کد خبر : 167966
تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 - 13:06

اوکراین در اشک و آتش + تصاویر و فیلم های دردناک

اوکراین در اشک و آتش + تصاویر و فیلم های دردناک

به گزارش تیتر کوتاه برخلاف تحلیل بسیاری از کارشناسان بین المللی جنگ روسیه و اوکراین صبح پنجشنبه آغاز شد و به نظر می رسد خیلی هم طول نخواهد کشید و روسیه با تمام قدرت در تلاش است تا تمام بخش های خاک اوکراین را تصرف کند. تیتر کوتاه لحظه به لحظه از تحولات این درگیری گزارش می دهد.

به گزارش تیتر کوتاه برخلاف تحلیل بسیاری از کارشناسان بین المللی جنگ روسیه و اوکراین صبح پنجشنبه آغاز شد و به نظر می رسد خیلی هم طول نخواهد کشید و روسیه با تمام قدرت در تلاش است تا تمام بخش های خاک اوکراین را تصرف کند. تیتر کوتاه لحظه به لحظه از تحولات این درگیری گزارش می دهد. اکنون پارلمان اوکراین (رادا) برای ۳۰ روز وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.با ما همراه باشید:

۱۰:۲۱ ششم اسفند ماه

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که به عقیده مقامات مسکو، با وجود قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با فدراسیون روسیه، هنوز هیچ فرصتی برای تماس با کی‌یف از بین نرفته و این مسئله امکان پذیر است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که مقامات مسکو معتقد نیستند که هیچ فرصتی برای تماس با کی‌یف وجود ندارد، حتی با وجود قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با فدراسیون روسیه، این مسئله هنوز امکان پذیر است.

۹:۴۵ ششم اسفند ماه

رئیس‌جمهوری اوکراین اوایل صبح امروز، بار دیگر از روسیه خواست تا مذاکرات برای توقف درگیری‌ها را آغاز کند.

زلنسکیگفت: در هر صورت دیر یا زود، روسیه باید با ما مذاکره کند، درباره چگونگی پایان دادن به خصومت‌ها و توقف این تهاجم صحبت کند. هرچه این گفت‌وگو زودتر آغاز شود، ضررهای خود روسیه کمتر خواهد شد

۹:۲۹ ششم اسفند ماه

زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین: من، خانواده‌ام و مردمم در پایتخت می‌مانیم؛ ما برای دفاع از کشور تنها مانده‌ایم.

نمایشگر ویدیو

00:00
00:22

۹:۲۷ ششم اسفند ماه

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد گزارش‌های موثقی وجود دارد که سربازان روسی درحال‌حاضر کارکنان تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین را به گروگان گرفته‌اند، و ما آن را محکوم می‌کنیم.

جن ساکی گفت که این گروگانگیری غیر قانونی و خطرناک می‌تواند در مدیریت و حفاظت از تاسیسات زباله هسته‌ای اختلال ایجاد کند که بسیار نگران‌کننده است. وی افزود: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و خواهان آزادی این افراد هستیم.

میخائیلو پودولیاک مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین شامگاه پنجشنبه گفت: نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به تصرف نیروهای روسی درآمده است. وی گفت: بعد از حمله کاملاً بی‌معنی روس‌ها نمی‌توان گفت نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل ایمن است.

۹:۲۰ ششم اسفند ماه

دوباره حملات موشکی و جنگنده های روسیه به کیف اوکراین از سر گرفته شد.
نمایشگر ویدیو

00:00
00:06

۰۱:۰۹ ششم اسفند ماه

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که موشک‌باران شدیدی در نزدیکی دومین شهر بزرگ اوکراین واقع در شمال شرق این کشور رخ داده است.

۰۰:۲۳ ششم اسفند ماه

وزیر خارجه اوکراین گفت: همتای آمریکایی من از برنامه‌هایی برای تحویل سلاح‌های دفاعی جدید به ما خبر داد.

وی تاکید کرد: ما از نمونه‌هایی از سلاح‌های مدرن استفاده می‌کنیم که از شرکای خود دریافت کرده‌ایم. کرملین برای موج جدیدی از حملات هوایی به مناطق اوکراین آماده می‌شود.

۲۲:۲۷ پنجم اسفند ماه

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین شامگاه پنجشنبه اعلام کرد: آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت و گویی تلفنی درخصوص وضعیت پیرامون مذاکرات وین و آخرین وضعیت اوکراین گفت و گو و تبادل نظر کردند.

ولادیمیر پوتین عصر پنجشنبه در گفت وگو با سید ابراهیم رئیسی، وی را از سیر اوضاع پیرامون اوکراین در رابطه با تصمیم برای اجرای عملیات ویژه نظامی برای دفاع از ساکنان جمهوریهای دونباس مطابق با معیارهای قوانین بین المللی و تعهدات روسیه در توافقنامه های دوستی و همکاری و کمک متقابل با جمهوریهای خلق دونتسک و لوگانسک آگاه کرد.

در بیانیه کاخ کرملین آمده است: رئیس جمهوری ایران نیز به نوبه خود، نگرانی روسیه در عرصه امنیتی بخاطر اقدامات بی ثبات کننده آمریکا و پیمان ناتو را قابل درک خواند.

۲۱:۴۱ پنجم اسفند ماه

برخی منابع خبری مدعی شده‌اند نیروهای روسیه‌ای کنترل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به دست گرفته‌اند. رئیس جمهور اوکراین گفته اگر روسیه به نیروگاه چرنوبیل دسترسی پیدا کند، کل اروپا در معرض خطر است.

سی ان ان هم اعلام کرد که نیروهای روس به نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین رسیده‌اند. مقامات اوکراینی می‌گویند قصد روسیه تسخیر پایتخت و تغییر رهبران اوکراین است.

۲۰:۵۹ پنجم اسفند ماه

پوتین معتقد است تهدیدی برای نظم نوین جهانی وجود ندارد. رئیس‌جمهور روسیه گفت: اگر این گام را نمی‌رفتیم با تهدید مواجه می‌شدیم، نمی‌دانم بعد از آن کشور ما چگونه ادامه می‌داد.

وی تاکید کرد: ما قصد آسیب رساندن به نظم جهانی را نداریم و شرکای ما باید این را درک کنند. برای دفاع از روسیه راهی جز حمله به اوکراین وجود نداشت.

۲۰:۳۰ پنجم اسفند ماه

امروز قیمت طلا در بازارهای داخلی تحت تأثیر افزایش شدید اونس جهانی در پی حمله روسیه به اوکراین بود و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۳ هزار و ۹۰۰ تومان رشد کرد، رشد قیمت طلای داخل متاثر از بالا رفتن اونس جهانی است اما کاهش ارزش دلار مانع از بالا رفتن بیشتر قیمت شد.

پس از آنکه بامداد امروز روسیه حمله خود به اوکراین را آغاز کرد، قیمت جهانی طلا تا همین لحظه ۵۱ دلار افزایش داشته و همین عاملی شد تا نرخ قیمت داخلی هم افزایش پیدا کند. معمولاً قیمت طلای داخل متأثر از دو عامل قیمت اونس جهانی و دلار است. کاهش ارزش دلار تا حدودی مانع از افزایش شدید قیمت طلا در داخل شده است.

۱۸:۳۴ پنجم اسفند ماه

وزارت دفاع روسیه گزارش از اقدامات نظامی خود علیه اوکراین منتشر کرد. بر اساس این گزارش، ارتش روسیه یک فروند بالگرد نظامی اوکراین و چهار پهپاد تهاجمی این کشور را ساقط کرده است. در نتیجه حملات روسیه، ۷۴ مورد از زیرساخت‌های نظامی اوکراین غیرفعال شده. ( ۱۱ فرودگاه نیروی هوایی، ۳ مقر فرماندهی، یک پایگاه نیروی دریایی و ۱۸ ایستگاه راداری و سامانه دفاع هوایی «بوک-ام-۱») یک هواپیمای «سوخو-۲۵» به دلیل خطای انسانی سقوط کرد و خلبان با چتر نجات در روسیه فرود آمد.

همچنین روسیه اعلام کرده که تعدادی از نظامیان اوکراین اسیر شده‌اند. شبکه روسی «راشاتودی» گفته تحت «حمله سایبری شدیدی» قرار گرفته اما توانایی دفع آن را دارد. وزارت دفاع اوکراین هم در مقابل اعلام کرده که در جریان درگیری‌ها میان نظامیان این کشور با روسیه، ۵۰ سرباز روس کشته و هفت هواپیما نیز منهدم شده‌ است.

۱۷:۴۴ پنجم اسفند ماه

دو کشور لهستان و لیتوانی درخواست کرده‌اند که بند ۴ پیمان ناتو فعال شود. در ماده ۴ پیمان‌نامه ناتو پیش‌بینی شده که هرگاه تمامیت ارضی، استقلال سیاسی و امنیت یکی از کشورهای عضو مورد تهدید قرار بگیرد، نشست مشورتی اضطراری این سازمان با تاکید بر رویکردی سیاسی و بازدارنده، برگزار شود. کشورهای حوزه دریای بالتیک به این درخواست پیوستند.

 ۱۶:۲۹ پنجم اسفند ماه

رسانه های جهان تصاویری از آسیب‌های جنگ روسیه علیه مردم اوکراین را منتشر کردند. یک شهروند ایرانی ساکن اوکراین اطلاع داده که قیمت بنزین در اوکراین تا دیروز به پول ایران حدود ۲۷ هزارتومان بود اما امروز ۴۰ هزارتومان شده است.

نمایشگر ویدیو

00:00
02:01

۱۵:۵۸ پنجم اسفند ماه

بیشتر بخوانید  آمریکا از سوریه تروریست‌ به اوکراین می‌برد

مردم برای دریافت پول نقد از خودپرداز در کی‌یف پایتخت اوکراین در پی حمله روسیه به این کشور صف بستند. در همین زمان سفارت روسیه در اوکراین اعلام کرد که تمام دیپلمات‌های روس خاک اوکراین را ترک کردند.

«دنیس گولنکو»، وابسته مطبوعاتی سفارت روسیه در اوکراین امروز -پنج‌شنبه- گفت: «دیپلمات‌های روسیه، از سفارتخانه این کشور در کی‌یف و سرکنسولگری‌های در اودسا، خارکوف و لووف خارج شده و به روسیه بازگشتند.»

۱۵:۱۵ پنجم اسفند ماه

«ایوان فیلیپو ننکو» سخنگوی نیروهای مردمی جمهوری لوهانسک، گفت که گروه زیادی از نیروهای اوکراینی در حال ترک جبهه مقدم در خطوط تماس هستند. این سخنگو گفت: بر اساس اطلاعات امنیتی، عقب نشینی قابل توجهی از سوی نظامیان اوکراینی در طول خط تماس انجام گرفته است.

برخی اطلاعات تأیید می‌کند که این نظامیان به طور دسته جمعی از اجرای دستورات فرماندهی سرباز می‌زنند و پُست های خود را ترک می‌کنند.

۱۳:۳۹ پنجم اسفند ماه

با ادامه حملات نیروهای روسی، ایستگاههای مترو در شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین مملو از مردمی شده که دسته دسته در حال ترک شهر هستند و قطارهای بین شهری نیز همچنان مشغول به کارند.

این هیاهو در حالی به چشم می خورد که بنا بر گزارش شاهدان، صدای آژیرهای حمله هوایی نیز شنیده می‌شود. یکی از آنها می‌گوید: «همه سعی دارند با حداکثر سرعت ممکن به سمت غرب کشور و مناطق امن‌تر بروند. برخی نیز سعی دارند که سه یا چهار ساعت رانندگی خود را به لهستان برسانند.»

۱۲:۴۹ پنجم اسفند ماه

رئیس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه کشورش از شمال تا جنوب زیر حملات هوایی روسیه قرار دارد، گفت کی‌یف روابط خود با مسکو را به‌طور کامل قطع کرده است. زلنسکی در این‌باره توضیح داد: «کشور ما از شمال به جنوب بمباران می‌شود. ارتش ما قوی است و همه باید از آن حمایت کنیم. ما در اثر بمباران روسیه تلفات زیادی داریم».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وی ادامه داد: «هر اوکراینی که می‌تواند اسلحه حمل کند باید به مراکز آموزشی برود. اوکراینی‌ها، با هر چیزی که می‌توانید از کشور خود دفاع کنید!»

 ۱۱:۴۴ پنجم اسفند ماه

مردم شهر خارکیف اوکراین برای خرید آب صف بستند. حوالی ظهر وضعیت شهر به کلی تغییر کرده است.

 ۱۱:۲۵ پنجم اسفند ماه

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین اعلام کرد که تمامی ایرانیان مقیم و دانشجویان از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند. پیرو اطلاعیه شماره دو سفارت جمهوری اسلامی ایران و با توجه به آخرین تحولات در اوکراین و محدودیت‌های اعلام شده از سوی دولت اوکراین، موارد زیر را به ترتیب اولویت اعلام کرد:

۱- تمامی ایرانیان مقیم و دانشجویان از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند.

۲- در صورت فراهم نبودن شرایط خروج از اوکراین، اکیدا درخواست می‌شود در نقاط امن و پناهگاه‌های معرفی شده از سوی مسئولین شهری و استانی مستقر شوند.

۳- اکیدا توصیه می گردد از نزدیک شدن به مراکز نظامی و حساس اجتناب نمایند.

۴- با توجه به اینکه در شرایط کنونی آسمان اوکراین بسته است، رایزنی های سفارت با دولت اوکراین بمنظور کسب مجوز پرواز در صورت رفع محدودیت ها ادامه دارد و مراتب متعاقبا طی اطلاعیه‌های بعدی اعلام می گردد.

۱۰:۳۸ پنجم اسفند ماه

تصاویری از ورود تانک‌های روسی از مرز بلاروس به اوکراین منتشر شده است. ضمن اینکه چتربازان نظامی روسیه در اوکراین در نزدیکی خارکف فرود آمدند. همچنین وزارت دفاع اوکراین گفته نیروهای این کشور «با عزت» در حال مقابله با عملیات تهاجمی روسیه هستند و خساراتی را به ارتش روسیه متحمل کرده‌اند.

۱۰:۲۵ پنجم اسفند ماه

هم اکنون آسمان اوکراین با حضور سنگین جنگنده‌‌ها و بمب افکن‌های روسیه پوشیده شده است. در حالی که خبرگزاری ها هنوز هیچ آماری را تایید نمی کنند، وزارت کشور اوکراین گزارش داد: مطمئنا صدها نظامی تاکنون در اثر حملات موشکی روسیه جان خود را از دست داده اند.

همچنین الجزیره از هجوم مردم به فروشگاه‌ها در کی‌یف پایتخت اوکراین تصاویری پخش کرد. همچنین ترافیک در خروجی‌های پایتخت اوکراین را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید.

 ۱۰.۱۵ پنجم اسفند ماه

مقام‌های اوکراینی می‌گویند در پی حملات روسیه، تاکنون ۷ نفر کشته و ۹ نفر دیگر مجروح شده‌اند. همچنین اوکراین اعلام کرده که تانک‌های روسیه به خارکف نزدیک شده‌اند. خارکف دومین شهر بزرگ اوکراین است و در شرق این کشور قرار دارد.

همچنین عکاس خبرگزاری فرانسه از حضور ده ها تن از مردم اوکراین در ایستگاه های مترو خبر می دهند که چمدان به دست قصد ترک پایتخت این کشور را دارند.

۹:۵۰ پنجم اسفند ماه

خبرگزاری رویترز از سوختگیری خودروها و خروج از شهر کی یف تصاویر و گزارش هایی را منتشر  کرده است. همچنی ویدئویی از پایگاه هوایی کولباکینو در نزدیکی شهر میکولایف (همسایه اودسا) در جنوب اوکراین منتشر شده که اصابت پرتابه‌های روسی به باند فرودگاه و مواضعی در اطراف آن را نشان می‌دهد.

۹:۲۵ پنجم اسفند ماه

کلاریسا وارد خبرنگار سی ان ان می گوید: «گروه کوچکی از مردم در میدان اصلی جمع شده اند و زانو زده اند و دعا می کنند. زیرا در حال حاضر واقعاً این احساس وجود دارد که نمی‌دانیم چه چیزی در حال رخ دادن است.»

نمایشگر ویدیو

00:00
01:05

۸:۴۹ پنجم اسفند ماه

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد پنجشنبه ادعاها درباره احتمال روسیه به کشورش را تکرار کرد. زلنسکی طی سخنرانی تلویزیونی برای مردم اوکراین، گفت حمله به کشورش در روسیه تصویب شده است.

شبکه «الجزیره» به نقل از وی گزارش داد: «زلنسکی که به زبان روسی صحبت می‌کرد، گفت که سعی کرده با [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] تماس تلفنی داشته باشد، اما پاسخی دریافت نکرده است».

زلنسکی با درخواست از مردم روسیه برای مخالفت با حمله کشورشان به اوکراین، اظهار داشت: «ما به دنبال تهدیدی برای روسیه نیستیم، بلکه به دنبال دستیابی به امنیت مردم خود هستیم».

۸:۱۱ پنجم اسفند ماه

وزیر امور خارجه اوکراین ساعاتی پس از صدور دستور مسکو برای «عملیات ویژه» در منطقه جداشده دونباس، اعلام کرد که جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است.

وی با طرح این ادعا که انفجارهایی در نزدیکی «کی‌یف» رخ داده است، گفت: «شهرهای آرام اوکراین تحت حمله قرار گرفته است. این یک جنگ متجاوزانه است. اوکراین از خود دفاع می‌کند و پیروز می‌شود. جهان می‌تواند و باید پوتین را متوقف کند. هم‌اکنون زمان عمل فرارسیده است».

۷ صبح پنجم اسفند ماه

ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح پنجشنبه (۵ بهمن) روسیه حمله به خاک اوکراین را آغاز کرد. تصاویری از حملات هوایی روسیه در منطقه ماریوپل – شهر بندری در استان دونتسک اوکراین را در همان ساعات اولیه می‌بینید.

نمایشگر ویدیو

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.