کد خبر : 208689
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 آبان 1401 - 0:16
دیدگاه‌ها برای آیا برای اطمینان از بارداری باید آزمایش خون داد؟ بسته هستند

آیا برای اطمینان از بارداری باید آزمایش خون داد؟

آیا برای اطمینان از بارداری باید آزمایش خون داد؟

تست بارداری در انواع مختلف آزمایش خون و ادرار با هدف مشخص کردن حاملگی مادر و تشکیل جنین انجام می‌شوند. انجام آزمایش خون با بررسی هورمون HCG از مطمئن‌ترین شیوه‌های شناسایی بارداری است. اگر قصد دارید تا با بهترین راه تشخیص بارداری آشنا شوید، ادامه مطلب را دنبال کنید.   آشنایی با انواع تست‌های بارداری

تست بارداری در انواع مختلف آزمایش خون و ادرار با هدف مشخص کردن حاملگی مادر و تشکیل جنین انجام می‌شوند. انجام آزمایش خون با بررسی هورمون HCG از مطمئن‌ترین شیوه‌های شناسایی بارداری است. اگر قصد دارید تا با بهترین راه تشخیص بارداری آشنا شوید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

 

آشنایی با انواع تست‌های بارداری

هورمون HCG یا گنادوتروپین جفتی انسان در خون و ادرار زنان باردار به محض تشکیل جنین تولید می‌شود. این هورمون پس از ساخته شدن قابل تشخیص است. آزمایش HCG به منظور اندازه‌گیری سطح این هورمون در بدن مادران باردار به پزشک کمک می‌کند تا حاملگی را تشخیص داده و توصیه‌های لازم را به مادر داشته باشد.

اغلب زنان با مشاهده برخی علائم رایج تشخیص می‌دهند که باردار هستند یا خیر. در صورت مشاهده این نشانه‌ها انجام تست‌های حاملگی به شما کمک می‌کند تا این مورد را بررسی کرده و از وجود ان مطمئن شوید.

در همان ابتدای بارداری، بدن با تغییرات خود از رشد سلول‌هایی که به جنین تبدیل می‌شوند، حمایت می‌کند. تولید هورمون HCG بسیار سریع اتفاق می‌افتد و در زمانی که تخمک بارور شده در رحم لانه‌گزینی می‌کند حدوداً ۱۰ روز پس از انجام لقاح شروع به زیاد شدن می‌کند.

آزمایش ادرار و خون دو نوع اصلی تست بارداری هستند که معمولاً با کمک یک کیت از داروخانه می‌توان در خانه نیز تست ادرار را انجام داد. دلایل متعددی برای انجام تست‌های بارداری وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • افرادی که در تلاش برای باردار شدن بوده و به دنبال نتیجه مثبت آن هستند.
  • زنانی که با مشکل کنترل بارداری مواجه هستند.
  • افرادی که طی درمان خاص یا مصرف داروی خاصی برای باردار شدن تلاش می‌کنند.

۱. آزمایش خون

با انجام این تست م یتوانید حدود ۶ الی ۸ روز پس از تخمک‌گذاری، بارداری تشخیص داده شود. آزمایش خون برای تست بارداری به دو صورت انجام می‌شود:

  • آزمایش HCG کیفی

معمولاً پزشکان انجام این آزمایش را در اوایل حاملگی، ۱۰ روز پس از انجام لقاح تجویز می‌کنند. در برخی موارد می‌توانند HCG را خیلی زودتر شناسایی کنند.

این تست با اندازه‌گیری میزان هورمون HCG تولید شده در دوران حاملگی انجام می‌شود. سطوح پایین این آزمایش نشان دهنده بروز حاملگی خارج از رحم یا وضعیت بعد‌ از سقط جنین را نشان می‌دهد. سطوح بالای این هورمون در خون نشان می‌دهد که فرد باردار است.

۲. آزمایش‌های ادرار

آزمایش ادرار را می‌توانید به آسانی در منزل با کیت‌های تست بارداری انجام دهید. شما می‌توانید به سه روش این تست را انجام دهید:

  • کیت تست را در جریان ادرار نگه دارید.
  • ادرار را در ظرف مخصوص جمع کرده و کیت آزمایش را در آن فرو کنید.
  • ادرار را در ظرف مخصوص جمع کرده و با قطره چکان مقداری از آن را بر روی کیت قرار دهید.

بهتر است برای مشاهده نتیجه نهایی مدت زمانی را صبر کنید. پس از انجام تست برای اطمینان بیشتر می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

  1. آزمایش بتا

یکی از تست‌هایی که معمولا برای تایید بارداری تجویز می‌شود بتا است. آزمایش بتا چیست و چه چیزی را اندازه گیری می‌کند؟ در واقع آزمایش بتا در دوران بارداری با هدف تخمین زدن سن تقریبی جنین، شناسایی بارداری خارج از رحم، سندروم داون و سقط جنین با استفاده از آزمایش خون و ادرار برای اندازه گیری سطح هورمون بتا تجویز می‌شود.

آزمایش خون

بهترین راه برای تشخیص بارداری

آزمایش خون برای انجام تست بارداری با آزمایش HCG تجویز می‌شود. در این روش نمونه خون فرد مورد ارزیابی قرار داده می‌شوند. آزمایش خون به عنوان بهترین راه برای تشخیص بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر اندازه‌گیری سطح هورمون HCG و نشان دادن سطح دقیق آن، می‌تواند مثبت و منفی بودن باردراری را نیز تعیین کند. معمولاً از این تست برای شناسایی چند قلویی نیز استفاده می‌شود.

در اکثر موارد، آزمایش خون برای زنانی که تحت درمان ناباروری هستند تجویز می‌شود. این تست می‌تواند سطوح بسیار کم HCG را نیز تشخیص دهد.

 

شرایط انجام تست بارداری

برای انجام تست بارداری دستیابی به یک نتیجه دقیق و درست باید نکاتی را در نظر داشته باشید:

۱. با توجه به اینکه مقدار HCG ادرار در هنگام صبح به بالاترین میزان غلظت خود می‌رسد، برای داشتن نتیجه درست‌تر بهتر است با اولین ادرار صبحگاهی، تست انجام شود.

۲. برای انجام تست در زمان دیگری به غیر از صبح، بهتر است حداقل چهار ساعت قبل از تست، ادرار در مثانه برای رسیدن هورمون به غلظت مورد نظر باقی بماند.

۳. به دلیل عدم افت غلظت در هورمون HCG از مصرف بیش از اندازه مایعات پرهیز کنید. دقت داشته باشید هرچه هورمون رقیق‌تر شود، نتیجه کاذب بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

 

تفسیر جواب تست بارداری

جواب تست بارداری در آزمایش ادرار بر روی کیت مخصوص خانگی به صورت یک خط، رنگ یا نماد خاصی مانند علامت مثبت (+) و منفی (–) نشان داده می‌شود.

در صورتی که نتیجه تست مثبت باشد، به معنای باردار بودن شما است. در موارد بسیار نادر ممکن است پاسخ تست کاذب باشد. به این معنا که شما حامله نیستید اما جواب تست نشان می‌دهد که باردار هستید. علت‌های متعددی موجب می‌شوند تا این حالت اتفاق بیفتد:

  • وجود خون یا پروتئین در ادرار
  • مصرف برخی از دارو‌های آرام بخش، ضد تشنج، خواب‌آور و دارو‌های باروری

چنانچه جواب آزمایش منفی باشد، به معنای باردار نبودن شما است. در این حالت امکان دارد شما باردار باشید اما در تست مشخص نشده باشد.

 

هومکا و تست بارداری در منزل!

در صورت مشاهده علائم بارداری از جمله عقب افتادن زمان قاعدگی، می‌توانید به آسانی تست بارداری را در منزل انجام دهید. برای این کار می‌توانید از کیت‌های تست ادرار استفاده کنید و یا با انجام آزمایش خون، به صورت دقیق‌تر نتیجه را مشاهده کنید. سامانه هومکا شرایطی را فراهم کرده تا بتوانید به راحتی تست بارداری را با نمونه خون در منزل خود انجام دهید.

هومکا با ارائه خدمات آزمایشی، درمان و مراقبت در منزل هرماه تحت پوشش قرار دادن تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی موجب شده تا انجام تست بارداری در محل مورد نظر تسهیل شود. آزمایشگاه‌های معتبر استان‌ تهران و شهرهای کرج، قزوین، شیراز، اصفهان، تبریز، رشت و اهواز طرف قرارداد با هومکا آماده ارائه خدمات به مراجعین هستند. کافی است با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته و یا به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید.

آزمایش خون

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.