کد خبر : 211013
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 تیر 1402 - 11:08
دیدگاه‌ها برای آمبولی بعد از ماموپلاستی بسته هستند

آمبولی بعد از ماموپلاستی

آمبولی بعد از ماموپلاستی

آمبولی بعد از ماموپلاستی، یکی از خطرات مهمی است که در ارتباط با عمل جراحی کوچک کردن سینه واقع می‌شود. ماموپلاستی یک روش جراحی است که برای بهبود شکل و اندازه سینه‌ها و همچنین برطرف کردن مشکلاتی مانند افتادگی سینه استفاده می‌شود. اما این عمل جراحی، خطرات خاص خود را نیز دارد و یکی از

آمبولی بعد از ماموپلاستی، یکی از خطرات مهمی است که در ارتباط با عمل جراحی کوچک کردن سینه واقع می‌شود. ماموپلاستی یک روش جراحی است که برای بهبود شکل و اندازه سینه‌ها و همچنین برطرف کردن مشکلاتی مانند افتادگی سینه استفاده می‌شود. اما این عمل جراحی، خطرات خاص خود را نیز دارد و یکی از آنها عفونت یا آمبولی است.

علت آمبولی چربی چیست؟

آمبولیسم به هر چیزی گفته می‌شود که موجب بسته شدن یک عروق خونی شده و جریان خون را به طور نرمال یا به طور کامل سخت یا غیرممکن می‌کند. یکی از انواع آمبولیسم، “آمبولیسم چربی” است. این اتفاق می‌افتد که ذرات چربی وارد جریان خون شده و موانعی ایجاد می‌کند.

شما ممکن است هیچوقت ندانید که یک آمبولیسم داشته‌اید زمانی که آنها کوچک هستند. بدن شما می‌تواند آن را بدون هیچ کمکی پاک کند. احتمالاً در این مورد هیچ علامتی را توجه نمی‌کنید.

بعضی از موارد آمبولیسم چربی می‌توانند بسیار جدی باشند. آنها قادرند جریان خون و اکسیژن رساندن به قلب، ریه یا مغز را مسدود کنند. این می‌تواند علت ایجاد یک وضعیت شدید به نام سندرم آمبولیسم چربی (FES) باشد. این یک وضعیت تهدید کننده جان است که نیاز به مراقبت پزشکی سریع دارد.

آیا ماموپلاستی برای من مناسب است؟

بیشتر نامزدهای جراحی کاهش حجم سینه، سینه‌هایی بسیار بزرگ نسبت به ساختار بدنی یا اندازه بدنی خود دارند. به علت داشتن سینه‌های بزرگ، با درد در شانه‌ها، گردن یا پشت خود مواجه هستند.

شایع نیست که زنانی با سینه‌های بزرگ، نگهداری نادرست داشته باشند زیرا عضلات پشتی آنها قدرت کافی برای حمایت از سینه‌هایشان ندارند. آنها ممکن است با مشکلات پوستی، برش در شانه‌ها و آفت‌ها به علت اندازه سینه‌هایشان روبرو شوند.

بعضی از زنان ممکن است سینه‌هایی داشته باشند که اندازه یکسانی ندارند. یکی از آنها به طور قابل توجهی بزرگتر یا کوچکتر از دیگری است. این ممکن است منجر به احساس خودشکنی شود.

تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا باید جراحی کاهش حجم سینه انجام شود چیزی بسیار شخصی است. برای زنانی که با علائم فوق‌الذکر دست و پنجه نرم می‌کنند، روش کاهش حجم سینه می‌تواند بسیار آرامش بخش باشد.

آمبولی بعد از ماموپلاستی

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره هماتوم پس از ماموپلاستی، به سایت دکتر ایزدپناه مراجعه کنید و مقاله مربوطه را مطالعه نمایید. این مقاله می‌تواند به شما راهنمایی‌های مفیدی درباره پیشگیری و مدیریت هماتوم پس از جراحی بدهد.

علائم آمبولی چربی بعد از ماموپلاستی

ترکیب دو علامت اصلی و یک علامت کم‌اهمیت یا یک علامت اصلی و چهار علامت کم‌اهمیت می‌تواند برای تشخیص سندرم آمبولیسم چربی استفاده شود:

علائم اصلی:

  • دشواری در تنفس (مشکل در تنفس)
  • تغییرات عصبی (گیجی، سردرد، کما، تشنج)
  • لکه‌های خونریزی (لکه‌های کوچک دیده می‌شود که 24-36 ساعت پس از صدمه ظاهر می‌شوند، معمولاً در سفلریچه چشم‌ها، زیر بغل‌ها و/یا سینه)

علائم کم‌اهمیت:

  • تاکی‌کاردی (ضربان قلب سریع، بیش از 140 ضربه در دقیقه)
  • تب
  • تغییرات رتین (خونریزی یا گلبول‌های چرب در بررسی رتین)
  • زردی (زرد شدن پوست یا چشم)
  • کاهش شمارش پلاکت
  • کاهش شمارش سلول‌های قرمز خون
  • افزایش ESR (نشانگر التهاب در خون)
  • چربی ماکروگلوبولینمی (ذرات چربی در خون)

آمبولیسم چربی می‌تواند به‌طور معمول در عفونت ریوی و نارسایی قلبی نیز علائم مشابهی (خواب آلودگی، دشواری در تنفس) را به وجود آورد که ممکن است کارکنان اورژانس را گیج کند، اما علائم این دو اختلال معمولاً به‌طور آهسته توسعه می‌یابند.

چه زمانی باید به آمبولی چربی مشکوک شد

علائم سندرم آمبولیسم چربی ممکن است بسیار غیرخاص باشند که می‌تواند باعث اغفال یا نسبت دادن آنها به چیز دیگری مانند ذات الریه یا بیماری دیگر شود. اهمیت دارد که از این علائم آگاه باشید و اطلاعات اضطراری را در دسترس داشته باشید تا به پرسنل بخش اورژانس نشان دهید اگر سندرم آمبولیسم چربی مشکوک شود.

برخی از علائم معمول سندرم آمبولیسم چربی شامل خواب‌آلودگی بیش از حد، تغییرات غیرطبیعی در رفتار و دشواری در تنفس است که به سرعت به مشکل تنفسی منجر می‌شود. فرد مبتلا به سندرم آمبولیسم چربی ممکن است از تاریکی ذهنی، گیجی، بیقراری بیشتر رنج ببرد و مشکل تنفسی پیشرفت کند. اگر شما یا کسی که می‌شناسید سقوط کرده، سقوط داشته یا با چیزی برخورد کرده و هر یک از این علائم را نشان دهد، بلافاصله به بخش اورژانس بروید – این یک اورژانس تهدیدکننده جان است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نکروز پس از ماموپلاستی، به سایت دکتر ایزدپناه مراجعه کنید و مقاله مربوطه را مطالعه کنید. این مقاله می‌تواند به شما راهنمایی‌های مهمی درباره پیشگیری و مدیریت نکروز بعد از جراحی ارائه دهد.

چگونه درمان می شود و آیا درمانی دارد؟

برای سندرم آمبولیسم چربی درمان قطعی وجود ندارد و برنامه درمانی استانداردی برای این حالت وجود ندارد. درمان‌های سندرم آمبولیسم چربی ممکن است شامل داروها، دستگاه‌های پشتیبان زندگی و درمان‌هایی برای جلوگیری از مشکلات بیشتر باشد.

هدف اصلی در این حالت، ارائه مراقبت پشتیبانی است. این بدان معنی است که متخصصان بهداشت و درمان بر تسکین علائم و اثرات بیماری اساسی تمرکز می‌کنند و به جای درمان خود بیماری، تلاش می‌کنند تا عوارض بیماری را کاهش دهند.

چه داروها/درمان هایی استفاده می شود؟

درمان‌های ممکن برای سندرم آمبولیسم چربی شامل موارد زیر می‌شود:

  • کورتیکواستروئیدها. این داروها التهابات بدن را کاهش می‌دهند. متخصصان بهداشت و درمان اغلب آنها را برای کاهش التهاب، بهبود ریه‌ها و تسهیل تنفس به بیماران تجویز می‌کنند. با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتری است تا بتوان تأیید کرد که آیا این درمان باید به عنوان یک درمان استاندارد برای این حالت در نظر گرفته شود.
  • داروهای ضد انعقاد خون. این داروها می‌توانند از بروز لخته‌های خونی که همراه با سندرم آمبولیسم چربی رخ می‌دهند، جلوگیری کنند. با این حال، شواهد کافی برای استفاده از این داروها در هر مورد از سندرم آمبولیسم چربی وجود ندارد.
  • فیلترهای وِنای کاوا. این دستگاه‌ها توسط متخصصان بهداشت و درمان در داخل وریدها قرار داده می‌شوند و به جایی هدایت می‌شوند. پس از قرارگیری در وِنای کاوا (بزرگترین ورید بدن که خون را به قلب هدایت می‌کند)، این فیلترها لخته‌هایی را که ممکن است در ریه‌ها گیر کنند، ضبط می‌کنند. این اقدام باعث جلوگیری از امبولی ریه یا عوارض تنفسی سندرم آمبولیسم چربی می‌شود.
  • اکسیژن. این یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین درمان‌هاست که در هر نوع مشکل تنفسی ممکن است انجام شود. افزایش تامین اکسیژن به معنی آن است که ریه‌ها و قلب شما نیاز به کار سخت‌تری برای تأمین اکسیژن کافی به بدن ندارند.
  • اکسیژناسیون غشای برون‌بدنی (ECMO). اکسیژناسیون غشای برون‌بدنی (ECMO) یک فرایند است که خون را از بدن شما خارج می‌کند و از طریق دستگاه‌های خاصی که دی‌اکسید کربن را حذف و اکسیژن اضافه می‌کنند، عبور می‌دهد. سپس خون به بدن شما بازمی‌گردد. این درمان می‌تواند ریه‌های شما را تحت فشار قرار ندهد تا بتوانند در مواجهه با مشکلات شدید تنفسی ناشی از سندرم آمبولیسم چربی، بهبود یابند.
  • وانتیلاسیون. وانتیلاسیون یک دستگاه است که کار تنفس را به جای شما انجام می‌دهد. این یک بخش معمول از درمان برای افرادی است که مشکلات جدی و تهدیدکننده‌ی زندگی در تنفس دارند. این فرایند با وارد کردن یک لوله به داخل ناحیه‌ی تنفسی، و اتصال آن لوله به وانتیلاسیون آغاز می‌شود. معمولاً در این فرایند، شما به طور معمول به خوابانده می‌شوید تا در کناری شما برای راحتی شما نگه داشته شوید.

آمبولی بعد از ماموپلاستی

جمع بندی

آمبولی چربی، یک عارضه نادر اما جدی است که پس از ماموپلاستی و دیگر عمل‌های جراحی بزرگ رخ می‌دهد. در این وضعیت، چربی‌ها از نقاط زخم وارد خون و سیستم عروقی می‌شوند و به ریه‌ها و سایر اعضا منتقل می‌شوند. این ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی و اختلالات نورولوژیکی شود. بدون درمان مناسب، می‌تواند به مشکلات جدی و حتی زنده‌خواری منجر شود. لذا، در صورت ظهور علائم مرتبط با آمبولی چربی پس از ماموپلاستی، لازم است به سرعت به بخش اورژانس مراجعه شده و تحت مراقبت‌های لازم قرار گیرید تا عوارض جدی از جمله عدم توانایی تنفسی و عوارض نورولوژیکی جلوگیری شود.

عمل های ترمیمی و زیبایی سخت و پیچیده هستند. اما با وحود دکتر کامبیز ایزدپناه، فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی به نشانی اینترنتی https://drkambiz-izadpanah.com  نگران نتیجه عمل خود نباشید. ایشان با تجربه کاری و تخصصی که در این زمینه دارند، تجربه بهترین عمل را در ذهن شما نقش خواهند بست. همچنین در پیج اینستاگرام دکتر کامبیز ایزدپناه میتوانید نمونه عمل های ایشان را ببینید.

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.