انتخابات توسط دولت کنترل‌شده و از این رو بعد از آن شاهد رشد در این بازار هستیم. همین رشد دلار می‌تواند تأثیری مستقیم در قیمت اجناس و کالاهای مختلف نیز داشته باشد.

  • شرایط اقتصادی

شرایط اقتصادی ایران نیز به دلیل عدم فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و کافی هنوز به حالت پایدار نرسیده است. اقتصاد ایران به شدت تحت تأثیر اخبار سیاسی و اقتصادی مختلف در جهان است. در زیر به بررسی برخی از موارد مهم اخبار اقتصادی تأثیرگذار در بازار ایران می‌پردازیم:

  • قیمت دلار

هر نوسان ارز در بازار ایران تبدیل به یک موج هیجان بزرگ در سایر بازارهای مالی مانند طلا، بورس، ملک و حتی اجناس ضروری می‌شود. قیمت دلار در سال‌های گذشته مشخص‌کننده‌ اصلی جهت اقتصاد ایران بوده است. ثبات در قیمت دلار باعث ثبات در قیمت‌ اجناس و کالاها شده و نوسان‌ آن باعث افزایش قیمت و رشد در بازارهای مختلف شده است. تأثیر افزایش قیمت دلار به ترتیب ابتدا در بازار طلا، سپس در بازار ملک و در آخر در بازار بورس ایران مشاهده می‌شود؛ از این رو با مشاهده‌ این نوسان نیز می‌توانید نسبت به انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران تصمیمی درست اتخاذ نمایید.

  • قیمت طلا

یکی دیگر از آیتم‌های مؤثر در رشد و ثبات در بازار ایران قیمت طلا است. طلا در سال‌های گذشته در بازارهای جهانی روندی صعودی داشته است. اما تأثیرات خبرهایی مانند خبرهای جنگ و برخوردهای نظامی همیشه باعث حرکت‌های شارپی در آن شده و بلافاصله این تأثیر در بازار اقتصاد ایران نیز قابل‌مشاهده بوده است. برخلاف بازارهای جهانی که قیمت طلا و دلار غیرهمسو بوده و رفتاری عکس دارند، در بازار ایران قیمت دلار به ریال ایران بستگی دارد و قیمت طلا نیز همیشه همسو با دلار بوده است.

  • قیمت نفت جهانی

هرچند صنعت نفت ایران به طور کامل توسط آمریکا به حالت تحریم درآمده است، اما باز هم اقتصاد ایران به شدت به نفت وابسته است؛ از این رو کاهش و افزایش قیمت نفت جهانی روی اقتصاد ایران نیز تأثیر متقابلی می‌گذارد. البته به نسبت طلا و ارز، نفت نوسانات کمتری را ایجاد می‌کند. با توجه به محدودیت‌های فروش ایران در بازار نفت جهانی و کاهش شدید صادرات ایران در این زمینه، نوسانات نفتی در ایران کمتر از طلا و دلار می‌باشد.

  • سکه

سکه یکی از پرنوسان‌ترین شاخص‌های اقتصادی در ایران است. قیمت سکه در بازار ایران نسبت به طلا و طلای آب‌شده با تغییرات بسیار شدیدتری روبرو شده و همانند بازار دلار این کالا هم از اهمیت خاصی در اقتصاد ایران برخوردار است. نوسان سکه در بازار ایران تحت تأثیر چند عامل مختلف است. افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت طلای جهانی و نوسانات قیمتی نفت و همچنین بروز خبرهای سیاسی مختلف نظیر تنش‌های بین‌المللی یا انتخابات به صورت مضاعف وارد بازار سکه شده و نوسانات چند برابری در این بازار ایجاد می‌نماید. درباره‌ تغییر قیمت سکه کمی باید تیز‌بین باشید. طلا ارزش ذاتی زیادی دارد. این کالا در همه‌ بازارهای جهانی قابلیت نقد شوندگی دارد. به این صورت که اگر شما مقادیر زیادی طلا در اختیار داشته باشید، با همان قیمت روز طلای جهانی می‌توانید آن‌ها را در هر کشوری به فروش برسانید. از این جهت قیمت طلا در بازار ایران برای جلوگیری از قاچاق آن باید با قیمت طلای جهانی متناسب باشد. افزایش قیمت طلا به عددهایی بسیار بالاتر از قیمت طلای جهانی، می‌تواند باعث ورود طلا به کشور شده و کاهش زیاد قیمت آن نیز طلاهای داخلی را از کشور خارج خواهد کرد. از این رو برای کنترل این وضعیت بازار همیشه قیمت طلا را در داخل کشور با قیمت طلای جهانی در حالت تعادل نگه می‌دارند. اما درباره‌ سکه وضعیت کمی تفاوت دارد. سکه علاوه بر ارزشی که طلای موجود در آن دارد، در ایران دارای ارزش ذاتی دیگری نیز هست. این ارزش ذاتی سکه فقط مختص ایران بوده و خروج آن از کشور هیچ عایدی برای کسی به دنبال نخواهد داشت. زیرا در بازار بین‌المللی سکه‌ها را تنها به وزن طلای موجود در آن معامله می‌کنند و بس. از طرفی ضرب سکه نیز در ایران محدود بوده و آخرین تاریخ ضرب سکه در ایران به سال ۸۶ برمی‌گردد. از این رو افزایش تقاضا در این بازار می‌تواند تأثیرات زیادی در قیمت آن داشته باشد.

  • تورم

آیا تورم همیشه نکته‌های منفی با خود به دنبال دارد؟ اگر شما در مسیر درستی قدم برداشته و در انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران راه درستی رفته باشید، متوجه خواهید شد که تورم آن‌قدرها هم بد نیست. تعریف‌های زیادی برای تورم وجود دارد. اما در یک تعریف عامیانه به افزایش بی‌رویه و نامنظم قیمت‌ها در بازار تورم می‌گویند. مسلماً افزایش قیمت کالاها می‌تواند برای بسیاری از افراد تأثیرات منفی‌ای به دنبال داشته باشد. اما چرا همه از تورم بالای ایران شکایت نمی‌کنند؟ برای روشن‌تر شدن این موضوع باید بگوییم که دلیل اصلی افزایش قیمت همه چیز به تورم برمی‌گردد. قیمت دلار، طلا، ملک، بازار بورس و همه‌ روش‌های سرمایه‌گذاری، با تورم رشد می‌نمایند. اینکه خرید و فروش یک ملک در یک کشور توسعه ‌یافته و پیشرفته سود آن‌چنان زیادی نداشته و تنها یک درآمد معمولی را منجر می‌شود، به دلیل ثابت بودن و پایین بودن نرخ تورم در آن کشور است. اما شرایط در ایران کاملاً برعکس است. افزایش نرخ تورم و بالا بودن آن باعث افزایش قیمت مواردی مانند ملک و طلا و … می‌شود. پس صاحبان این کالاها و کسانی که در این بازارها سرمایه‌گذاری نموده‌اند، از این بابت خیلی هم ناراحت نخواهند بود؛ زیرا قیمت این اجناس حتی بالاتر از نرخ تورم رشد می‌نماید. اما دلیل اینکه افراد متوسط و فقیر جامعه با افزایش نرخ تورم وضعیت بدتری پیدا می‌کنند، عدم سرمایه گذرای آنها در چنین بازارهای متأثر از نرخ تورم است.

  • شرایط اجتماعی

اقتصاد ایران و انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران کم و بیش متأثر از شرایط اجتماعی کشور ما نیز می‌باشد. افزایش سطح آگاهی مردم و حضور آن‌ها در جامعه‌های جهانی باعث رونق بسیاری از بازارها خواهد شد. هرچند از نظر اقتصادی و سیاسی ایران در شرایط بسته‌ای قرارگرفته و فشارهای بین‌المللی در این عرصه‌ها زیاد است، اما برخوردهای درست اجتماعی و بهبود شاخص‌های اجتماعی هم می‌تواند در رشد و یا کاهش قیمت‌ها تأثیرگذار باشد.

نحوه‌ بررسی وضعیت یک روش سرمایه گذاری چگونه انجام می‌شود؟

با برخی از روش‌های مهم سرمایه گذاری در ایران آشنا شدیم و پارامترهای مؤثر بر آن‌ها را نیز مرور کردیم. اما حالا سؤال اینجاست که برای ورود به یکی از این بازارهای چگونه باید آن‌ها را بررسی کنیم. در این بخش برای داشتن دیدی بهتر نسبت به این پارامترها قصد داریم به صورت جمع‌بندی آن‌ها را برای بازارهای مختلف باهم مقایسه کنیم. در جدول زیر بازارهای مختلف منتخب برای انتخاب به عنوان بهترین سرمایه گذاری در ایران از نظر فاکتورهای مهم مورد مقایسه قرارگرفته‌اند. در این جدول اعداد ۱ تا ۵ معرف موارد زیر می‌باشند:

  • خیلی کم
  • کم
  • متوسط
  • بالا
  • زیاد

سرمایه گذاری در ایران

یک سرمایه‌گذاری خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

بهترین سرمایه گذاری در ایران

  • میزان ریسک:

این آیتم به احتمال خطر می‌پردازد. در بررسی این معیار برای ورود به بازار باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. چقدر احتمال دارد شما سرمایه‌ خود را از دست بدهید یا ضرر زیادی را متحمل شوید. در واقع اعداد بیان‌شده در جدول بالا به‌نوعی رفتار هرکدام از بازارها را برای شما معنی می‌کند. برای مثال در بازار دلار و طلا احتمال اینکه یک‌شبه با یک نوسان بزرگ درصد بالایی از سرمایه شما از بین برود بسیار بیشتر است. این اتفاق برای بازار ملک هیچگاه رخ نخواهد داد. کم ریسک‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در ایران مربوط به بازار ملک، بیمه و سپرده‌های بانکی است.

  • بازدهی:

بازدهی یک سرمایه‌گذاری میزان سود ممکن از آن را نشان می‌دهد. برای مثال شما قصد خرید یک خانه را دارید. مسلماً این کار برای کسب سود انجام می‌شود و هر چه سود بیشتری عاید شما بشود، برای شما موفقیت بزرگ‌تری خواهد بود. اما سؤال اینجاست که قیمت خانه در سال آینده و بعد از گذشت یک سال از خوابِ سرمایه‌ شما چقدر افزایش یا کاهش خواهد یافت؟ آیا انتظار سود ۲۰۰ درصدی برای این امر قابل‌تصور است؟ هر بازاری بسته به گنجایش و ظرفیتی که دارد، بازدهی خاص خود را خواهد داشت. از این معیار برای تعیین منطقی بودن سود حاصل از یک سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. نرخ حداقل یک سرمایه‌گذاری باید برابر با نرخ تورم سالیانه باشد. حال متوسط سود یک روش سرمایه‌گذاری اگر از این نرخ پایین‌تر باشد، ورود به آن منطقی نخواهد بود. برای مثال فرض کنید سپرده‌ای را در بانک برای سرمایه‌گذاری قرار می‌دهید. نرخ سود این سپرده در سال ۱۲ درصد است؛ اما نرخ تورم در ایران عددی بسیار بیشتر از این می‌باشد. بازار سکه، بورس و ارز در حال حاضر بالاترین میزان سوددهی را در میان بازارهای مختلف در ایران دارا می‌باشند. برای محاسبه‌ نرخ بازدهی که در اقتصاد به ROI معروف است به شکل زیر عمل می‌کنیم:

بهترین سرمایه گداری در ایران

برای مثال تصور کنید که شما برای خرید یک ملک ۱ میلیارد تومان هزینه کرده‌اید و بعد از گذشت ۱ سال آن را به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون فروخته‌اید. با فرض اینکه شما هیچ هزینه‌ دیگری اعم از نقل‌وانتقال، کمیسیون، بازسازی و یا … نداشته باشید، نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری شما برابر است با:

بهترین سرمایه گداری در ایران

در جدول زیر بازدهی برخی از بازارهای اقتصادی ایران را از سال ۸۸ تا ۹۸ به مدت ۱۰ سال مورد بررسی قرار داده‌ایم:

بهترین سرمایه گداری در ایران

این اعداد نشان می‌دهد که بورس بالاترین میزان سوددهی را در ۱۰ سال گذشته داشته است.

  • طول دوره‌ سرمایه‌گذاری:

این فاکتور در واقع محاسبه کننده‌ میزان خواب سرمایه‌ شما است که پارامتر بسیار مهمی نیز محسوب می‌شود. برای مثال بازار ملک را در نظر بگیرید. این بازار معمولاً یک چرخه‌ ۳ تا ۴ ساله دارد. یعنی یک و نیم سال اول در رکود تورمی به سر می‌برد. قیمت‌ها به‌آرامی در حال افزایش است اما خرید و فروش خیلی بالا نیست. در ۱٫۵ سال بعدی رکود بر این بازار چیره می‌شود. قیمت‌ها تقریباً ثابت شده و با شیب ملایمی کاهش می‌یابند؛ اما همچنان تقاضا بسیار کم است. در سال بعد از این چرخه و در سال چهارم، شاهد افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها هستیم. اگر شما در شروع این چرخه اقدام به خرید ملک نمایید، در ۴ سال سود ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی خواهید داشت که در بهترین شرایط برابر با نرخ تورم حرکت کرده‌اید. از این رو طول دوره‌ سرمایه‌گذاری هم فاکتور مهمی در انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری در ایران است. بازار ملک در ایران در حال حاضر دارای بیشترین بازده‌ سرمایه‌گذاری است.

  • نقد شوندگی:

منظور از نقد شوندگی در جدول بالا زمان لازم برای تبدیل کالا و جنس مورد نظر به پول نقد است که مستقیم به میزان عرضه و تقاضا برای آن جنس بستگی دارد. در بازار طلا شما به محض اراده می‌توانید طلای خود را به فروش برسانید. همیشه تقاضا در این بازار به قدری بالا است که جنس روی دست کسی باقی نماند. اما در بازار ملک شما برای فروش یک ملک و تبدیل آن به پول نقد گاهی نیاز به ۶ ماه تا یک سال زمان خواهید داشت. در حال حاضر طلا، دلار و سپرده‌های بانکی بالاترین میزان نقد شوندگی را در اقتصاد ایران دارند. میزان سرمایه‌ لازم برای ورود: هر بازاری برای ورود نیاز به یک سرمایه‌ حداقلی دارد. برخی بازارها مانند بازار مسکن نیاز به سرمایه‌ زیاد و برخی بازارها هم مانند بورس و طلا با سرمایه‌ کم هم قابلیت سوددهی دارند. در بازار ایران در حال حاضر بازار بورس کمترین مبلغ را برای ورود نیاز دارد.

جداول مقایسه‌ نرخ رشد بازارهای مختلف

بهترین سرمایه گداری در ایران

جدول بالا نرخ رشد بازارهای مختلف در ۱۰ سال گذشته به تفکیک سال را نشان می دهد.

بهترین سرمایه گداری در ایران

این نمودار نشان دهنده‌ متوسط نرخ رشد بازارهای مختلف در بازه‌های مختلف را نمایش می‌دهد. همانطور که می بینید، بازار سکه و بورس و بعد مسکن شرایط بهتری را به ثبت رسانده‌اند.

بهترین روش سرمایه گذاری در ایران در حال حاضر چیست؟

با بررسی معیارهای مختلف، سه بازار مسکن، سکه و بورس را می‌توان به عنوان بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران دانست. بازار سکه با توجه به نرخ رشد مشخصی که در بازه‌ای طولانی از خود نشان داده و وابستگی مستقیم آن به بازارهای جهانی، هنوز هم به عنوان یک سرمایه‌گذاری پشتیبان شناخته می‌شود. از این رو سرمایه‌گذاری در این بازار می‌تواند در طولانی‌مدت بدون ریسک و با نرخ بازدهی بالا باشد. بازار مسکن نرخ سود کمتری نسبت به بازار سکه داشته است؛ اما ریسک کمتری هم نسبت به آن دارد. افزایش قیمت مسکن در ایران در دوره‌های مختلف به صورت ثابت عمل کرده و این چرخه تبدیل به یک چرخه ثابت برای این بازار شده است. بازار بورس هم به دلیل امکان حضور با سرمایه‌های کمتر، سود دهی قابل ‌توجهی داشته است. این بازار نیز از جمله روش‌های سرمایه‌گذاری ایده‌آل در ایران محسوب می‌شود.

بهترین روش سرمایه گذاری در ایران در حال حاضر با سرمایه‌ اندک

همانطور که گفتیم در حال حاضر اعداد و ارقام نشان می‌دهد که بازار بورس بهترین روش سرمایه‌گذاری در ایران برای سرمایه‌های اندک است. این بازار با نرخ سود مناسبی که دارد برای سرمایه‌های اندک افراد نرخ رشد خوبی ایجاد می‌کند.

بهترین روش سرمایه گذاری در ایران در حال حاضر با سرمایه‌ زیاد

برای سرمایه‌های زیاد بهترین روش سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن تمام جوانب، ورود به بازار مسکن است. البته بازار سکه نیز به دید طولانی‌مدت و بالای ۱۰ سال می‌تواند درصد بازگشت سرمایه‌ قابل‌ توجهی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد.

The post بهترین روش های سرمایه گذاری در ایران کدامند؟ ۸ روش سرمایه گذاری appeared first on خانه سرمایه.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.