کد خبر : 96780
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 تیر 1400 - 11:43

بهتر، سریع‌تر، ارزان‌تر؛ دیفای چگونه بانک‌های کوچک را نابود می‌کند

بهتر، سریع‌تر، ارزان‌تر؛ دیفای چگونه بانک‌های کوچک را نابود می‌کند

بهتر، سریع‌تر، ارزان‌تر؛ دیفای چگونه بانک‌های کوچک را نابود می‌کندرقابت بر سر تصاحب پرداخت‌‌های مالی مصرف‌کنندگان در حال تبدیل شدن به رقابت قرن است. دیفای (DeFi) برای پیروزی در این نبرد باید بانک‌های سنتی را شکسته دهد. با توجه به نقطه‌ضعف‌های اساسی سیستم مالی سنتی، امور مالی غیرمتمرکز این شانس را دارد که که بانک‌های کوچک را از صحنه رقابت حذف کند، با این حال دیفای با چالش‌هایی روبه‌رو است که برطرف کردن آنها برای گسترش این حوزه ضروری است.
به گزارش کوین تلگراف، جهان امروز با پرداخت‌‌ها و پس‌انداز دارایی مشتریان پیش می‌رود. این فعالیت‌های روزمره افراد است که قدرت لازم برای حرکت اقتصاد و سیستم مالی جهان را فراهم می‌کند.
ارتباط مصرف‌کنندگان با سیستم مالی توسط بانک‌های کوچک و خرد برقرار می‌شود. مردم پرداخت پول، پس‌انداز و پرداخت مالیات را از طریق همین بانک‌ها انجام می‌دهند. اینجا زمینی برای رقابت پیش روی است؛ رقابت بر سر تصاحب پرداخت‌های مصرف‌کنندگان سراسر جهان.
نباید مرتکب اشتباه شوید، چراکه این رقابت قرار است به رقابت بزرگ قرن تبدیل شود. این نبرد شکل جهان را بسیار اساسی‌تر از آنچه اینترنت ب..

بهتر، سریع‌تر، ارزان‌تر؛ دیفای چگونه بانک‌های کوچک را نابود می‌کند

رقابت بر سر تصاحب پرداخت‌‌های مالی مصرف‌کنندگان در حال تبدیل شدن به رقابت قرن است. دیفای (DeFi) برای پیروزی در این نبرد باید بانک‌های سنتی را شکسته دهد. با توجه به نقطه‌ضعف‌های اساسی سیستم مالی سنتی، امور مالی غیرمتمرکز این شانس را دارد که که بانک‌های کوچک را از صحنه رقابت حذف کند، با این حال دیفای با چالش‌هایی روبه‌رو است که برطرف کردن آنها برای گسترش این حوزه ضروری است.

به گزارش کوین تلگراف، جهان امروز با پرداخت‌‌ها و پس‌انداز دارایی مشتریان پیش می‌رود. این فعالیت‌های روزمره افراد است که قدرت لازم برای حرکت اقتصاد و سیستم مالی جهان را فراهم می‌کند.

ارتباط مصرف‌کنندگان با سیستم مالی توسط بانک‌های کوچک و خرد برقرار می‌شود. مردم پرداخت پول، پس‌انداز و پرداخت مالیات را از طریق همین بانک‌ها انجام می‌دهند. اینجا زمینی برای رقابت پیش روی است؛ رقابت بر سر تصاحب پرداخت‌های مصرف‌کنندگان سراسر جهان.

نباید مرتکب اشتباه شوید، چراکه این رقابت قرار است به رقابت بزرگ قرن تبدیل شود. این نبرد شکل جهان را بسیار اساسی‌تر از آنچه اینترنت بر سر دنیا آورد، متحول خواهد کرد. اینترنت با اطلاعات سروکار داشت اما دیفای به سرمایه مربوط می‌شود و همانطور که همه می‌دانیم، پول قدرت را در دست دارد.

اکنون بسیاری از مردم یا از بانک‌ها متنفرند و یا نسبت به آنها بی‌تفاوت هستند. احتمالاً این احساس به خاطر آن است که بانک‌ها مردم را به‌خاطر اشتباهات کوچک جریمه می‌کنند، آنها را برای ساعت‌ها پای تلفن نگه‌می‌دارند، بدترین نرخ بهره ممکن را پیشنهاد می‌کنند و به شکلی با مشتریان خود برخورد می‌کنند که آنها را تا مرز دشمنی پیش می‌برند.

اما بانک‌ها همیشه مقصر نیستند. تنظیم قوانین و نظارت بر رعایت حقوق مصرف‌کنندگان تا جایی پیشرفته است که معمولاً از «تطبیق» به‌عنوان یکی از بخش‌های پرهزینه برای بانک‌های خرد یاد می‌شود. منظور از تطبیق هزینه‌ای است که صرف انطباق فعالیت‌های بانک‌ها با مقررات لازم‌الاجرا می‌شود. جریمه‌ها و مجازات‌های قانونی هم در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. چنین موسساتی نمی‌توانند نوآوری داشته باشند چراکه آنها برای مقاومت در برابر تغییر و نه پذیرش آن ساخته شده‌اند.

همچنین بخوانید: دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

فرصتی که نمی‌توان آن را رد کرد

امور مالی غیرمتمرکز این ایده را مطرح می‌کند که جهان جدیدی از محصولات مالی را ارائه دهد که با قراردادهای هوشمند ساخته شده‌اند و به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا در عرض چند ثانیه و تنها با یک کلیک ارائه‌دهنده خدماتی که از آن استفاده می‌کنند را تغییر دهند.

تنها روش کار دیفای نیست که بهتر از سیستم‌های سنتی است، دیفای کاملاً متفاوت است. در دنیای سنتی بانک‌های خرد، ما مجبور هستیم تا به گردانندگان بانک‌ها اعتماد کنیم. این اعتماد هزینه زیادی دارد. اما در دنیای جدید امور مالی غیرمتمرکز به کدی اعتماد می‌کنیم که خدمات مالی مورد نظر ما را ارائه می‌کند.

پروتکل‌هایی مانند آوی، یونی سواپ و میکر دائو (MakerDAO)، توانایی این را دارند که دارایی‌هایی مانند یو‌اس‌دی کوین، اتر و رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) را به طور مستقیم کنترل کنند، این موضوع به آنها این امکان را می‌دهد تا محصولات مالی‌ای را ایجاد کنند که ۷ روز هفته را به صورت ۲۴ ساعته و ۳۶۵ روز سال را بدون توقف کار کنند، بدون آن‌که نیازی به کارمند داشته باشند. با این کار هزینه بررسی و تراز‌کردن حساب‌ها از بین می‌رود. این فناوری فرآیندهای مالی می‌گیرد و آنها را به برنامه‌های خودکار تبدیل می‌کند.

امور مالی غیرمتمرکز فرصتی استثنایی را در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهد که بتوانند در دنیای امور مالی با قدرت به رقابت بپردازند، جایی که روزگاری قلمروی انحصاری ‌شرکت‌های چندملیتی با تیم‌های حقوقی بزرگ بود. علاوه بر این، دیفای هزینه جابه‌جایی بین ارائه‌دهندگان مختلف را تقریباً به صفر رسانده است. کاربران می‌توانند سرمایه خود را بدون نیاز به کاغذبازی و پرداخت کارمزد، در عرض چند دقیقه از پلتفرم آوی به کامپوند (Compound) و از آنجا به یونی سواپ ببرند.

در امور مالی غیرمتمرکز سرمایه کاربران می‌تواند به سرعت در جریان بهترین فرصت‌ها برای ارزش‌سازی قرار گیرد و این حوزه چیزی را به‌وجود می‌آورد که سیستم مالی جهان واقعاً به آن احتیاج دارد؛ رقابت و نوآوری واقعی. رقابت همان چیزی است که باعث می‌شود دیفای بر بانک‌های خرد غلبه کند. اگر کسی بتواند نرخ بهره سالیانه ۱۵ درصد را از برنامه‌های فعال در حوزه امور مالی غیرمتمرکز کسب کند، چه دلیلی دارد که بخواهد پول خود را در بانک پس‌انداز کند.

تهدیدها به‌دنبال فرصت‌ها می‌آیند

با این وجود همه چیز در دیفای روبه‌راه نیست. تا امروز برنامه‌های غیرمتمرکز فعال در شبکه اتریوم ۲۸۵ میلیون دلار را در هک‌های متعدد از دست داده‌اند، پاداش‌های سرمایه‌گذاری ناعادلانه تقسیم می‌شود و شبکه اتریوم روزبه‌روز شلوغ‌تر و استفاده از آن پرهزینه‌تر می‌شود.

مدل اعتمادسازی در دیفای کدهای برنامه‌نویسی است و به انسان‌ها ارتباطی ندارد، اما رشد جامعه برای موفقیت هر اکوسیستمی ضروری است. یک پلتفرم برای آن‌که موفقیت را تجربه کند هرگز نباید متراکم شود و تفاوتی هم ندارد که چه تعداد کاربر از آن استفاده می‌کنند.

اکنون به شبکه غیرمتمرکزی نیاز داریم که توسعه دهندگان بتوانند بدون نگرانی از سواستفاده و هک برنامه‌های خود را در آن پیاده‌سازی کنند، جایی که هر پیشرفتی پاداش می‌گیرد و مسائل مربوط به مقیاس‌پذیری به مشکل اصلی کاربران و توسعه‌دهندگان تبدیل نمی‌شود. تنها در این صورت است که می‌توان بانک‌های خرد را شکست داد و دید که گستردگی امور مالی مصرف‌کنندگان واقعاً چگونه است.

بهتر، سریع‌تر، ارزان‌تر؛ دیفای چگونه بانک‌های کوچک را نابود می‌کند

در این باره بیشتر بخوانید

  • فارمینگ در DeFi؛ سودهای نجومی در بلاک چین اتریوم؟
  • مروری بر توکن‌های عجیب دیفای؛ حباب بزرگ!

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.