کد خبر : 208399
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 شهریور 1401 - 20:28
دیدگاه‌ها برای آموزش سرمایه گذاری و پس انداز به کودکان، آینده او را می‌سازد بسته هستند

آموزش سرمایه گذاری و پس انداز به کودکان، آینده او را می‌سازد

آموزش سرمایه گذاری و پس انداز به کودکان، آینده او را می‌سازد

دید کودک در مورد پول و ارزش آن، پس انداز و سرمایه گذاری که در کودکی در ذهن اش شکل می‌گیرد، تا پایان عمر با او خواهد بود؛ پس والدین بهتر است آموزش سرمایه گذاری و پس انداز را در همان کودکی با روش‌های کودکانه و خلاقانه به او انجام دهند. اگر والدین به این

دید کودک در مورد پول و ارزش آن، پس انداز و سرمایه گذاری که در کودکی در ذهن اش شکل می‌گیرد، تا پایان عمر با او خواهد بود؛ پس والدین بهتر است آموزش سرمایه گذاری و پس انداز را در همان کودکی با روش‌های کودکانه و خلاقانه به او انجام دهند. اگر والدین به این جمله ایمان داشته باشند که آموزش سرمایه گذاری برای کودکان زود نیست، می‌توانند با دید بازتری سرمایه گذاری و آموزش پس انداز کردن را در او تقویت کنند و بدین صورت توانسته اند آینده او را تضمین کنند.

آموزش سرمایه گذاری و پس انداز فقط برای دوران بزرگسالی نیست؛ بلکه در دوران کودکی است که می‌تواند یادگیری آن، رفاه و آسایش بزرگسالی را رقم بزند.

اهمیت آموزش سرمایه گذاری به کودکان

بالا بردن سواد مالی کودکان، آموزش سرمایه گذاری و آشنایی آن‌ها با تصمیمات مالی هوشمندانه و دانش مالی، آینده او را در بزرگسالی تضمین می‌کند. مسلما مدارس و مکان‌های آموزشی در آموزش این مفاهیم نمی‌توانند همانند والدین عمل کنند؛ چون کودکان در تماس با والدین و خانوداه تعامل مالی دارند و بدین صورت می‌توانند درک بهتری از این مفاهیم را در خانه و در محیط خودشان آموزش ببینند. شاید برخی از والدین بر این عقیده باشند که کودکان در سنین پایین نمی‌توانند با مفاهیم مالی پیچیده آشنا شوند در صورتی که با روش‌های ساده می‌توان کودکان را با دنیای مالی و سرمایه گذاری آشنا کرد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، کودکان از سنین چهار سالگی می‌توانند مفهوم پول، خرید و پس انداز را درک کنند و به رابطه بین این مفاهیم دست پیدا کنند. آشنا کردن کودکان با این مفاهیم سبب می‌شود تا آن مفاهیم در ذهنشان نهادینه شود. والدین باید بدانند که یادگیری پس انداز و آشنایی کودکان با مفاهیم سرمایه گذاری و پول، سبب مدیریت مالی آنها می‌شود البته این آموزش باید متناسب با سن و درک کودک باشد.

چگونه کودک را با سرمایه گذاری و پس انداز می‌توان آشنا کرد

پول تو جیبی دادن به کودکان و درست کردن حساب بانکی، کودکان را با مفهوم پس انداز و سرمایه گذاری آشنا می‌کند. اینکه کودکی ماهیانه برایش پول تو جیبی مقرر شود و باید در طول ماه بر اساس این پول تعیین شده خرج کند، او را با مسئولیت مالی و مدیریت مالی آشنا می‌سازد. مبارزه و تلاش برای اینکه مبادا پول او تمام شود و با بی پولی و عدم تامین نیازهایش مواجه شود، او را با مسئولیت‌های مالی آشنا ساخته و در آینده از او انسان مسئولیت پذیر می‌سازد.

دادن پول تو جیبی به کودکان، آنها را با مفهوم صرفه جویی آشنا می‌کند و به آنها می‌آموزد که هر چیزی را درست مصرف کنند؛ نه آنکه اصلا مصرف نکنند. ارائه راهکارهای زیر توسط والدین می‌تواند کودکان را به سرمایه گذاری و پس انداز تشویق کند:

  • آشنا کردن آنها با پول، در قدم اول است؛ این آشنایی باید بعد از یاد گرفتن شمارش کودکان ایجاد شود. رابطه بین خرید و پول باید برای او روشن شود. اینکه والدین، کودک را به مغازه اسباب بازی فروشی برده و او را با این موضوع آشنا کنند که بعد از خرید اسباب بازی مورد علاقه اش، باید پول پرداخته شود.
  • در مورد ارزش پس انداز کردن و هوشمندانه خرج کردن صحبت کنند و در مورد سود پس انداز برای او بگویید؛ حتی در برخی از موارد والدین می‌توانند مبلغی را از کودکشان قرض بگیرند و سرموقع تعیین شده بپردازند که این کار سبب بالا رفتن اعتماد به نفس او می‌شود.
  • والدین بهتر است کودکشان را به بانک برده و در حضور او برایش حساب شخصی باز کند.
  • اگر کودک قصد دارد که از حساب شخصی خودش، وسیله مورد علاقه اش را بخرد، نباید او را از این کار منع کرد چون ممکن است از پس انداز کردن دلسرد شود.
  • می توان در موقعیت‌های مختلف در کنار دادن هدیه‌های جذاب، به او اوراق بهادار نیز هدیه دهید تا با مفهوم سرمایه گذاری در آینده آشنا شوند. خرید اوراق بهادار و بورس برای کودکان این مفهوم را به آنها می‌رساند که بهای ارزش داری هستند که پول نقد نیستند و فعلا نمی‌توانند از آن استفاده کنند.
  • بر اساس توانمندی‌های کودکان، والدین بهتر است کودک را به درست کردن کاردستی یا درست کردن زیورآلات، صنایع دستی و… تشویق کنند؛ پس از تمام شدن می‌تواند آن را به خانواده بفروشد و پول آن را پس انداز کند. با این کار کودک توانسته است با مفهموم ایجاد درآمد آشنا شود.
  • در صورتی که کودک، پول تو جیبی ماهیانه اش را پس انداز کرد، برای تشویق او می‌توان مقداری پول والدین به او بدهند تا او تشویق به پس انداز کردن شود.
  • در برخی از مواقع، برخی از کودکان به دنبال خرید وسیله ای هستند که هزینه آن بیشتر از سرمایه و پس اندازشان است. در این موارد، می‌توان والدین به او پول قرض دهند و سپس از پول تو جیبی او در ماه‌های آینده کم کنند. برای مثال، از طرح فرش کودک اتاقش خسته شده است؛ ولی پس انداز او برای خرید فرش طرح کارتونی مورد علاقه اش کافی نیست. در این موارد والدین باید وارد عمل شده و به عنوان قرض، پولی به او دهند و از پول توجیبی‌های ماه‌های بعدی کم کنند.
  • با داستان سرایی می‌توان پس انداز و آموزش به کودکان را یاد داد؛ برای مثال داستان‌هایی از حیونات مختلف که برای زمستان، آذوقه ذخیره می‌کنند و بدین صورت به او بفمانند که همه موجودات به نوعی پس انداز می کنند؛ حتی می‌توان با طرح‌های عروسکی و کارتونی موجود در اتاقش نیز داستان سرایی کرد.
  • والدین باید به کودکان یاد دهند که قبل از آنکه به قیمت اجناس و کالا بنگرند به کیفیت آن فکر کنند و این کار باید قبل از خرید انجام شود؛ چه بسا خرید ارزان قیمت در برخی از مواقع مشکلات بسیاری را به وجود می آورد از قبیل فرش کودک ارزان که با الیاف بی کیفیت بافته شده است.

آموزش سرمایه گذاری و پس انداز به کودکان، آینده او را می‌سازد

آیا فضا و محیط می‌تواند کودک را به آموزش پس انداز ترغیب کند؟

مسلما ایجاد فضا و محیط مناسب در یادگیری مطلوب کودک و تشویق و ترغیب او به آموزش، نقش بسزایی دارد. همانطور که بدن کودکان در حال رشد است، ذهن آنها نیز با سرعت خارق العاده ای رشد می‌کند و از محیط پیرامون خود درس می‌گیرد. محیط و اتاق کودک، می‌تواند بخشی از ذهن و روان او را تشکیل دهد.

جذاب کردن اتاق و دکوراسیون کودک با فرش کودک ساویز بافت (از مجتمع ریسندگی و بافندگی فرش ساویز بافت)، پوسترهای جذاب و… می‌تواند کودک را به آموزش و یادگیری ترغیب کند.

والدین اگر دوست دارند فرزندشان، آموزش سرمایه گذاری و پس انداز را فرا گیرند باید از خودشان شروع کنند و یک محیط امنی را برای آن‌ها فراهم آورند و در آن محیط، وسایلی باید وجود داشته باشد که کودک با آن وسایل بتواند نیازهایش را برطرف سازد. در اختیار گذاشتن اتاقی که مختص کودک است که در آن اتاق، تمامی وسایل مهیاست، کودکان را به یادگیری و آموزش تشویق می‌کند. اتاقی که در آن کتاب‌ها در قفسه‌ها چیده شده، وسایل مدرسه روی میز تحریر او گذاشته، اسباب بازی‌های مورد نیاز او در کمد او گذاشته شده و… مسلما سبب ایجاد تمرکز در کودک می‌شود.

مسلما وقتی نیاز کودک در اتاقش فراهم باشد، والدین به کودک می‌توانند بیاموزند که نیاز او تامین است و خرید وسایل دیگر، به معنای از دست دادن پولت هست و بدین صورت کودک را به پس انداز کردن پول‌هایش تشویق کند.

آشنایی کودکان خردسال با پس انداز می‌تواند با تهیه قلک در اتاقش شروع شود؛ بدین صورت که قلکی زیبا با طرح‌های دوست داشتنی که متناسب با دیگر وسایل اتاقش است، برای او خریداری شده و به او آموزش دهند که پول‌هایش را درون قلک نگه داری کند.

با خرید وسایل مورد نیاز اتاق کودک از قبیل فرش اتاق کودک، میز تحریر، اسباب بازی‌های به مقدار محدود و مورد نیاز، تخت خواب، کمد و کتابخانه، والدین به کودک آموزش می‌دهند که بهتر است خرید وسایل مورد نیاز و ضروری را انجام دهند و پول خود را صرف وسایل بی نیاز و غیر ضروری نکند.

 

آموزش سرمایه گذاری و پس انداز به کودکان، آینده او را می‌سازد

پس اندازی در کودکی تا سرمایه گذاری در بزرگسالی

آموزش پس انداز کردن و سرمایه گذاری باید همراه با تشویق در کودکان انجام شود و اگر با ایده و خلاقیت والدین آموزش داده شود، مسلما تاثیر شگرفی در آن‌ها دارد.

والدین می‌توانند به کودکشان یاد بدهند که با بالا رفتن سن اش، نیازی نیست که وسایل اتاقش هرساله تعویض شود و یا اینکه وسایل غیر ضروری خریداری شود. برای تشویق کودکان به پس انداز والدین می‌توانند مبلغی را به عنوان سود به کودکشان بدهند تا در صورتی که پس اندازش افزایش یافت، سود او نیز بیشتر ‌شود.

قرار نیست کودک با این پس انداز اندک خود، سرمایه گذاری در آینده را انجام دهد؛ بلکه با این پس انداز کوچک می‌تواند سرمایه گذاری را یاد بگیرد و بیاموزد که درست مصرف کند. حتی کودک می‌تواند با پس انداز کردن پول خود در ماه‌های متمادی، خرید یک اسباب بازی، وسیله ورزشی، فرش کودک طرح کارتونی مورد دلخواه که با انیمیشن مورد علاقه اش طراحی شده است و… را خریداری کند و بدین صورت کودک از همان دوران کودکی یاد می‌گیرد که برای رسیدن به اهداف و نیازهایش باید برنامه ریزی کند.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.