کد خبر : 56518
تاریخ انتشار : یکشنبه 11 آبان 1399 - 6:17

افق پیش‌ روی بازار سرمایه روشن است

افق پیش‌ روی بازار سرمایه روشن است

افق پیش‌ روی بازار سرمایه روشن استبرگزاری انتخابات آمریکا در هفته جاری، محور بحث‌های کارشناسان شده است. در حالی که برخی کارشناسان معتقدند پیروزی «جو بایدن» در این انتخابات، می‌تواند موجب کاهش شدید نرخ ارز و افت بیشتر ارزش شاخص بازار سرمایه شود، برخی دیگر اما معتقدند با پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات پیش رو، قیمت دلار باز هم افزایش خواهد یافت. «ابوالقاسم آقادوست» کارشناس بازار سرمایه اما معتقد است که نتیجه انتخابات آمریکا هرچه باشد، تنها اثری کوتاه مدت بر قیمت‌ها در بازار خواهد داشت و فارغ از نتیجه این انتخابات، بازار سرمایه آینده‌ای روشن و رو به رشد دارد.
اثرات انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه، کوتاه مدت خواهد بود
بحث درباره اثرات احتمالی نتیجه انتخابات آمریکا، یکی از موضوعات مورد توجه فعالان اقتصادی در ایران است و بسیاری از سرمایه‌گذاران خُرد، در شرایط فعلی، نسبت به نتیجه احتمالی این انتخابات، واکنش‌هایی هیجانی نشان می‌دهند. این کارشناس بازار سرمایه، ضمن اشاره به این واکنش‌ها، گفت: «انتخابات آمریکا در سراسر دنیا رصد می‌شود و بر روی اغلب اقتصادهای دنیا تاثیر می‌گذارد. علت آن نیز ای..

افق پیش‌ روی بازار سرمایه روشن است

برگزاری انتخابات آمریکا در هفته جاری، محور بحث‌های کارشناسان شده است. در حالی که برخی کارشناسان معتقدند پیروزی «جو بایدن» در این انتخابات، می‌تواند موجب کاهش شدید نرخ ارز و افت بیشتر ارزش شاخص بازار سرمایه شود، برخی دیگر اما معتقدند با پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات پیش رو، قیمت دلار باز هم افزایش خواهد یافت. «ابوالقاسم آقادوست» کارشناس بازار سرمایه اما معتقد است که نتیجه انتخابات آمریکا هرچه باشد، تنها اثری کوتاه مدت بر قیمت‌ها در بازار خواهد داشت و فارغ از نتیجه این انتخابات، بازار سرمایه آینده‌ای روشن و رو به رشد دارد.

اثرات انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه، کوتاه مدت خواهد بود

بحث درباره اثرات احتمالی نتیجه انتخابات آمریکا، یکی از موضوعات مورد توجه فعالان اقتصادی در ایران است و بسیاری از سرمایه‌گذاران خُرد، در شرایط فعلی، نسبت به نتیجه احتمالی این انتخابات، واکنش‌هایی هیجانی نشان می‌دهند. این کارشناس بازار سرمایه، ضمن اشاره به این واکنش‌ها، گفت: «انتخابات آمریکا در سراسر دنیا رصد می‌شود و بر روی اغلب اقتصادهای دنیا تاثیر می‌گذارد. علت آن نیز این است که دو طیف سیاسی، با طرز تفکرات متفاوت در آمریکا در حال رقابت هستند و هرکدام نگاه متفاوتی به مسائل اقتصادی و سیاسی دنیا دارند. وضعیت اقتصادی کشور ما نیز از این انتخابات متاثر است»

آقادوست ضمن اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر وضعیت اقتصادی ایران، افزود: «در حال حاضر جامعه این تصور را دارد که در صورت پیروزی «دونالد ترامپ» سیاست‌های قبلی دولت وی در قبال ایران ادامه پیدا خواهد کرد و سختگیرانه‌تر هم خواهد شد. از همین رو برخی تصور می‌کنند که در نتیجه پیروزی مجدد ترامپ احتمال افزایش نرخ ارز وجود خواهد داشت. از طرف دیگر فرض بر آن است که با پیروزی احتمالی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات، قیمت ارز کاهش یابد و گشایش‌هایی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد شود. همچنین پیروزی بایدن می‌تواند منجر به بازگشت آمریکا به برجام شود. البته ترامپ هم دوست دارد که فضای گفتگو با ایران برای وی فراهم شود، اما او می‌خواهد از طریق توسل به زور و قلدری فضای گفتگو با ایران را مهیا کند که این روش، با سیاست و نگرش مسئولان ایران همخوانی ندارد و پذیرفتنی نیست».

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: «نتیجه انتخابات فارغ از آن که چه کسی رئیس‌جمهوری آمریکا شود، اثراتی کوتاه مدت بر اقتصاد ایران خواهد داشت. نظام سیاسی آمریکا همواره سیاست ثابت خود را در قبال ایران دنبال می‌کند و تفاوت در روسای جمهوری، تنها به معنای تفاوت در روش اجرایی این سیاست‌های ثابت است. اگر آقای ترامپ انتخاب شود، به نظر بنده التهاب در بازارها و نرخ ارز بیشتر می‌شود، ولی این التهاب موقت است و پس از مدت کوتاهی شرایط بازار به وضعیت قبلی خود باز خواهد گشت. اگر آقای بایدن هم انتخاب شود، نرخ ارز افت خواهد کرد، ولی این کاهش هم موقت خواهد بود. فراموش نکنیم که نرخ ارز، عاملی تاثیرگذار بر روی بقیه بازارها است. علت آن که تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران موقت خواهد بود، این است که متاسفانه زیرساخت‌های ما بر اثر تحریم‌ها دچار آسیب‌هایی شده است که ترمیم این آسیب‌ها زمان خواهد برد. در نتیجه می‌توان گفت که پس از انتخابات آمریکا، التهابات مقطعی تمام شده و اقتصاد به مسیر اصلی خود باز می‌گردد».

سهامداران بیش از حد هیجان زده‌اند

بسیاری از کارشناسان معتقدند که وضعیت پرنوسان بازار سرمایه، ناشی از هیجان‌زدگی سهامداران است و بسیاری از سرمایه‌گذاران، سهام خود را ارزان می‌فروشند. آقادوست ضمن تاکید بر این نکته که نوسان و هیجان، بخشی جدایی ناپذیر از بازار سرمایه است، گفت: «به نظر بنده نگرانی در مورد اینکه چه کسی رئیس‌جمهوری آمریکا می‌شود، از حد طبیعی خود خارج شده است و مردم بیش از اندازه حساس شده‌اند. رسانه‌ها نیز بر این افزایش حساسیت عمومی جامعه دامن زده‌اند. اینکه چه کسی رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا شود، تا این اندازه که جامعه تصور می‌کند، در بازار سرمایه تفاوتی ایجاد نمی‌کند و اثرات نتیجه این انتخابات، پس از حدود دو هفته، خنثی خواهد شد».

اثرات نتیجه انتخابات آمریکا بر بازار سرمایه، پس از حدود دو هفته، خنثی خواهد شداین کارشناس بازار سرمایه افزود: «بازار سرمایه همیشه جلوتر از سایر بازارها حرکت می‌کند و به نظر می‌رسد پیامدهای احتمالی نتیجه انتخابات آمریکا، در این بازار، به اصطلاح «پیش‌خور» شده است. بایستی به این نکته توجه داشت که در نرخ‌های فعلی بازار سرمایه، کاهش نرخ ارز دیده شده و بازار اصلاح شده است. پیش‌بینی شخصی بنده این است که در سه ماهه پایانی سال، روند بازارهای موازی، نه تنها شتابان نخواهد بود؛ بلکه افت خواهند کرد و حتی ممکن است در آن بازارها رکود هم حاکم شود. در مقابل بازار سرمایه با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده و جذابیت قیمت‌ها، پس از انتخابات آمریکا و فارغ از این که چه کسی رئیس‌جمهوری آمریکا شود، بازدهی بیشتری پیدا خواهد کرد». آقادوست درباره آینده پیش‌روی بازار سرمایه نیز گفت: «بنده چشم انداز بازار سرمایه را در کوتاه مدت مثبت می‌بینم. باید بدانیم که قیمت‌های فعلی در بازار بسیار ارزنده و جذاب است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، روند بازار سرمایه رو به رشد خواهد بود».

دولت باید به کاهش هیجانات کمک کند

مسئله هیجان زدگی سهامداران، یکی از موضوعات مورد توجه کارشناسان است. آقادوست نیز ضمن اشاره به تاثیر منفی هیجان زدگی بر بازار سرمایه، گفت: «بازار سرمایه اگر هیجانی شود، سرمایه‌گذاران دچار افراط و تفریط می‌شوند. در چنین شرایطی دولت‌ها باید کمک کنند و بازار را به حالت عادی خود بازگردانند. در شرایطی که بازار بیش از اندازه در حال اصلاح است، باید از آن حمایت شود. اگر هم شاخص به صورت هیجانی رشد کرده است، باید با عرضه‌هایی که امکان آن از قبل پیش‌بینی شده است، هیجانات را تعدیل کرد. در شرایط فعلی، به دلیل هیجان بیش از حد قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است و دولت می‌تواند نقش بسیار موثری را برای ایجاد ثبات در بازار داشته باشد».

این کارشناس بازار سرمایه تاکید بر نقش دولت، در تشریح راهکارهای پیش روی دولت، برای ایجاد تعادل در بازار سرمایه گفت: «دو اقدام بسیار مفید است. به عنوان اقدام اول اطلاع‌رسانی خوب و به موقع و شفاف درباره بازار سرمایه و مزایای آن و مقایسه‌ تاریخی بازدهی‌های این بازار با سایر بازارها برای عموم و سرمایه‌گذاران تازه‌وارد، ، بسیار موثر خواهد بو. باید به این گروه از سرمایه‌گذاران داشتن نگاه میان مدت و بلندمدت به بازار را آموخت و فرهنگ سهامداری آن‌ها را ارتقاء داد. این اقدام باعث می‌شود تا سهامداران تازه‌وارد بازار سرمایه، کمتر به صورت هیجانی تصمیم‌گیری کنند. نقش حمایتی از بازار سرمایه به عنوان اقدام دوم نیز بسیار مهم است. برای این حمایت می‌توان از ابزارهای مختلف همچون نهادهای بزرگ، بانک‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه سرمایه استفاده کرد و اطمینان و اعتماد را به سرمایه‌گذاران و به ویژه سرمایه‌گذاران خُرد برگرداند».

وظیفه دولت و نهادهای ناظر بر بازار سرمایه، کنترل هیجانات در بازار سرمایه است.آقادوست افزود: «زمانی که هیجان بازار سرمایه (که البته حدی از آن طبیعی و اجتناب ناپذیر است) از اندازه بیشتر شود، به تبع آن نوسانات نیز بیشتر می‌شود. وطیفه دولت و نهادهای ناظر مدیریت این هیجان است. این هیجانات با استفاده از اطلاع‌رسانی مناسب، ایفای درست نقش حمایتی، تزریق منابع به بازار یا بازارگردانی سهم‌ها قابل مدیریت هستند و می‌توان عقل و تدبیر بیشتری بر فضای بازار حاکم کرد».

این کارشناس بازار سرمایه در پایان ضمن یادآوری این نکته که سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت غیرمستقیم و با ریسک کمتر در بازار سرمایه‌گذاری کنند، افزود: «افراد درجه ریسک‌پذیری متفاوتی داشته دارند. برخی افراد درجه ریسک‌پذیری بالایی دارند و بدون شناخت از بازار سرمایه، دست به معامله می‌زنند. اما بهتر است که آنان ابتدا دانش اولیه ورود به بازار را کسب کنند و سپس به آرامی وارد بازار سرمایه شوند. بهترین راه هم برای این افراد در ابتدای کار، ورود از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. این صندوق‌ها ریسک کمتری دارند و دارای مدیرانی متخصص هستند. اما افرادی که می‌خواهند به صورت بلندمدت در بازار کار کنند، حتما باید قواعد این بازی و علم و دانش آن را داشته باشند تا بتوانند در این بازار فعالیت‌ کنند. نوسانات جزو ذات بازار است و سرمایه‌گذاران باید هیجانات خود را کنترل کنند. به نظر بنده قیمت‌ها در بازار بسیار جذاب و ارزنده شده است».

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.