کد خبر : 210073
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 - 20:35
دیدگاه‌ها برای بعد از جراحی ستون فقرات چگونه از خود مراقبت می‌کنید؟ بسته هستند

بعد از جراحی ستون فقرات چگونه از خود مراقبت می‌کنید؟

بعد از جراحی ستون فقرات چگونه از خود مراقبت می‌کنید؟

مراقبت از خود پس از جراحی ستون فقرات برای بهبودی بسیار مهم است. پیروی از دستورات جراح یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید برای اطمینان از بهبودی سریع تا حد ممکن انجام داد. برای مراقبت‌های بعد از جراحی ستون فقرات چندین نوع جراحی پشت و دستورالعمل‌های کلی وجود دارد. اما اینکه مراقبت پس

مراقبت از خود پس از جراحی ستون فقرات برای بهبودی بسیار مهم است. پیروی از دستورات جراح یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید برای اطمینان از بهبودی سریع تا حد ممکن انجام داد. برای مراقبت‌های بعد از جراحی ستون فقرات چندین نوع جراحی پشت و دستورالعمل‌های کلی وجود دارد. اما اینکه مراقبت پس از جراحی باید به چه شکل باشد به نوع جراحی بستگی دارد. در ادامه چند نمونه از مشکلات ستون فقرات را معرفی می‌کنیم و پس از آن در مورد نحوه مراقبت‌های لازم پس از انواع جراحی‌های این ناحیه صحبت می‌کنیم. چند نمونه از مشکلات شایع ستون فقرات عبارتند از:

  • آسیب اعصاب محیطی که اغلب باعث ضعف، بی حسی و درد، معمولاً در دست‌ها و پاها که می‌تواند منجر به اختلالات حرکتی شود، می‌شود. همچنین می‌تواند سایر نواحی و عملکردهای بدن از جمله هضم، ادرار و گردش خون را تحت تاثیر قرار دهد.
  • اختلالات عروقی ستون فقرات، که در داخل یا مجاور طناب نخاعی هستند، شامل اتصالات غیرطبیعی بین شریان‌ها و وریدها (فیستول شریانی وریدی) یا مجموعه ای از عروق غیرطبیعی (ناهنجاری‌های شریانی وریدی) مشکلات مخصوص به خود را برای بیمار به همراه دارد.
  • تنگی اعصاب محیطی، که طناب نخاعی و ریشه‌های عصبی که از هر مهره خارج می‌شوند را فشرده می‌کند و البته تغییرات مرتبط با سن در ستون فقرات یک علت شایع این مشکل است. علائم آن نیز شامل کمردرد و/یا گردن و بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در بازوها و پاها است.
  • تومورهای ستون فقرات که یک توده غیرطبیعی از بافت درون یا اطراف طناب نخاعی و/یا ستون فقرات هستند و به‌طور غیرقابل کنترلی رشد و تکثیر می‌شوند. تومورهای ستون فقرات می‌توانند خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشند.
  • دفرمه شدن ستون فقرات که می‌تواند بر توانایی ستون فقرات برای انجام کار تأثیر بگذارد و منجر به درد، مشکلات عصبی و چالش‌های حرکتی شود.
  • سودوآرتروز ستون فقرات زمانی رخ می‌دهد که عمل جراحی فیوژن ستون فقرات با شکست مواجه شود. برخی از افراد مبتلا به این بیماری در گردن، کمر، بازوها یا پاهای خود درد احساس می‌کنند اما برخی از افراد هیچ علامتی ندارند که در این صورت تشخیص آن با تصویربرداری از ستون فقرات امکانپذیر است.
  • سیرنگومیلیا که در آن یک کیست پر از مایع (به نام سیرینکس) در طناب نخاعی تشکیل می‌شود. به مرور بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و به این ترتیب به نخاع و رشته‌های عصبی که اطلاعات را به مغز و از مغز به بقیه بدن منتقل می‌کنند، آسیب می‌رساند.
  • سندرم تترکورد که یک اختلال عصبی ناشی از چسبندگی بافتی است و حرکت نخاع را در ستون فقرات محدود می‌کند. این اتصالات باعث کشیدگی غیر طبیعی نخاع می‌شوند.

 

نوع جراحی مراقبت‌های بعد را تعیین می‌کند

انواع مختلفی از جراحی‌های کمر وجود دارد که برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

  • فیوژن ستون فقرات – ادغام دو استخوان در ستون فقرات برای اصلاح مشکلات
  • جراحی دیسک آندوسکوپی – برداشتن بخشی یا تمام دیسک ستون فقرات که فتق دیسک (برآمدگی یا پارگی) داشته و باعث درد شده است.
  • لامینکتومی – برداشتن قسمت‌هایی از رباط‌ها، خارهای استخوانی یا قسمت‌هایی از استخوان در پشت برای درمان تنگی کانال نخاعی کمری (فشرده شدن کانال نخاعی اعصاب را فشار می‌دهد)
  • فورامینوتومی – گشاد کردن سوراخ استخوانی در پشت جایی که ریشه‌های عصبی از ستون فقرات خارج می‌شوند.
  • ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی – ترمیم شکستگی‌های فشاری مهره‌ها که معمولاً به دلیل پوکی استخوان هستند.

انواع دیگری از جراحی‌های کمر وجود دارد، اما این‌ها اغلب برای کمک به افرادی که در اثر بیماری کمر درد دارند انجام می‌شود. پس از جراحی، افراد به خانه باز می‌گردند و باید دستورالعمل‌های خاص خودمراقبتی را بسته به نوع جراحی و متناسب با آناتومی سیستم عصبی مرکزی برای تسریع روند بهبودی رعایت کنند.

مراقبت‌های پس از بازگشت به خانه

پس از هر جراحی همیشه یک دوره نقاهت وجود دارد. مدت زمان بهبودی به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل نوع جراحی، سن بیمار و سلامت عمومی بیمار می‌شود. به عنوان مثال، بهبودی پس از دیسککتومی معمولاً بسیار سریع است. بهبودی پس از فیوژن ستون فقرات یا لامینکتومی به زمان بیشتری نیاز دارد. دستورالعمل‌های کلی برای همه انواع جراحی وجود دارد که پیروی از دستورات پزشک برای مراقبت در منزل پس از جراحی کمر برای اطمینان از بهبود هر چه سریعتر حیاتی است.

وضعیت بدن

هنگام برداشتن چیزی به جای خم شدن از ناحیه کمر، حتما زانوها را خم کنید.

 

بلند کردن وسایل بعد از جراحی ستون فقرات

بیش از 5 تا 7 کیلو بلند نکنید. هنگام انجام فعالیت‌های معمولی روزانه که نیاز به بلند کردن دارند، مانند برداشتن کودکان خردسال یا سبد لباس‌شویی، مراقب باشید.

 

نشستن

هر بار فقط 20 تا 30 دقیقه بنشینید تا از آسیب ستون فقرات و نخاع جلوگیری کنید.

 

پیاده روی

برای دو هفته اول پس از جراحی، فقط پیاده روی کوتاه انجام دهید. به آرامی میزان پیاده روی را افزایش دهید و آن را متوقف نکنید.

 

کمربند بریس ببندید

برخی از بیماران هنگام راه رفتن یا نشستن از کمربند استفاده می‌کنند. پزشک مشخص می‌کند که استفاده از بریس چه مدت لازم است.

 

فعالیت ها

فعالیت‌های سنگین مانند دویدن یا گلف انجام ندهید. هم چنین وظایف خانه را که به کمر فشار وارد می‌کند، مانند باغبانی و جاروبرقی انجام ندهید.

 

فیزیوتراپی

در تمام جلسات فیزیوتراپی که توسط پزشک تجویز می‌شود شرکت کنید.

 

رانندگی

تا دو هفته اول پس از جراحی رانندگی نکنید و سپس در صورت لزوم به آرامی مدت زمان رانندگی را افزایش دهید.

 

داروها

داروهای تجویز شده را حتما مصرف کنید.

 

مراقبت از زخم

مراقبت مناسب از زخم (برش جراحی):

  • زخم را به مدت 5-7 روز خشک نگه دارید.
  • هنگام دوش گرفتن محل برش را با مواد پلاستیکی بپوشانید.
  • زخم را با آب سر دوش خیس نکنید.
  • نسبت به علائم عفونت ستون فقرات در محل جراحی، مانند تخلیه مایع، تورم یا قرمزی هوشیار باشید.

اقدامات احتیاطی جراحی ستون فقرات نیز شامل مراقب بودن و توجه به محیط اطراف است. به عنوان مثال، از خطرناک ترین نقاط خانه برای این بیماران حمام و آشپزخانه هستند. زیرا احتمال سر خوردن در آنها زیاد است. پیشنهاد می کنیم که بیمارن در دو هفته اول برای رفتن و خارج شدن از حمام یا آشپزی از شخصی کمک بگیرند.

دستورالعمل‌های بیشتر برای مراقبت در منزل

افرادی که به دلیل عارضه ستون فقرات درد داشته اند، همیشه نگران بازگشت به فعالیت‌های عادی خود پس از جراحی هستند. محدودیت‌های پس از جراحی کمر برای اطمینان از کوتاه‌ترین دوره بهبودی در نظر گرفته شده است. مهم است که به برنامه خودمراقبتی که پزشک ایجاد خواهد کرد، پایبند باشید.

پس از هر نوع جراحی، همراه با سلامت عمومی، بیمار دستورالعمل‌های خاصی را دریافت می‌کند که مدت زمان لازم برای بهبودی کامل را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، بهبودی پس از جوش دادن ستون فقرات 1 تا 3 ماه طول می‌کشد زیرا استخوان‌ها به زمان نیاز دارند تا با هم رشد کنند و قدرت پیدا کنند. به بیمار توصیه می‌شود از چرخش، خم شدن به جلو و عقب، فعالیت‌های شدید و بلند کردن وزن‌های سنگین‌تر از 10 تا 15 پوند خودداری کند.

در مقایسه، معمولاً 1-4 هفته طول می‌کشد تا بیمار پس از دیسککتومی یا جراحی آندوسکوپی ستون فقرات بهبود پیدا کند. اما دستورالعمل‌های مراقبت‌های پس از آن مشابه هستند: برای چند هفته، بدون پیچ و تاب یا خم شدن، فعالیت شدید یا خم شدن در ناحیه کمر. دو کار وجود دارد که هر بیمار جراحی نباید در دوره نقاهت انجام دهد:

  1. سیگار کشیدن ممنوع
  2. عدم مصرف الکل (مخصوصاً در صورت مصرف دارو)

پیاده روی بعد از هر نوع جراحی کمر برای شش هفته اول پس از جراحی توصیه می‌شود. پیاده روی با افزایش گردش خون و تقویت عضلات باعث بهبودی می‌شود. نکته کلیدی این است که به آرامی شروع کنید و زیاده روی نکنید. راه رفتن آهسته را برای مدت کوتاهی با هدف این که روزی دو بار و هر بار 30 دقیقه پیاده روی کنید شروع کنید.

مدیریت درد

برخی از افراد پس از جراحی کمر نیاز به مصرف داروهای مسکن دارند. درد عصبی بعد از جراحی کمر می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. وضعیتی به نام “سندرم جراحی شکست خورده کمر” وجود دارد که در آن بیماران حتی پس از جراحی درد مداوم را تجربه می‌کنند. این اصطلاح به این معنی نیست که جراحی موفقیت آمیز نبوده است بلکه فقط به دردی اشاره دارد که با وجود جراحی ادامه دارد.

اکثر مردم درد موقتی را تجربه می‌کنند که داروهای مسکن می‌توانند آن را کاهش دهند. این داروها شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) و داروهای قوی‌تر تجویز شده توسط پزشک مانند مواد مخدر هستند. دارو به تسکین درد در دوره نقاهت کمک می‌کنند. با این حال، ماهیت اعتیادآور مواد مخدر به این معنی است که بیمارانی که درد طولانی مدت را تجربه می‌کنند، نمی توانند به مصرف آنها ادامه دهند. این دلیل دیگری است که نشان می‌دهد چرا پیروی از برنامه بهبودی پس از جراحی که پزشک به هر بیمار می‌دهد بسیار مهم است.

بعد از جراحی ستون فقرات چگونه از خود مراقبت می‌کنید؟

صبر و توجه نیاز است

بهبودی پس از جراحی کمر نیاز به صبر دارد. یکی از دلایلی که بیماران را دچار مشکل می‌کند این است که آنها صبر خود را از دست می‌دهند و سعی می‌کنند برخی کارها مثل ورزش کردن در باشگاه یا بلند کردن وسایل سنگین را خیلی زود شروع می‌کنند. برنامه خودمراقبتی پزشک پس از جراحی را با دقت رعایت کنید. اگر علائمی مثل عفونت، تب و/یا تخلیه زخم، مشکل در ادرار کردن یا کنترل حرکات روده و/یا تجربه درد غیرقابل کنترل ظاهر شد، فوراً به پزشک مراجعه کنید. هستند.

همچنین، حتماً تمام وقت‌های ویزیتی که با پزشک دارید را حتما استفاده کنید و او را از علائم یا مشکلاتی که تجربه کرده اید مطلع کنید. برنامه‌های مراقبتی پس از جراحی از این نظر نیزا هستند که می‌توان داروها را مطابق با آنها برای درد تنظیم کرد یا درمان‌های فیزیوتراپی را برای بهبود نتایج اصلاح کرد.

 

وب سایت دکتر مرتضوی www.mortazaviclinic.com

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.