کد خبر : 209790
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1401 - 11:02
دیدگاه‌ها برای بهترین دوره های کارآموزی را چگونه پیدا کنیم؟ بسته هستند

بهترین دوره های کارآموزی را چگونه پیدا کنیم؟

بهترین دوره های کارآموزی را چگونه پیدا کنیم؟

دانشجویان در طول دوره تحصیل، با مباحث و دروس تخصصی رشته خود به‌طور کامل آشنا شده و در دانش نظری و تئوری حوزه تحصیلی خود تسلط پیدا می‌کنند. اما معمولا این آموخته‌ها پاسخگوی نیازهای بازار کار نیست و فارغ‌التحصیلان، مهارت‌ها و تجربه‌های کاری موردنیاز برای ورود به بازار کار را ندارند. دوره کارآموزی، یکی از

دانشجویان در طول دوره تحصیل، با مباحث و دروس تخصصی رشته خود به‌طور کامل آشنا شده و در دانش نظری و تئوری حوزه تحصیلی خود تسلط پیدا می‌کنند. اما معمولا این آموخته‌ها پاسخگوی نیازهای بازار کار نیست و فارغ‌التحصیلان، مهارت‌ها و تجربه‌های کاری موردنیاز برای ورود به بازار کار را ندارند. دوره کارآموزی، یکی از بهترین راهکارها برای دستیابی به این مهارت‌ها و تجربه‌هاست. در واقع، کارآموزی نقطه شروع بسیار مناسبی برای ورود به دنیای کار حرفه‌ای محسوب می‌شود. اما یکی از سوالات متداول تازه‌فارغ‌التحصیلان این است که چگونه بهترین دوره های کارآموزی در تهران و شهرستان‌ها را پیدا کنیم؟

در مقاله پیش رو برای آشنایی بیشتر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با دوره کارآموزی، علاوه بر بیان تعریف کارآموزی و معرفی مزایای آن، به این سوال متداول مطرح‌شده نیز پاسخ خواهیم داد.

دوره کارآموزی چیست؟

احتمالا همه شما تا به حال نگاهی به سایت‌های کاریابی و استخدامی انداخته‌اید. این‌گونه سایت‌ها جدیدترین آگهی‌های استخدامی همه شهرهای کشور در حوزه‌های کاری مختلف را منتشر می‌کنند. اگر تعدادی از این آگهی‌های استخدامی را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که اکثر این آگهی‌ها، داشتن سابقه و تجربه کاری را به‌عنوان شرط اصلی استخدام مطرح می‌کنند. اما یک دانشجو، تازه‌فارغ‌التحصیل یا فردی که مسیر شغلی خود را تغییر داده، چگونه می‌تواند این پیش‌نیاز استخدام را به دست آورد؟ پاسخ، دوره کارآموزی است. سایت‌های کاریابی مختلف نیز انواع دوره های کارآموزی رایگان را معرفی می‌کنند.

مشاهده یکجای جدیدترین آگهی های سایت های استخدامی در لینک زیر:

/https://karbord.io

دوره کارآموزی یک برنامه شغلی دارای زمان محدود محسوب می‌شود که توسط شرکت‌های دولتی یا خصوصی برگزار می‌گردد. در واقع، هر تجربه کاری‌ای که بخش عمده‌ای از آن به آموزش و یادگیری اختصاص یابد، کارآموزی نامیده می‌شود. به فردی هم که در حال گذراندن دوره کارآموزی باشد، کارآموز گفته می‌شود.

کارآموزان در طول دوره کارآموزی، آموزش‌های موردنیاز حرفه تخصصی خود را از مدیر یا سرپرست فرا می‌گیرند و روزبه‌روز بر تجربه‌ها و مهارت‌هایشان اضافه می‌شود.

با این که دانشجویان، بخش عمده‌ای از متقاضیان دوره های کارآموزی را تشکیل می‌دهند، اما این دوره‌ها تنها به دانشجویان و افراد تازه‌فارغ‌التحصیل‌شده اختصاص ندارد؛ بلکه هر شخصی که قصد تغییر مسیر شغلی و وارد شدن به حوزه کاری جدیدی را داشته باشد نیز می‌تواند با طی کردن دوره کارآموزی، آموزش‌ها و مهارت‌های ضروری حوزه موردنظر خود را یاد بگیرد و در زمان کوتاه‌تری به شغل موردنظر خود دست پیدا کند.

تفاوت دوره کارآموزی و کارورزی

تا اینجا با تعریف دوره کارآموزی آشنا شدیم. اما حتما در کنار نام کارآموزی، نام کارورزی نیز به گوشتان خورده است. این دو دوره با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در این قسمت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

در دوره های کارآموزی، متقاضیان با حضور پیداکردن در شرکت موردنظر و مشارکت در فعالیت‌های درون سازمانی آن، تجربه کاری کسب می‌کنند و در کنار آن، امکان دارد اصول و مباحث تئوری و یا آکادمیک هم به آن‌ها آموزش داده شود. از سویی دیگر، کارفرمایان هم از این فرصت استفاده کرده و با تربیت و استخدام نیروی کار توانمند، با هزینه و ریسک کمتری به اهداف سازمانی خود دست پیدا خواهند کرد.

اما در دوره کارورزی برخلاف کارآموزی، کارجویانی بدون داشتن دانش نظری در حوزه کاری موردنظر، زیر نظر یک استاد کار قرار می‌گیرند و به صورت کاملا عملی، مهارت موردنیاز را می‌آموزند. این دوره‌ها معمولا طولانی‌تر هستند و در مشاغل زیرمجموعه فنی‌وحرفه‌ای ارائه می‌گردند. معمولا در دوره کاورزی، کارورز کار خاصی انجام نمی‌دهد و صرفا با نگاه کردن به عملکرد استاد کار، حرفه و کار موردنظر را می‌آموزد.

استخدام کارآموز در چه صنایعی رایج است؟

دوره های کارآموزی در برخی از صنایع و کسب‌وکارها رایج‌تر از سایر حوزه‌های کاری است. حوزه‌های متداول برای کارآموزی عبارت‌اند از:

  • دوره کارآموزی هنر مانند هنرهای نمایشی، هنرهای زیبا و کارآموزی در موزه‌ها
  • دوره کارآموزی حوزه طراحی همچون کارآموزی معماری، طراحی داخلی و طراحی گرافیک
  • دوره کارآموزی بازاریابی مانند دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات
  • دوره کارآموزی فروش همچون فروش تجاری، فروش به مشتریان و هوش بازار
  • دوره کارآموزی مالی و حسابداری مانند کارآموزی حسابداری و بانکداری
  • دوره کارآموزی کامپیوتر و برنامه نویسی مانند توسعه وب، نرم‌افزار کامپیوتر و امنیت سایبری
  • دوره کارآموزی کسب‌وکار مانند زنجیره تامین و مدیریت
  • دوره کارآموزی مدیریت کسب‌وکار که روی جنبه‌های مدیریتی سازمان‌ها تمرکز دارد.
  • دوره کارآموزی منابع انسانی مانند تحلیل‌گر منابع انسانی و مدیر منابع انسانی
  • دوره کارآموزی حقوق همچون دوره وکالت و کارآموزی دادگستری
  • دوره کارآموزی مرتبط با پزشکی، پرستاری و کاراموزی آزمایشگاه مانند تصدی‌گری آزمایشگاه، کارشناسی میکروبیولوژی، دوره کارآموزی در بیمارستان و دوره روانپزشکی
  • دوره کارآموزی حوزه مهندسی مانند کارآموزی مهندسی عمران و مهندسی شیمی

مزایای دوره های کارآموزی چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، کارآموزی دارای مزایا و اهمیت بسیاری است. از جمله مهم‌ترین مزایای کارآموزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از تجربه‌های کاری مدیران و صاحب‌نظران در حوزه تخصصی موردنظر
  • ارتقای مهارت‌های نرم مانند مهارت ارتباطی در محیط کار
  • به دست آوردن تجربه کاری و مهارت در حوزه کاری خود
  • کسب درآمد در حین دستبابی به تجربه عملی کار
  • افزایش شانس استخدام در سازمان‌ها و ادارات مختلف
  • دستبابی به دانش تئوری و عملی حوزه کاری خود
  • ساخت رزومه شغلی قوی‌تر
  • شبکه‌سازی با متخصصین و کارشناسان حوزه کاری موردنظر

چگونه بهترین دوره های کارآموزی را پیدا کنیم؟

همان‌طور که پیشتر گفته شد، یکی از سوالات متداول در زمینه کارآموزی این است که چگونه می‌توان دوره کارآموزی مناسب رشته خود را پیدا کرد؟ در ادامه به مهم‌ترین روش‌های پیداکردن دوره کارآموزی اشاره خواهیم کرد.

جستجو در سایت‌های کاریابی و استخدامی

طبق توضیحات گفته شده، یکی از آسان‌ترین راهکارها برای پیدا کردن بهترین دوره کارآموزی، جستجو در سایت‌های کاریابی است. معمولا در این گونه سایت‌ها، در فیلتر «نوع همکاری» گزینه «کارآموزی» نیز وجود دارد. در نتیجه می‌توان با انتخاب مهارت موردنظر خود و فیلتر جستجو بر اساس نام شهر و نوع همکاری، به راحتی به دوره‌های مختلف کارآموزی موردنظرتان در شهر خود دست پیدا کنید.

ثبت نام کارآموزی فنی حرفه ای

یکی دیگر از راه‌های پیدا کردن دوره کارآموزی، ثبت‌نام در سازمان فنی‌وحرفه‌ای است. شما با مراجعه به سایت این سازمان و ثبت نام کارآموری فنی حرفه ای، می‌توانید دوره کارآموزی را در حوزه تخصصی خود بگذرانید.

سامانه ملی کارآموزی

یکی دیگر از راه‌های پیداکردن بهترین دوره های کارآموزی، به‌ویژه برای افرادی که باید واحد کارآموزی را در دانشگاه بگذرانند، ثبت‌نام در سامانه ملی کارآموزی است.

دانشجویان می‌توانند با مراجعه به این سایت که توسط دفتر مرکزی ارتباط با صنعت راه‌اندازی شده است و ثبت درخواست خود، در یکی از کارخانه‌ها، واحدهای صنعتی و یا شرکت های پذیرنده کارآموز، دوره کارآموزی خود را بگذرانند.

 استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین

امروزه بسیاری از سازمان‌ها و ادارات، فرصت‌های کارآموزی در واحد خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین و کانال‌های تلگرامی اعلام می‌کنند. در برخی از حوزه‌های تخصصی نیز کانال کارآموزی راه‌اندازی شده و فرصت‌های مختلف کارآموزی از این طریق منتشر می‌شود.

 جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به سوال‌های «کارآموزی چیست؟»، « استخدام کارآموز در چه صنایعی رایج است؟»، «مزایای دوره کارآموزی چیست؟» و « چگونه بهترین دوره های کارآموزی را پیدا کنیم؟» پاسخ دادیم. همان‌طور که گفته شد، دوره کارآموزی به دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و افرادی که مسیر شغلی خود را تغییر داده‌اند، کمک می‌کند بتوانند تجربه کاری و مهارت موردنیاز برای ورود به حوزه کاری خود را به دست آورند. بدین‌ترتیب این افراد می‌توانند رزومه خود را قوی‌تر کرده و با کسب مهارت‌های نرم و سخت موردنیاز، سریع‌تر در موقعیت شغلی موردنظر خود استخدام شوند.

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.